Wat is er nieuw

Een nieuw begin - Juwel Rio 180 (2)

Kijk ik op de jerrycan lees ik iets geheel anders.
Ik voeg in mijn aquarium ook meer toe als de aangegeven maximale dosis. Dit heb ik gedaan in overleg met de leverancier. Elk aquarium is anders en meten is weten. Ik kijk nu eigenlijk nooit meer naar de waterwaardes maar in het begin best veel voordat ik de juiste dosering gevonden had.
Ik zou van de voeding die ik gebruik 60ml wekelijks moeten toevoegen en wat ik daadwerkelijk toevoeg is 85/90ml.

Ik lees het volgende op de jerrycan en ik ga er vanuit dat dat de juiste referentie is.
12 ml op 100 ml voegt o.a. 0.2 ppm Fe. 12.5 PPM NO3, 2 ppm PO4 toe.

Advies per 100 liter ...Normaal verlicht (met CO2) 12 ml.

Mijn jerrycan er ook maar even bij gepakt, had de stikker niet bekeken en ben zelf van de website uit gegaan.

20260116_055929.jpg

Vraag me af of de informatie op de stikker wel correct is.
Inmiddels een mailtje gestuurd.

Staat ook via AI te lezen:

Hoewel de exacte eigenaar niet direct uit de zoekresultaten blijkt, wijzen berichten op Facebook naar een persoon genaamd
Gilles als de eigenaar/betrokken persoon achter Aquariumbemesting.nl, die bekend staat om zijn vroege betrokkenheid bij aquaristiek en bemestingspoeders.

Hoewel de exacte eigenaar niet direct uit de zoekresultaten blijkt, wijzen berichten op Facebook naar een persoon genaamd
Gilles als de eigenaar/betrokken persoon achter Aquariumbemesting.nl, die bekend staat om zijn vroege betrokkenheid bij aquaristiek en bemestingspoeders.
Bij contact met de leverancier kwam ook die naam ter sprake.

Bij contact met de leverancier kwam ook die naam ter sprake.
Ja de Gilles van aquariumbemesting ken ik persoonlijk en heb hem en zn vrouw/vriendin enkele malen ontmoet.

De Gilles van PlantedBox is ook geen Nederlander maar zit in belgie.

Laatst bewerkt:
Mijn jerrycan er ook maar even bij gepakt, had de stikker niet bekeken en ben zelf van de website uit gegaan.

Bekijk bijlage 394104

Vraag me af of de informatie op de stikker wel correct is.
Inmiddels een mailtje gestuurd.

Ik heb ook de 5L jerrycans met dezelfde stikker en dat zou dus voor mijn (sterk verlicht en CO2) netto 200L (bruto 246L) wekelijks 2 x 24 = 48ml moeten zijn.
De aanbeveling is waarschijnlijk een richtlijn om mee te starten voor een doorsnee bak om geen tekorten te krijgen, wat er wordt opgenomen is per bak verschillend,

Echter de advies dosering volgens webpagina zou voor mij 2 x 36 = 72ml moeten zijn.

Ik voeg per week 70ml toe (dagelijks via doseerpomp 10ml), zo kan ik op mijn doseerflessen (met 10ml maatstreepjes) de daadwerkelijk dosering gemakkelijker controleren.

Laatst bewerkt:
Heb een mail terug gehad en de receptuur is veranderd.

De grootste verwarring zat hem meer in de hoeveelheid no3 per ml complete @Tutorial
Zal dit eens gaan berekenen en testen wat er nu daadwerkelijk in de jerrycan zit.

Heb een mail terug gehad en de receptuur is veranderd.

Is dan de receptuur van uitsluitend nieuwe leveringen veranderd en krijgen deze een nieuwe gecorrigeerde “sticker” op de fles/jerrycan?

Of bevatte de eerder geleverde producten (bijvoorbeeld oktober 2024) niet de samenstelling/receptuur zoals op “sticker” vermeld?
https://aquaforum.nl/threads/aquatlantis-sublime-100-246l-van-tutorial.182847/page-3#post-2523624

Overigens bevatten de jerrycans geen batch nummer of productie datum.

Voor mij maakt het niets meer uit, over 2 maanden is mijn voorraad op en ga dan over naar poeders.

Snap er geen hout van @Tutorial
Als ik toe zou voegen wat er op de fles staat betekend dat dat ik circa 40mg/l aan nitraat zou moeten hebben.
Gemiddeld zit ik met de tests onder de 10mg/l dus ergens klopt er iets niet.

Goed punt van de batch nummers, die staan er niet op.

@Friesian ik zou als ik jou was voor de zekerheid even testen.

Snap er geen hout van @Tutorial
Als ik toe zou voegen wat er op de fles staat betekend dat dat ik circa 40mg/l aan nitraat zou moeten hebben.
Gemiddeld zit ik met de tests onder de 10mg/l dus ergens klopt er iets niet.

Goed punt van de batch nummers, die staan er niet op.

@Friesian ik zou als ik jou was voor de zekerheid even testen.

Ik meet eens per week op verschillende tijdstippen met Salifert druppeltesten.
Colombo druppeltesten geven veelal een andere waarde, PO altijd veel hoger en NO3 lager.

Voor mij is het daarom belangrijker om enkel een grote/structurele verandering te constateren en streef niet een 1:10 na omdat ik dan telkens de bemesting moet wijzigen op basis van een incidentele meting (kan overigens niet met een AIO)

Er is altijd voldoende bemesting aanwezig is, daar gaat het om.

Met dagelijks 10ml “complete” op 200L de laatste maanden.
  • PO4 veelal tussen de 0.5 en 1.0 (een 2.0 incidenteel)
  • NO3 veelal tussen 10 en 25

Laatst bewerkt:
Ik lees het volgende op de jerrycan en ik ga er vanuit dat dat de juiste referentie is.
12 ml op 100 ml voegt o.a. 0.2 ppm Fe. 12.5 PPM NO3, 2 ppm PO4 toe.

Advies per 100 liter ...Normaal verlicht (met CO2) 12 ml.
Om zeker te zijn dat je de juiste dosering voor jouw aquarium gebruikt zou ik de wekelijkse 50% waterwissel uitvoeren. Geef de aanbevolen dosering, en doe een uur later de druppeltest op NO3 en PO4. De uitslag zou dan moeten zijn: 10-20 ppm NO3 en 1-2 ppm PO4.
Meten is weten!

Om zeker te zijn dat je de juiste dosering voor jouw aquarium gebruikt zou ik de wekelijkse 50% waterwissel uitvoeren. Geef de aanbevolen dosering, en doe een uur later de druppeltest op NO3 en PO4. De uitslag zou dan moeten zijn: 10-20 ppm NO3 en 1-2 ppm PO4.
Meten is weten!

Kleine aanvulling, test voor de waterwissel ook.
Als je voor een waterwissel al een nitraat van 50 hebt en je halveert dat zit je voor doseren van de bemesting al op 25mg/l.

Geen onbelangrijk detail maar snel over het hoofd te zien.

Meten is weten!
Ik heb altijd aangehouden om een dag later te testen zodat het filter alles goed gemengd heeft. 🙂

Dus voor en na de wissel, plantenvoeding testen. :thumbs:

Na een tijdje weet je ongeveer het meststoffen verbruik van je planten waardoor je veel minder hoeft te testen

Na een tijdje weet je ongeveer het meststoffen verbruik van je planten waardoor je veel minder hoeft te testen

Idd

Maar als je toch al druppeltesten hebt, deze hebben een beperkte houdbaarheidsdatum, ik zou deze gewoon opmaken door regelmatig te testen.

Kan zijn maar ik denk niet dat dit dezelfde persoon is. Die woont nl op een 15 km van hier thuis in Velm. Denk niet dat die nog een adres in Nederland heeft. Heeft ook weinig of geen nut om een tweede adres in Europa aan te houden.
ps Ik had uw volgende posts nog niet gelezen waarin je verduidelijkt heb.

Wat ik vooral niet begrijp, woonplaats Gilles is van ondergeschikt belang :engel:, waarom er verschil is in advies op de kan en de website van aquariumbemesting.nl.

Watertest gedaan. 15 NO3 - 2 PO4.
Gisteren fles laten vullen bij LFS, moest toch naar Helmond. Ook 2 x Althernanthera roseafolia en JBL kleibolletjes. Ben benieuwd naar jullie ervaring met deze plant.

Meteen ook een extra vraag.
JBL Solar natur led, 4700 lm/180 l = 26.1 lm per liter. Stel je doet er een Sera buis bij. Is de JBL lamp goed genoeg zoals de LFS blijft beweren?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan