Wat is er nieuw

Een ‘siësta’: voor- en nadelen

daand

Well-known member
Lid geworden
10 juni 2021
Leeftijd
21
Velen van ons zijn ondertussen wel bekend met het concept van een siësta; maar is het nuttig of zelfs schadelijk?

Het algemeen concept van een siësta is het opdelen van de fotoperiode in twee delen, met een pauze. Concreet gaat het licht dan aan in de ochtend/voormiddag tot ergens in de middag. Dan volgt een periode van enkele uren zonder licht, waarna het weer aangaat tot in de avond.

Naar wat ik heb gelezen zijn er drie voorname redenen waarom mensen dit doen:
1) Tijdens de lights-off periode zou het CO2 gehalte stijgen in het water. Hierdoor zouden de planten in de tweede fotoperiode een ‘boost krijgen.
2) Planten, als ‘hogere organismen’ zouden zogezegd sneller aan de fotosynthese beginnen dan algen. Ze zouden dus een headstart krijgen op alle algen.
3) Mensen zijn vaak niet thuis onder de middag en zouden graag in de ochtend en avond naar hun aquarium kunnen kijken.

Ikzelf zou het alleen overwegen om de derde reden. We hebben een aquarium tenslotte om naar te kijken, en als het licht uit is op de momenten dat je thuis bent heb je daar vrij weinig aan. De andere twee geloof ik niet echt in, of in het geval van het tweede argument juist resoluut niet.

Hierdoor mijn vraag aan jullie: Is er een voordeel aan de siësta? Kan het een voordeel, neutraal of negatief effect hebben op de planten en het welzijn van de dieren. Wat zijn jullie ervaringen?

De reden dat ik dit topic aanmaak is dat ik zelf benieuwd ben of het mogelijk is om de fotoperiode op te delen. Ik ben namelijk overdag voortdurend weg en zou graag opstaan en gaan slapen met mijn aquarium.

Alvast bedankt!

Op zich een interessant onderwerp. Ik snap punt 3 inderdaad volledig, voor punten 1 en 2 heb ik niet genoeg plantenkennis om er wat van te vinden. Wat ik wel een puntje vind, is dat in de natuur het licht langzaam aan gaat, dus de vissen wennen eraan. Echter, bij mijn aquarium gaat het licht in één keer volledig aan. Ik weet niet of de vissen dat erg vinden, maar dat dan twee keer per dag lijkt me ook gek.

overdag wordt het niet donker in de bak., het effect is meer vergelijkbaar met een schaduw dan met een nacht.
.

ik denk dat allen punt 3 overeind blijft
en dat het primma kan.

Ik doe het al 15 jaar bij de bakken maar dat alleen om in de avond het licht wat langer aan te kunnen hebben. Voor de planten heeft het imo weinig invloed.

Zelf hou ik ook elke dag een siesta en ook daar merk ik absoluut geen nadelen van ;))

Tja ook in de natuur heb je weleens een zonnige ochtend en zonnige namiddag, met donkere wolken/regen tussendoor. Het kan prima. Planten moeten afdoende licht krijgen om gezond te blijven (net als mensen) maar of dat met of zonder pauzes is, daar zullen ze weinig mening over hebben.

Dus het zou geen negatieve gevolgen hebben? Ik stel me vooral vragen bij het welzijn bij de dieren dan. In aquaria met veel licht lijkt het me toch raar als je van extreem veel en dan terug naar amper iets gaat.

De eerste twee redenen lijken niet veel onderbouwing te hebben. Misschien hebben aquaria zonder CO2 injectering wel iets aan de ‘verhoogde niveaus’ maar in andere bakken lijkt het effect me verwaarloosbaar.

Een cyclus van 7:00-10:00u en vervolgens van 18:00-22:00 kan dus geen kwaad?

Velen van ons zijn ondertussen wel bekend met het concept van een siësta; maar is het nuttig of zelfs schadelijk?

Het algemeen concept van een siësta is het opdelen van de fotoperiode in twee delen, met een pauze. Concreet gaat het licht dan aan in de ochtend/voormiddag tot ergens in de middag. Dan volgt een periode van enkele uren zonder licht, waarna het weer aangaat tot in de avond.

