Wat is er nieuw

Echte scholen vis?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Coen
  • Startdatum Startdatum
C

Coen

Guest
Ik weet niet of ik hem goed heb geplaatst.

Mijn vraag:
Wat is een echte scholenvis ? ik weet dat de roodkop zalm mooi in een school blijft zwemmen, zijn er nog meer die dat doen en klein blijvend zijn zoals de roodkop zalm ?

Mij valt op dat die soorten die jij noemt meer kris kras door de bak zwemmen dan een schooltje rood kop zalmpjes. Deze blijven echt mooi bij elkaar.

als je ze met 5 plaatst wel denk ik, maar met 10 + toch echt niet naar mijn ervaring.

wellicht kunnen anderen je beter helpen.

Als je hier zoekt, vind je er misschien ook een paar.

http://aquavisie.retry.org/Database/database.html

Hoe groter de groep hoe groter het schoolgedrag, al ben ik

het er mee eens, dat sommige "scholenvisjes" niet echt scholen.

Heb zelf ook 10 roodkoppen en deze doen het idd veel meer dan

bv 10 neons. maar mijn 5 corydoras panda ( welke uitgebreid gaan worden in de toekomst ) hangen

ook altijd bij elkaar.

de roodkopzalm schoolt idd erg goed

neon of kardinaaltetra scholen pas goed als je ze minimum met 20 zet

Scholenvissen scholen pas bij gevaar, of stres.
Enkel roodkopzalmen en ik meende Pristella's en Thayeria boehlkei ook, vertonen echt schoolgedrag.

Rene B zei:
Scholenvissen scholen pas bij gevaar, of stres.
Enkel roodkopzalmen en ik meende Pristella's en Thayeria boehlkei ook, vertonen echt schoolgedrag.
Dit is eigenlijk precies wat ik ook altijd heb begrepen.
Daarnaast zou het scholengedrag van roodkopjes en boehlkei ook minder worden als ze een stuk ouder zijn, heb ik wel eens gelezen, vraag me niet waar. Of dit voor Pristella ook zou gelden, geen idee...

~ Ivo

pristella maxilaris scholen niet echt. Heb er
20 en die zitten all over the place.

Hmm, dan zijn ze nog vrij jong dus lijkt het. Zou hetzelfde als voor de roodkoppen en boehlkei niet opgaan.

De Thayeria boehlkei gaat op latere leeftijd een klein territorium vormen.

Ik heb ze jaren gehad, als jong scholen ze goed en later hebben ze allemaal een eigen gebiedje. het zijn sowieso vissen voor een bak vanaf een meter en kunnen behoorlijk bijten.

Bij mij vlogen ook geregeld de eitjes door de bak. De paringen gaan er ruig aan toe.

Ik denk dat de genoemde drie soorten (en wellicht ook nog een paar andere) meer schoolgedrag vertonen dan andere vissen.

Maar we moeten niet vergeten wat schoolgedrag is en waar het van nature voor dient.
Vissen scholen bij gevaar om zodoende te lijken op ��n - veel groter - dier.
Daaruit volgen twee dingen.

Ten eerste zullen vissen alleen bij een voldoende aantal gaan scholen. Drie visjes die in elkaars buurt zwemmen zullen niet heel veel indruk maken, 30 visjes al een stuk meer en bij 300 visjes is het pas �cht imposant.

Ten tweede heeft schoolgedrag voor de betreffende vissen weinig belang als er geen dreiging is.
En in de meeste aquaria die ik tot nu toe heb gezien worden schoolvisjes niet getracteerd op een aantal roofvissen om hen het gewenste gedrag te ontlokken. Er is dus weinig dreiging. Als ze pas net in het aquarium voelen ze waarschijnlijk nog wel een bepaalde dreiging, maar als ze eenmaal merken dat ze niets te vrezen hebben heeft schoolgedrag geen zin meer. En dan zullen ze ook steeds meer los van elkaar alle kanten op zwemmen.

En ten derde klopt wat botia zegt ook: ook binnen een school zullen na verloop van tijd vissen zich gaan afzonderen in een eigen territorium, omdat koppelvorming en paring in een groep van 300 vissen nou eenmaal niet echt handig verloopt.

In een aquarium zullen we dus vrijwel nooit (lang) echt schoolgedrag zien.
De aquariumvereniging waarvan ik een tijd lid ben geweest bouwde ter ere van een jubileum ooit een expositiebak van 25 meter lang. Met daarin natuurlijk een paar enorme scholen, om het publiek het schoolgedrag te laten zien. En de aanblik was inderdaad spectaculair. Maar al binnen de kortste keren was er geen grote school meer te bekennen, alleen heel veel uitzwermende vissen. Dit om de simpele reden dat er geen dreiging te bekennen was.

Bij de weg: volgens mij past dit onderwerp meer onder "samenstelling visbestand" dan onder "identificatie van bewoners" .....

Paddy.K.1966 zei:
(...) omdat koppelvorming en paring in een groep van 300 vissen nou eenmaal niet echt handig verloopt.
Dan veronderstel je wel dat paring in koppels verloopt en is dat wel zo voor de hand liggend bij deze groepsdieren?

~ Ivo

Maargoed, Coen is blijkbaar op zoek naar een soortje voor in zijn bak, toch Coen?

Vertel eens: wat zijn de afmetingen van het aquarium en andere bewoners?

~ Ivo

Volgens mij scholen ze ook niet om 1 groot geheel te lijken maar omdat het voor een roofdier veel moeilijker wordt om er een individu uit te pikken en die aan te vallen.

Mascha&Ivo zei:
Paddy.K.1966 zei:
(...) omdat koppelvorming en paring in een groep van 300 vissen nou eenmaal niet echt handig verloopt.
Dan veronderstel je wel dat paring in koppels verloopt en is dat wel zo voor de hand liggend bij deze groepsdieren?

~ Ivo
Als je 2 willekeurige kardinaaltetra's van verschillend geslacht bijelkaar zet en de kweekomstandigheden zijn perfect dan krijg je toch vaak geen eitjes. Kardinalen en veel andere kleine tetra's zijn namelijk bijzonder selectief in hun partnerkeuze. dat geld ook voor bv Neontetra's en Vuurneons.

Zoiets ja maar ieder met de partner van zijn keuze. Het is geen gangbang wat we bv wel zien bij Karpers. Dan zie je vaak wel 3 tot 6 mannen met ��n vrouw.

Een vis die echt schoolt en dit jarenlang?
De Hyphessobrycon erythrostigma oftewel Bloedvlektetra.
Heb deze in een school van 20 stuks gehad in mijn bak, heb nooit een betere vissen gehad ivm een school te vormen.

Als een scholenvis zich veilig voelt,wordt het scholen minder.
Voelen zij zich "bedreigd" zullen ze mooi scholen.
Het scholen van vissen hangt dus samen,met het overige visbestand.

Ik heb 12 pristella maxillaris. En ze scholen echt heel goed. Maar alleen overdag. In de avond zijn ze op avontuur haha. De enige die ik ken die echt echt echt schoolt is de roodkopzalm.

Mvg.

Zo wat een info naar een tijdje niet online te zijn geweest! Dank hier voor!

Ik heb een bak van 1,20 waar nu 22 roodkopzalmpjes in rond zwemmen. en dat is prachtig om te zien. Daarom de vraag of er nog zo'n soort is wat het zelfde gedrag heeft. Dan kon ik overwegen om er nog zo'n schooltje in te zetten maar dan een ander soort.

pristella maxillaris word in de handel stervlek zalm genoemd ?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan