Een estetische vraag.


Dirk1955

Well-known member
Lid geworden
4 december 2019
Berichten
188
Leeftijd
68
Locatie
Stevoort
Goede morgen,
Ik ben momenteel aan het brainstormen wat betreft de inrichting van de nieuwe bak. Even de situatie, De bak komt in een "donkere" nis onder de oversteek van de trap. De bak staat op een 75cm hoge strakke maatkast. Naast de bak komt een bureau met een pc. Net een schetsje toegevoegd, is wat gtoot uitgevallen sorry. Nu wil ik graag een achtergrond erin, maar ik kijk dus via de voorzijde, (130cm) en aan de kant van het bureau, (90cm) in de bak. Nu vraag ik me af of dat niet teveel gaat worden om een lange kant en een korte kant te bekleden met zulke achterwand. Ik denk om de wanden van Akwaline te gebruiken deze dus . Wor(dt dat nog gedaan om 2 wanden te bekleden? Is dat niet "te zwaar"? Gaat dan niet de diepte verloren?
situatie.jpg
 
Laatst bewerkt:
Sorry, het is een beetje uit de hand gelopen met het uploaden van de tekening, en ik vind geen edit mogelijkheid
 
Je bedoelt of het niet zonde is van de diepte/bakinhoud om zo'n achterwand te plaatsen? :)

Dat is een persoonlijke keus denk ik. Als je het anderen zou vragen zouden de meesten zeggen dat zo'n wand *esthetisch* meerwaarde heeft. Of het de ingenomen ruimte waard is...

Ik verf zelf de achterwand meestal zwart. Is iets minder mooi maar ik vind de vorm van dergelijke ruimte innemende extra's te veel voorbij de functie gaan, om het zo te zeggen. De vissen en hun zwemruimte komen op de eerste plaats.
 
Waar we een achterwand wensen plaatsen we of raamfolie op de buitenzijde (getint zonwerend heeft ons aangenaam verrast) of we plaatsen met een paar stukjes u-profiel een plaat met plak/raamfolie tegen de achterzijde/zijwand.

Op die manier is het makkelijk te wijzigen/verwijderen.
 
Sorry, mss slecht uitgelegd, Het is niet de vraag of de waterinhoud te krap wordt, maar of ik geen "grot" effect ga creëren met zulke wanden, optisch dan. Zoveel plaats nemen deze wanden nu ook niet in, ik denk een 5 tal cm.
 
Ruimte is inderdaad ook maar net wat voor wand je neemt. Ze zijn er van 2 maar ook van 5cm bijvoorbeeld.

Ik vind het altijd mooi als de zijwanden (of 1 zijwand) is bekleed!
 
Hoe diep is de bak en wat is je plan voor de inrichting ervan?

90cm, staat in de openingspost :)

met zo'n diepte kan je kwa inrichting overigens echt alle kanten uit!
maar ik blijf zo'n grote holle 3d wand die uitsteeksels heeft van 20cm alsnog zonde van de plek vinden en zou dan lekker voor wandjes gaan van max 5cm.
 
90cm, staat in de openingspost :)
Ah sorry, dat had ik verkeerd geïnterpreteerd. Wat een bak!

Met zo'n diepte denk ik niet dat je snel een "grot" gevoel krijgt. De keuze voor achterwand hangt dan meer af van hoe je de bak gaat inrichten en wat bij die inrichting past. Dus je eigen smaak.
 
Ik weet niet wat je plannen zijn voor de ruimte die je links van de bak onder de trap overhoudt. Als je daar een plant neerzet is het misschien juist leuk om die zijwand onbedekt te laten en een soort visuele overgang in de begroeiing te maken.
 
OK interessante reacties,

Ik weet niet wat je plannen zijn voor de ruimte die je links van de bak onder de trap overhoudt. Als je daar een plant neerzet is het misschien juist leuk om die zijwand onbedekt te laten en een soort visuele overgang in de begroeiing te maken.

Dat zal niet lukken, het is duistere hoek, en ik en planten is totaal niet compatibel,

Met zo'n diepte denk ik niet dat je snel een "grot" gevoel krijgt. De keuze voor achterwand hangt dan meer af van hoe je de bak gaat inrichten en wat bij die inrichting past. Dus je eigen smaak.

Ja, maar hier speelt mijn twijfel, ik heb totaal geen voorstellings-vermogen en zulks moet toch juist zijn, even alles afbreken en overnieuw beginnen lijkt me ook niet ideaal.

met zo'n diepte kan je kwa inrichting overigens echt alle kanten uit!
maar ik blijf zo'n grote holle 3d wand die uitsteeksels heeft van 20cm alsnog zonde van de plek vinden en zou dan lekker voor wandjes gaan van max 5cm.

kijk, dat weet ik dus niet, dat staat er nooit bij hoe dik dat de wand is, maar een combinatie van een 3D en een dunnere kan mss ook wel?

En dan de kleur, donker licht geel rood???? En is het belangrijk dat de kleur van de bodem matcht met de kleur van de wanden? Ik denk een grind (0.5-1.5mm) te nemen, maar die bestaat ook weer in alle kleuren. Het wordt er niet gemakkelijker op.

Dirk
 
OK interessante reacties,



Dat zal niet lukken, het is duistere hoek, en ik en planten is totaal niet compatibel,



Ja, maar hier speelt mijn twijfel, ik heb totaal geen voorstellings-vermogen en zulks moet toch juist zijn, even alles afbreken en overnieuw beginnen lijkt me ook niet ideaal.



kijk, dat weet ik dus niet, dat staat er nooit bij hoe dik dat de wand is, maar een combinatie van een 3D en een dunnere kan mss ook wel?

En dan de kleur, donker licht geel rood???? En is het belangrijk dat de kleur van de bodem matcht met de kleur van de wanden? Ik denk een grind (0.5-1.5mm) te nemen, maar die bestaat ook weer in alle kleuren. Het wordt er niet gemakkelijker op.

Dirk

Vaak is de richting welke je uit wilt bepalend: Malawi? Zuid Amerikaans? Gezelschap?
 
OK interessante reacties,



Dat zal niet lukken, het is duistere hoek, en ik en planten is totaal niet compatibel,



Ja, maar hier speelt mijn twijfel, ik heb totaal geen voorstellings-vermogen en zulks moet toch juist zijn, even alles afbreken en overnieuw beginnen lijkt me ook niet ideaal.



kijk, dat weet ik dus niet, dat staat er nooit bij hoe dik dat de wand is, maar een combinatie van een 3D en een dunnere kan mss ook wel?

En dan de kleur, donker licht geel rood???? En is het belangrijk dat de kleur van de bodem matcht met de kleur van de wanden? Ik denk een grind (0.5-1.5mm) te nemen, maar die bestaat ook weer in alle kleuren. Het wordt er niet gemakkelijker op.

Dirk

0,5-1,5mm is zand.

Alles boven 2mm is grind.
Veel zand is verdeeld in 0,4mm-0,8mm / 0,7mm-1,2mm / 1mm-2mm.

Ik vind 0,4mm-0,8mm zelf een ramp om schoon te houden, 0,7mm-1,2mm gaat hier veel beter.

Maar, verschillende mensen hebben hiermee verschillende ervaringen.

Bij aanschaf van zand/grind uit de aquariumzaak/tuinwinkel is het altijd goed om te checken of datgene wat je koopt ook doet wat je denkt dat het doet.

Zo schijnen er aquariumbodems te zijn die invloed hebben op waterwaarden, zowel omhoog als omlaag. En dat geldt soms ook voor zand/grind via de speciaalzaak dacht ik.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even wat anders, had je er al over na gedacht hoe je het met de kap gaat doen, met name om deze open te zetten met onderhoud?
 
Je zou ook voor een themabak kunnen kiezen en die duistere hoek kunnen opvullen met iets dat bij het thema past. Soms kom je leuke beelden e.d. tegen op rommelmarkten en in curiosawinkels. Een Afrikaans beeld bij een Tanganjika- of Malawibak bijvoorbeeld. Mijn bak staat ingebouwd in de kast, maar ik heb de zijwand niet bedekt. Er steekt een stuk van 15 cm breed uit, vanuit het zitgedeelte van de kamer kan ik het groen in de bak zien. Bovendien heb ik daar mijn thermometer zitten.
 
Je zou ook voor een themabak kunnen kiezen en die duistere hoek kunnen opvullen met iets dat bij het thema past. Soms kom je leuke beelden e.d. tegen op rommelmarkten en in curiosawinkels. Een Afrikaans beeld bij een Tanganjika- of Malawibak bijvoorbeeld. Mijn bak staat ingebouwd in de kast, maar ik heb de zijwand niet bedekt. Er steekt een stuk van 15 cm breed uit, vanuit het zitgedeelte van de kamer kan ik het groen in de bak zien. Bovendien heb ik daar mijn thermometer zitten.
Is mijn ding niet, ik heb liefst geen ornamenten in mijn huis, Ik hou van strak
Even wat anders, had je er al over na gedacht hoe je het met de kap gaat doen, met name om deze open te zetten met onderhoud?

De kap zijn 2 dekplaten, gemakkelijk weg te halen, dat is geen probleem


0,5-1,5mm is zand.

Alles boven 2mm is grind.
Veel zand is verdeeld in 0,4mm-0,8mm / 0,7mm-1,2mm / 1mm-2mm.

Ik vind 0,4mm-0,8mm zelf een ramp om schoon te houden, 0,7mm-1,2mm gaat hier veel beter.

Ik heb vandaag rivierzand besteld, ik ken de korrelgroote niet maar het zou heel geschikt zijn, en een 15tal kg verbeterde verrijkte bodem voor een tapijtje op de voorgrond.
 
Voedingsbodem zou ik niet doen. Krijg je alleen maar zooi van, zeker als je (bodem)vissen gaat nemen die ook in je zand graveb. Kun je beter voeding bij de planten plaatsen die dit nodig hebben, kan gewoon als capsules/tabletten. Wel heel mooi formaat. Qua inrichting zou ik eerst naar de bewoners gaan kijken die je wilt en daar de inrichting op aanpassen. Is beter te doen dan andersom.

En een dunne 3d achterwand icm een zwarte zijkant? Dit zullen je vissen wel waarderen omdat ze dan een schuilplek hebben
 

Terug
Bovenaan