Wat is er nieuw

Een paar vraagjes??

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sheila1808
  • Startdatum Startdatum
S

Sheila1808

Guest
Vanmorgen advies gevraagd en vanmiddag de Dennerle cube 30 liter gekocht, alleen voor garnalen. Mijn zoon vond deze het mooiste...en ik ook. Een complete set...hier zit ook een voedingsbodem (deponitmix) bij maar is dit nodig? Lees er zoveel verschillende dingen over.
we hebben de volgende planten online besteld
De plantjes komen waarschijnlijk dinsdag. Eerst een paar dagen spoelen en dan kunnen we gaan starten.
Op advies van de winkel ook een fles Bacto elixier FB7 gekocht. Weet ook niet of dit moet of dat ze me dat aangesmeerd hebben.
we gaan sowieso 4/5 weken indraaien. Moet je dan iedere week 10% water verversen??
en als laatste...is het persé nodig om het water tussendoor te testen of is het na 4/5 weken altijd goed??
alvast bedankt voor alle tips

Minimaal 4 wk indraaien is wel nodig maar die bodem niet echt. Bacterien toevoegen kan geen kwaad verder.
Wekelijks ververs ik ook zo rond de 10%.

Vanmorgen advies gevraagd en vanmiddag de Dennerle cube 30 liter gekocht, alleen voor garnalen. Mijn zoon vond deze het mooiste...en ik ook. Een complete set...hier zit ook een voedingsbodem (deponitmix) bij maar is dit nodig? Lees er zoveel verschillende dingen over.
we hebben de volgende planten online besteld
De plantjes komen waarschijnlijk dinsdag. Eerst een paar dagen spoelen en dan kunnen we gaan starten.
Op advies van de winkel ook een fles Bacto elixier FB7 gekocht. Weet ook niet of dit moet of dat ze me dat aangesmeerd hebben.
we gaan sowieso 4/5 weken indraaien. Moet je dan iedere week 10% water verversen??
en als laatste...is het persé nodig om het water tussendoor te testen of is het na 4/5 weken altijd goed??
alvast bedankt voor alle tips
die fles Bacto elixier FB7 heb je niet perse nodig ja

Wat een leuke plannen 🙂

Wat goed dat jullie 4 tot 5 weken de tijd willen nemen om de bak in te draaien. Dat kan soms best lastig zijn. Ik zou in die tijd dagelijks een speldeknopje voer in de bak doen. Zo zullen zich al allerlei bacteriën ontwikkelen die straks wanneer je de garnaaltjes krijgt helpen de waterwaarden gezond te houden.
Ook vast wekelijkse waterwissels zoals je wil gaan doen na het indraaien zijn goed om een teveel aan viezigheid en alg sporen te verwijderen. Doordat je dagelijks dat voer toevoegt blijft de opbouw van de cyclus die je nodig gaat hebben goed door.

Mooie bak voor garnaaltjes vind ik. We hebben dezelfde cube ook al verschillende keren gebruikt en altijd met plezier.

Wanneer je de bak gebruikt voor garnalen is het goed snel te checken of het bijbehorende filter geschikt is voor garnalen, soms heb je een extensie nodig, een soort gedeelte wat de garnalen buiten het filter houdt.
Wanneer je daar naar kijkt kan je sowieso overwegen ipv bijgeleverd filter een pat mini te gebruiken. Die koop je voor net over de 10 euro, en die geeft vaak een betere hoeveelheid filteroppervlak, en is bijzonder geschikt voor garnalen.

De voedingsbodem zou ik zelf niet gebruiken. Ik heb soms de indruk dat voedingsbodems meer geschikt zijn voor (ver)gevorderde gebruikers maar daar kunnen andere mensen een heel andere mening over hebben 🙂

Voor sommige soorten garnalen is een ph-verlagende bodem aan te raden maar vraag is of jouw voedingsbodem dat is, en of je dat soort garnalen nu wil gaan houden.

Verder zou ik bij garnalen altijd een klein stukje hout (voor aquarium) aanraden. Hier blijft hout in alle bakken het meest favoriete stuk in een bak om zich onder te verschuilen (bij stress of na vervellen), of om lekker van te grazen.

Ik wens jullie erg veel plezier met de garnaaltjes. Wij vinden ze erg leuk.

Dank voor je reactie...bij de cube zit een hoekfilter van Dennerle en ook kwartsgrind. Denk dat we de voedingsbodem dan maar laten...we gaan eenvoudig beginnen met vuurgarnaaltjes

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan