Eden 511 / Oase FiltoSmart 100 extern filter geschikt voor 75L aquarium?


R

RFS

Guest
Ik ben van plan een nieuw aquarium in te richten met een mooie aquascape, garnalen en wat kleine vissen. Het aquarium krijgt een waterinhoud van ca. 75 liter.
Nu wil ik zo min mogelijk techniek in het aquarium hebben hangen, dus ben ik op zoek naar een degelijk en stil extern filter. Ik kwam op de FiltoSmart serie van Oase en de identieke modellen in de 500 serie van Eden. Bij deze filters kan een verwarmingselement worden ingestoken, zodat deze ook uit zicht is. Verder ben ik van plan een CO2 atomizer in de output slang te koppelen, zodat er ook geen diffusor in het aquarium hangt.
Ik heb 2 twijfels/vragen waar jullie me wellicht mee kunnen helpen:

1. Het verwarmingselement steekt bij deze serie in het compartiment van het filter waarin volgens de fabrikant de biologische filtermedia het beste geplaatst kan worden. Ik heb me laten vertellen dat nitrificerende bacteriën niet houden van wisselende temperaturen. Dit compartiment zal door de plaatsing van het verwarmingselement de grootste temperatuurschommelingen doormaken van het hele systeem... Denken jullie dat dit een negatieve invloed heeft op de bacteriepopulatie in het filter en daarmee de biologische filtratie?

2. De Eden 511 / Oase FiltoSmart 100 hebben een flowrate van maximaal 600 liter per uur. Dat is 8x de inhoud van het aquarium. Is dit voldoende? Zou het filter deze flowrate ook halen als het filter 1 meter onder het aquarium staat en er een CO2 atomizer in de uitlaat gekoppeld is? Of doe ik er beter aan een model groter te kiezen met een maximale flowrate van 800 liter per uur?
 
Ik heb de filtosmart 200 gehad. Hier had ik helaas problemen mee. Dit wil niets voor die van jou beteken. Maar als je er ook een Atomizer op de uitloop wil hebben zou ik gaan voor de biosmart serie. Deze zijn wat groter. Maar makkelijker in onderhoud. Ook mogelijk met verwarming.
 

Terug
Bovenaan