Wat is er nieuw

Een beginner die zich heeft laten ompraten...

  • Onderwerp starter Onderwerp starter JoKi
  • Startdatum Startdatum
Status update:

* Heb net in de rio125 NH3/4, pH, NO2 en NO3 gemeten:
- <b>pH: 8</b>
- NO2: 0mg/l
- NO3: 0mg/l
- NH4: 10mg/l
- <b>NH3</b>: volgens tabel ism pH & NH4 = 0.53mg/l

Genoeg reden voor misere. NH3 is uiterst giftig en zou 0,000 moeten zijn. NH4+ is minder erg maar het onderhoudt een bufferevenwicht met NH3 bij pH's boven 7.5. Gooi dus onmiddellijk de pH omlaag met pH-min of iets dergelijks naar zo'n pH 6,5. Hierdoor verdwijnt NH3. Azijn is ook zuur, maar zelf heb ik dat nooit gedaan.

NO3- wil je best wel op 10-30 mg/l zien voor een beetje plantengroei. De waardes die ik aanhoudt:

CO2 - 25 - 35 mg/l
NO3- - 10 - 30 mg/l
K+ - 10 - 30 mg/l
PO4- - 1 - 3 mg/l
Fe - 0.2 - 1 mg/l
GH 3- 6
 
  • Leuk
Waarderingen: JoKi
Genoeg reden voor misere. NH3 is uiterst giftig en zou 0,000 moeten zijn. NH4+ is minder erg maar het onderhoudt een bufferevenwicht met NH3 bij pH's boven 7.5. Gooi dus onmiddellijk de pH omlaag met pH-min of iets dergelijks naar zo'n pH 6,5. Hierdoor verdwijnt NH3. Azijn is ook zuur, maar zelf heb ik dat nooit gedaan.

NO3- wil je best wel op 10-30 mg/l zien voor een beetje plantengroei. De waardes die ik aanhoudt:

CO2 - 25 - 35 mg/l
NO3- - 10 - 30 mg/l
K+ - 10 - 30 mg/l
PO4- - 1 - 3 mg/l
Fe - 0.2 - 1 mg/l
GH 3- 6
Heb vandaag nog een meting gedaan op pH, NO3/4 en NH3/4.
Goed nieuws; ik meet EINDELIJK no3. Wat toch wil zeggen dat de cyclus op gang aan het komen is, toch?

Maar indd, mijn pH van 8 is nog steeds te hoog en volgens de tabel van sera kan ik met een ph8 nooit een veilige zone van nh3 bekomen, mijn pH MOET dus omlaag.
Iemand vertelde mij wel dat je dat best rustig aan laat zakken en dat vissen meer baat hebben bij een stabiele pH ipv een schommelende pH. Hoe krijg ik dan zachtjes mijn pH naar beneden en stabiel met de wetenschap dat het leidingwater hier sowieso ph8 meet?
Ik kom geregeld "filteren over turf" tegen... Kan dit in mijn bak?
 
veilige zone van NH3 bereik je met geduld, geduld tot de juiste bacterien in werking zijn. daar hoef je niks voor aan je PH te doen.

voor jou vissen is een iets lagere PH misschien wel fijn, turf is hiervoor een optie maar daar word je water wel bruin van.
 
veilige zone van NH3 bereik je met geduld, geduld tot de juiste bacterien in werking zijn. daar hoef je niks voor aan je PH te doen.

voor jou vissen is een iets lagere PH misschien wel fijn, turf is hiervoor een optie maar daar word je water wel bruin van.
En hoe krijg ik de pH naar omlaag zonder turf? Moet ik dat doen met producten? Blijft de pH laag ondanks het leidingwater dat een pH heeft van 8?
 
Heb vandaag nog een meting gedaan op pH, NO3/4 en NH3/4.
Goed nieuws; ik meet EINDELIJK no3. Wat toch wil zeggen dat de cyclus op gang aan het komen is, toch?

Maar indd, mijn pH van 8 is nog steeds te hoog en volgens de tabel van sera kan ik met een ph8 nooit een veilige zone van nh3 bekomen, mijn pH MOET dus omlaag.
Iemand vertelde mij wel dat je dat best rustig aan laat zakken en dat vissen meer baat hebben bij een stabiele pH ipv een schommelende pH. Hoe krijg ik dan zachtjes mijn pH naar beneden en stabiel met de wetenschap dat het leidingwater hier sowieso ph8 meet?
Ik kom geregeld "filteren over turf" tegen... Kan dit in mijn bak?

