Echinodorussen groeien niet


J

JeffreyM

Guest
Mijn echinodorussen willen maar niet groeien in mijn grote bak en ik ben een beetje ten einde raad.

Mijn bak is 150cm breed, 50cm diep en 60cm hoog (water niveau). Hierop heb ik LED verlichting van 7.000K: twee strips van 116cm die kruislings aan de achterkant zitten, in het midden een 116cm RGB strip en aan de voorkant nog een 146cm strip.

Hierbij gebruik ik het volgende schema, waarbij de twee 116cm strips op CH4 zitten:
PLED schema.PNG


Dit is de Echinodorus in kwestie, aan de achterzijde van de bak:
DSC_0011.JPG


Bij de Echinodorus zit nu al ruim een week één JBL kugeln en twéé HS Aqua terracaps bij in de bodem. (voorheen soortgelijk op een andere plek, maar herplaatst in de hoop dat 'ie nu een keer zou aanslaan)

Verder heb ik nog wel een Hydrocleys Nymphoides in de bak en drijft er nog Braziliaanse klimop, maar geen van beiden direct boven deze Echinodorus, dus het licht word daardoor niet gedempt.

Ik heb het overigens bij elke Echinodorus in deze bak, terwijl in mijn andere bak dezelfde Echinodorus het heel goed met dezelfde voeding maar met T5 verlichting zoals hier te zien is:
DSC_0013.JPG


Ik verwacht dus dat het aan de verlichting ligt, maar ik heb geen flauw benul hoe of wat ik kan aanpassen. Als het überhaupt al de verlichting is.
 
De waterwaarden weet ik zo niet, die zou ik morgenavond even moeten meten. Welke waarden zijn daarbij belangrijk? Nintraat, fosfaat en wellicht nog anderen?

Momenteel geef ik in beide bakken geen verdere voeding.
 
Nitraat, fosfaat, co2, ijzer (sporen dus), Als je geen plantenvoeding geeft dab zullen echte waterplanten het lastig gaan krijgen denk ik. Ik zou altijd plantenvoeding geven want ook moerasplanten nemen dat op met de bladeren.
 
Ook hebben Echinodorussen graag ijzerhoudende kleibolletjes of latriet bij de wortels.
 
Er zitten al voedingskogels bij zover ik het heb begrepen en daar zit ook ijzer in verwacht ik;)
 
Zitten inderdaad bolletjes bij de wortels. :) Tenminste, hoe dicht bij de wortels moeten ze zitten? Normaal plaats ik ze een centimeter of 1-2 van de plant af, maar in dit geval heb ik ze wel direct onder de plant geplaatst.

Ik heb de waterwaardes gemeten:
no3 nitraat (iets minder dan) 10mg/l
po4 fosfaat 2mg/l
Fe ijzer 0,1 mg/l
Co2 heb ik alleen niet kunnen meten. Wel heb geef ik Co2 door middel van een pH meter. De Co2 slaat aan wanneer de bovengrens van 6.65pH bereikt word op een KH van 3,5-4. Dus theoretisch zou de Co2 rond de 26 moeten zitten toch?
 
Ja dat is wel goed hoor want de wortels groeien ook en nemen dan de stoffen wel op. Nitraat en fosfaat zijn voldoende lijkt me al zou de no3 iets hoger mogen maar als je nooit minder meet dan zou dit moeten volstaan.
Co2 kun je mooi controleren aan de hand van een continutest.
 
Is het dan alsnog handig om bijvoorbeeld Profito toe te voegen? Of wellicht de EI methode? Ik heb hier namelijk beiden in huis. Misschien meer bollen bij de wortels?

Ik ben op zich ook wel erg benieuwd wat jullie van het licht in mijn bak vinden, zelf zat ik namelijk te denken dat dat de oorzaak zou kunnen zijn.
 
Heb je al eens geprobeerd de sterkte van je rgb strip te verhogen? Wat ik her en der lees op Google over led schijnt het zo te zijn dat kleuren led minder diep komen dan de gewoon witte led en de stralingshoek van led schijnt ook minder te zijn dan tl.
Geen idee of het daar aan ligt maar misschien is proberen
 
Echino s vragen weinig licht eigenlijk dus dat kan haast niet het probleem zijn maar ik moet toegeven dat ik geen led expert ben.

Als je de EI wil volgen dan moet je ook wekelijks vel verversen dus dat is iets om rekening mee te houden dan. Profito zou ik gewoon toevoegen want alle planten gebruiken dat wel hoor.
 
Ik ga het eens aan kijken met profito.

Heb de verlichting iets hoger gezet. De witte LED lampen met maar 10%, maar de RGB strip toch wel een aardig stuk sterker gezet.
 
Op wat voor tijdsbestek zou ik eigenlijk verschil moeten zien? Ik weet dat Echinodorussen aan moeten slaan en langzaam groeiers zijn, maar na hoeveel tijd zou ik naar een andere oorzaak/oplossing moeten zoeken als dit niet voldoende blijkt te zijn?
 
Ik zou eerst even 2 weekjes afwachten, de meeste planten reageren niet zo snel zoals je al zegt.
Van teveel veranderen in een korte tijd kom je anders ook niet achter de oorzaak.
 
Daar zit wat in. Ik ga het even aankijken dan. Bedankt voor jullie reacties, ik hou jullie op de hoogte. :)
 
Misschien even een snelgroeier erbij zetten dan zie je vlugger effect van je wijzigingen.
B.v. Hygrophila polysperma
 
Zitten inderdaad bolletjes bij de wortels. :) Tenminste, hoe dicht bij de wortels moeten ze zitten? Normaal plaats ik ze een centimeter of 1-2 van de plant af, maar in dit geval heb ik ze wel direct onder de plant geplaatst.

Ik heb de waterwaardes gemeten:
no3 nitraat (iets minder dan) 10mg/l
po4 fosfaat 2mg/l
Fe ijzer 0,1 mg/l
Co2 heb ik alleen niet kunnen meten. Wel heb geef ik Co2 door middel van een pH meter. De Co2 slaat aan wanneer de bovengrens van 6.65pH bereikt word op een KH van 3,5-4. Dus theoretisch zou de Co2 rond de 26 moeten zitten toch?

Ja dat is wel goed hoor want de wortels groeien ook en nemen dan de stoffen wel op. Nitraat en fosfaat zijn voldoende lijkt me al zou de no3 iets hoger mogen maar als je nooit minder meet dan zou dit moeten volstaan.
Co2 kun je mooi controleren aan de hand van een continutest.


In aanvulling hier op, je geeft dus geen verdere planten voeding naast de klei? Dan zeggen die nitraat en fosfaat ook weinig aangezien deze dan zeer waarschijnlijk niet zijn toegevoegd maar omgezet/aangemaakt zijn.
Gezien de foto's, maar heel duidelijk is het niet, zou ik denken dat je een kalium tekort heb. Het lijkt op de foto's of er gele plekken/gaten in sommige bladeren zitten. Ondanks meetbare nitraat en fosfaat kun je toch een kalium tekort hebben, kalium is in mijn ogen net zo belangrijk als fosfaat/nitraat. Zonder kalium, of met minder, zullen de planten ook minder groeien.

Zelf voeg ik geen fosfaat/nitraat toe omdat deze voldoende uit het levend voer komen. Hierdoor mis ik kalium, profito zit wel wat in maar ook niet veel. Door extra kalium toe te voegen kreeg ik betere assimilatie en groei. Binnen een week was dit al zichtbaar.
Juist echinodorussen kunnen hier veel van gebruiken.
 
Zitten inderdaad gele plekken op de bladeren. Bij een andere Echinodorus die ik niet op de foto krijg word het blad zelfs bruinig vanaf de punt van het blad.

Op wat voor manier voor jij kalium toe?
 
Zitten inderdaad gele plekken op de bladeren. Bij een andere Echinodorus die ik niet op de foto krijg word het blad zelfs bruinig vanaf de punt van het blad.

Op wat voor manier voor jij kalium toe?

Met behulp van kaliumsulfaat, te koop bij o.a. aquariumbemesting.nl daar staat ook een duidelijk advies voor dosering.
Zelf heb ik het daar niet gekocht omdat ik het via een andere manier kon krijgen.
Ik voeg 3 keer per week toe, 10 ml per keer wat neerkomt op een verhoging van 4ppm kalium.
Daarnaast om de dag profito, 1 keer per week ijzer. Bij de planten heb ik eigen gemaakte rode klei balletjes gestopt, deze heb ik o.a. aangemaakt met ijzer en profito.
 
Poeh, dat zijn aardig wat verschillende dingen. :p

Ik heb hier toevallig nog een zakje K2SO4 liggen. En nog een wat oudere fles ijzer ook van aquariumbemesting.nl. K2SO4 ga ik denk ik sowieso maar vast naast de profito proberen, gezien de symptomen op de bladeren die je omschreef, ijzer wellicht nog even mee wachten tot ik wel of geen resultaat zie.
 
Het is zaak om alles op peil te hebben want als er 1 element niet voldoende aanwezig is dan stokt dat de groei en dat kan dan weer algen ten gevolge hebben.
 
Mijn Braziliaanse klimop ondergaat momenteel wel een flinke groeispurt met ook mooie groene bladeren. Kwestie van tijd voordat de Echinodorus het nu ook op pakt hoop ik dan maar. :)

DSC_0029.JPG
 

Terug
Bovenaan