Ik denk dat de genoemde drie soorten (en wellicht ook nog een paar andere) meer schoolgedrag vertonen dan andere vissen.
Maar we moeten niet vergeten wat schoolgedrag is en waar het van nature voor dient.
Vissen scholen bij gevaar om zodoende te lijken op ��n - veel groter - dier.
Daaruit volgen twee dingen.
Ten eerste zullen vissen alleen bij een voldoende aantal gaan scholen. Drie visjes die in elkaars buurt zwemmen zullen niet heel veel indruk maken, 30 visjes al een stuk meer en bij 300 visjes is het pas �cht imposant.
Ten tweede heeft schoolgedrag voor de betreffende vissen weinig belang als er geen dreiging is.
En in de meeste aquaria die ik tot nu toe heb gezien worden schoolvisjes niet getracteerd op een aantal roofvissen om hen het gewenste gedrag te ontlokken. Er is dus weinig dreiging. Als ze pas net in het aquarium voelen ze waarschijnlijk nog wel een bepaalde dreiging, maar als ze eenmaal merken dat ze niets te vrezen hebben heeft schoolgedrag geen zin meer. En dan zullen ze ook steeds meer los van elkaar alle kanten op zwemmen.
En ten derde klopt wat botia zegt ook: ook binnen een school zullen na verloop van tijd vissen zich gaan afzonderen in een eigen territorium, omdat koppelvorming en paring in een groep van 300 vissen nou eenmaal niet echt handig verloopt.
In een aquarium zullen we dus vrijwel nooit (lang) echt schoolgedrag zien.
De aquariumvereniging waarvan ik een tijd lid ben geweest bouwde ter ere van een jubileum ooit een expositiebak van 25 meter lang. Met daarin natuurlijk een paar enorme scholen, om het publiek het schoolgedrag te laten zien. En de aanblik was inderdaad spectaculair. Maar al binnen de kortste keren was er geen grote school meer te bekennen, alleen heel veel uitzwermende vissen. Dit om de simpele reden dat er geen dreiging te bekennen was.
Bij de weg: volgens mij past dit onderwerp meer onder "samenstelling visbestand" dan onder "identificatie van bewoners" .....