Wat is er nieuw

Een beginner die zich heeft laten ompraten...

  • Onderwerp starter Onderwerp starter JoKi
  • Startdatum Startdatum
J

JoKi

Guest
God, het waterwaarde probleem blijft maar aanslepen. Ben een beginner en heb mn aquarium nu 3 weken. Heb me dus ook goed laten ompraten door de verkoper. Die vertelde mij dat 4 weken indraaien niet hoeft en als de waardes na een week goed zijn, de vis erin kan. Ook staafde hij dit met redenen die mij logisch leken.

Een kleine voorgeschiedenis kan mss ook wat duidelijk maken.

Na 1 week indraaien ga ik dus met goeie moed naar de winkel, hij teste mijn water en zei dat deze goed is. Ok, dan maar vissen kiezen. Na 50 vissen zei hij pas dat dit wel genoeg zou zijn... (IN EEN 125L BAK! :s)
Op de 9de dag begonnen mijn planten bruin te worden en te vervormen en de blaadjes van de rode plantjes werden glazig.
Heb geregeld mijn water getest en NO² en NO³ zijn steeds 0 geweest, wel vond ik de pH aan de hoge kant, 8.

Op dag 11 is een maanvis gestorven en een andere verzwakt, de planten gingen ook nog steeds achteruit. Dag 12 is de 2de maanvis heen gegaan. Dag 13 zijn de vinnen van 1 guppy volledig door een kempvis weg gevreten. Die guppie leeft intussen ook niet meer.

Heb me een uitgebreide testset aangekocht en de waardes goed in de gaten gehouden.
De laatste meting was vorige week dinsdag en dit zijn de resultaten van toen:

- pH 8
- kH 7
- Gh 6
- NO² 0mg/l
- NO³ 0mg/l
- NH³ 0.27mg/l
- NH⁴ 5mg/l
- FE 0mg/l
- PO⁴ 2mg/l
- CU 0mg/l

mijn CO² is ook veel te laag

Ik maak me enorm veel zorgen om die ammionak en het lage CO² gehalte.

Heb ook 1 maal 1/3 water ververst en zal na de baktopur kuur opnieuw 50% verversen.

Misschien dat jullie hier nog wat tips of raad voor hebben.

Anyway dank ik jullie.
 
Voorje planten is het misschien handig om bijvoorbeeld de all-in-one voedingsstoffen te kopen, zodat die iniedergeval niks missen.

Link naar voedingsstoffen:


https://planted-box.com/product/all-in-one/
Heb me indd zo een product aangeschaft, wel even het bemesten staken ivm die baktopur kuur.
KzlOk0kgxTOmh7JR1irFz8s-OspHFd9f.png
 
Je bak is nog in de opstartfasen en dat neemt normaliter zo n 4 weken in beslag. De bactopur zal waarschijnlijk de opgebouwde bacteriecultuur deels vernietigen dus dan moet je weer met een indraaiperiode rekening houden. Planten moeten vaak ook wennen en ik zou de eerste weken gewoon plantenvoeding geven en alles even rustig zn gang dan laten gaan.Jammer van de slechte voorlichting maar je leert er denk ik weer van.
 
Je bak is nog in de opstartfasen en dat neemt normaliter zo n 4 weken in beslag. De bactopur zal waarschijnlijk de opgebouwde bacteriecultuur deels vernietigen dus dan moet je weer met een indraaiperiode rekening houden. Planten moeten vaak ook wennen en ik zou de eerste weken gewoon plantenvoeding geven en alles even rustig zn gang dan laten gaan.Jammer van de slechte voorlichting maar je leert er denk ik weer van.
Klopt, ik heb al geleerd hoe het niet moet. Nu, de vissen zwemmen wel allemaal vrolijk en actief rond.
De 3 kempvisjes ga ik terug naar de winkel doen, deze zijn veel te agressief en vallen geregeld andere vissen aan. Dat zijn dan weer 3 vissen minder in de bak. Denk je dat ik er nog moet uithalen ivm overpopulatie of het toch zo proberen?
 
Ik zou er nog veel meer uithalen hoor, hoeveel van elke soort heb je nu?
 
Ik zou er nog veel meer uithalen hoor, hoeveel van elke soort heb je nu?
Nu heb ik:

6 guppies
10 roodstaart zalmpjes
12 neon tetra's
3 maanvissen (kleintjes)
3 dwerggourami's
3 siamese kempvissen (maar die gaan dus terug naar de winkel)
2 panda garra (naam opgezocht via foto's op het inet, kan fout zijn)
3 cobalt sumatranen
3 albino sumatranen
3 albino pantsermeervallen
 
Een hele mix zeg! Tja, het is aan jou wat je weg wil doen, maar ik zou er toch nog wel een paar wegdoen
 
Een hele mix zeg! Tja, het is aan jou wat je weg wil doen, maar ik zou er toch nog wel een paar wegdoen
Hoeveel zou ik er inhouden op 125L? Wat is jouw mening/raad?
 
Hoeveel zou ik er inhouden op 125L? Wat is jouw mening/raad?

Ik zou de Sumatranen zeker wegbrengen. Deze gaan absoluut niet goed samen met Maanvissen, Goeramies en Kempvissen.
 
Grote goden wat een mix bestand..

een maanvis word te groot voor dit formaat bak
dwerggoerami´s gaan in 90% van de gevallen dood aan het iridovirus
kempvissen (betta´s) willen graag rust, zal dus ook de reden zijn dat ze zo uitvallen naar de rest.

het is aan jou wat je eraan wilt doen, maar dat je neon tetra´s ziek zijn geworden kan haast niet anders dan het niet ingedraaide aquarium + de veel te volle bak.

zelf zou ik kijken naar welke vissen je echt leuk vind en hier wat omheen bouwen.
 
Ik zou de Sumatranen zeker wegbrengen. Deze gaan absoluut niet goed samen met Maanvissen, Goeramies en Kempvissen.
In welk opzicht bedoel je dat dan? Ik ervaar tot nu toe dat die sumatranen onderling heel "speels" zijn en zeker geen andere vissen lastig vallen. Ze zijn met hun "speels" gedrag natuurlijk wel drukker dan de andere.
 
Nu heb ik:

6 guppies geen goede combinatie met goeramies.
10 roodstaart zalmpjes te actief voor je bak
12 neon tetra's
3 maanvissen (kleintjes) te groot voor je bak
3 dwerggourami's
3 siamese kempvissen (maar die gaan dus terug naar de winkel)
2 panda garra (naam opgezocht via foto's op het inet, kan fout zijn) kan volgens mij wel
3 cobalt sumatranen /
3 albino sumatranen te kleine groep van beide kleure sumatranen. Wil je een grotere groep, moet je een grotere bak hebben.
3 albino pantsermeervallen te kleine groep, neem nog 3 als je bodem fijn is, als je bodem grof is, breng ze terug
De maanvissen moeten weg, je bak is veel te klein.
De sumatranen zijn vinnenbijters als je groep te klein is, je bak is te klein voor een redelijke groep.
De roodkopzalmpjes zijn te druk voor je bak, pas in 1m, of zelfs 1,2m voelen ze zich goed.

Dan heb je de neontetra's, de goeramies, de pantsermeervallen en de guppen over. Nu kun je kiezen tussen de guppen of de goeramies, want de guppen zijn te druk voor je goeramies. De groep neons kun je vergroten tot 15 of je kunt ze zo laten.
De corydoras kun je houden als je een fijne bodem hebt, en dan moet je er minstens 3 bij halen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Ik zou die sumatranen eruit zwieren want dat zijn ruziemakers EN vinnenbijters,heb het zelf vroeger mee gemaakt,daar heb je niks dan miserie mee.
En ik zou kiezen voor de gourami's want dat bakje is veel te klein voor maanvissen(scalaren).
 
T gaat om een rio 125?

Als voorbeeld, ik heb een rio 125 met daarin:

1 ancistrus cf vrouw
6 corydoras aeneus
14 Paracheirodon axelrodi
2 Mikrogeophagus Ramirezi

Er zijn ook online calculators te vinden zoals deze http://aqadvisor.com

Edit: ik zie dat tijdens t typen al velen hebben gereageert 😉
 
Het gaat hard hier 🙂 Bedankt iedereen.

Het gaat indd om een rio125.

De maanvissen moeten weg, je bak is veel te klein.
De sumatranen zijn vinnenbijters als je groep te klein is, je bak is te klein voor een redelijke groep.
De roodkopzalmpjes zijn te druk voor je bak, pas in 1m, of zelfs 1,2m voelen ze zich goed

Dan heb je de neontetra's, de goeramies, de pantsermeervallen en de guppen over. Nu kun je kiezen tussen de guppen of de goeramies, want de guppen zijn te druk voor je goeramies. De groep neons kun je vergroten tot 15 of je kunt ze zo laten.
De corydoras kun je houden als je een fijne bodem hebt, en dan moet je er minstens 3 bij halen.
Geldt dezelfde rede voor de roodstraat zalmpjes?
Denk dat mijn bodem wel onder "fijn" valt. Gelijkaardig als dit

De maanvissen zijn nu nog klein en mag ik terug brengen wanneer ze te groot worden, krijg dan weer kleintjes mee zei hij.

Op basis wat ik nu al lees, lijkt het dus op de eerste plaats verstandig om de sumatranen terug te doen. De gourami's wil ik grag houden, vind ze mooi en zwemmen sierlijk en rustig rond.
 
de pristella maxillaris dus 🙂 die past wel goed in 80cm
 
de pristella maxillaris dus 🙂 die past wel goed in 80cm
Je ziet hoe vrijgevig de winkelhouder is met zijn info he 😀 Heb naar de namen moeten gokken op basis van google foto's 🙂
Natuurlijk ook dom van mij om niet mijn buikgevoel te volgen...
 
Ah, Pristella maxillaris, ja, die past wel. Ik dacht even dat we het over Hemigrammus bleheri hadden 😛
Ik heb dat grind ook gehad en ik moet zeggen dat het gedrag van de pantsermeervallen veel leuker was bij zand.

De maanvissen zou ik gewoon terug brengen, het is zielig om hun groei te beperken in zo'n klein bakje. En dat "je krijgt nieuwe als ze te groot worden" werkt niet goed, meestal gaan ze dood. Het zijn nou eenmaal snel groeiende vissen, en als ze niet de ruimte krijgen, zullen ze vergroeien, met alle gevolgen van dien.
 
De maanvissen worden het dan ook. Bedankt voor jullie input en WAT EEN LIEFDE hier! Dit forum... hou er nu al van 😀
 
Gelukkig heb jij ook goede bedoelingen en neem je gegeven advies aan:thumbs:
 
Gelukkig heb jij ook goede bedoelingen en neem je gegeven advies aan:thumbs:
Uiteraard neem ik jullie advies aan, jullie zijn aquarianen met ervaring, geen verkopers met verkoopervaring... Ik ben echt zo naïef geweest en moet dat nu bekopen...

Ik zal, als het gewenst is, hier de stand van zaken blijven neerzetten. Zo kunnen jullie mij tijdig corrigeren moest dat nodig zijn, zoniet, heeft een ander mss wel wat aan deze updates.

Het plan voor straks; Ammoniak meten, indien aanwezig (wat ik wel vermoed), 70% water verversen en dan dag 3 van de kuur toepassen. Als er geen ammoniak is meteen dag 3 van de kuur toepassen zonder water verversing. Ik zal in dit geval 70% van het water verversen op dag 5, overmorgen dus. Dit samen met een koolstoffilter om de resterende medicatie te verwijderen, een cirax filtermedium voor de bacteriecultuur te bevorderen en dan weer aankijken...

Vrijdag breng ik sowieso een deel vis terug;

de 6 sumatranen
de 3 maanvissen
3 kempvissen
om mee te beginnen toch, ik ga op dat vissenbestand nog terug komen om te kijken welke eventueel er nog uitmoeten en of er mss andere bij moeten.

Lang verhaal kort: Ik houd jullie up-to-date.
 
Maak tegen die tijd anders een nieuw topic aan in "Samenstellen visbestand" daar kijken de kenners ook erg veel naar :!
 
  • Leuk
Waarderingen: JoKi
Kleine tip, ik zou vooral ook naar een andere verkoper gaan 😛 .
 
  • Leuk
Waarderingen: JoKi
Wat een mix 😛,
ik vermoed dat de drie betta's vrouwtjes zijn en geen mannetjes want anders mag de verkoper wel gelijk zijn zaak toedoen 😛
heb je een foto van de hele familie? zou het wel eens willen zien voor je wijzigingen aanbrengt!
 
Wat een mix 😛,
ik vermoed dat de drie betta's vrouwtjes zijn en geen mannetjes want anders mag de verkoper wel gelijk zijn zaak toedoen 😛
heb je een foto van de hele familie? zou het wel eens willen zien voor je wijzigingen aanbrengt!
Het is 1 mannetje en 2 vrouwtjes, geen katjes om zonder handschoenen aan te pakken 😀
Dit is het laatste filmpje (paswoord: rio125 en vergeet niet op HD720p te zetten) dat ik maakte, net voor de baktopur kuur startte. Het zijn er dus indd een hoop en heb al begrepen dat ik mijn visbestand moet inperken.

De 3 maanvissen, 6 sumatranen en de 3 betta's gaan er alleszins al uit. Maar hier stel ik straks nog een vraag over in het juiste topic.
 
Status update:

* Heb net in de rio125 NH3/4, pH, NO2 en NO3 gemeten:
- pH: 8
- NO2: 0mg/l
- NO3: 0mg/l
- NH4: 10mg/l
- NH3: volgens tabel ism pH & NH4 = 0.53mg/l

* 60 liter water ververst en op 60l sera aquatan toegevoegd (kwestie van chloor en chloride te neutraliseren), geen sera nitrivec owv de baktopur kuur.
* Dag 3 sera baktopur toegepast; gedoseerd op 125l
* nu 2 dagen zo laten en dan ga ik opnieuw 50% verversen, filteren over koolstof, cirax medium in filter toevoegen en vitaminen op de voeding druppelen. En dan hopen voor het beste.

* Quarantainebak (20l) niet gemeten omwille van de gele kleur die nog aanwezig was van de baktopur op dag 1, lijkt me moeilijk/onmogelijk om een acurate meting te krijgen.
* 10 liter ververst en aquatan gedoseerd op 10l
* Dag 3 baktopur toegepast; gedoseerd op 20l
* nu 2 dagen zo laten en dan ga ik opnieuw 50% verversen, filteren over koolstof weet ik niet hoe ik dit ga moeten doen omwille van dat piep kleine filtertje (100l/u), vitaminen op de voeding druppelen en dan hopen voor het beste.

Laat ik na de kuur de neon's beter nog even in deze bak of mag ik ze na de kuur terug in de Rio zetten?
 
Ik weet niet of het hier al genoemd is maar naar die zaak zou ik dus niet meer gaan.je had er een paar !!! vissen in kunnen doen na een week als je water of pomp materiaal wat al in gedraaid was had gebruikt.

Normaal draai je een bak een week of drie vier in.
 
God, het waterwaarde probleem blijft maar aanslepen. Ben een beginner en heb mn aquarium nu 3 weken. Heb me dus ook goed laten ompraten door de verkoper. Die vertelde mij dat 4 weken indraaien niet hoeft en als de waardes na een week goed zijn, de vis erin kan. Ook staafde hij dit met redenen die mij logisch leken.

Klopt, zolang jij geen lading vis er ineens in gooit. wat een terugslag in nitriet geeft. Inplaats van 2 aan 2.
Dan krijgt het water en je filter de tijd om aan te groeien.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoKi
Klopt, ik heb al geleerd hoe het niet moet. Nu, de vissen zwemmen wel allemaal vrolijk en actief rond.
De 3 kempvisjes ga ik terug naar de winkel doen, deze zijn veel te agressief en vallen geregeld andere vissen aan. Dat zijn dan weer 3 vissen minder in de bak. Denk je dat ik er nog moet uithalen ivm overpopulatie of het toch zo proberen?
Jep kempvis mannen vooral vallen alles aan wat net zo een felle kleur heeft als hun zelf. Heb er jaren mee gekweekt. Me neon moesten er ook aan geloven. Guppen mannen hebben ook mooie kleuren dus zeg maar doeg tegen je guppen. Idd veel te veel vis in 1 keer. Met vissen erin ook altijd rustig opbouwen. Als eerste sterke vissen erin en dan rustig uitbouwen
 
  • Leuk
Waarderingen: JoKi
Als ik zo filmpje zie is je bak ook veel te vol voor kempvissen. Houden niet van drukte. Guppen vreten trouwens ook aan sluiertstaart van kempvis altijd. Verkoper had er weinig verstand van blijkbaar. Alleen maar gericht op verkopen. Ben zelf naar een aquarium winkel in Schagen geweest . Werd heel bewust geholpen met samenstelling . . Als ik zei die vind ik wel leuk kreeg ik het antwoord die krijg je niet mee gaat niet samen. Prijs wel wat duurder. Bijv antennebaars bij een faunaland ofzo. 2 voor 12,50 daar 12,50 de stuk. Maar ja had ik het wel voor over.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoKi
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan