Eelteter springt


A

Algenetrs.love

Guest
Hoi ik hier
Ik heb een bak met vissen (ja duh haha) maar sinds ik de bak heb verschoond en ik een nieuw schuilplaats heb gevonden komt mijn algeneter weeg meer tevoorschijn dat komt waarschijnlijk ook deels doordat ik hem heel lang vergeten ben the voeren maar dat komt nu goed maar mijn eelteters (soort van haai echt ite kleine vissen die op de bodem leven) springt van 1 van hun telkens uit de bak en ik weet niet waarom 1 keer was hij net in een kopje gesprongen waar nog een beetje water in zat en nu net weer! Ik zag het waarschijnlijk pas na iets van 5 minuutjes en hij lag daar zo gewoon op de bank ik ging er naast zitten we hebben een grijze bank en hij is zelf grijs haha 😅 kan iemand helpen ik wil graag weten wat er aan de hand is voor de rest is er niks aan de hand met andere vissen ik heb 2 eelteters en de ander is ook gewoon goed het is maar 1 dus ik denk niet dat het iets is met mijn waterwaardes ik heb nu laatst ook al een nieuw pomp aangeschaft en ook een nieuw plant, ik had trouwens ook 6 guppen en de laatste is gister dood gegaan ze vielen met bosjes meer gewoon in een week tijd en daarvoor was er niks aan de hand! Ik heb deze site al heel lang niet meer gevraagt dus ik dacht misschien kan iemand helpen
Groetjes mij
 
Hoi ik hier
Ik heb een bak met vissen (ja duh haha) maar sinds ik de bak heb verschoond en ik een nieuw schuilplaats heb gevonden komt mijn algeneter weeg meer tevoorschijn dat komt waarschijnlijk ook deels doordat ik hem heel lang vergeten ben the voeren maar dat komt nu goed maar mijn eelteters (soort van haai echt ite kleine vissen die op de bodem leven) springt van 1 van hun telkens uit de bak en ik weet niet waarom 1 keer was hij net in een kopje gesprongen waar nog een beetje water in zat en nu net weer! Ik zag het waarschijnlijk pas na iets van 5 minuutjes en hij lag daar zo gewoon op de bank ik ging er naast zitten we hebben een grijze bank en hij is zelf grijs haha 😅 kan iemand helpen ik wil graag weten wat er aan de hand is voor de rest is er niks aan de hand met andere vissen ik heb 2 eelteters en de ander is ook gewoon goed het is maar 1 dus ik denk niet dat het iets is met mijn waterwaardes ik heb nu laatst ook al een nieuw pomp aangeschaft en ook een nieuw plant, ik had trouwens ook 6 guppen en de laatste is gister dood gegaan ze vielen met bosjes meer gewoon in een week tijd en daarvoor was er niks aan de hand! Ik heb deze site al heel lang niet meer gevraagt dus ik dacht misschien kan iemand helpen
Groetjes mij
Grappig, Eelteter... Maar, zoals Ton hierboven al aangeeft, Garra rufa is de naam van je visje. Dit zijn visjes die van schoon en zuurstofrijk water houden. Goed dat je een nieuwe pomp hebt aangeschaft. Deze visjes leven het liefst in scholen van 6-8 stuks, en worden onrustig als ze met te weinig zijn. Ze knabbelen graag, dit is ook belangrijk voor ze. Lees hieronder maar.

 
Oké bedankt! Toen ik ze net had had ik er 6 maar in 1 dag waren er 4 dood! Daarom heb ik geen nieuwe gekocht
 
Je bent wel bekend met de stikstofcyclus, en met bakonderhoud op een manier die de goede bacteriën niet te veel aantast?

Op zich zijn dit namelijk vrij sterke vissen. Ook al die dode guppen zijn niet zo'n goed teken. Of je moet dikke pech gehad hebben met een ziekte die van de dierenwinkel meekwam.
 
Eeeh niet echt wel met bak verschonen denk ik ik haal half de water er uit en dan doe ik hey weer half erbij
 
Okee. Op zich komen er wel wat dingetjes bij kijken om je aquarium voor langere tijd goed te houden. En dan kun je in de toekomst problemen voorkomen. Ik ga ervan uit dat je wel gewoon graag gezonde en blije vissen hebt, en wilt leren van je "fouten". (Ik denk dat iedereen hier op het forum wel eens vissen vermoord heeft. ;) ) Mag ik je daarom een paar tips geven?

- Niet te veel voeren. Vaak is 1x per dag een beetje (zodat alle vissen 1 a 2 minuten kunnen smikkelen) voldoende. Zo voorkom je veel afval. En daarmee ook ziektes, even simpel gezegd.

- De inrichting zoveel mogelijk met rust laten. Wel losse blaadjes weghalen en ander rottend spul wat je ziet liggen. Enkel bodems die grof zijn hebben wat meer aandacht nodig; daar kan troep in ophopen.

- Ook niet te veel knoeien met de filters. Lekker laten draaien en ongeveer eens per maand kijken of er niet te veel vuil in ophoopt. Bruin modderig spul in het filter is in principe alleen maar goed! Dat leeft allemaal, er zitten heel veel goede bacteriën in. Maar het moet het filter niet verstoppen. Dus als de boel dichtslibt, kun je het VOORZICHTIG iets schoner maken. In een emmer water wat rondschudden bijvoorbeeld. Niet te veel materiaal in één keer doen zodat de verandering niet te groot is. Als de stroming maar goed is. Filterspons en witte balletjes en ringen e.d. hoef je trouwens bijna nooit te vervangen. Fijne filterwatten wel, maar die kun je ook weglaten.

- Koop een testset. Vooral tests voor ammonia, nitriet en nitraat zijn belangrijk om in huis te hebben. Na verloop van tijd hoef je niet veel meer te testen, maar het is goed om je een beeld te vormen van wat jouw onderhoud met de bak en de vissen doet. Dan weet je ook hoeveel water je moet verversen bijvoorbeeld.

Ik kan nog wel met meer dingen komen, maar dit is het belangrijkste.

Wat ik graag wil benadrukken: als je bovenstaande dingen niet op een goede manier doet en ook nog eens niks MEET, vaar je eigenlijk blind met je aquarium. Dan is het een kwestie van tijd voor er weer vissen doodgaan. En ook voor jouzelf is het veel fijner als je op een gegeven moment weet wat je aan het doen bent. :) Het begin kan even ingewikkeld zijn, maar je kunt hier op het forum altijd hulp krijgen. En dan hoop ik dat je het advies van de mensen hier serieus neemt. Want op de gezondheid van je vissen kun je niet bezuinigen. 🙃
 
Oke heel erg bedankt! We hadden de vissen vorige week achter een kussen van de bank gevonden ... allebij naast elkaar... ik heb zo’n vermoeden dat het water te hoog staat (er zit geen kap op maar dat wisten jullie vast al!) badankt voor alle tips! Ik heb inderdaad veel bruin spul in mijn filters en ik maakt de filter eens in de 2 weken schoon omdat hij anders niet meer werkt (ik heb hem nog nóóit met spullen schoon gemaakt... dat leek me niet verstandig
Bedankt voor de tip met het indelen ik ben zo iemand die dat leuk vind om te doen 😂
Heeft iemand tips om het zand schoon te houden? (Zie foto)
Sinds de dood van die 2 vissen lijkt de bak erg leeg en alle vissen zijn een stuk minder druk en ik zie ze heel wijnig bij elkaar behalve de 2 dolmatiërvissdn
Nogmaals bedankt voor al de hulp !!!
De bak staat er nu een beetje treurig bij... iemand nog meer tips??
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    295.4 KB · Weergaven: 121
  • image.jpg
    image.jpg
    218.3 KB · Weergaven: 127
Je hebt al een druppeltest voor Nitriet die je gewoon in de dierenwinkel haalt. Ik had die van HS aqua NO2 al in huis en kostte rond een tientje. Een Colombo testkoffer heb ik online gekocht, die is uitgebreider meet ook Ammonia en Nitraat. Was wel wat duurder maar goed te doen.


 
Is de testset van Colombo niet identiek aan die van Superfish? Ik twijfel.
Die van Superfish is aanmerkelijk goedkoper, bv klik
 
Oke heel erg bedankt! We hadden de vissen vorige week achter een kussen van de bank gevonden ... allebij naast elkaar... ik heb zo’n vermoeden dat het water te hoog staat (er zit geen kap op maar dat wisten jullie vast al!) badankt voor alle tips! Ik heb inderdaad veel bruin spul in mijn filters en ik maakt de filter eens in de 2 weken schoon omdat hij anders niet meer werkt (ik heb hem nog nóóit met spullen schoon gemaakt... dat leek me niet verstandig
Bedankt voor de tip met het indelen ik ben zo iemand die dat leuk vind om te doen 😂
Heeft iemand tips om het zand schoon te houden? (Zie foto)
Sinds de dood van die 2 vissen lijkt de bak erg leeg en alle vissen zijn een stuk minder druk en ik zie ze heel wijnig bij elkaar behalve de 2 dolmatiërvissdn
Nogmaals bedankt voor al de hulp !!!
De bak staat er nu een beetje treurig bij... iemand nog meer tips??
Van de filters alleen heel voorzichtig de sponsjes uitknijpen, en alleen als de werking minder wordt. In mijn bak is dat ongeveer een keer per twee maanden. In jouw bak zou ik wekelijks 30% van het water verversen en zo min mogelijk aan de bodem zitten. Het bruine spul dat je noemt: dat is dus de biofilm, de goede bacterien die nitriet opeten en daar nitraat van maken. Een bosje waterpest (loodje eraf halen!) in je bak zorgt dat de nitraat wordt opgenomen en omgezet naar zuurstof. Je kunt het gewoon laten drijven in het water. Je Dalmatiner mollies zullen daar blij mee zijn. Verder niet teveel in de bak rommelen en je waterwaarden regelmatig testen.
 
Oh... dat wist ik niet.... Gavin meteen doen er zit wel lood in mijn bak
 
Het lood om die plantjes lost in principe niet in je water op hoor. Daar is wel over nagedacht. Je kunt het erom laten zitten. Het staat alleen een beetje onnatuurlijk. :)
 
Het lood om die plantjes lost in principe niet in je water op hoor. Daar is wel over nagedacht. Je kunt het erom laten zitten. Het staat alleen een beetje onnatuurlijk. :)
Dat klinkt mij onlogisch in de oren met in mijn achterhoofd dat er genoeg te doen is over loden leidingen in oudere huizen?
 
Dat klinkt mij onlogisch in de oren met in mijn achterhoofd dat er genoeg te doen is over loden leidingen in oudere huizen?
Snap ik. :) In theorie is het bij puur lood mogelijk dat er bij bepaalde waterwaarden (met name een lage pH) wat vrijkomt in het water. In de praktijk kunnen de verzwaringen om plantenstengels geen kwaad. Het schijnt dat dat niet puur lood is, maar een verbinding van lood, magnesium en zink.

Of die combinatie van materialen dan meteen de reden is dat het geen kwaad kan, weet ik niet. In elk geval zeggen de experts dat de hoeveelheden lood die vrij kunnen komen, miniem zijn, en dat die geen invloed hebben op onze vissen.
 
Ik had destijds in ieder geval best veel van die loodstripjes onderin mijn bak liggen, en in de periode dat iedere jonge Ancistrus of andere harnasmeerval die ik in mijn bak deed overleed heb ik toch maar die loodstrips opgeruimd. De Waterpest doet het trouwens toch het beste als die los drijft, dat doet-ie in vijvers en sloten ook.
 
Snap ik. :) In theorie is het bij puur lood mogelijk dat er bij bepaalde waterwaarden (met name een lage pH) wat vrijkomt in het water. In de praktijk kunnen de verzwaringen om plantenstengels geen kwaad. Het schijnt dat dat niet puur lood is, maar een verbinding van lood, magnesium en zink.

Of die combinatie van materialen dan meteen de reden is dat het geen kwaad kan, weet ik niet. In elk geval zeggen de experts dat de hoeveelheden lood die vrij kunnen komen, miniem zijn, en dat die geen invloed hebben op onze vissen.
Toch worden er ook vraagtekens bij die uitspraken van die experts gedaan en zijn er andere experts die beweren dat lood ook als het stil ligt gif afgeeft
 
Achja. Laat ik het zo zeggen: ik ben nog nooit een voorbeeld van loodvergiftiging tegengekomen door die verzwaringen. Je komt vooral heel veel waarschuwingen tegen. Waarmee ik niet wil zeggen dat die waarschuwingen slecht zijn, maar ik heb ze nog niet zien komen van mensen die heel veel verstand hebben van (bio)chemie. Op een vergelijkbare manier is het zo dat ik mijn oma --bepaald geen medicus-- wanneer zij zegt dat ik bij rugklachten vooral mijn rug warm moet houden ("kleed je warm aan!") ook niet helemaal serieus kan nemen. 😂
 
Ik moet ook zeggen dat er hier maar weinig plantjes verkocht worden met loodstrips. Bijna alles zit in een potje op misschien de planten zoals waterpest na.
Net als Ton al aangeeft zal ik het ook niet in de bak laten en zou voor verzwaren liever een ring Siporax gebruiken.
 

Terug
Bovenaan