Een Co2 probleem...............


Mehrwegflasche is een meerdere keren te gebruiken "fles". Hervulbaar dus.

Inderdaad Benvo, en die laat ik bij de Brandweer vullen tegen 7 euro, dat schellt "Een slok op een borrel".:thumbs:
 
Een standaard minimale dosering is KH x inhoud bak / 50. Maar zelf had ik op mijn juwel vision 180 altijd 60 bpm.

gek genoeg nu op de 300 liter ook:stars:, zal wel efficienter oplossen.

Die taifun had ik ook. Je kunt er nog een verlengstukje voor kopen.

2x per jaar helemaal loshalen (ringen losmaken) en in een badje chloor leggen. Daarna even borstelen en goed afspoelen.
Das is hij weer als nieuw.

Kijk aan, daar kunnen we iets mee, bedankt voor deze waardevolle tip Biljoenblik.:thumbs:
Gek genoeg lees je daar in de bijsluiter niets over.
 
Maar nu weet ik nog steeds niet wat er met 10 a 20 bellen (of misschien 50 bellen zoals bij John) word bedoeld, is dat per seonde, minuut of per uur.
 
Hier zou dat zijn 7x190:50
Dat is dan zo n 26 bellen maar ik doseer er 150 met een dennerle flipper:stars:
Het zal wel van meerdere factoren afhangen natuurlijk. Als je genoegen neemt met wat minder co2 dan is minder bellen natuurlijk al prima. Op de 80 cm met 125 liter zit ik op zo n 70 bellen. Ik heb geen verschil gemerkt tussen het gebruik van een flipper of een taifun.
 
Maar nu weet ik nog steeds niet wat er met 10 a 20 bellen (of misschien 50 bellen zoals bij John) word bedoeld, is dat per seonde, minuut of per uur.
Dat is per minuut hoor.
 
Die "spuitbussen' die kende ik al, dat werkt met Bio Co2.

Maar wat er nu is aangschaft bedoel ik, dat is toch met een drukfles?
Maar nu weet ik nog steeds niet wat er met 10 a 20 bellen (of misschien 50 bellen zoals bij John) word bedoeld, is dat per seonde, minuut of per uur.

50 bellen per seconde? Dan moet je wel heeeeel snel kunnen tellen :D
 
Ja en per uur wordt het wel een hele lange zit.
 
Ik hoop voor mijn stadsgenoot dat het verschil merkbaar zal zijn.
 
ik heb ook een co2 installatie met drukfles, ik had 2 flessen van ong. 2à3 kg. Het vullen kostte in een aquariumwinkel 25 euro ! Bij een duikersclub 12,5 euro. Plots moest één ervan gekeurd worden ( om de 5 j ), kost 70 euro, dus huurde ik een fles bij de brouwer ( 20 kg ! ), de waarborg kostte 80 euro, maar het vullen 25 euro en gaat imens lang mee. 1 probleem, die is 77 cm hoog en gaat meestal niet onder het aquarium. Staat er naast met een cd-kastje voor . Verder een aqua medic co2 reactor 1000, werkt prima.
 
Hier zou dat zijn 7x190:50
Dat is dan zo n 26 bellen maar ik doseer er 150 met een dennerle flipper:stars:
Het zal wel van meerdere factoren afhangen natuurlijk. Als je genoegen neemt met wat minder co2 dan is minder bellen natuurlijk al prima. Op de 80 cm met 125 liter zit ik op zo n 70 bellen. Ik heb geen verschil gemerkt tussen het gebruik van een flipper of een taifun.

Ik zeg ook minimale waarde. Dus om mee te beginnen. Een en anders is ook afhankelijk van de oppervlakte stroming en de hoeveelheid licht.
 
Ik zie het Marcel. Ik had minimaal niet goed gelezen .Veel zal ook afhangen van je kraanwater en wat je wil bereiken en beweging van het oppervlak zoals je al aangeeft.
 
Ah, daar kunnen we wat mee, bedankt John.:thumbs:

ca 20 bellen per minuut dus.
 
Je hebt ongeveer hetzelfde water als wij hier natuurlijk dus ik denk dat je ook zo rond de 150 gaat uitkomen op een meterbak als je een ph wil van zo n 6,6-6,7.
Je ziet het snel genoeg aan de continutest.
 
Heb drukflessen geprobeerd, krijg het gewoon niet aan de loop, ook na een aantal dagen wachten i.v.m. druk opbouw, er gebeurde gewoon niets in de difusor, er kwamen geen belletjes.
Nog even terug naar je weinig succesvolle test met dit systeem, want ik vraag me toch af waarom er geen bellen kwamen. Kan het zijn dat je de terugslagklep verkeerd om hebt gemonteerd? Hoewel voor het verhinderen van teruglopen van water gedacht kan ik me in zo'n geval voorstellen dat omgekeerd ook geen CO2 door komt. :stom:
 
Nog even terug naar je weinig succesvolle test met dit systeem, want ik vraag me toch af waarom er geen bellen kwamen. Kan het zijn dat je de terugslagklep verkeerd om hebt gemonteerd? Hoewel voor het verhinderen van teruglopen van water gedacht kan ik me in zo'n geval voorstellen dat omgekeerd ook geen CO2 door komt. :stom:
Van het voorgaande systeem werd de Co2 d.m.v. een membraam toegevoerd en dat membraam raakte steeds na 2 dagen verstopt , vandaar dat er niet genoeg Co2 werd gedoseerd (een waardeloos systeem).
Nu gaat het prima met het nieuwe systeem van JBL.
Alleen moet ik nu nog van die gigantische draadalgen plaag zien af te komen.
Mvg,
Bonky
 
Draadald zoveel mogelijk met de hand weghalen en geduld hebben hierbij;).
 
Dat was ook mijn insteek John, zoveel mogelijk weg knippen en net zo lang door vechten totdat er gewonnen is.:thumbs:
 
Je kan het ook met een tandenborstel of wattenstaafje proberen bij draadalg.
 
Ja John, da,s nog een oud trucje hé, heb het al eens geprobeerd maar de alg zit deze keer te vast verankerd, ik ben al een paar keer aan het knippen geweest maar ga a.s zondag weer met de schaar er door, Zondag is de dag dat ik altijd Aquarium onderhoud pleeg: Water 1/3 verversen(dat gebeurd nu in het vervolg d.m.v. osmose water aangezien ik zojuist zo een apparaat heb aan geschaft), filters reinigen en zonodig vervangen, ruiten reinigen, enz. je kent het wel.
 
Tip om draadalg van de plantjes te verwijderen:

Als je een stengelplant of plant met grote bladeren hebt, pak je het steeltje helemaal onderaan tussen twee vingers.
Als je voorzichtig naar boven werkt, rol je de draadalg er als het ware over de blaadjes van af.
 
Oppassen dat je niet alle bacterien wegspoelt of weggooit.
De filter units worden in het water gespoeld welke daarvoor uit het aquarium zijn geheveld i.v.m. het verversen van 1/3 van het aquarium.
 
Tip om draadalg van de plantjes te verwijderen:

Als je een stengelplant of plant met grote bladeren hebt, pak je het steeltje helemaal onderaan tussen twee vingers.
Als je voorzichtig naar boven werkt, rol je de draadalg er als het ware over de blaadjes van af.
Bedankt voor je tip Sanneke, kan het eens gaan proberen, baat niet dan schaad niet zullen we maar zeggen.:thumbs:
 
De filter units worden in het water gespoeld welke daarvoor uit het aquarium zijn geheveld i.v.m. het verversen van 1/3 van het aquarium.

Als de uitstroom echt minder wordt dan hoef je pas de sponzen wat uit te spoelen en bij voorkeur niet allemaal tegelijk. Bij een binnenfiltertje moet het wel in één keer omdat dar vaak maar 1 spons inzit.
 
Dat systeem heb ik ook voor een Rio 125 . het probleem is dat die systemen geschikt zijn voor maximaal 100 liter water.. En dat is nog veel in mijn ogen 80 liter zal beter zijn. ik merkte al dat ik co2 tekort kwam in mijn bak met ongeveer 100 liter (inclusief. inrchting)

Ik denk dat voor jou een uitgebreider systeem beter op zijn plaats is.

Als je draadalg hebt heb je heel waarschijnlijk een te kort aan co2 en teveel licht. of je moet meer co2 toepassen of je belichtings tijd naar beneden doen. ik zag dat je bij elkaar zo'n 9 uur belicht. Je kan makkelijk geleidelijk 1 a 1.5 uur met je licht naar beneden. Je merkt vanzelf wanneer het effect heeft.
Je planten zullen een ongeveer maand nodig hebben voor je herstel ziet.

Ik heb nl. hetzelfde probleem gehad en ik belicht nog maar 6.5 uur per dag de rest doet het natuurlijke daglicht. geen draadalg meer. En de planten doen het iets minder snel maar zeer goed.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Filter uitstroom hangt net onder het wateroppervlak.
Zeker voor jou bak is het co2 systeem te licht. is voor maximaal 100 liter water. staat ook duidelijk in de handleiding van het apparaat
 
In mijn Juweel bakken zit de filter altijd binnenin John.

Binnenfilter Juweel 001.jpg


Binnenfilter Juweel 002.jpg


Binnenfilter Juweel 003.jpg
 
Dat systeem heb ik ook voor een Rio 125 . het probleem is dat die systemen geschikt zijn voor maximaal 100 liter water.. En dat is nog veel in mijn ogen 80 liter zal beter zijn. ik merkte al dat ik co2 tekort kwam in mijn bak met ongeveer 100 liter (inclusief. inrchting)

Ik denk dat voor jou een uitgebreider systeem beter op zijn plaats is.

Als je draadalg hebt heb je heel waarschijnlijk een te kort aan co2 en teveel licht. of je moet meer co2 toepassen of je belichtings tijd naar beneden doen. ik zag dat je bij elkaar zo'n 9 uur belicht. Je kan makkelijk geleidelijk 1 a 1.5 uur met je licht naar beneden. Je merkt vanzelf wanneer het effect heeft.
Je planten zullen een ongeveer maand nodig hebben voor je herstel ziet.

Ik heb nl. hetzelfde probleem gehad en ik belicht nog maar 6.5 uur per dag de rest doet het natuurlijke daglicht. geen draadalg meer. En de planten doen het iets minder snel maar zeer goed.
Oké Rodelotus, k,zal er nog eens een uurtje minder gaan belichten, bedankt voor je tip.:thumbs:
 
Herkeuren hier kost 35 euro bij AJAX. Dat is een heel verschil dan zeg.
Hallo John,
Ik had van Freddy (Kuipers) gehoord dat ik bij de brandweer moest hervullen (Kosten 7 euro), maar ik hoor dat dat ook bij Ajax kan, dat bied voor mij perspectief aangezien ik daar connecties heb.:thumbs:
 
Hallo John,
Ik had van Freddy (Kuipers) gehoord dat ik bij de brandweer moest hervullen (Kosten 7 euro), maar ik hoor dat dat ook bij Ajax kan, dat bied voor mij perspectief aangezien ik daar connecties heb.:thumbs:
Hahha dat komt omdat de brandweer een overheids instantie is en die mag geen winst maken..
 

Terug
Bovenaan