Wat is er nieuw

Echinodorus verliest bladgroen

• Onderwerp starter Onderwerp starter MT-Yidaki
  • Startdatum Startdatum
M

MT-Yidaki

Guest
Hoi!
Boven mijn 350 liter amazone bak heb ik enkele weken geleden mijn T.L vervangen voor 2 LED xchangetubes 965 van Sera.
9:30 gaan ze aan en om 22:00 weer uit.
Een daglicht en een planten lamp.
Waterwaarden:
Celsius : 23
NO2: 0
NO3: 25
PO4: 2
KH: 4
PH: 6.63

C02 is computer gestuurd
Ik geef elke dag 10 cc plantenvoeding van Aquariumbemesting.
Ook heb ik kleibollen met Lateriet bij mijn planten.
Ik verwissel (bijna) elke week ruim 20% water
Filter vervang ik eigenlijk alleen 1 x per maand de watten.

Sinds de overstap van verlichting doen mijn Heteranthera Zosterifolia , Echinodorus tennelus, Hydrocotyle leucocephala en het kikkerbeet het geweldig!
Maar bij de Echinodoris amazonicus raken de oudere bladeren hun bladgroen kwijt. Ze krijgen doorzichtige vlekken.
Ze maken ook adventiefstengels.

Wat is er aan de hand?

Hopend op antwoord,
Michiel

Wat jij constateert is "zonnebrand" of wel de verlichting is te fel voor de oudere bladeren die onder de TL zijn gevormd.

De plant maakt nu adventiefplanten, dat is een overlevingsstrategie van de echi's, als de ene plaats waar ze groeien niet meer voldoet dan maar jonkies maken en die loslaten in de hoop dat die op een betere plaats kunnen wortelen.

Je zou de echi kunnen verplaatsen naar een plek met schaduw van drijfplanten.

Greetzz BigSmoke

Dus eigenlijk is door de verandering van verlichting dit probleem ontstaan als ik het goed begrijp??
De plant kan dus niet goed omgaan met de nieuwe en fellere verlichting als ik het goed begrijp.
ik had hier nog nooit van gehoord moet ik zeggen 🙂.

BigSmoke: Zoiets vermoede ik al!

Dus dan is het gewoon een gevalletje afwachten tot de planten zich herstellen!?
Vanuit het hart vormen zich al mooie nieuwe bladeren.
Ik heb ook nieuwe adventief stekjes genomen en geplaatst mochten de oude planten zich niet herstellen.

Michiel

Een mens is nooit te oud om te leren, en als je veel tijd voor je bak doorbrengt, dan wil je na 45 jaar wel eens iets observeren...!

Er zijn ook planten die het anders oplossen, ze worden ROOD ( net als wij bruin worden) of ze gaan horizontaal groeien.

Greetzz BigSmoke

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan