Topic beetje bijgelezen...
@Niels: Ik wou alvast niet aanvallend overkomen met mijn posts, hoop dat je dat niet dacht.
😉
Misschien ben ik vrij kritisch in mijn uitspraken en vragen, dit bedoel ik niet aanvallend maar ik wil eerder duidelijk maken dat je er goed aan doet om, zeker bij dergelijke innovaties, altijd de nodige scepsis te bewaren en op je hoede te blijven.
Leuk dat je ondertussen verder hebt gevraagd en toch al kan verwijzen naar een website. Jammer dat de site niet zo verhelderend is, maar daar kan jij niets aan doen natuurlijk.
Op de Facebookpagina wordt ik ook niet overtuigd voorlopig. Ik vind bij de info bvb dit terug:
"Wij zijn een jong bedrijf wat ontstaan is vanuit een uit de hand gelopen hobby. Het begon met problemen in het aquarium waar geen oplossingen voor waren. Voorbeelden hiervan:
- Altijd troebel water
- met grote regelmaat water verversen
- veelvuldig schoonmaken van de filter
Wij zijn praktische oplossingsgerichte mensen, dus als er een probleem is, is er ook een oplossing."
Ik kan het niet helpen maar spontaan heb ik dan al volgende bedenkingen:
Hun onoplosbare problemen waren dus oa.
-"altijd troebel water"
-"Veelvuldig schoonmaken van de filter"
Lijkt me dat ze dan niet echt kwaliteitsvol materiaal hadden om te beginnen.
Ikzelf, en volgens mij de meesten hier, heb zelden tot nooit troebel water en "veelvuldig schoonmaken van het filter". Dit hangt natuurlijk af van wat ze verstaan onder 'veelvuldig' maar ook hier is mijn eerste idee: de juiste, kwaliteitsvolle (pot)filter op een stabiele bak moet je toch niet "veelvuldig" schoonmaken naar mijn ervaring... En als het nog teveel is kan je altijd een grotere (pot)filter, minder bezetting of een bioloog overwegen...
Dus wat ze "onoplosbare problemen" vinden is volgens mij eerder simpel oplosbaar...
Het ander, onoplosbaar probleem "met grote regelmaat water verversen" is ten eerste afhankelijk van de gevolgde methode, bij EI-methode is dat inderdaad wekelijks de helft. In de andere bakken die ik heb, zonder EI, is dat al een pak minder, in bakken met lage bezetting is dat weer minder...
Zoals ik eerder aangaf vind ik (wekelijkse) verversingen eerder logisch en inherent aan de hobby. Geef toe: je bak wordt toch altijd wat frisser als je ververst, wegzuigt waar nodig, ... Kortom: door onderhoud blijft je de controle houden...
Voor mij is het idee van niet te moeten verversen eigenlijk geen pluspunt... (voor anderen is dit misschien wel een meerwaarde dus ik ben wel bereid dit als plus te aanvaarden...)
Blijft natuurlijk een feit dat we met de summiere uitleg op de FB pagina en de vage foto van de hippe filter weinig tot niets meer weten dus is het nog wat wachten op meer technische info van de makers, een juiste beschrijving van de eigenlijke 'innovatie' van het concept en de correlerende werking met CO2 en plantenvoeding, toch belangrijk vind ik, en eigenlijk ook een (onafhankelijk) verslag van de werking op lange termijn.
Want als ik het goed zie is het filtersysteem nog niet zo oud?! Dus uitspraken zoals: "nooit verversen" en "bruikbaar van 60 tot 1.000l" vind ik niet echt zo geloofwaardig aangezien ik weinig terugvind van langdurige tests op veel verschillende bakken (grote bezetting, normale bezetting, grote bakken, kleine bakken, goudvisbakken enz.)
Ik zie juist wat nietszeggende foto's van een vrij klein bakje zonder meer...
Dus ja, ik blijf benieuwd, zij het sceptisch