Harder water heeft vaak een hogere pH en turf filteren helpt daar niet veel aan. Dat werkt alleen goed op zacht water en nogmaals, de pH moet nu, onmiddellijk beneden de 7.5 om de ammoniak (NH3) kwijt te raken. Daar zijn middelen voor, bijvoorbeeld pH-min van velda (googlebaar). Zelf gebruik ik incidenteel salpeterzuur (zorgvuldig afgemeten) omdat dat meteen NO3 bemesting meebrengt.

Op termijn regenwater aanlengen met leidingwater tot een hardheid van DH 3-4 en dan CO2 toevoegen en eventueel turf filteren. Dat levert automatisch mooie pH's op.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoKi
PH verlagen kan met looizuren (turf, eikenbladeren, elzenproppen etc) die kleuren je bak in een soort van 50tinten bruin variërend van een lichtgele kleur tot zwarter water dan Rio Negro.

Andere opties zijn osmose, of middeltjes, probleem van die middeltjes én osmose is dat je bij overmatig gebruik ineens te ver kan gaan, waardoor je dus die schommelingen krijgt.

Ikzelf heb het altijd met turf gedaan, tot ik zuid Amerikaans ging kweken in luchtgefilterde bakken, toen was helder water handiger en heb ik osmose gebruikt.

Zelf zou ik even wachten met middeltjes en gedoe tot de bak stabiel is. Laat je niet helemaal gek maken, wil je toch eerder wat zuurder water, dan zou ik de gele tint voor lief nemen.
 
Indien je regenwater tot de beschikking hebt, is dit een zeer aardig en goedkoop alternatief voor al die middeltjes, tevens ook nog eens natuurlijk.
 
De rio125 gaat als je niet te veel beplanting en een dikke bodem heb hooguit 110 liter.
De 125 is voor geen geheel leeg aquarium zonder iets erin.
Ik heb een rio125 waar ongeveer 100 titer in gaat met een knappe bodem en aardig wat planten.

Verder heb ik een groepje van 10 corydoras.
13 Neons, 10 goud tetras en 3 otocinclus.
En dat vind ik al een behoorlijke bezetting voor deze bak. De corydoras zijn de grootste vis de corydoras trilineatus is mag 6 cm.

Wat jammer dat je zo verkeerd bent voorgelicht.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoKi
Osmose water. maakt ph ook lager.
 
Osmose water. maakt ph ook lager.
Goh, nu lees ik wat verschillende dingen...
Mijn pH moet naar omlaag maar zit nog in een opstart en net een paar dagen geleden een medicatie kuur achter de rug.
Wacht ik nu beter gewoon af tot de bak wat stabieler is, of handel ik meteen om die pH naar omlaag te krijgen? Ik heb nog wel pH/kH minus van tetra staan, is dit een goed product?
 
Kan, doe dan eerst 1 cc. wacht een dag. kijk weer. IK doe zelf 5 liter osmose op 200 l. voor de sturisoma,s. . ook voor zachter water.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoKi
sturisoma

DSC_0010.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: JoKi
Willen jullie even een blik werpen op mijn huidige waardes en vertellen hoe ze zijn? Ik lees overal verschillende dingen dus weet het niet precies...
Alvast bedankt.

- pH: 8
- kH: 6
- gH: 6
- NO2: 0 mg/l
- NO3: 10 mg/l
- NH3: 0.03 mg/l
- NH4: 0.5 mg/l
- PO4: 1 mg/l
- Fe: 0.1 mg/l
- Cu: 0 mg/l

Sera zegt dit:

upload_2017-6-15_19-59-30.png


JBL zegt dit:

upload_2017-6-15_19-59-52.png


Sera:

upload_2017-6-15_20-1-8.png


JBL:

upload_2017-6-15_20-1-48.png


Sera:

upload_2017-6-15_20-2-18.png


JBL:

upload_2017-6-15_20-2-39.png


En zo kan ik nog even door gaan
 
Ammonia is inderdaad veel te hoog. Ijzer en fosfaat zullen alleen belangrijk zijn in een bak met veel planten.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan