Wat is er nieuw

Echinodorus te scheuren?

Maapje

Well-known member
Lid geworden
10 oktober 2023
Leeftijd
36
Wil wat planten gaan bestellen voor mijn 1.20 m aquarium. Ik wil moederplanten bestellen omdat die al meteen mooi vullend zijn. Maar nu vroeg ik me af of een echinodorus eventueel wel te scheuren/delen is? Voor het geval het net te groot is 😛

Dat gaat prima let wel dat zo,n moederplant heeft vele stekken gegeven maar als je die eerst op een leuke plek zet komt het erweer uitgegroeid.
Ik heb ook veel plantjes over daar moet je maar een pb voor sturen ik hoef er niks voor.

Wil wat planten gaan bestellen voor mijn 1.20 m aquarium. Ik wil moederplanten bestellen omdat die al meteen mooi vullend zijn. Maar nu vroeg ik me af of een echinodorus eventueel wel te scheuren/delen is? Voor het geval het net te groot is 😛
Dat kan alleen als je een pot geleverd krijgt met daarin meerdere rozetten.
Vaak is het wel zo, dat als je een Echinodorus besteld. Er 2 tot 3 rozetten in de pot zitten.
Zelfs bij de kleintjes.

Maar als je echt maar 1 rozet in de pot hebt, dan moet je wachten tot er een uitloper komt.

Volgens mij worden de planten bovenwater gekweekt. Dus zo’n grote moederplant moet dan wennen aan het onderwater staan.
Dus ik zou gewoon de normale versie kopen. Die past zich makkelijker aan.

Geoon normale planten kopen en zorgen voor voldoende voeding bij de wortels/in de bodem en in de waterkolom. Als je Echinodorussen aanslaan groeien ze snel genoeg dicht. Bij mij deed de Bleheri het altijd prima op kleibollen en leem en lateriet. Ook nu weer in mijn Lido 120.

Hmmm nu maken jullie me aan het twijfelen haha… ik dacht slim te zijn door moederplanten te kopen zodat mijn bak gelijk mooi vol staat omdat ik overal lees dat echinodorus langzame groeiers zijn. Zijn de kleinere ook niet boven water gekweekt?

Dat kan alleen als je een pot geleverd krijgt met daarin meerdere rozetten.
Dat klopt volgens mij en e rkomen van die lange stelen met jonge plantjes aan maar 1 Echino kun je niet scheuren. Ik heb dat nog nooit gehoord als het 1 plant betreft.
Bij Zwaardplanten zitten er vaak 2 in een pot, dat wel.

Volgens mij worden de meeste echinodorus planten/ soorten boven water gekweekt, een moederplant kan naar gelang de website die je bezoekt wel 35 cm. Hoog zijn.
Onder water kweken van planten is veel te duur en niet lonend.
Soms geeft een website aan van ' boven ' water gekweekt en de vorm kan zich nog aanpassen.

Vaak wordt wel aangegeven dat jet een moederplant is en daar is ook de prijs wel naar ivm een gewoon potje.

Wie heeft een idee over waar de uitdrukking ,moederplant, vandaan komt?

Ik denk dat deze is ontstaan omdat je dan praat over een grote volwassenplant die op een bepaalde manier zich voortplant. veelal met uitlopers en adventplantjes bij moerasplanten als Echino s.
De plant zorgt voor nieuwe planten en wordt daarom soms denk ik zo genoemd.

Ik heb bij een andere webshop (met wat leukere prijzen ;)) een echinodorus horenmanii en argentinensis in P9 pot besteld. Ik laat nog wel wat weten hier als ze volgende week binnen zijn 🙂

Een Echinodorus moet je niet scheuren. Je zou dan de rozet, het middengedeelte van waaruit jong blad komt beschadigen. Een Echinodorus verjongt door de groei van uitlopers. Een steel die steeds langer wordt en van waaruit op het einde zicht een jong plantje vormt. Vooreerst is die steel met plant drijvend maar door het toenemende gewicht van het opgroeiende jonge plantje zakt de steel naar de bodem waar er dan geworteld kan worden. Je hoeft die niet altijd af te wachten, vaak zie je al wortels verschijnen aan de jongeling waardoor je de steel, de navelstreng eigenlijk van de moederplant kan verbreken en de Echinodorus peuter kan planten.

Ik kan de laatste post bevestigen… met wat geluk komen er ook bloemetjes op.

eindelijk de planten binnen, er zitten inderdaad meerdere rozetten in 1 p9 pot, dus makkelijk uit elkaar te halen en los te planten. Zie foto’s

Bijlagen

• IMG_5819.jpeg
    IMG_5819.jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 98
  • IMG_5821.jpeg
    IMG_5821.jpeg
    1.9 MB · Weergaven: 104
Veel plezier met de nieuwe planten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug