Een meter met Maronii's en..


lars.

Well-known member
Lid geworden
10 april 2009
Berichten
195
Locatie
Alkmaar
Dag allen,

Ik ben op dit moment een bak van 100x40x45 (h) aan het indraaien en aan het puzzelen over een bestand. Ik heb op dit moment alleen testsets voor kh en ph en die meten 7,4 (ph) en 5 (kh). Het wordt een bak met veel hout en planten.

Ik wil graag Zuid-Amerikaanse (dwerg)cichliden houden. Ik neig vooral naar Maronii's. Over de medebewoners ben ik nog niet uit. Ik heb geen superstrikte biotoop-fetisj maar ik probeer wel altijd visjes van hetzelfde continent bij elkaar te zetten. Ik zit met een paar vraagjes:
- Maronii's in een meterbak. Dat moet te doen zijn toch? Ik zou graag beginnen met 4/5 jonge dieren en daar een koppel uit laten vormen. Ik heb al een adresje waar de 'overblijvende' dieren heen kunnen als ze volwassen zijn.
- Ik heb aardig wat gelezen op dit forum en ik begrijp dat dwergcichliden en corydoras een no-go zijn in kleinere bakken. Geldt dat ook voor de combinatie Maronii's en corydoras?
- Maronii's en tzt een andere dwergcichlide erbij. Ook een no-go?
- Bijvis is voor mij geen must. Ik heb alleen wel eens gelezen dat sommige vissen (dat ging over ramirezi's) zich veel prettiger voelen als er ook een schooltje in een bak rondzwemt. Ik kan me voorstellen dat dit ook voor de (verlegen) Maronni geldt. Is dit zo en is het in dat geval misschien verstandig om eerst bijvis in de bak te plaatsen en daarna pas de (dwerg)cichlides?
- Ik lees dat veel mensen nannostomussoorten bij dwergcichliden houden. Onder andere omdat die niet zo'n grote bek hebben en dus van eitjes/jongen afblijven. Is het niet juist prettig om wat bijvis te hebben die af en toe een jong dier pakken? Als alle jonge dieren overleven wordt de bak snel vol toch?

Veel vragen en dan ben ik ook nog benieuwd naar suggesties voor een visbestand voor deze bak.

Idee�n, suggesties, wijze raad en advies zijn van harte welkom!
 
Ik denk dat je een koppel prima kan houden in die bak, maar zet er op den duur geen andere dwergen bij, daar is je bak wel te krap voor. Persoonlijk heb ik nooit problemen gehad met de combinatie dwergcichliden en corydoras. Ik heb de volgende soorten zonder problemen gecombineerd met een schooltje Corydoras sterbai: Ramirezi, A. macmasteri, A. borelli, Laetecara dorsigera. Ik vind het negatieve advies daarom persoonlijk wat overdreven. Daarnaast is de maronii volgens mij een rustige vis die niet snel zal uithalen naar een cory, misschien kan iemand die meer ervaring met maronii's heeft hierin adviseren.

Over bijvissen, dat is vooral een kwestie van smaak. Je hebt er nog wel de ruimte voor. Nannostomus soorten worden niet alleen geadviseerd omdat het geen eierrovers zijn, het zijn namelijk ook gewoon hele leuke vissen. Hun gedrag is bijna net zo interessant en vermakelijk als dat van de meeste cichliden. Wat je dan met je maronii jongen moet doen zou ik zo gauw niet weten. Uitvangen en verkopen is natuurlijk altijd een optie.
 
Ik dacht dat het negatieve advies over de combinatie corydoras/dwergcichlide vooral kwam doordat de corydoras zich niets aantrekken van territoria en zo de dwergen onnodig veel stressen? Dan lijkt me een rustige vis als de Maronii juist een groter probleem.

Misschien zijn dwergcorydoras een ander verhaal? Deze houden zich toch meer in de middelste waterlagen op?

Voor de overige vragen: kan ik deze misschien beter stellen in het subforum voor cichliden?
 
Ik hou twee Maroniis met 15 Corys, 2 Ancistrussen en andere visjes. Geen enkel probleem.
 
lars. zei:
- Maronii's in een meterbak. Dat moet te doen zijn toch? Ik zou graag beginnen met 4/5 jonge dieren en daar een koppel uit laten vormen. Ik heb al een adresje waar de 'overblijvende' dieren heen kunnen als ze volwassen zijn.
Een meterbak is inderdaad prima geschikt voor een koppel, vooral omdat het geen agressieve vissen zijn. houdt echter wel (zoals je eigenlijk altijd moet doen) rekening met de medebewoners. Ik kan je ze ook zeker aan raden, het zijn erg leuke vissen.

lars. zei:
- Ik heb aardig wat gelezen op dit forum en ik begrijp dat dwergcichliden en corydoras een no-go zijn in kleinere bakken. Geldt dat ook voor de combinatie Maronii's en corydoras?
Veel dwergcichliden zijn bodembewonend, zoals Apistogramma, waardoor ze in dezelfde zone leven als Corydoras. C. maronnii zwemmen wat hoger, dus kunnen een stuk beter met Corydoras.

lars. zei:
- Maronii's en tzt een andere dwergcichlide erbij. Ook een no-go?
Dat kan, maar in een 1 meter bak vind ik het wel wat krap. Het lijkt me verstandig als je eerst wacht tot de maronii volwassen zijn. Dan kun je kijken, mits alles goed gaat, of er nog een dwergcichlide bij kan. Let er dan wel op dat de Cichlide een andere broedwijze heeft (holenbroeder bv.) en niet een te pittig soortje qua gedrag, maar het is misschien slim om tegen die tijd daarop terug te komen, zodat er rekening kan worden gehouden met het overige bestand.

lars. zei:
- Bijvis is voor mij geen must. Ik heb alleen wel eens gelezen dat sommige vissen (dat ging over ramirezi's) zich veel prettiger voelen als er ook een schooltje in een bak rondzwemt. Ik kan me voorstellen dat dit ook voor de (verlegen) Maronni geldt. Is dit zo en is het in dat geval misschien verstandig om eerst bijvis in de bak te plaatsen en daarna pas de (dwerg)cichlides?
Een bijvis kan inderdaad er voor zorgen dat de vissen wat minder schuw worden, maar het kan ook averechts werken, dus let er goed op welke soort je daarvoor kiest. Nannostomus soorten zijn goed geschikt, maar ook de standaard tetra's. Zolang het maar een beetje rustige vissen zijn.

lars. zei:
- Ik lees dat veel mensen nannostomussoorten bij dwergcichliden houden. Onder andere omdat die niet zo'n grote bek hebben en dus van eitjes/jongen afblijven. Is het niet juist prettig om wat bijvis te hebben die af en toe een jong dier pakken? Als alle jonge dieren overleven wordt de bak snel vol toch?

Nannostomus zullen ook weleens een jong pakken als ze de kans krijgen, maar ze zullen er niet actief op jagen, dus zorgt voor minder overlast voor de broedende vissen.
Ook zwemmen ze wat hoger in de bak zodat bodembewonende dwergen geen last van ze hebben, maar dit geldt niet voor de maronnii, want die zwemt zelf ook hoger. Dit houdt niet in dat ze niet geschikt zijn voor bij de maronii, want dat zijn ze zeker wel.
Als je verslagen leest op bijvoorbeeld apisto.sites.no zal je ook zien dat Apistogramma vaak leven met Lebiasinidae (Nannostomus, Pyrrulina, Copella, Copeina enz.), dus daarom worden ze vaak met Apistogramma gehouden. Maar ik weet niet of dit ook geldt voor de maronii. Het zijn in iedergeval wel erg leuke vissen die erg goed passen in een Zuid Amerika bak en vooral erg leuk en interesant gedrag hebben wat het bij de 'normale' tetra's mist.
 
Denk dat het in een meterbak wel kans van slagen heeft, Maronii's. Begrijpelijk dat je je oog er op hebt laten vallen, vind ze zelf ook prachtig.
Een paar scholenvisjes er bij kan best, zou wel voor rustige scholenvissen gaan.

Wat vind je van de Mikrogeophagus altispinosa? Heeft ook wel zo'n zandkleur en ik denk dat het ook wel moet lukken om er 4 exemplaren in te huisvesten. Zijn ook rustiger (minder fel).
 
Ik heb er 4 in mijn meterbak gehad en volg daar de EI en ik had de indruk dat ze daar niet goed tegen kunnen zoals meer Dwergjes.
Verder erg leuke visjes, maar ze houden niet van drukke vissen in de bak. Dan trekken ze zich deels terug.
 
Ik zou in zo n bak overigens geen 2 soorten Dwergjes gaan houden hoor.
Ik heb er wat Espei s in zitten als schooltje en die doen het goed.
 
Gewoon Maroniis. Ik ben mn Diamantgoeramis kwijt, dus denk dat ik in mn meterbak binnenkort ook Maroniis ga houden (4)
 
jessicapilon zei:
Ik zou in zo n bak overigens geen 2 soorten Dwergjes gaan houden hoor.
Ik heb er wat Espei s in zitten als schooltje en die doen het goed.
jessicapilon zei:
Ik heb er 4 in mijn meterbak gehad en volg daar de EI en ik had de indruk dat ze daar niet goed tegen kunnen zoals meer Dwergjes.
Verder erg leuke visjes, maar ze houden niet van drukke vissen in de bak. Dan trekken ze zich deels terug.
Ik wil bemesten en dergelijke zo simpel mogelijk houden, dus dat moet geen probleem zijn volgens mij. En hebben we het over de Nannostomus Espei? Dat vind ik ook schitterende visjes. Een schooltje daarvan is jammer genoeg wel een flinke aanslag op de portemonnee.

Op youtube heb ik wat video's van schooltjes van Nannostomus-soorten bekeken en ik vind ze wel erg rustig overkomen. Het lijkt alsof ze voornamelijk bovenin de bak 'hangen'. Is dit ook jouw ervaring?
visstisck zei:
Denk dat het in een meterbak wel kans van slagen heeft, Maronii's. Begrijpelijk dat je je oog er op hebt laten vallen, vind ze zelf ook prachtig.
Een paar scholenvisjes er bij kan best, zou wel voor rustige scholenvissen gaan.

Wat vind je van de Mikrogeophagus altispinosa? Heeft ook wel zo'n zandkleur en ik denk dat het ook wel moet lukken om er 4 exemplaren in te huisvesten. Zijn ook rustiger (minder fel).
De Altispinosa in plaats van of in combinatie met Maronii's? Heb ik nog niet aan gedacht eerlijk gezegd. En je bedoelt dat Altispinosas rustiger zijn dan Apistogramma-soorten toch? Ik dacht dat de Maronii wel een van de rustigste dwergcichliden was.

En wat is rustig? Kardinalen/neons en dat soort vis ook?
AadMec zei:
Hoe bevalt de combinatie Ancistrus/Maronii? Laten deze elkaar een beetje met rust? En hebben je Maronii's al wel eens over nageslacht gedacht?
 
Mijn Sleutelgatjes en mn Ancistrussen keuren elkaar geen blik waardig. Geen enkel probleem.

Ik denk dat ik twee mannen heb, dus geen nageslacht.
 
Leuk dat je oog is gevallen op Cleithacara Maronii's Lars. Het zijn erg interessante vissen die een erg leuk karakter hebben. Ik heb ze in mijn 1.20 bak ook gehad en mijn ervaringen met deze dieren waren best positief.

Ik wil je echter adviseren om ze niet te combineren met andere dwergen. Welke soort dan ook. Deze 'rustige' Maronii's kunnen flink de baas gaan spelen als ze wat groter worden. Ik had ze in combinatie met Laethacara Dorsigera's (ook rustig...) en A.Agassizii's. Ok, ik had een vrij druk bestand op 1.20m/240liter. Dit ging lang goed maar uiteindelijk barste de bom. Niet leuk voor jou, niet leuk voor je vissen. Ik heb hier van geleerd en probeer jou ook te waarschuwen om niet dezelfde fout te maken. Maronii's worden vrij grote 'robuuste' vissen, houdt daar aub rekening mee.

De combinatie met Corydora ging overigens wel goed. Ik had ze met C. Panda en C. Rabouti. Qua tetra soorten maakt het volgens mij ook niet zo veel uit. Misschien is een vrij rustige soort het beste.

Als je zin/tijd hebt, kan je in mijn album precies mijn ervaringen lezen.

Gr Robin
 
Ik bedoelde M.altispinosa i.p.v. L.dorsigera.Voordeel is dat ze ook goed in een groep te houden zijn. In een meterbak zou ik het wel aandurven om er 4 te plaatsen.Daar lijken maronii's mij dan weer net te groot voor worden.

Alleen een nadeel is weer dat het geslacht moeilijk te herkennen is, zeker als ze jong zijn.
Ze zijn, in vergelijking met sommige Apistogramma's bijvoorbeeld, rustig. Als er een nest is dan jagen ze de vissen die te dichtbij komen wel weg, maar zonder grof geweld (althans bij mij die van mij dan).

Ik durf er geen uitspraak over te doen welke van de twee het rustigst is. In ieder geval,ik ervaar de altispinosus als timide dwergcichliden die zich snel laten intimideren door dominantere/agressievere vissen.

En met rustige scholen/bijvissen kun je inderdaad denken aan Nannostomus en/of tetra's.
 
In de 1.50 meter bak van mijn broer zaten 4 maronii's . Toen het ene koppel een nestje kreeg was er constant vechten. Het ene koppeltje werd de hele bak doorgejaagd. Geen groepje doen dus in deze bak ;).

Altispinosussen zijn idd rustig.
 
AadMec zei:
Mijn Sleutelgatjes en mn Ancistrussen keuren elkaar geen blik waardig. Geen enkel probleem.

Ik denk dat ik twee mannen heb, dus geen nageslacht.
Goed om te horen. Ook nog een optie als bijvis dus.
Robin-S zei:
Als je zin/tijd hebt, kan je in mijn album precies mijn ervaringen lezen.
Ik ben aan het lezen!
visstisck zei:
Ik bedoelde M.altispinosa i.p.v. L.dorsigera.Voordeel is dat ze ook goed in een groep te houden zijn. In een meterbak zou ik het wel aandurven om er 4 te plaatsen.Daar lijken maronii's mij dan weer net te groot voor worden.

Alleen een nadeel is weer dat het geslacht moeilijk te herkennen is, zeker als ze jong zijn.
Corydorasfan zei:
In de 1.50 meter bak van mijn broer zaten 4 maronii's . Toen het ene koppel een nestje kreeg was er constant vechten. Het ene koppeltje werd de hele bak doorgejaagd. Geen groepje doen dus in deze bak ;).

Altispinosussen zijn idd rustig.
Een volwassen groep op een meter lijkt me ook teveel inderdaad. Het is de bedoeling om een groep jonge dieren te halen en daar een koppel uit te laten vormen. De andere dieren gaan weg als ze volwassen zijn. Ik heb er al een adres voor.

Ik heb de Altispinosa vandaag zien zwemmen bij iemand. Ook mooie visjes inderdaad.
 
Iedereen dank voor de input tot zo ver. Waardeer ik zeer.
lars. zei:
- Bijvis is voor mij geen must. Ik heb alleen wel eens gelezen dat sommige vissen (dat ging over ramirezi's) zich veel prettiger voelen als er ook een schooltje in een bak rondzwemt. Ik kan me voorstellen dat dit ook voor de (verlegen) Maronni geldt. Is dit zo en is het in dat geval misschien verstandig om eerst bijvis in de bak te plaatsen en daarna pas de (dwerg)cichlides?

Iemand nog een gedachte over deze vraag? En dan ook specifiek over de vraag of het misschien verstandig is om eerst een school zalmpjes te introduceren en daarna pas Maronii's? Of maakt dat niets uit?

/edit: Zijn koperzalmen te druk?
 
De Espei is ook een leuke scholenvis die rustig is en best zou kunnen denk ik zo.
De Maroni is verder ook een erg rustige vis.
Ik heb nu de Curviceps en die zie je iets meer door de bak zwemmen en zijn dus wat vrijer vind ik zelf.
 

Terug
Bovenaan