Naar wat ik heb gelezen zijn er drie voorname redenen waarom mensen dit doen:
1) Tijdens de lights-off periode zou het CO2 gehalte stijgen in het water. Hierdoor zouden de planten in de tweede fotoperiode een ‘boost krijgen.
2) Planten, als ‘hogere organismen’ zouden zogezegd sneller aan de fotosynthese beginnen dan algen. Ze zouden dus een headstart krijgen op alle algen.
3) Mensen zijn vaak niet thuis onder de middag en zouden graag in de ochtend en avond naar hun aquarium kunnen kijken.

Ikzelf zou het alleen overwegen om de derde reden. We hebben een aquarium tenslotte om naar te kijken, en als het licht uit is op de momenten dat je thuis bent heb je daar vrij weinig aan. De andere twee geloof ik niet echt in, of in het geval van het tweede argument juist resoluut niet.

Hierdoor mijn vraag aan jullie: Is er een voordeel aan de siësta? Kan het een voordeel, neutraal of negatief effect hebben op de planten en het welzijn van de dieren. Wat zijn jullie ervaringen?

De reden dat ik dit topic aanmaak is dat ik zelf benieuwd ben of het mogelijk is om de fotoperiode op te delen. Ik ben namelijk overdag voortdurend weg en zou graag opstaan en gaan slapen met mijn aquarium.

Alvast bedankt!
Mijn bak stond aan met een lichtsterkte van zo'n 49 lumen per liter, zeer sterk belicht dus inclusief aanvullende dimtijden, van 8:30 uur in de morgen tot 23:00 uur 's avonds. Zonder alg problemen in m'n bak. Mijn aquarium kende feitelijk 8 uur op volle lichtsterkte met dimtijden als verdere invulling. Zo'n lichtpauze vind ik eigenlijk maar raar, in de natuur zie je gewoon niet zoiets. Wanneer je lichtsterkte niet grootst verlaagd door het uitschakelen van je lampen en er dus sprake is van schaduw "buitenlicht" vervalt min of meer eigenlijk punt 1 en 2 in je bericht, denk ik.

Laatst bewerkt:
Zelf hou ik ook elke dag een siesta en ook daar merk ik absoluut geen nadelen van ;))
Tegelijkertijd gaat John dan ook naar Frits. 😉🙂

Persoonlijk geloof ik dat regelmaat, licht dus ook, voor zowel plant als dier goed is. Ik zag dat ook bij Billy. Een vaste regelmaat dat hij zei dak uitgelaten moest worden. Planten gaan ook open, de bloem opent zich op vaste tijden en gaat ook weer dicht.

Laatst bewerkt:
Ik stel inderdaad ook vooral mijn twijfels bij hoe de dieren reageren en of het hun biologische klok niet ontregelt.

Ik denk dat je er teveel over nadenkt 🙂

Ik denk dat aangezien de zon ook niet halverwege de dag ondergaat en dan weer opkomt het voor de planten en vissen in je bak logischer is dat je een aangesloten lichtperiode hebt. Ik heb ervoor gekozen om het licht pas rond 12 uur aan te laten gaan en dan 's avonds gaat hij laat weer uit, zodat ik 's avonds een verlichte bak heb en 's ochtends is het dan behalve het daglicht donker in de bak. Dat werkt prima hier.

foutje… 🙂

Ik denk dat je er teveel over nadenkt 🙂
Waarschijnlijk wel. Ik was benieuwd naar andere inzichten en meninge. Ik denk dat de consensus is dat het niet echt uitmaakt of je het wel of niet doet maar dat het wel geen voordelen heeft...

Vandaag gaat het licht aan om 08.15h en gaat uit om 16.45h .
Alles wat er vanaf wijkt heeft negatieve gevolgen .

Vandaag gaat het licht aan om 08.15h en gaat uit om 16.45h .
Alles wat er vanaf wijkt heeft negatieve gevolgen .
Dan ga ik snel de tijden aanpassen hier voor ik problemen krijg :Dk ;)k

Dan ga ik snel de tijden aanpassen hier voor ik problemen krijg :Dk ;)k
Ja , ik ook 🤣
Maar het is wel waar .
De licht donker periode van buiten sluit het dichts aan met de circadiaanse klok , dat is een ingebouwde klok die alle dieren en planten hebben .
Hoe meer je ermee klooit , hoe meer er ook fout gaat 😉
Ik pas dat zelf natuurlijk niet concreet toe op mijn aquarium, echter mezelf wel van bewust .
Hoe dat dan weer precies zit tussen inheemse planten/dieren en tropisch subtropisch , die klok zal vast wel verschillen .
Donkere periodes overdag zou ik zelf echter nooit toepassen , maar bv. je verlichting sturen in sterktes kan wel , dat is buiten evengoed zo en overal .

Ja ik werk al 15 jaar met een middagpauze maar er is wel daglicht wat in de bak valt en dat scheelt ook denk ik.

Ik vraag me dan wel af hoe vissen rust nemen. In tropische landen heb je ca 12 uur daglicht. Ze krijgen in de woonkamer denk ik een stuk langer. De oogjes kunnen niet dicht, dus lijkt me dat de omgeving bepaalt wanneer er gerust kan worden.

Ik denk dat door lichtinval ze tijdens de siësta niet echt slapen zoals in de nacht.

Zelf gebruik ik ook al jaren een lange siësta in mijn bakken weinig/geen verschil merkbaar.
Tijdens de onverlichte periode valt er voldoende zonlicht in zodat de vissen niet in slaap stand gaan.

Maar dan slapen ze dus minder dan in de natuur, waar je maar 12 uur licht hebt?

Hier heb je in de zomer zeg maar van 10 tot 5 ook maar 7 uur duisternis dus dat zal in de natuur niet veel anders zijn denk ik in de landen waar ze weg komen.

Ja, toch wel. Hoe dichter je bij de evenaar komt, hoe minder verschil er is tussen daglengte in zomer en winter. hier: https://www.timeanddate.com/sun/brazil/rio-de-janeiro kun je daar een beetje mee spelen. Ik heb ooit een website gezien die het mooier weergaf, maar die kon ik niet meer terugvinden.

Zelf gaan mijn lichten aan van 15 tot 22 uur met telkens een halfuur dimperiode. Daarmee verleng ik het natuurlijk licht natuurlijk aanzienlijk aangezien het buiten tegen half 18 al pikdonker is. Ik vraag me echt af wat de negatieve gevolgen op mijn dieren zijn...

Zelf gaan mijn lichten aan van 15 tot 22 uur met telkens een halfuur dimperiode. Daarmee verleng ik het natuurlijk licht natuurlijk aanzienlijk aangezien het buiten tegen half 18 al pikdonker is. Ik vraag me echt af wat de negatieve gevolgen op mijn dieren zijn...
Waarom zou dat negatieve gevolgen hebben?

Waarom zou dat negatieve gevolgen hebben?
Omdat ze dan veel minder rust (donkere periode) krijgen tov de natuur.

Ja, de volgende vraag is hoeveel rust een vis eigenlijk nodig heeft. Geen idee of het feit dat ze van nature leven in een gebied dat nooit meer dan 13 uur daglicht heeft, of ze dan ook 11 uur slaap nodig hebben.

Omdat ze dan veel minder rust (donkere periode) krijgen tov de natuur.
Ja misschien moet je je dan afvragen of ze in de natuur met veel meer oppervlakte vaak niet veel meer zwemmen en wellicht meer rust nodig hebben maar ja dat gaat misschien net iets tever om te bespreken.

Op mijn aquaria heb ik lampen met een nagebootste zonsopgang en -ondergang. Bij de Eheim verlichting kan ik die maximaal 3 uur laten duren, bij de andere twee Fluval lampen kun je veel meer instellen en heb ik ze zo ingesteld dat het zo’n 5 uur duurt met een of twee uur ‘volle bak’ om vervolgens weer te dimmen. Ik heb denk ik voldoende plekken in mijn aquaria waar het minder licht is door schaduw van planten of hout. In de natuur heb je ook bewolkte dagen, bij sommige merken lampen kun je dat tegenwoordig instellen.
Voor kostenbesparing kan ik mij voorstellen dat iemand de lampen niet laat branden als hij/zij niet thuis is, maar of het beter of slechter is voor de vissen en planten durf ik niet te zeggen.

Ik heb ze van 7:00 in de ochtend tot 20:00 in de avond, in de zomer een uur later. Maar grotendeels gedimd. Het licht volgt aardig wat de zon ook zou doen. Maximale sterkte tussen 11:00 en 15:00, daar omheen is het veel minder, maar kan ik de vissen nog prima zien. Een Deel van de avond zie ik echt alleen schemering. Maar dat heeft ook wel wat.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan