Een nieuw begin met andere vissen.


Nu 3x limnobium geprobeerd, maar deze verslijmen bij mij, geen idee waarom

Ik heb de voorste klep van het deksel eraf liggen. Ik heb btw lange tijd gezocht naar de ideale spraybar, kreeg regelmatig een kaamlaag.

Nu is het alweer langer heel eenvoudig opgelost. Ik heb de gaatjes zo geboord dat de meeste 30° schuin naar beneden staan. De laatste 8 zo geboord dat ze horizontaal liggen. De wateroppervlak rimpeling geven.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de voorste klep van het deksel eraf liggen. Ik heb btw lange tijd gezocht naar de ideale spraybar, kreeg regelmatig een kaamlaag.

Nu is het alweer langer heel eenvoudig opgelost. Ik heb de gaatjes zo geboord dat de meeste 30° schuin naar beneden staan. De laatste 8 zo geboord dat ze horizontaal liggen. De wateroppervlak rimpeling geven.
Dat zorgt ervoor dat ze niet verslijmen?
 
Daarom heb ik ook altijd de voerklep in de deksel open zodat er extra ventilatie is onder de kap.
 
Dat is vaak wel de reden idd dat drijvers wegkwijnen door schimmelproblemen etc.
Oh, weer wat geleerd 😅. Kap open is geen optie, dus dan maar geen drijvers. Verlichting is al gedimd, maar ik vind vooral die lange wortels in het water zo mooi staan.
 
Mijn ervaring met Limnobium is dat ze het soms slecht doen en opeens is er een explosieve groei. Waarom weet ik niet, ik doe aan mijn bakken niks anders dan anders. Ik denk dat je geluk moet hebben met de aanschaf van een goede plant.
 
In mijn 2m bak doet de Limnobium het prachtig, in de Juwel verpietert en verslijmt het.
Het grootste verschil tussen de 2 bakken is de afstand van het wateroppervlak tot de lampen en de kap. De juwel zit rond de 6 cm, de 2m bak eerder rond de 12 cm.
 
Mijn ervaring met Limnobium is dat ze het soms slecht doen en opeens is er een explosieve groei. Waarom weet ik niet, ik doe aan mijn bakken niks anders dan anders. Ik denk dat je geluk moet hebben met de aanschaf van een goede plant.
Ja ik heb tot nu toe alleen invitro kunnen bemachtigen. Misschien als je al wat grotere exemplaren hebt, dat dat beter groeit. Ik heb sowieso geen goede ervaringen met invitro planten
 
Als iemand Limnobium laevigatum wil, stuur mij een pbtje. Ik heb regelmatig over....
 
Het gaat niet goed met de vissen. Gisteren plotseling 3 dood gevonden, vanmorgen weer 1. En ik verwacht er nog meer. Ammonia en nitriet getest allebei 0.
Vanmorgen voorfilter gespoeld, filter fleece vervangen, lava split vervangen door siporax.

Planten oorzaak?

Mocht iemand willen/kunnen helpen met ook meedenken.... Graag.
Ik ben dankbaar voor iedere hulp.
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik al zei in de chat wellicht slakkengif? Ik weet niet of ze dat bij vijverplanten gebruiken want anders is de sterfte wel raar.
 
Zoals ik al zei in de chat wellicht slakkengif? Ik weet niet of ze dat bij vijverplanten gebruiken want anders is de sterfte wel raar.
Misschien dat mensen met een vijver, ervaringen met vijverplanten hier wat meer over kunnen vertellen.
 
Doorgaans gaat het bij vijvers al snel over een paar kuub water. Dus daar zal een plantje niet zoveel effect hebben.
Hoe dat in een aquarium uitpakt, daar heb ik geen ervaring mee.

Ik wilde je net al voorstellen om eens op de vijverafdeling naar planten te kijken, die kunnen tegen lagere temperaturen.
Maar dat heb je dus al gedaan.

Het zou ook kunnen dat er simpelweg een bacterienof virus is meegekomen met de planten.

Wat ik uit heel je verhaal lees, is dat je best wel snel veranderingen doorvoert. En dat geeft ook geen stabiele situatie.
Ook vissen kunnen hierdoor stress hebben. En dan komen vreemde bacterien en virussen veel harder aan.

Als ik nu even naar mijn eigen opstart terugkijk. En zelfs die is nog steeds gaande.
Dan weet ik nu, dat je enorm veel geduld moet hebben.
Ik heb ruim 2 maanden naar een enorme hoeveelheid bruine algen aan zitten kijken. Daarbij kwamen er ook ineens groene algen.
De nieuwe planten kwijnden weg.
Maar geduld is het tover woord.

Filter: Nitrificatie is opgestart 4-6 weken met nieuw materiaal, gebruikt gaat sneller.
De echte biofilm die dus afval afbreekt dat begint vanaf 3 maanden.

Planten: Nieuwe planten moeten zich aanpassen. Die zullen de eerste weken slecht groeien en al het bestaande blad zal bealgen en afsterven. Dat is normaal. Zorg voor goede omstandigheden en houd deze op pijl. Dan komt het moment dat ze aanslaan.

En deze 2 belangrijke dingen gebeuren simultaan. Die moeten een balans met elkaar opbouwen. En komen er dan nog vissen bij, dan is het weer verstoord en moet er weer een nieuwe balans gevonden worden. En dat kost tijd. En het ergste is, ongeduld.

Je hebt nu wederom aan je filter gezeten. En hierdoor begint stap 1 weer binna vanaf 0. Dus duurt alles weer 2 maanden langer.

Dus als je de volgende checklist af kunt vinken dan rest alleen geduld.

Bodem geschikt voor vissen en planten.

Filter geschikt voor de bezetting van de bak. Dus paar visjes is opgave fabrikant zware bezetting is model 1 of 2 hoger dan opgave fabrikant.
Max waarde fabrikant is vaak met zeer weinig bezetting.

Filtermateriaal. Geschikt en voldoende voor de bezetting.

Verlichting geschikt voor de planten welke je wilt houden. Bereken aantal lumen per liter. En pas de intensiteit zonodig aan.

Plantenvoeding. Zorg dat de 3 basisbehoeftes op pijl zijn. N P en sporen. K wordt pas belangrijk bij zeer veeleisende planten en hoge belichting.
Kies een voor jou makkelijke manier van regelmaat. Dus EI of lean maar weet door meten, dat je geen tekorten hebt.

CO2 Is niet altijd nodig. Maar met sterke led verlichting is het al snel nodig. Je kunt de vraag naar co2 verlagen door minder licht en makkelijke planten te kiezen.

Als je overtuigd bent dat je aan bovenstaande voldoet. Dan is geduld het enige wat overblijft.

Onderstaande site hebben mij ook veel inzicht gegeven over de opstart van de bak. Teven ook dat ammonia en nitriet niet zo giftig zijn als wij denken.
Ik zou zeggen lees de stukken waar je over twijfelt eens door.
Op aqua info is een deel van onderstaande site in het Nederlandsch gezet.

Heel veel succes en veel geduld.

 
Tja op die site lees ik dat het leven kan worden verkort met nitraat boven bv 20-40 mg en daar heb ik mn twijfels bij. Ik dacht dat lid @Gino88 ook weinig ververst en vrij hoge nitraat heeft en weleens veel hogere gehaltes heeft genoemd als schadelijk.
Als 20-40mg nitraat al het leven zou verkorten dan zouden we beter met de EI kunnen stoppen denk ik. Neemt niet weg dat het een prima site is met ook veel goede info maar dit stukje over nitraat is iets waar ik mn vraagtekens bij zet als het algemeen wordt bedoeld.

 
Tja op die site lees ik dat het leven kan worden verkort met nitraat boven bv 20-40 mg en daar heb ik mn twijfels bij. Ik dacht dat lid @Gino88 ook weinig ververst en vrij hoge nitraat heeft en weleens veel hogere gehaltes heeft genoemd als schadelijk.
Als 20-40mg nitraat al het leven zou verkorten dan zouden we beter met de EI kunnen stoppen denk ik. Neemt niet weg dat het een prima site is met ook veel goede info maar dit stukje over nitraat is iets waar ik mn vraagtekens bij zet als het algemeen wordt bedoeld.

Staat die zin waarin hij zegt dat die hoeveelheid nitraat schadelijk is niet in zijn opsomming van mythes? :) Dus:

"The many myths about ammonia, nitrite, nitrate, and chlorine are:
  • Nitrates going above 10, 20, 40 or even 80 ppm will shorten the life of an adult fish.
  • (Etc)"
Dan bedoelt hij juist dat je je daar niet zo druk om hoeft te maken. Overigens wordt elders op de website specifiek voor garnalen wel het advies gegeven om niet te hoog te gaan, die schijnen er minder goed tegen te kunnen dan vissen.
 
Staat die zin waarin hij zegt dat die hoeveelheid nitraat schadelijk is niet in zijn opsomming van mythes? :) Dus:


Dan bedoelt hij juist dat je je daar niet zo druk om hoeft te maken. Overigens wordt elders op de website specifiek voor garnalen wel het advies gegeven om niet te hoog te gaan, die schijnen er minder goed tegen te kunnen dan vissen.
Ja klopt hoor en ik heb niet de hele pagina gelezen maar pikte dit er dus net even uit. Vond het al erg vreemd omdat meestal daar de info wel correct is.
Maar goed bij Andre is het vreemd dat hij weer uitval heeft en ik vraag me wel af in hoeverre die vijverplanten ook behandeld kunnen zijn met gif.

Die waarschuwing voor garnalen hangt denk ik ook van de soort af want de Vuurtjes kunnen vaak prima daartegen en er zijn wel leden die dat soort met de EI prima hebben kunnen houden.
Misschien wel raadzaam om niet teveel van die stoffen te hebben al s bv Taiwan Bee garnalen hebt.
 
Ik ben maar gestopt met het aquarium. Jarenlang ermee gevochten, aquarium heeft gewonnen. Ik kan het in het rijtje zetten wat me niet lukt in het leven..
 
Laatst bewerkt:
Jammer Friesian, maar er zal ongetwijfeld nog iets op je pad komen wat wel lukt. Vergeet niet dat we allemaal zo'n lijstje hebben (zelfs al zeggen sommige van niet: die lukt het dan niet om te onthouden wat hen niet lukt) en focus op wat JIJ wél kunt en laat je niet gek maken!
 
Ik ben maar gestopt met het aquarium. Jarenlang ermee gevochten, aquarium heeft gewonnen. Ik kan het in het rijtje zetten wat me niet lukt in het leven..
Dat is een drastisch besluit 😲😲
 
Jammer maar ik begrijp je keuze. Er komt vast weer een mooie andere hobby op je pad. Een hobby waar je weer vol voor kunt gaan.
Je hebt veel geleerd van deze hobby en die ervaringen neem je voor de rest van je leven mee.
 
Als het niet gaat, dan gaat het niet en is stoppen een verstandig besluit. Hopelijk heb je niet een al te lange lijst met dingen die niet gelukt zijn. We hebben allemaal wel zo’n lijst.
 
Wat jammer dat je stopt André, maar wel begrijpelijk. Hopelijk vind je iets anders waar je je ziel en zaligheid in kwijt kan:)
 
Ik kon op deze manier niet doorgaan. Planten eruit en waterwissels zouden niet de oplossing kunnen zijn.
Het probleem zat in het hele systeem.

Dus gebruikte filtersponzen eruit, nieuwe erin.
Bak helemaal leeg en eerst voor mezelf zorgen heeft voorrang.

Wie weet wat de toekomst brengt. Maar dit kon niet zo verder gaan.

Thanks allemaal!

 
Logisch en succes Andre.
Voor jezelf zorgen is belangrijk.
 
Ik kon op deze manier niet doorgaan. Planten eruit en waterwissels zouden niet de oplossing kunnen zijn.
Het probleem zat in het hele systeem.

Dus gebruikte filtersponzen eruit, nieuwe erin.
Bak helemaal leeg en eerst voor mezelf zorgen heeft voorrang.

Wie weet wat de toekomst brengt. Maar dit kon niet zo verder gaan.

Thanks allemaal!

Zoals ik al zei snap ik je helemaal en hoop dat jij en je vader een wat rustigere tijd gaan krijgen. Ik hoop wel dat we je hier nog zullen zien en al helemaal in de chat want wat moeten we zonder onze postbode;)
En natuurlijk hoop ik tzt op een doorstart van je bak en dat je dan meer plezier eraan mag beleven.
 
Och, misschien zijn axolotls of kikkers of dat soort beestjes wel iets voor je. Of een woestijnbeestje, dan heb je alleen een zandlandschap nodig met een paar cactussen....
 
Misschien wil je dit niet horen 🙈🙈 nu, maar ik heb jaren plezier gehad van een baardagaam (mijn andere passie), zeer tam kunnen maken. Dat is ook echt leuk. Maar dan moet je niet bang zijn om levende sprinkhanen te voeren 😬. Wel echt ontzettend jammer dat je stopt, maar ik begrijp het ook wel
 
Heel jammer dit @Friesian , wij hopen je hier wel te houden als ervaringsdeskundige
 
Ik weet niet waar in friesland je woont, maar als je in de buurt van Joure zit mag je altijd eens langskomen bij mij, dan help ik je op weg met een low maintenence bakje. Mijn eerste aquariums waren allemaal blauwalg en heb daarom jaren tanganyika gedaan en heb nu een jungle style beplant aquarium en een zee aquarium, het zee aquarium heeft nog minder ( geen) onderhoudt nodig dan mijn zoetwaterbak haha, je bent altijd welkom ( dus wil je een, ik wil alleen maar kijken en visjes voeren aquarium vol met planten ben je aan het juiste adres )
 
dan heb je alleen een zandlandschap nodig met een paar cactussen....

Ik weet niet waar in friesland je woont, maar als je in de buurt van Joure zit mag je altijd eens langskomen bij mij, dan help ik je op weg met een low maintenence bakje. Mijn eerste aquariums waren allemaal blauwalg en heb daarom jaren tanganyika gedaan en heb nu een jungle style beplant aquarium en een no maintence zee aquarium, het zee aquarium heeft nog minder onderhoudt nodig dan mijn zoetwaterbak haha, je bent altijd welkom
Ik wil me nergens mee bemoeien maar Andre zn forumnaam is Friesian maar hij woont flink Zuidelijker;)
De forumnaam heeft iets van doen met paarden.
 

Terug
Bovenaan