Een grote slak in een kleine bak met een witte waas


C

Carolina

Guest
Hoi!

Ik heb sinds een klein maandje een aquarium in huis van ongeveer 24 liter. Het is mijn eerste bak, ik heb hiervoor nog nooit vissen gehad.
Mijn zusje heeft een 300-liter bak en wilde een grote slak. Via-via heeft ze die gekregen, maar hij vrat al haar planten op en ze was hem zat. Ik heb haar slak overgenomen want het leek me wel wat!
We weten niet zo goed wat voor een slak het is, het is geen appelslak en ook geen moerasslak. Hij zat bij haar in warm water en hij deed het daar prima in. Hier heb ik hem/haar dus ook in een tropische bak gedaan.
Een aquarium met alleen een slak leek me ook zo saai, dus ik heb er 4 pinokkiogarnalen ( vast niet de offici�le naam) bij gedaan, twee marmerbijlzalmpjes en twee blauw met rode visjes. Sinds gisteren twee kleine algeneters met een streep over hun lijf ( ben vergeten hoe ze heten) en een mannenversie van de rood/blauwe visjes. ( ze staan op de foto's beneden)

Voor het weekend werd mijn bak heel troebel en begon te stinken. Ik heb toen een emmer water ververst, dit zal zo'n 25% van het water zijn. De week daarvoor heb ik alle steentjes eruit gehaald om die schoon te spoelen omdat de slak onwijs veel poept en de filter het niet meer schoon kreeg. Ik moet sowieso de filter ��n keer per week verschonen omdat mijn lieve slak liever steeltjes dan blaadjes eet, en de onderkant van de filter zich volzuigt met stukjes blad. Ook zit er heel veel bruine aanslag onderaan de spons van de filter.

Ik koop iedere week 2 nieuwe plantjes. Eerst had ik waterpest en (zit in zo'n standaard bundeltje bij de dierenwinkel). Die blaadjes waren veel te klein waardoor, dankzij de slak, al die kleine blaadjes heel mijn filter verstoppen.

Mijn aquarium ruikt nu naar riool en ziet er uit als afwaswater. Ik kreeg bij de dierenwinkel bacteri�n mee om er in te gooien, dat zou helpen. Nou, dat heb ik geprobeerd gisteren, maar het werkt niet. Mijn waardes zijn goed, die heb ik laten testen, daar was niks mis mee. Moet ik het water nu weer verschonen? IS dat niet heel slecht, heel vaak het water veschonen? Er is niks aan het rotten, ik heb alles al nagekeken, ik kan alleen ��n garnaal niet meer vinden, maar misschien zit die wel verstopt. Ze zijn klein en doorzichtig, dus het zou kunnen dat ik hem over het hoofd zie. Stel dat die wel ergens dood ligt, kan ��n garnaal dan zorgen voor zo'n stank?

Ik heb hier op het forum gelezen dat je met keukenpapier die witte waas eraf kan krijgen. Mij mij zit de was door heel mijn bak, de pomp is eigenlijk voor een 50/100 liter bak, en hij staat op standje max.



Hoe krijg ik mijn kleine aquarium goed?


_a8PIYB_K9o1brIhgBnpmdHj8cjF4Uvv.jpeg


_a8PIYB_K9o1brIhgBnpmdHj8cjF4Uvv.jpeg


_a8PIYB_K9o1brIhgBnpmdHj8cjF4Uvv.jpeg

Dit is de slak, twee weken terug. Hij is nog groter, maar hij is niet zo fotogeniek!

_a8PIYB_K9o1brIhgBnpmdHj8cjF4Uvv.jpeg

Deze zijn rood met blauw!
_a8PIYB_K9o1brIhgBnpmdHj8cjF4Uvv.jpeg

_a8PIYB_K9o1brIhgBnpmdHj8cjF4Uvv.jpeg

_a8PIYB_K9o1brIhgBnpmdHj8cjF4Uvv.jpeg

Zo is het nu. Je kan de helft van de bak niet eens meer doorkijken!
Oohja, ik voer ze gewoon vlokvoer, niet te veel, ze eten alles op. En 1 of 2 algentabletten. Nooit twee tegelijk, verspreid over de dag!
Ik heb de lampen 12 uur per dag aan. De vissen zwemmen gewoon vrolijk rond, daar is niks mis mee!

een hele rits aan vragen, maar ik heb het idee dat ik hier verder kom dan bij de dierenwinkel!
 
Mag ik eens vragen wat die waterwaardes, waar niks mis mee was, zijn ??

PS

In een bakje van 24 liter kan je geen vissen houden. Geef ze asjeblief meer ruimte. Dit kan echt niet
 
Geen idee wat die waardes waren. De medewerker van de dierenwinkel vertelde me dat de waardes goed waren. Hij deed dat met druppeltjes vloeistof? De ��n kleurde lichtblauw en de andere wat gelig. Ik kan eens navragen wat de waardes zijn.

Ik zie net dat ik een typfout maakte. Het is 34 liter! Ik vond het best ruim voor maar 5 visjes, 2 algeneters en een slak. Of ga ik daar al de mist mee in? Mocht het toch te klein zijn dan gooi ik mijn vissen bij m'n zus in de bak, die heeft (bewust) maar iets van 15 visjes.
 
Carolina zei:
Geen idee wat die waardes waren. De medewerker van de dierenwinkel vertelde me dat de waardes goed waren. Hij deed dat met druppeltjes vloeistof? De ��n kleurde lichtblauw en de andere wat gelig. Ik kan eens navragen wat de waardes zijn.

Ik zie net dat ik een typfout maakte. Het is 34 liter! Ik vond het best ruim voor maar 5 visjes, 2 algeneters en een slak. Of ga ik daar al de mist mee in? Mocht het toch te klein zijn dan gooi ik mijn vissen bij m'n zus in de bak, die heeft (bewust) maar iets van 15 visjes.

34 liter is inderdaad heel weinig en niet geschikt voor vissen. wat garnalen kan dan nog wel.
 
Carolina zei:
Geen idee wat die waardes waren. De medewerker van de dierenwinkel vertelde me dat de waardes goed waren. Hij deed dat met druppeltjes vloeistof? De ��n kleurde lichtblauw en de andere wat gelig. Ik kan eens navragen wat de waardes zijn.

Ik zie net dat ik een typfout maakte. Het is 34 liter! Ik vond het best ruim voor maar 5 visjes, 2 algeneters en een slak. Of ga ik daar al de mist mee in? Mocht het toch te klein zijn dan gooi ik mijn vissen bij m'n zus in de bak, die heeft (bewust) maar iets van 15 visjes.

Altijd naar de waardes vragen, dan kunnen we meer zeggen. Nu moeten we maar erop vertrouwen dat de juiste waardes gemeten zijn (er zijn namelijk meer mogelijkheden). En het is echt niet ruim, maar erg krap. Een vis heeft ook bewegingsruimte nodig, het is tenslotte een levend wezen. Vergelijk het met het feit dat jij je hele leven op een kamertje van 2 bij 2 meter moet doorbrengen. Je zal er niet van dood gaan, je kan er tenslotte eten en slapen en een toilet kan je er ook nog wel kwijt, maar of je dat prettig zal vinden waag ik te betwijfelen
 
Dat is waterbloei.
Steeds schoon water,en een piepklein filter wat geen bacterie heeft.
Dat geeft waterbloei.

Als het water niet goed gefilterd wordt ,krijg je dit.

Die slak moet je weg geven.
 
Het is inderdaad een betta.

De slak gaat niet weg. Ik vind hem leuk en hij blijft. Ik zoek liever naar een oplossing dan dat ik de slak weg doe. Is de bak wel groot genoeg voor een slak en mijn garnalen? Als de vissen eruit zijn dan gaat dat nephouten ding er ook uit, zodat de slak wat meer bewegingsvrijheid krijgt op de bodem.
Of zou een grotere bak een oplossing kunnen zijn? Zo stel op sprong een nieuwe bak kopen doe ik niet, maar ik neem het nu wel in overweging.
Hoe krijg ik die witte waas er zo snel mogelijk uit? Het lijkt me voor de vissen niet heel erg fijn!

De filter is toch niet piepklein? Hij zat bij de bak toen ik hem kocht, en eigenlijk is die bedoeld voor een grotere bak!
 
Ik zou in ieder geval de vissen er heel snel uit halen en in die grote bak plaatsen. Volgens mij is het bij betta's wel wenselijk om er drijfplanten bij te hebben.. maar wat is het bestand in de grotere bak? Je kunt ook niet zomaar van alles bij elkaar gooien.

Bijlzalmpjes moeten volgens mij in een grotere groep.

Volgens mij zijn die algentabletten ook niet echt nodig?

Heb je de bak wel in laten draaien? En staat het filter altijd aan of zet je het ook wel eens uit?
Hoe verschoon je het filter?

Je steentjes kun je beter schoonzuigen met behulp van een aquarium stofzuiger of een stuk slang.
 
Ik weet dat zij koperbijlzalmen(?) heeft, geen marmerbijlzalmen. Verder weet ik het zo niet. Wat algeneters, ook garnalen en nog een soort vis voor in het midden van de bak.
Hoe ik de filter schoonmaak is gewoon onder de kraan. Ik haal alle losse delen van elkaar af, haal het kool eruit en spoel het af, maak de spons helemaal schoon en spoel het tuitje goed door.

Ik heb mijn bak een ruime 2 weken leeg laten draaien om de waardes goed te krijgen, toen de planten er een week in, en toen pas de vissen. Die zitten er nu een maandje in.

een bodemstofzuiger heb ik gisteren aangeschaft!
 
Filter moet je echt af gaan blijven ;)
Daar zitten alle goede bacterien in die je water optimaal houden. Als je die grondig uitspoeld ben je ze dus kwijt en begint je indraai periode weer van voor af aan....

Maar kool in je filter?
 
Carolina zei:
een bodemstofzuiger heb ik gisteren aangeschaft!

Jammer, je had in plaats daar van beter een stuk filterslang van 2 meter kunnen kopen, dat was goedkoper geweest en had je je geld ergens anders aan uit kunnen geven dat w�l nuttig is. Met dat stuk slang hevel je namelijk het vuil van de bodem af in een emmer. Dat vuile water gooi je in de tuin bij de planten en je vervangt het door vers water uit de kraan
 
Ja, kool, of iets anders zwart met korrels. Volgens mij een soort kool!
maar als de filter iedere keer zo verstopt zit, hoe houdt die het aquarium dan schoon?

Ik heb die stofzuiger gekocht zodat ik van de bodem makkelijk de steentjes schoon kan maken. Stuk slang heb ik ook liggen. Ik vond het handig.
 
Kool wordt in filters gebruikt om medicijnen uit het water te filteren geloof ik. Die moet je niet standaard gebruiken.
Wat voor filter/pomp heb je? (naam?)

Je filter kun je zachtjes uitknijpen/uitspoelen in een emmer met oud aquarium water. Het moet niet te schoon zijn. Waarom het verstopt zit zoals je zegt begrijp ik niet.. misschien kan iemand anders hier meer duidelijkheid in verschaffen.

Oja, ik vind mijn stofzuiger ook handig hoor! ;)
 
Dit is de filter die ik heb
http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?productID=6403
SUPERFISH-AQUA-FLOW-100-SUPERFISH-Aquaria-Veldhuis-Vijver-Centrum-Enschede.jpg



Mijn bak gaat steeds meer stinken en ondertussen drijven er slierten wit spul in. Op internet lees je allerlei tegenstrijdige dingen. De lamp meer aan, je bak afdekken zodat er geen licht in komt. De pomp vaak verschonen, de pomp z'n werk laten doen en er zo min mogelijk aankomen...

Ik kan mijn twee bijlzalmpjes ook niet meer vinden. Het is lastig zoeken met het troebele water, maar ook als ik met mijn hand door de bak ga om ze te zoeken kan ik ze niet meer vinden.

Ik kan mijn vissen nu niet stel op sprong ergens anders heenbrengen, want het duurt drie weken voordat ik weer richting mijn zusje ga om ze evt tijdelijk bij haar in de bak te kunnen doen.

Ik heb nog zo'n heel klein bakje van misschien 10 bij 20 bij 15, waar je de vissen in kan vervoeren. Zou het een idee zijn om ze daarin te doen, al het water eruit te halen en dan hem helemaal schoonmaken? Of is dat ook geen goed idee?

Wat kan ik nu doen?
 

Terug
Bovenaan