Wat is er nieuw

een filter die al de problemen oplost?

Op die FB-pagina vind je ook nog een foto van zo'n ding..
Enige promotie van dit product lijkt te ontbreken.

Gezien deze discussie, mag je stellen dat aquarianen best wel conservatief denken en reageren. Laat dat filter nou eens per ongeluk bestaan!? Niemand hier heeft zich afgevraagd welke manier van filteren en welke media er in dat filter aan de orde zijn. Wellicht is er idd een revolutionair idee dat iemand heeft uitgedokterd. Ik ben oprecht nieuwsgierig naar de technische en biologische details van dat nieuwe systeem.

Niet alle goede ideeën redden het uiteindelijk. Zo heeft Eheim 20 jaar terug een INTERVALfilter gemaakt, een nat/droog filtersysteem.Ik weet doordat ik dat filter al 20 jaar gebruik en het uit en te na ken, dat dit filter een heel specifieke behandeling nodig heeft, en dat heeft het filter zo ingewikkeld gemaakt dat er (te) veel klachten bij de fabrikant kwamen en de productie uiteindelijk gestopt is. Toch is dit filtertype naar mijn ervaring en gebruik met afstand de allerbeste potfilter die ooit op de markt is gebracht. Tenminste tot nu toe!

Ik hoop (veel) meer te horen en te zien van dat nieuwe systeem waar Niels op duidt!

Gezien deze discussie, mag je stellen dat aquarianen best wel conservatief denken en reageren. Laat dat filter nou eens per ongeluk bestaan!? Niemand hier heeft zich afgevraagd welke manier van filteren en welke media er in dat filter aan de orde zijn. Wellicht is er idd een revolutionair idee dat iemand heeft uitgedokterd. Ik ben oprecht nieuwsgierig naar de technische en biologische details van dat nieuwe systeem.

Niet alle goede ideeën redden het uiteindelijk. Zo heeft Eheim 20 jaar terug een INTERVALfilter gemaakt, een nat/droog filtersysteem.Ik weet doordat ik dat filter al 20 jaar gebruik en het uit en te na ken, dat dit filter een heel specifieke behandeling nodig heeft, en dat heeft het filter zo ingewikkeld gemaakt dat er (te) veel klachten bij de fabrikant kwamen en de productie uiteindelijk gestopt is. Toch is dit filtertype naar mijn ervaring en gebruik met afstand de allerbeste potfilter die ooit op de markt is gebracht. Tenminste tot nu toe!

Ik hoop (veel) meer te horen en te zien van dat nieuwe systeem waar Niels op duidt!

Dat is zo. Maar dit belooft gewoon te veel. Zoals ik zeg, het kan een goede filter zijn, maar het zal er niet voor zorgen dat je 4x meer vissen in je bak kwijt kan, want dan heb je gewoon overbevolking. Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat dit filter afval laat verdwijnen, zoals beweerd wordt.

Nieuwe technieken zijn altijd welkom, maar ik geloof niet in wondermiddelen...

Ik constateer een gebrek aan verdere informatie over deze techniek, vraag me bv. af waar patent voor is verkregen aangezien me lijkt dat daar de innovatie zit?
"Het resultaat: een schitterend helder aquarium waar geen water meer hoeft te worden ververst."
Kan niet helpen geïnteresseerd te zijn in hoe dat dan precies werkt.

Nieuwe technieken zijn altijd welkom, maar ik geloof niet in wondermiddelen...
Maar ja.. wat is 'nieuwe techniek' en wat is een 'wondermiddel', wie had ooit gedacht dat auto's zonder bestuurder zouden kunnen rijden?
Werd 10 jaar terug ondenkbaar geacht, laat staan 100 jaar geleden.
Het bestaat, het werkt, het enige wat invoer tegenhoud is wetgeving. Maar dat ter zijde. 😉

Het is altijd interessant om nieuwe iedeen te volgen.
Zoals al gemeld lopen ze bij zeewateraquaria wat verder mee dan bij zoetwater.
De genoemde DSR methode is een management systeem van de stoffen (dus ook afvalstoffen ) in het aquarium.
Met als consequentie dat je niet hoeft te verversen.
Wat nu in opkomst is is de zgn Dymico systeem. Dit systeem zuivert het water maar behoudt wel de plankton in het water.
Op het web kan je vanalles over vinden.

In mijn optiek is de natuur in balans en er zijn geen afvalstoffen omdat dit weer voeding voor vanalles is.
Wanneer wij de waterwaarden goed kunnen monitoren en bijregelen is er weinig vuil in de lucht.

