Eden 501 maakt enorme herrie. Hulp gevraagd.


Roomsnoes_06

Well-known member
Lid geworden
2 augustus 2022
Berichten
99
Leeftijd
22
Zojuist hebben we onze nieuwe filterpomp de eden 501 uitgeprobeerd. Maar mijn god. Wat een herrie maakt dat ding. We hadden het in de keuken geprobeerd maar het was buiten in de tuin nog te horen.

Weet iemand misschien wat hier de oorzaak van kan zijn?

Het klinkt een beetje als het geluid van een filterspons, maar dan 10 keer zo hard. Echt niet normaal meer.

Ook vraag ik me af of de intensiteit van het water is in te stellen. Wat we voor nu hebben gezien is het nogal hard.
 
Het kan lucht zijn. Heb je de rotor goed in de kop geplaatst? je kunt de intensiteit niet instellen nee bij deze filter.
op wat voor aquarium heb je hem draaien?
 
De pomp gaat draaien op een 32L bak. Voor nu zit er op de pomp alleen een sproeiarm en komen er in de bak een betta met garnalen
 
Het kan lucht zijn. Heb je de rotor goed in de kop geplaatst? je kunt de intensiteit niet instellen nee bij deze filter.
op wat voor aquarium heb je hem draaien?
Mocht het lucht zijn, hoe zouden we dat eruit krijgen?
 
Filter moet een tijdje indraaien waardoor er een film op de rotor komt. Dan wordt hij wel stiller.
je kunt hem het beste aansluiten, en dan de draaidop eraf halen om hem helemaal te vullen met water.
dat deed ik zelf ook toen ik hem had draaien op een 30liter bakje. Bij mij was hij muisstil op deze manier.
 
Ja op die manier hadden wij het ook geprobeerd. Maar helaas, het werkt niet echt en het geluid word ook niet echt minder.
Well zit er bij de spons zon wit dingetje, beetje l vorm en is te draaien. Moet deze naar boven worden gedraait (naar de dekselkant) of juist naar beneden richting ze spons? En waar is deze voor?
 
Met even schudden haal je vaak ook lucht eruit en anders zoals Albert al aangeeft hem goed laten indraaien ivm de biofilm.
 
Door de feestdagen lag het nieuwe aquarium een beetje stil. Nu zijn we weer verder gegaan en dankzij jullie tips is het filter stiller dan ooit.

Well nog een laatste vraagje, wanneer moet het filter van de Eden 501 vervangen worden?
 
Een filter dat zo een herrie maakt is; of defect of niet juist ontlucht. Mijn ervaring met eden pompjes is dat ze zich heel moeilijk laten ontluchten, maar zodra je ze zover hebt zijn ze redelijk stil.

Het filter in de pomp moet je NIET vervangen. Enkel een keer schoonknijpen wanneer de pomp zichtbaar minder goed doorstroomt.
 
Een filter dat zo een herrie maakt is; of defect of niet juist ontlucht. Mijn ervaring met eden pompjes is dat ze zich heel moeilijk laten ontluchten, maar zodra je ze zover hebt zijn ze redelijk stil.

Het filter in de pomp moet je NIET vervangen. Enkel een keer schoonknijpen wanneer de pomp zichtbaar minder goed doorstroomt.
Moet de spons dan uitgeknepen worden in het aquarium zelf? Want eerlijk gezegt is dit een tweedehands pompje. Niks mis mee, en alles zag er nog zeker schoon uit. Maar ik heb nooit eerder zo'n filter gehad. Wel sponsfilters maar die raken erg snel verstopt.

Nu heb ik nog wel een andere vraag. Weet niet of dat hier kan of dat er een ander topic voor gemaakt moet worden maar mijn aquarium is nu aan het indraaien. Hij staat nu een klein weekje. Voor nu zit er alleen een pomp, dennerle garnale kies bodem in en een stuk spiderwood. Deze is toevallig net een paar dagen geleden gezonken. Kunnen er tijdens het indraaien al plantjes op het hout bevestigd worden?

We zijn nu ook aan het kijken naar sierslakken. Van die grote. Daar willen we er denk ik 2 of 3 van in doen. Het thema in de bak is aziatisch. Welke sierslakken planten zich niet snel voort en laten de planten met rust? Kunnen zij er nu al in?
 
Moet de spons dan uitgeknepen worden in het aquarium zelf?
Nee, je neemt wat water uit je aquarium (in een emmertje of zo) en dáárin spoel je dan kort even de spons uit (pas als de doorstroom echt slecht is, na een aantal maanden bijvoorbeeld). Dat vuile water gooi je weg. Het is de bedoeling dat je die slijmlaag in je filter (= de bacteriënkolonie die al het filterwerk voor je doet) zoveel mogelijk intact houdt.
 
Filopaludina Martensi is een slak die perfect aan je eisen voldoet. Een eenslachtige levendbarende slak uit zuid-oost Azië die er vrij lang over doet om geslachtsrijp te worden en slechts één jong per keer krijgt. Hij wordt de 'White Wizard Snail' genoemd omdat de jongen bruin zijn maar langzaam naar wit verkleuren naarmate ze ouder worden.

Mocht je in de buurt van Soest wonen; Shrimpmania(ontzettend leuke toko om een keer te gaan neuzen.) heeft deze slakken regelmatig op voorraad. De soort is vrij nieuw in de hobby en wordt nog vrijwel nooit op Marktplaats aangeboden.

Het is niet wijs grote slakken als deze nu al toe te voegen aan een 32l bakje dat net draait. Dat zal niet vaak goed gaan.
 
Laatst bewerkt:
Filopaludina Martensi is een slak die perfect aan je eisen voldoet. Een eenslachtige levendbarende slak uit zuid-oost Azië die er vrij lang over doet om geslachtsrijp te worden en slechts één jong per keer krijgt. Hij wordt de 'White Wizard Snail' genoemd omdat de jongen bruin zijn maar langzaam naar wit verkleuren naarmate ze ouder worden.

Mocht je in de buurt van Soest wonen; Shrimpmania(ontzettend leuke toko om een keer te gaan neuzen.) heeft deze slakken regelmatig op voorraad. De soort is vrij nieuw in de hobby en wordt nog vrijwel nooit op Marktplaats aangeboden.

Het is niet wijs grote slakken als deze nu al toe te voegen aan een 32l bakje dat net draait. Dat zal niet vaak goed gaan.
Wat een leuk slakje. Is ook nog niet zo heel veel informatie over te vinden. De slakjes zullen we inderdaad later gaan toevoegen. Morgen gaan we de plantjes aan het hout lijmen met tesa secondelijm. Een vraag, moeten wij het water verversen in de indraai periode en hoelang duurt het ongeveer voordat de lijmresten uit het water zijn?
 
Voor het lijmen laat je her water zakken. Secondenlijm is veilig zodra het uitgehard is. Minuutje wachten is genoeg als je zeker wilt zijn.

Tijdens de indraaiperiode hoeft er geen waterwissel te worden gedaan. Waterwissels zijn voor de gezondheid van de bewoners. Geen bewoners? Waterwissels zijn overbodig.
 
Voor het lijmen laat je her water zakken. Secondenlijm is veilig zodra het uitgehard is. Minuutje wachten is genoeg als je zeker wilt zijn.

Tijdens de indraaiperiode hoeft er geen waterwissel te worden gedaan. Waterwissels zijn voor de gezondheid van de bewoners. Geen bewoners? Waterwissels zijn

Oh super heel hartelijk bedankt. Dat ga ik zeker doen. Hoe is te zien of het aquarium bezig is met het maken van de bacterie cultuur? En wanneer weet je of dit zo goed als "klaar" is? Sorry voor de hoeveelheid vragen maar met indraaien krijg ik toch altijd weer even m'n onzekerheden
 
Oh super heel hartelijk bedankt. Dat ga ik zeker doen. Hoe is te zien of het aquarium bezig is met het maken van de bacterie cultuur? En wanneer weet je of dit zo goed als "klaar" is? Sorry voor de hoeveelheid vragen maar met indraaien krijg ik toch altijd weer even m'n onzekerheden
Na 4 weken even het water testen. Als je geen nitriet of ammonium meer meet, dan kun je, niet teveel, de 1e visjes toevoegen.
 
We hebben vandaag de plantjes toegevoegd aan het hout maar het viel op dat er een nogal grote witte waas in het aquarium hangt. Het kan zijn dat het schimmel is van het spiderwood maar vreemd was het wel. Ook gaan er afgebroken stukjes hout door het aquarium heen. Mag dit weggezogen worden of moet ik nu het aquarium zijn gang laten gaan?

Oja morgen komt er een thermostaat in te hangen. Is het de bedoeling dat deze onder de spraybar komt?
 
De witte waas is bloei van heterotrophe bacteriën. Dit gebeurt wanneer er een piek van stikstof in het water plaatsvind. Dit is normaal voor een bak die net een week aan het indraaien is. Alle rommel gewoon lekker laten bezinken. Voor de vissen er in gaan kan je die voor het mooie afhevelen, maar tijdens het indraaien is het belangrijk het proces zo min mogelijk te verstoren. Het weghalen van de stukjes kan geen kwaad, maar baat ook niet.

Hang de heater ergens waar hij volledig onderwater hangt (lager is beter). Het warme water stijgt vanzelf, en hierdoor ontstaat stroming, dus in de stroming hangen is niet zo belangrijk.
Zorg er wel voor dat er zo min mogelijk tegen de heater aan hangt/leunt. Dat verlaagd namelijk de efficiëntie van het verwarmingselement.
 
Super heel hartelijk bedankt voor je reactie. Nu nog een kleine vraag over de verlichting. Is deze tijdens het indraaien van belang? De plantjes die nu op het hout zitten zijn javavaren en anubias nano. Hoelang moet de verlichting aanstaan in de indraaifase en is het van belang voor nu? Er komt ook wel wat daglicht bij maar nog niet heel veel. De lamp die we wilden gebruiken voor het aquarium zit nu nog vast op het oude aquarium waar alle vissen nu in zitten.

Kan een betta trouwens bij vuurzalmpjes? Of welke andere vis word aangeraden?
 
Super heel hartelijk bedankt voor je reactie. Nu nog een kleine vraag over de verlichting. Is deze tijdens het indraaien van belang? De plantjes die nu op het hout zitten zijn javavaren en anubias nano. Hoelang moet de verlichting aanstaan in de indraaifase en is het van belang voor nu? Er komt ook wel wat daglicht bij maar nog niet heel veel. De lamp die we wilden gebruiken voor het aquarium zit nu nog vast op het oude aquarium waar alle vissen nu in zitten.

Kan een betta trouwens bij vuurzalmpjes? Of welke andere vis word aangeraden?
De plantjes die je hebt kunnen prima zonder extra verlichting. Indirect daglicht is voldoende.

In een bak van 32l is het niet wijs een betta met andere vissen samen te houden. Zet er wat mooie slakken bij en laat het zo. Evt kan je garnaaltjes er bij overwegen, maar houd er dan rekening mee dat je betta gerust garnalen kan gaan verorberen.
 
Heel erg bedankt voor jullie hulp. Net even gekeken maar het aquarium ziet er echt super netjes uit. Het water is nog nooit zo schoon geweest. Wij hebben nu een betta bij vuurgarnalen zitten en vreemd genoeg doet hij de garnalen niks. Waarschijnlijk omdat ze nu ook te groot zijn om op te eten. Ze worden lekker dik en rood ondertussen.

Vandaag de heater toevoegen deze is vanmiddag binnen gekomen. De deksel zit er al op. Eerst was het een open aquarium maar omdat we meer willen besparen qua energiekosten toch maar een deksel erop gedaan.
Zou 22 graden warm genoeg zijn? Het is wel ietsje kouder dan waar ze nu op zitten...
 
Mooi dat het goed gaat met de garnalen en de Betta dus je hebt een vredelievende Betta getroffen;)
22 graden is voor garnalen meer dan genoeg en ook prima voor een Betta denk ik.
 
Als we voor de witte tovenaarsslak zouden gaan, deze word als het goed is rond de 4 a 5 cm. Hoeveel zouden er dan in het aquarium kunnen? Ik geloof dat je er dan minimaal 3 van moet houden?

Zijn torenslakjes trouwens echt noodzakelijk voor een aquarium? Deze woelen de bodem om maar zijn er nog andere beestjes die dat doen?
 
1 toverslak per 10-15l is prima in een kleiner aquarium. In tegenstelling tot appelslakken heeft deze soort in mijn ervaring geen extreme kweekdrift, en hoef je er dus ook niet bang voor te zijn dat een hitsige man de vrouwtjes niet met rust laat.

Er zijn niet veel soorten die in een klein aquarium de bodem luchtig kunnen houden, maar vaak is dit in zo'n klein aquarium helemaal niet nodig. Gewoon bij een waterwissel de gravelvac er doorheen is ruim voldoende.

Overigens is de toverslak ook een graver, dus torenslakken zijn volkomen overbodig.
 
Filopaludina Martensi. White Wizard Snail. De Nederlandse naam onthoud ik nooit, dus ik zeg dan maar wat. :p
Haha precies dat. Voor 10 a 15l per slak dan kom ik uit op ongeveer 2 a 3 slakjes. Willen deze slakken niet liever in een grotere groep leven?
 
Het aquarium draait inmiddels bijna 3 weken. Het water is nog nooit zo schoon geweest.
Vanmiddag even een watertestje doen en kijken of de waterwaarden goed zijn. De witte waas was al behoorlijk snel weggetrokken. De planten staan er nu ongeveer 1.5 a 2 weken in

Nu vraag ik mij af wanneer het aquarium goed genoeg is ingedraaid?
Enn is het mogelijk om uit de zak nog een beetje grind aan de bodem toe te voegen? Of duurt het indraaien hierdoor weer iets langer?
 
Het aquarium draait inmiddels bijna 3 weken. Het water is nog nooit zo schoon geweest.
Vanmiddag even een watertestje doen en kijken of de waterwaarden goed zijn. De witte waas was al behoorlijk snel weggetrokken. De planten staan er nu ongeveer 1.5 a 2 weken in

Nu vraag ik mij af wanneer het aquarium goed genoeg is ingedraaid?
Enn is het mogelijk om uit de zak nog een beetje grind aan de bodem toe te voegen? Of duurt het indraaien hierdoor weer iets langer?
Meten is weten, dus ik zou even de test afwachten. Ik weet niet of je plantenvoeding toevoegd, maar mocht dit niet zo zijn en je meet geen ammoniak en nitriet meer, maar wel nitraat, dan zou het 1e visje of slak erin kunnen. Maar beter nog een weekje wachten, dan weet je het helemaal zeker
 
Je kunt gewoon grind toevoegen, dat doet niets met het indraaien. Als je water nu mooi helder is, is het mooi als je het grind even spoelt, dan blijft het helder.
 

Terug
Bovenaan