Een nieuwe start ?


TLS

Well-known member
Lid geworden
13 augustus 2022
Berichten
514
Dag allen,

Ik heb momenteel een RIO 180 met alle standaard toebehoren en die draait nu ongeveer 2 jaar stabiel.

Uiteraard zie je dan weer andere vissen. Lees je over andere technieken etc.

Wat ik me afvraag. Neem dat je beslist om een ander aquarium te installeren, hoe pak je dat het beste aan? Ik zou immers het nieuwe aquarium op dezelfde plaats zetten. Daarvoor moet het huidige natuurlijk weg maar hoe kan je dan de bewoners veilig overzetten? Het nieuwe aquarium moet immers indraaien.

Verder ook een vraagje wat betreft het aquarium zelf. Ik vind het nu lastig dat ik mijn planten zo snel moet snoeien omdat een RIO180 niet echt hoog is. Wanneer ik zou willen verdubbelen van liters welk aquarium en filter zouden jullie me aanraden. Oh ja en graag dimbare verlichting.

Dank je.
 
Hoe groot wordt de nieuwe en kun je het filter overzetten? In dat geval zou ik de bodem overdoen nadat je hem licht heb uitgespoeld en de filter gewoon overzetten en dan gaat dat vast wel goed met weinig voeren.
Ik vindt de Aquatlantis bakken ook mooi en heb hier de Fusion en de Splendid van 120cm.
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Ik begrijp dat de aanzet voor de verandering een ander vissenbestand is? Wat wil je dan in die nieuwe bak gaan houden? Want daar hangt ook uiteraard iig van af wat het formaat moet zijn,
 
Volgens mij meer vanwege de hoogte.
 
Ok, dat is dus niet helemaal duidelijk. TS kun je wat duidelijkheid geven?
 
Aquatlantis splendid ultra: 360 liter en 60 cm hoog.
Aquatlantis sublime ultra: ook 60 cm hoog of nog hoger (afhankelijk welke breedte je wilt).
Als je er een dagje voor uittrekt, dan kun je het oude aquarium leeghalen, het water bewaren of de helft ervan, de pomp laten draaien in een speciekuip of met een luchtsteentje zorgen dat het water in de pomp in beweging blijft. Vissen eruit en tijdelijk in een emmer doen. Zand en planten eruit, zand beetje uitspoelen. Oude bak opzij, nieuwe bak ervoor in de plaats, zand erin, planten en dergelijke erin, oud aquariumwater erin eventueel aangevuld met vers water, pomp aansluiten, vissen erin en klaar.
 
Hou er wel rekening mee dat je hoogte hebt en waterhoogte.
Niet elke leverancier vermeld dit goed en kan je zo maar vele centimeters schelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Hoe groot wordt de nieuwe en kun je het filter overzetten? In dat geval zou ik de bodem overdoen nadat je hem licht heb uitgespoeld en de filter gewoon overzetten en dan gaat dat vast wel goed met weinig voeren.
Ik vindt de Aquatlantis bakken ook mooi en heb hier de Fusion en de Splendid van 120cm.

Ik gebruik nu de ingebouwde filter van de RIO 180. Dat filtermateriaal (sponzen) zal te klein zijn om bijvoorbeeld in een RIO 350 te zetten dus zie niet echt ik hoe ik de filter zou kunnen overzetten.

Of ik zou nu een buitenfilter moeten laten meedraaien ? En dan als die ingedraaid is overzetten ? Is dat een oplossing ?
 
Ik begrijp dat de aanzet voor de verandering een ander vissenbestand is? Wat wil je dan in die nieuwe bak gaan houden? Want daar hangt ook uiteraard iig van af wat het formaat moet zijn,

Niet persé andere vissen maar vind het gedrag wel mooier als er meer soortgenoten zijn.
Ik hou van stengelplanten maar die groeien nu zeer snel langs de waterlijn waardoor ik om de 3 weken (op zijn minst) moet snoeien.
 
Als het nog even duurt voordat je deze stap zet dan kun je inderdaad al een buitenfilter laten meedraaien.
Bij Utaka hebben ze een showmodel staan van Aquatlantis, de hoge versie. Als dat voor jou in de buurt is zou je eens kunnen kijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Ik gebruik nu de ingebouwde filter van de RIO 180. Dat filtermateriaal (sponzen) zal te klein zijn om bijvoorbeeld in een RIO 350 te zetten dus zie niet echt ik hoe ik de filter zou kunnen overzetten.
Dit kan je ook gewoon in een groot binnenfilter kwijt van juwel dus dat hoeft geen probleem te zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Dit kan je ook gewoon in een groot binnenfilter kwijt van juwel dus dat hoeft geen probleem te zijn.

In principe wel inderdaad. Ik weet dat velen geen fan zijn van de binnenfilters maar ik vind dat eigenlijk wel makkelijk. Maar goed, ik ken natuurlijk de andere systemen niet.
 
@Cornelius en @benvo is er geen simpeler oplossing te bedenken voorde wens van TS dan een hele nieuwe bak?

En wat betreft het indraaien: wat je natuurlijk ook kunt doen om het indraaien een handje te helpen, is de spons van het ingedraaide filter goed uitknijpen in het nieuwe filter en in het water van de nieuwe bak. Dan zitten de bacteriën ook in het nieuwe filter.
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Nadeel van een binnenfilter vindt ik dat het niet echt mooi oogt en ruimte in beslag neemt.
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Nadeel van een binnenfilter vindt ik dat het niet echt mooi oogt en ruimte in beslag neemt.

Dat is waar. Ik zet er planten voor om het te camoufleren.
 
Aquatlantis splendid ultra: 360 liter en 60 cm hoog.
Aquatlantis sublime ultra: ook 60 cm hoog of nog hoger (afhankelijk welke breedte je wilt).
Als je er een dagje voor uittrekt, dan kun je het oude aquarium leeghalen, het water bewaren of de helft ervan, de pomp laten draaien in een speciekuip of met een luchtsteentje zorgen dat het water in de pomp in beweging blijft. Vissen eruit en tijdelijk in een emmer doen. Zand en planten eruit, zand beetje uitspoelen. Oude bak opzij, nieuwe bak ervoor in de plaats, zand erin, planten en dergelijke erin, oud aquariumwater erin eventueel aangevuld met vers water, pomp aansluiten, vissen erin en klaar.

Ik heb eens gekeken op de site van Asualantis en het lijkt me robuuster materiaal dan de Juwel die ik nu heb. Alhoewel dat die Juwel prijs kwaliteit toch oké is. Ik zie wel dat de Aqualantis ook allemaal met interne filter verkocht worden ? Of ben ik verkeerd. Als je opteert voor een buitenfilter. Welke vakken van laten we zeggen 350 liter zijn er zonder binnenfilter. En welke buitenfilter zouden jullie aanraden?
Wat betreft de verlichting zie ik dat die op de Aqualantis standaard dimbaar is ? Is dat juist?
 
Zover ik weet zijn de meegeleverde filters van aquatlantis losse boxen die je er in kunt zetten of plakken. Althans dat was toen bij mijn Fusion150 zo. En de verlichting is dimbaar, maar of je ze echt afzonderlijk kunt dimmen de kleuren weet ik niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Ik heb eens gekeken op de site van Asualantis en het lijkt me robuuster materiaal dan de Juwel die ik nu heb. Alhoewel dat die Juwel prijs kwaliteit toch oké is. Ik zie wel dat de Aqualantis ook allemaal met interne filter verkocht worden ? Of ben ik verkeerd. Als je opteert voor een buitenfilter. Welke vakken van laten we zeggen 350 liter zijn er zonder binnenfilter. En welke buitenfilter zouden jullie aanraden?
Wat betreft de verlichting zie ik dat die op de Aqualantis standaard dimbaar is ? Is dat juist?
Yep, ik heb hier bijna alleen maar bakken van aquatlantis (gehad). De verlichting is inderdaad dimbaar. Goede kwaliteit. Ze worden allemaal geleverd met een intern filter (biobox), maar deze heb ik eruit gehaald. Ik gebruik zelf de externe filters van Eheim, doen hun werk goed en ik hoor ze niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
je zorgt voor een tijdelijk onderkomen of je verplaatst de huidige bak door deze eerst vrijwel leeg te maken en na het verplaatsen weer te vullen.
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Yep, ik heb hier bijna alleen maar bakken van aquatlantis (gehad). De verlichting is inderdaad dimbaar. Goede kwaliteit. Ze worden allemaal geleverd met een intern filter (biobox), maar deze heb ik eruit gehaald. Ik gebruik zelf de externe filters van Eheim, doen hun werk goed en ik hoor ze niet.

Dus je bent eigenlijk “verplicht” om een binnenfilter mee te kopen die je dan niet gebruikt? Waarom is de extra kost van een buitenfilter te verantwoorden?
 
Dus je bent eigenlijk “verplicht” om een binnenfilter mee te kopen die je dan niet gebruikt? Waarom is de extra kost van een buitenfilter te verantwoorden?
Nou ik heb de mijne van de Aquatlantis bij de lfs op de toonbank gelegd en zei veel plezier ermee. Ik denk dat die in de kliko is beland maar in principe leveren ze een complete bak dus incl filter.
 
Nou ik heb de mijne van de Aquatlantis bij de lfs op de toonbank gelegd en zei veel plezier ermee. Ik denk dat die in de kliko is beland maar in principe leveren ze een complete bak dus incl filter.
Nou dat dus.
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Nou ik heb de mijne van de Aquatlantis bij de lfs op de toonbank gelegd en zei veel plezier ermee. Ik denk dat die in de kliko is beland maar in principe leveren ze een complete bak dus incl filter.
Heb ik zelf ook gedaan toen. Onzinnige bak om in je aquarium te zetten, principe zal best werken net als een Juwel filter. Maar niet in mijn mooie strakke aquarium destijds.
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Dus voornamelijk omwille van esthetische redenen?

En welke buitenfilter wordt er dan aangeraden voor een 350 liter ? De standaard verlichting die bij de bank zit is dimbaar en bewaren jullie wel ?
 
Ja ik mik ze eruit vanwege het aanzien en daarbij heeft een buitenfilter meer inhoudt en dus meer ruimte voor bacterien.
Ik heb een 330 liter met nu de JBL 1502 maar had liever de 1902 gehad want deze kan het net aan maar goed als je bak niet zwaar belast wordt dan zou een 1502 kunnen volstaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Dus voornamelijk omwille van esthetische redenen?

En welke buitenfilter wordt er dan aangeraden voor een 350 liter ? De standaard verlichting die bij de bank zit is dimbaar en bewaren jullie wel ?
Ik had eerst 2x eheim Prof 4/600 erop staan, maar vondt het ondingen, en niet tevreden over het geluid.
Toen bij Hornbach 2JBL 1502 aangeschaft en daarmee gedraait tot de verkoop. Aan de ene hing een externe JBL 500watt verwarming en de andere een Co2 reactor.
 
Toen bij Hornbach 2JBL 1502 aangeschaft en daarmee gedraait tot de verkoop
Twee kan inderdaad ook maar ik denk dat een 1902 ook meer dan voldoende is en zo bespaar je stroomkosten. Maar goed dat is een afweging die de TS moet maken want 2 filter heeft ook zo zn voordelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Ik weet niet of er aquaria verkocht worden zonder binnenfilter. Ik heb het binnenfilter wel bewaard voor het geval het externe filter een keer kapot gaat. Ik heb filters van Eheim en Sera, ik heb een lichte voorkeur voor Eheim qua gebruiksgemak. Met andere filters heb ik geen ervaring dus daar kan ik niks over zeggen.
Wat is het voordeel van twee filters?
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Wat is het voordeel van twee filters?
Je kunt ze om en om reinigen als het nodig is. Mocht er 1 stuk gaan zit je niet gelijk zonder. En als ik eerder postte. Op 1 een externe verwarming en de andere een Co2 reactor. Geen techniek in je bak zichtbaar
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Je kunt ze om en om reinigen als het nodig is. Mocht er 1 stuk gaan zit je niet gelijk zonder. En als ik eerder postte. Op 1 een externe verwarming en de andere een Co2 reactor. Geen techniek in je bak zichtbaar
en je hebt altijd een reserve filter draaien als je een keer een tweede bak voor iets opzet.
Zomaar een wilde gedachte maar als bijvoorbeeld je bak 's avonds kapot springt, dan kun je je vissen in twee emmers (bijv) opvangen, één emmer is voor zo'n geval snel te weinig. Dan komen ze tenminste de nacht door. Er zijn vast nog wel meer van dit soort doemscenario's te verzinnen....Het is gewoon fijn om een backup te hebben.
 
Je kunt ze om en om reinigen als het nodig is. Mocht er 1 stuk gaan zit je niet gelijk zonder. En als ik eerder postte. Op 1 een externe verwarming en de andere een Co2 reactor. Geen techniek in je bak zichtbaar
Klopt maar goed zoals ik al aanga
en je hebt altijd een reserve filter draaien als je een keer een tweede bak voor iets opzet.
Zomaar een wilde gedachte maar als bijvoorbeeld je bak 's avonds kapot springt, dan kun je je vissen in twee emmers (bijv) opvangen, één emmer is voor zo'n geval snel te weinig. Dan komen ze tenminste de nacht door. Er zijn vast nog wel meer van dit soort doemscenario's te verzinnen....Het is gewoon fijn om een backup te hebben.
Wijze woorden maar ja ook een filter gaat soms stuk en kan voor een flinke lekkage zorgen en met 2 filters is die kans weer groter dan met 1 filter:ROFLMAO::ROFLMAO:

Ik snap de uitleg wel van de voordelen van 2 filters maar ja ik heb zelf liever 1 grote om zo de kans op mankementen te beperken. Maar goed ieder is vrij in zijn of haar keuze.
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Veel af te wegen. Dank voor alle info. Ik merk dat de meesten eigenlijk voor andere filters gaan. En wat betreft de verlichting die is standaard dimbaar bij aqualantis? Of zijn er mensen die ook een andere verlichting nemen ?
 
Voor de keus van een nieuwe bak zou je m.i. eerst de vragen moeten beantwoorden: Welke dieren komen in mijn bak en welke planten wil ik. Daarnaast kan het nuttig zijn welke stijl, bijvoorbeeld een "Hollandsche bak" of iets anders wil ik gaan houden. Waarom is dit van belang. Nou omdat dit bepaald welke hardware je nodig zal hebben. Kies je bijvoorbeeld voor planten die een hoge lichtsterkte vragen dan moet je nieuwe verlichting dit aankunnen. Maar het zou ook vrijwel altijd vragen om extra CO2 toevoer wat dus betekend dat je ook die aanschaf zal moeten doen. In hogere bak kan trouwens ook al vragen om sterkere lampen. Wanneer je nu denkt een extern filter zijn al extra kosten die je niet wilt dan zou ik gewoon nog even bij je Rio 180 blijven waarmee je prachtige dingen kan doen. Dit zeg ik niet om je van het plan voor een nieuwe bak af te brengen. We om je bij te brengen dat je idee veel meer vraagt dan datgene wat je op het eerste gezicht denkt.
 
Veel af te wegen. Dank voor alle info. Ik merk dat de meesten eigenlijk voor andere filters gaan. En wat betreft de verlichting die is standaard dimbaar bij aqualantis? Of zijn er mensen die ook een andere verlichting nemen ?
Zowel bij de Fusion als de Splendid is die te dimmen dus ik denk bij de meeste modellen wel van dit merk en daar verkopen ze aparte dimmers voor.
Wij hebben daarvoor de Lumines.
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Een buitenfilter heeft wel meer voordelen dan alleen maar het aanzicht.
je kan een dergelijk filter veel beter afstemmen op de behoefte van je bak qua capaciteit filtermateriaal etc.
En als je hem eens een keer grondig wilt reinigen dan kan je dat doen waar je wilt zonder dat je een druipend spons element of de hele filter uit je bak moet halen als het er 1 met zuignappen is i.p.v. kit
(ik maak er dan altijd een bende van en doe dat soort klusjes het liefst buiten).
 

Terug
Bovenaan