Daarom ben ik benieuwd hoe bovengenoemd systeem werkt?
Heel fijn dat Niels het in dit forum aankaart.
Dan hebben weer wat over te zeggen en te leren ook. En wie weet is het wel iets concreets???

het ding komt pas in 2017 op de markt (als het al op de markt komt) ze zijn nog aan het testen

het ding komt pas in 2017 op de markt (als het al op de markt komt) ze zijn nog aan het testen

En jij mocht in het testpanel?

Misschien heeft Bigsmoke wel interesse om het te testen?
Ik zou zeggen, stel er 1 ter beschikking voor het AF.
Mocht het echt een goed systeen zijn. Heb je gelijk je eerste reclame en klanten.

Topic beetje bijgelezen...
@Niels: Ik wou alvast niet aanvallend overkomen met mijn posts, hoop dat je dat niet dacht. 😉
Misschien ben ik vrij kritisch in mijn uitspraken en vragen, dit bedoel ik niet aanvallend maar ik wil eerder duidelijk maken dat je er goed aan doet om, zeker bij dergelijke innovaties, altijd de nodige scepsis te bewaren en op je hoede te blijven.

Leuk dat je ondertussen verder hebt gevraagd en toch al kan verwijzen naar een website. Jammer dat de site niet zo verhelderend is, maar daar kan jij niets aan doen natuurlijk.
Op de Facebookpagina wordt ik ook niet overtuigd voorlopig. Ik vind bij de info bvb dit terug:

"Wij zijn een jong bedrijf wat ontstaan is vanuit een uit de hand gelopen hobby. Het begon met problemen in het aquarium waar geen oplossingen voor waren. Voorbeelden hiervan:
- Altijd troebel water
- met grote regelmaat water verversen
- veelvuldig schoonmaken van de filter
Wij zijn praktische oplossingsgerichte mensen, dus als er een probleem is, is er ook een oplossing."

Ik kan het niet helpen maar spontaan heb ik dan al volgende bedenkingen:
Hun onoplosbare problemen waren dus oa.
-"altijd troebel water"
-"Veelvuldig schoonmaken van de filter"
Lijkt me dat ze dan niet echt kwaliteitsvol materiaal hadden om te beginnen.
Ikzelf, en volgens mij de meesten hier, heb zelden tot nooit troebel water en "veelvuldig schoonmaken van het filter". Dit hangt natuurlijk af van wat ze verstaan onder 'veelvuldig' maar ook hier is mijn eerste idee: de juiste, kwaliteitsvolle (pot)filter op een stabiele bak moet je toch niet "veelvuldig" schoonmaken naar mijn ervaring... En als het nog teveel is kan je altijd een grotere (pot)filter, minder bezetting of een bioloog overwegen...
Dus wat ze "onoplosbare problemen" vinden is volgens mij eerder simpel oplosbaar...

Het ander, onoplosbaar probleem "met grote regelmaat water verversen" is ten eerste afhankelijk van de gevolgde methode, bij EI-methode is dat inderdaad wekelijks de helft. In de andere bakken die ik heb, zonder EI, is dat al een pak minder, in bakken met lage bezetting is dat weer minder...
Zoals ik eerder aangaf vind ik (wekelijkse) verversingen eerder logisch en inherent aan de hobby. Geef toe: je bak wordt toch altijd wat frisser als je ververst, wegzuigt waar nodig, ... Kortom: door onderhoud blijft je de controle houden...
Voor mij is het idee van niet te moeten verversen eigenlijk geen pluspunt... (voor anderen is dit misschien wel een meerwaarde dus ik ben wel bereid dit als plus te aanvaarden...)

Blijft natuurlijk een feit dat we met de summiere uitleg op de FB pagina en de vage foto van de hippe filter weinig tot niets meer weten dus is het nog wat wachten op meer technische info van de makers, een juiste beschrijving van de eigenlijke 'innovatie' van het concept en de correlerende werking met CO2 en plantenvoeding, toch belangrijk vind ik, en eigenlijk ook een (onafhankelijk) verslag van de werking op lange termijn.

Want als ik het goed zie is het filtersysteem nog niet zo oud?! Dus uitspraken zoals: "nooit verversen" en "bruikbaar van 60 tot 1.000l" vind ik niet echt zo geloofwaardig aangezien ik weinig terugvind van langdurige tests op veel verschillende bakken (grote bezetting, normale bezetting, grote bakken, kleine bakken, goudvisbakken enz.)
Ik zie juist wat nietszeggende foto's van een vrij klein bakje zonder meer...

Dus ja, ik blijf benieuwd, zij het sceptisch :sorry:

Wat ik probeer te zeggen, is dat de ontwerper misschien probeert aan te geven dat zijn filtersysteem tot 4 x meer vervuiling aankan dan de huidige generaties filters en systemen. Natuurlijk ga je niet 4 x zoveel vissen houden in dezelfde hoeveelheid water. Maar zo zie je maar hoe makkelijk zaken die zwart op wit worden gezet anders geïnterpreteerd kunnen worden en dan gaat de discussie niet meer over de essentie maar over details, die niets toevoegen aan de vraagstelling!

En hier een link naar het patent of aanvraag ervan:

http://google.com/patents/EP3003020A1?cl=en&hl=nl
:thumbs:
Heb het even de belangrijkste punten gelezen...
Als ik het goed lees is het speciale aan deze filter dat er een kamer voor denitrificatie is. En is vooral het design van het filter "nieuw", want (de)nitrificatie door bacteriën is niets nieuws natuurlijk.

De claim dat je niet meer moet verversen omdat het nitraat word afgebroken vind ik daarom persoonlijk een beetje onzin. Er gebeurt zoveel meer in een aquarium dan de omzetting van ammonium - nitriet - nitraat - stikstofgas, en zou dit niet als proxy mogen gebruikt worden voor het al dan niet verversen.
Dit zou dan betekenen dat mensen, zoals mij, die stikstof toevoegen voor de plantjes nooit meer zouden moeten verversen omdat er geen opstapeling van nitraat plaatsvind. Hmmm... Niet zo een goed idee
Wat met de opstapeling en vermindering van andere stoffen in het water? Daar doet het blijkbaar niets mee.

Los van bovenstaande ben ik wel benieuwd in welke mate het de denitrificatie stimuleert, en hoeveel nitraat het kan afbreken binnen een bepaalde tijd. Naar het gemiddelde zuurstof gehalte in die kamer ben ik ook wel benieuwd.
Wat data van hun experimenten zou dus meer zeggen als wat holle claims.

Voor zeer luie mensen of bij verkoop bakken in een LFS, waar ze soms soms geen tijd hebben om te verversen, zou dit wel een pleister kunnen zijn als het naar behoren werkt.

Eigenlijk is hun claim dat zij IN de filter een systeem van gasuitwisseling hebben ontwikkeld, dat ervoor zorgt dat er zowel aerobe als anaerobe bacteriën hun werk kunnen doen en dat daarom van het aqua afval niets anders overblijft dan plantenvoeding. Zo gezien is dat idd een innovatie, maar het geheel lijkt mij nogal kwetsbaar, met diverse ventielen en aftakkingen IN de filter en ERAAN.

Toch zou ik een proefopstelling bij een of meer AF-leden zeer wel toejuichen, immers proberen gaat vóór bestuderen!

Ik heb inmiddels een paar keer contact gehad met een van de uitvinders van de filter. Ik hoop jullie over niet al te lange tijd meer info te kunnen geven. Ik blijf zeer wel geïnteresseerd in innovatie en nieuwe methodes om je bak in topconditie te houden. Ik heb in mijn leven al veel dingen voorbijzien komen, die eerst niet werden geaccepteerd of ongeloofwaardig werden bevonden, maar die nu toch algemeen goed zijn geworden in de aquaristiek, maar ook in de dagelijkse dingen die je koopt en doet!

De waarheid gebiedt mij ook om te zeggen, dat er ook heel wat dingen weer verdwenen zijn, na eerst een bloeiperiode te hebben doorgemaakt. Zo blijft alles toch weer spannend en is er steeds weer ruimte voor nieuwe ervaringen!

Ik heb inmiddels een paar keer contact gehad met een van de uitvinders van de filter. Ik hoop jullie over niet al te lange tijd meer info te kunnen geven. Ik blijf zeer wel geïnteresseerd in innovatie en nieuwe methodes om je bak in topconditie te houden. Ik heb in mijn leven al veel dingen voorbijzien komen, die eerst niet werden geaccepteerd of ongeloofwaardig werden bevonden, maar die nu toch algemeen goed zijn geworden in de aquaristiek, maar ook in de dagelijkse dingen die je koopt en doet!

De waarheid gebiedt mij ook om te zeggen, dat er ook heel wat dingen weer verdwenen zijn, na eerst een bloeiperiode te hebben doorgemaakt. Zo blijft alles toch weer spannend en is er steeds weer ruimte voor nieuwe ervaringen!
en zo is het maar net :thumbs:😀

groet

jaap

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan