Wat is er nieuw

Een aquarium als tafel.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Boarnster
  • Startdatum Startdatum
B

Boarnster

Guest
Op internet kwam ik aquaria tegen in tafel model, een voorbeeld hiervan is de Aquatlantis Aquatable.
Mijn vrouw zag het al helemaal voor zich, maar het geeft ook wel weer nieuwe uitdagingen. Ik denk dat een aantal van het forum het een nachtmerrie zullen vinden. Maar wat zou nu echt een reden kunnen zijn om wel of niet voor een aquarium tafel te gaan.

Al vast bedankt voor jullie gedachten spinsels. 🙂

Vissen schrikken zich elke keer het schompus als er weer wat op die tafel gezet wordt.

Ook mijn gedachte ja.. zo zie je de gekste voorbeelden van het combineren van aquaria met gebruiksartikelen. Tot aan toiletpotten toe.
Soms misschien mooi maar in het algemeen weinig rekening houdend met dierenwelzijn.

peterdenhaag53 zei:
Vissen schrikken zich elke keer het schompus als er weer wat op die tafel gezet wordt.

Mee eens.

Op dit moment springen mijn katten ook op het huidige aquarium.
Ik denk dat de dreun van een kat boven op de bak meer is dan een kopje koffie wat erop gezet kan worden.
Maar laten we dit als punt nummer 1 neerzetten.
Het vermoeden dat er meer trillingen in het water komen.

Denk dat het door de kussentjes onder de kattenpoten best weleens kan meevallen vergeleken met een kopje.
Grootste nadeel lijkt me de hoek hoe je naar het aquarium kijkt.
Traditioneel kijk je staand of zittend in een bak en is alles mooi te zien en dat is met een tafel een ander verhaal natuurlijk.
Misschien een keer leuk om op de grond te liggen maar doe je ook niet regelmatig lijkt me.

Neem aan dat de kat op een lichtkap springt die niet doorzichtig is.
Bij zo'n tafel komt elke keer een schaduw van bovenaf , vissen associeren dat met gevaar.

Onhandige verhoudingen ivm de "geringe" hoogte...planten etc.
Toegankelijkheid om "in" de tafelbak te werken.
Gasuitwisseling slecht ivm de dichtgewerkte bovenkant...etc

De verhoudingen van een tafel aquarium zijn gelijk aan een gewoon aquarium.
Toegankelijkheid voor wat ik zie is gelijk of zelfs beter dan huidige aquarium.
Ik zou voor het onderhoud aan alle kanten bij kunnen en het staat op een beter hoogte.
Gasuitwisseling snap ik niet ten opzichte van een normaal aquarium. Daar zit ook een kap op.

De hoek waarmee je naar het aquarium kijkt is wel anders, ik denk dat daar een grote vraag/uitdaging ligt van hoe je dat zou doen.
Mijn meerval zou dan wel goed uitkomen.

Okee...je hebt dus al besloten om dat tafelding te kopen.

Nog niet besloten maar denk er wel over.
Problemen waar ik wel tegen aanloop zijn denk ik de vloer.
Het aquarium zou op de vloer staan. Kou?
Ik zie ze nergens in huis staan. Is dat puur vanwege het feit dat ze apart zijn?
Hoe gaat de plantengroei zich gedragen?
En we zijn gewent om vissen vanaf de zijkant te bekijken.

Ook zal de positie van de bak een uitdaging zijn.
Huidige indeling woonkamer zorgt voor veel zonlicht op tafel, dus andere indeling woonkamer.

Misschien kunnen de vissen er wel aan wennen..

In plaats van vissen er garnalen in houden? Of alleen maar planten?

Misschien kan je een bijpassend flatscreen aquarium erbij nemen 😀

@ franketrank. Ik heb eigenlijk al een mooie flatscreen.
@ JdeV. Als ik niet een mooie meerval had zouden heremietkreeften prachtig zijn denk ik.

Ik zie weinig problemen zolang:

1. Er maar verlichting boven de bak zit, voor de planten, invallend zonlicht volstaat niet.
2. Er makkelijk gefilterd kan worden, dus sterk binnen of buitenfilter.
3. Er enige vorm van luchtcirculatie kan plaatsvinden boven de bak.

Edit: Denk dat je wel wordt beperkt in je viskeuze, gevoelige, schuwe vissen kunnen natuurlijk niet omdat ze wel degelijk last hebben van hun omgeving met bijbehorende trillingen. Zou dan gaan voor vissen die hier over het algemeen weinig last van hebben, zoals guppy's, platy's en zwaarddragers etc.

Is op zich wel een leuk topic om de meningen met elkaar te delen over dit aquarium maar denk dat een "voorstander" nooit de "tegenstander" zal kunnen overtuigen en andersom.
Ik denk dat een "echte" aquariaan zo'n tafelaquarium nooit wat zal vinden en laat staan kopen,ook niet die ondiepe design wandbakken of andere bijzondere creaties.
Omdat een "echte" aquariaan het doel heeft om optimale omstandigheden te verwezenlijken voor zijn planten maar vooral dieren in het aquarium en zal daardoor een gevoel hebben dat bv een tafel een tafel is en moet blijven en een aquarium een aquarium.

Maar misschien is dit enkel mijn gevoel en zit ik helemaal mis,kan natuurlijk ook! 😉

Kun je nooit de tafel een stukje naar je toe schuiven om je benen erop te leggen en een tukkie doen, maar mag/kan waarschijnlijk niet bij iedereen.
Tegen de kou een stukje hard isolatie plaat er onder leggen?

groeten Albert

Waarom ik hem niet zou kopen afgezien van de redenen die al genoemd zijn:
1. Het is moeilijk te verplaatsen, weet niet welke variant jij heb gezien maar bij de meeste zit er een open stuk tussen grond en aquarium waardoor stof en rotzooi niet weg te halen is. Bovendien is dus herinrichten dus geen optie, of iets wat heel moeilijk gaat worden.
2. Ik stoot me geregeld aan tafels, misschien ben ik gewoon lomp. Dat zou een enorme klap voor de vissen zijn.
3. Ik loop heel vaak heen en weer langs de tafel en de vissen zouden dus nooit rust krijgen en altijd angstig zijn. Wat mij geen mooi rustig visbestand lijkt.
4. Lijkt me lastig dingen aan te sluiten zoals filters, verwarming enz.

Albert.K zei:
Kun je nooit de tafel een stukje naar je toe schuiven om je benen erop te leggen en een tukkie doen, maar mag/kan waarschijnlijk niet bij iedereen.
Tegen de kou een stukje hard isolatie plaat er onder leggen?

groeten Albert

Mag jij niet op de bank liggen? 😉

mag ook op de bank, maar vanavond deed ik een dutje met benen op tafel, werd niets van gezegd, er is dus keus.

groeten Albert

Jet kan best mooi zijn maar we moeten hier wel de bewoners op de eerste plaats blijven zetten lijkt mij.

Ziet er wel super uit zon tafeltje!

Maar wat John zegt, de bewoners komen toch wel op de eerste plaats.

Je moet wel echt vissen gaan kiezen welke er zeker geen last van hebben al die trillingen, bewegingen etc.

Probleem zal wel zijn dat als je anders in wilt richten je de tafel niet gaat verplaatsen..

Het is mooi om te zien dat we/ik heel anders kijken naar een aquarium op een andere manier. Mijn huidige aquarium is ook bijna niet te verplaatsen. Toch is hij al op eigenlijk meer plaatsen geweest dan mijn tafel. 🙂

Voor het langs het aquarium lopen, normaal denk ik daar niet over na. Nu loopt iedereen in ons huis ook langs het aquarium. Zorgt denk ik voor zelfde drukte.

Lijkt me dus helemaal goed om in een druk gezinshuis wat meer te kijken naar de rustige vissen. Onze meerval zal het niks uitmaken. Die raakt alleen van slag als ik haar huis schoonmaak.

Vraag me wel af hoeveel vissen last hebben van trillingen. Zou ik bij gewone aquarium daar ook meer op moeten letten?

En wat voeten op de tafel betreft...

Als mijn vrouw erbij is nee.

Klik om meer te zien
link

thW0Id_EVAUZs9s8F1XZfq99m6hA0MYl.jpeg

Is dit niet wat je kan interesseren

Jb Malawi

Hier een zelfbouw versie

[video]https://www.youtube.com/watch?v=SAO9fY_5ATA[/video]

Inclusief een simpele filter.

Het idee klinkt op zich wel leuk. Ik had er al eens over nagedacht om zoiets te doen, maar dan enkel om de overschot aan (vuur)garnalen er in te doen. Maar ik ben ook te lomp. Ook met het stofzuigen beuk ik wel eens wat om..

heey leuk idee haha echt iet om is ui te dokteren

Mijn kat springt ook om de haverklap op mijn aquarium en volgens mij zijn mijn vissen daar inmiddels volledig aan gewend/geconditioneerd.

Hevelen en dan vooral de bodem afzuigen lijkt me lastig. Moet je een pompje voor regelen. Het aanleggen van een 220 aansluiting voor de techniek en het wegwerken van filter is een uitdaging.
Neemt niet weg dat het wel iets heel apparts is.

ik moet zeggen ik heb er zoon 2 jaar terug een gezien bij bekende van mij die had hem ingericht vol met planten en dat leek super hij had er aantal man guppen er in die hij anders niet kwijt kon maar het ging hem vooral om de planten en hij stond dus ook helemaal bomvol met planten

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan