Wat is er nieuw

Een paar vraagjes over een achterwand maken

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jorim
  • Startdatum Startdatum
J

Jorim

Guest
Hallo allemaal,
Ik ben al een tijdje bezig met het maken van een achterwand en tot nu toe lukt dat beter dan verwacht(voor de eerste keer).

Ik heb de achterwand gemaakt van piepschuim en ben nu zo ver dat ik de tegellijm erop kan doen, maar hier komt het volgende:
Ik wil op de achterwand ook plukjes mos hebben, maar ik weet niet hoe ik die moet bevestigen.
Moet ik hier al voorbereidingen voor treffen voor ik de tegellijm er overheen smeer? Of kan dit ook later?
Wat zijn jullie tips en bevindingen over het bevestigen hiervan?

Verder lees ik ook veel over epoxy. De een gebruikt het niet en de ander wel. Waarom is dit en kun je t nu beter wel of niet doen? Ik gebruik namelijk ook al tegellijm, wat alles al afdicht.

Ik heb ergens gezien dat je mossen zou kunnen kleven met een soort van secondelijm.

Tegellijm is niet waterdicht,hoor.
Zou er toch epoxy over heen doen.

Tempex op zich zuigt zich ook vol.

Hey dat is ideaal. Aangezien de bak toch nog helemaal leeg moet voordat de planten enzo erin kunnen, kan ik dat mooi gebruiken. T is wel aardig prijzig.

Hier zou ik wel goed op letten

Deze lijm werkt erg goed. Het enige minpunt is dat het wel zichtbaar is, beige witachtig goedje. Zorg er dus voor dat je het slim aanbrengt.

Bertus zei:
Tegellijm is niet waterdicht,hoor.
Zou er toch epoxy over heen doen.

Tempex op zich zuigt zich ook vol.
Dus de tempex moet ook helemaal bedekt zijn met tegellijm? Ik heb namelijk een aantal plekken waar ik nu niet, of moeilijk, meer bij kan komen.

--ICE-- zei:
Hier zou ik wel goed op letten

Deze lijm werkt erg goed. Het enige minpunt is dat het wel zichtbaar is, beige witachtig goedje. Zorg er dus voor dat je het slim aanbrengt.
Dat had ik inderdaad ook gelezen. Ik wil t eventueel gebruiken voor mos dus ik denk wel dat t er mooi overheen groeit

tegellijm gebruikt voor badkamers is wel waterdicht, nadeel van tegellijm is dat het kalk kan afgeven, met epoxy sluit je de tegellijm dus op waardoor je daar geen last van kan hebben.

Dus als ik t goed begrijp, moet de achterwand compleet waterdicht zijn?
Als deze compleet waterdicht is gaat hij toch altijd proberen te drijven en bestaat de kans op breken. Of heb ik t mis?
Als ik geen epoxy gebruik, tegen welke problemen kan ik aanlopen?
Over de kalk afgifte van de tegellijm. Het lijkt mij dat de kalk na 2 weken filteren is uit is gewerkt toch? Dan heb je daar ook geen last meer van.

Hey,

zoals je misschien wel hebt gelezen, heb ik ook een eigen achterwand gemaakt.
Ik heb gebruik gemaakt van badkamer tegellijm, zonder epoxy.

voor gebruik de wand goed afgespoeld onder de douche. vervolgens laten drogen en vast gelijmd!
(heel belangrijk, ondanks de tegellijm wil het gaan drijven).

vervolgens sloeg het water een beetje wit uit, maar binnen 24 uur had mijn filter dit schoon. vervolgens de filter goed schoon gemaakt, en het water vernieuwd. naar een aantal dagen draaien zitten nu mijn schildpadden er in.

tot nu toe geen enkele problemen er mee. de wand is zelfs sterk genoeg tegen de nagels en het bijten van de schildpadden.

Succes!

Ps. ik heb beton kleur stof aan de wand toegevoegd (aan de tegellijm) voor een mooie kleur, zelf dit gaat goed!

348245danielhengelo_0_82_img20150319wa0008.jpg

628749danielhengelo_0_82_img20150320wa0000.jpg

Jorim zei:
Over de kalk afgifte van de tegellijm. Het lijkt mij dat de kalk na 2 weken filteren is uit is gewerkt toch? Dan heb je daar ook geen last meer van.

tegellijm geeft nu eenmaal kalk af en dat filter je er niet uit. een schelp geeft ook kalk af bv, en die lost ook niet op. Met epoxy sluit je het op en heb je er geen last van. Maar ik begrijp dat je er moeite mee hebt om epoxy te gebruiken?

caddyladdy zei:
tegellijm geeft nu eenmaal kalk af en dat filter je er niet uit. een schelp geeft ook kalk af bv, en die lost ook niet op. Met epoxy sluit je het op en heb je er geen last van. Maar ik begrijp dat je er moeite mee hebt om epoxy te gebruiken?
Echt moeite, nee dat niet, maar ik heb t ook met een aantal collega's over de achterwand gehad en die zeggen dat t niet nodig is. Aangezien t voor mij de eerste keer is dat ik een achterwand maak, voel ik me nu een beetje heen en weer geslingerd tussen wel en niet snap je.
Zoals Danielhengelo laat zien kan t blijkbaar wel, alleen heeft hij badkamer tegellijm gebruikt en ik niet.
Is er ook een plek waar ik goedkoop epoxy kan kopen (eventueel omg. heerenveen)

Om jullie te laten zien hoe ver ik nu ben een foto:
428435_0_82_20150407_192008.jpg

Er komt nog een laag tegellijm overheen en daarna wil ik nog een paar plekken bijwerken met witte verf.
De bakjes die je er ziet zijn voor de zandvallen die er in verwerkt zitten.

In Friesland zitten zat botenzaken,die hebben epoxy.

Ik snap het, maar houden je collega's ook vissen? en dan wat voor vissen? Danielhengelo heeft schildpadden en die zijn niet zo ingewikkeld qua waterwaardes volgens mij. Het is een advies, ik zou epoxy gebruiken. Mr boat heeft het, en stuurt nog op ook, https://www.mrboat.nl/epoxy-voor-aquaria-en-terraria/. Verder top wandje

Duursma in Wolvega,geven nog advies ook. Geef ff dat het om een aquarium wand gaat.

caddyladdy zei:
Ik snap het, maar houden je collega's ook vissen? en dan wat voor vissen? Danielhengelo heeft schildpadden en die zijn niet zo ingewikkeld qua waterwaardes volgens mij. Het is een advies, ik zou epoxy gebruiken. Mr boat heeft het, en stuurt nog op ook, https://www.mrboat.nl/epoxy-voor-aquaria-en-terraria/. Verder top wandje

1 van die collega's heeft jaren lang achterwanden gebouwd, maar t kan zijn dat er in de tussentijd veel veranderd is(t was voor heb zo'n 20 jaar geleden).
Ik heb toch besloten om wel voor epoxy te gaan. Om de prijs hoef ik t niet direct te laten aangezien t niet om x vierkante meters aan oppervlakte gaat.
Aangezien ik er ook wat specialere vissen in wil hebben (zoals een vlindervis), wil ik wel dat alles helemaal goed is en niet dat de vissen dood gaan omdat ik heb verzuimd om alles goed op orde te hebben.
Ik wil jullie graag laten zien hoe mijn project vordert (omdat ik er stiekum best een beetje trots op ben 😉 )
Waar kan ik dat plaatsen?

zo snel je gaat verven zal ik het ook wel zeker aanraden (epoxy)!

Gewoon een topic starten, waar je deze ook hebt gestart! heb je foto's vanaf het begin? ik ben benieuwd!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan