Wat is er nieuw

Een rio 400 of een vision 450 zuid-Amerika

• Onderwerp starter Onderwerp starter Visser1997
  • Startdatum Startdatum
V

Visser1997

Guest
Ik mag misschien een groter aquarium, een rio400 hoop ik of een vision 450
Wat ik erin wil: 5discussen ofzo (gaat mijn voorkeur naar uit).
Of 5 maanvissen (geen koi ofzo) de natuurlijk gekleurde.
En dan mijn L-nummers heb er 12 volgens mij.
Als het kan daar meer van?
En verder?
Mijn basis dus:
5discusvissen/5maanvissen
En dan >12 L-nummers (ik kan het ook hierbij houden)
Ik heb de L-134 & de L-333

Ohja en ik heb ook nog 4 microgeophagus altispinosa evt kan die ook verkopen..
Als die evt niet er in kunnen?

Maanvissen of discussen kan je eigenlijk zelf kiezen, welke vind jij het mooist?
12 l-nummers is wel erg veel. Maar het is wel een grote bak en de l-nummers zijn niet super groot.

De M. altispinosa zouden ook wel kunnen, tenminste, ik zie niet echt problemen. Behalve dat 12 l-nummers erg veel is waarmee ze de bodem moeten delen dus daar koet je mee uitkijken. Ik zou er persoonlijk 4 weg doen. Dus dan kom je uit op:

5/6x Maanvis/Discus
8x L-nummers
4x M. altispinosa

Netjes toch?

Ik zou minimaal 7-8 discussen nemen. Met 5 is het net geen groep te noemen, en dat ga je zien in hun gedrag.
Meer haantjes gedrag, minder natuurlijk schoolgedrag.

Op wat voor temperatuur wil je de bak hebben>?

Ik zou inprincipe liever de L-nummer willen houden dan de alti's.
En ik prefereer discussen, boven de maanvissen.
Ik zou de temperatuur op 28graden willen houden..
En zou ik nog evt wel bijlzalmpjes willen of een leuke levendige groepsvis die evt kan kweken, dat kweken lijkt me wel interessant en ik wou voor levend voer misschien nog een paar endlers (guppen) willen.

In een grotere bak hebben de L-nummers ook meer schuilplekken. Ik denk dat je er rekening mee moet houden dat je ze dan minder gaat zien.
Mikrogeophagus altispinosus daarentegen zal bij zoveel ruimte juist elke vierkante centimeter gaan verkennen als potentieel territorium. Tenminste, de volwassen dieren, ik weet niet hoe oud / groot die van jou zijn?
De keuze is ook een kwestie van persoonlijke smaak, natuurlijk. Ik heb zelf alti's, maar je bent echt niet de enige die de voorkeur geeft aan L-nummers (al vind ik 12 stuks wel erg veel ...).

Daar staat tegenover dat de temperatuur voor discussen toch echt naar de 27 tot 30 graden moet, en alti's vinden dat niet fijn.
Over je L-nummers kan ik wat dat betreft niets zeggen, daar heb ik niet genoeg verstand van.
Endlers vinden dat in ieder geval veel te warm, dus je levend voer zal snel op zijn.

Ook voor de meeste scholenvissen is die temperatuur aan de hoge kant, maar er blijven toch nog best wat mogelijkheden over: Carnegiella strigata (marmerbijlzalm), Gasteropelecus sternicla (zilverbijlzalm) of G. maculatus (gevlekte bijlzalm), Hasemania nana (koperzalm), Hyphessobrycon bentosi (sikkeltetra), Hyphessobrycon pulchripinnis (citroentetra), Moenkhausia pittieri (diamantzalm), Pristella maxillaris (clowntetra), Thayeria boehlkei (hockeystick).

Je ziet, de opties zijn er .....

Dankje voor de reactie!
Mijn alti's heb ik al ruim 1,5jaar of langer maar die zijn al gewoon.uitgegroeid..
Heb ook al meerdere keren eieren van ze gehad en larfjes..

Ok� wat kan ik houden bij:
12 Kleine L-nummers
En 6-7 discussen ???

Iemand ajb??

Moet lukken. Ik ben mijn rio 400 ook aan het voorbereiden voor discussen. Zoals Mondeo al zei zou ik er ook meer als 5 nemen, het zijn niet voor niets schoolvissen en in grotere groep heb je toch minder miserie. Bij mij komen er 10 discussen in van 9 a 10cm, de 50l regel per vis is al achterhaald. Veel waterwissels is natuurlijk wel de boodschap. Op de site van stendker kun je veel informatie vinden.

Dankje stylez
Volgens mij heb ik 3m 2v

Misschien is het wat handiger als ik mijn gedachten blootleg.
Ik zal het liefste voor een juwel vision 450 gaan.
151cm lang en 61cm diep en 64cm waterhoogte
15,0x6x5.5=495liter dus dat is al -grint, -kap en -glasdikte
Hoofdbewoners:
6/8x Discussen,
OF 6/8xScalare Peru Altum
OF 6/8xScalare redback
EN 12x L-nummers ( kleintjes L-134=10cm / L-333=12cm ong)

En wat kan ik er verder nog bij doen?

De waterhoogte vind ik een sterk argument v��r de Vision, zeker als je er discussen of maanvissen in gaat houden.
En z�ker als die eigenlijk t�ch al je voorkeur heeft, zou ik de Rio gewoon uit mijn hoofd zetten.

Dat je al discussen hebt en nog geen maanvissen, wil waarschijnlijk zeggen dat je die eigenlijk leuker vindt.
Dan zou ik het bestand opbouwen rondom de discusvissen, dus: die houden (en inderdaad de groep uitbreiden tot 8 stuks).

En vervolgens bijvissen zoeken die van een warm bad houden.
Voor de M. altispinosus is 28 graden net op het randje, maar het zijn vrij sterke vissen dus dat zou je kunnen proberen.
Welke L-nummers daarbij horen kan ik je niet zeggen.

Ik twijfel serieus aan die waterhoogten. Zijn dat niet de buitenmaten van de bak?
Maar daarnaast geldt: de maten die Juwel opgeeft zijn 64 (Vision) om 66 (Rio) cm, en dus niet eens een argument ten faveure van de Vision. Bij een Rio 125 vermeldt Juwel 50cm en dat is echt niet de waterhoogte.
Maar aangezien het om een te verwaarlozen verschil gaat zeg ik, laat die hoogte nu niet de doorslag geven bij de keuze tussen deze aquaria.

Verder vraag ik me af of de inhoudsberekening klopt, vanwege de gebogen voorruit. Juwel vermeldt bij beide bakken 450 liter.

Voor de L-nummers, kijk eens in dit topic: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1402822

~ Ivo

Ik twijfel serieus aan die waterhoogten. Zijn dat niet de buitenmaten van de bak?

Dat( lees je toch in zijn post hieronder?(tweede zin)
hij zal toch geen 9cm bodemmateriaal hebben liggen?

15,0x6x5.5=495liter dus dat is al -grint, -kap en -glasdikte

Ja, en dat is dus niet wat er een zin eerder staat: "64cm waterhoogte".
Daarnaast komt de berekening niet uit op het aantal liters dat Juwel aangeeft, dus bepaald gek lijkt me de vraag niet?

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
Daarnaast komt de berekening niet uit op het aantal liters dat Juwel aangeeft, dus bepaald gek lijkt me de vraag niet?

~ Ivo

Het enige dat men kan zeggen dat zijn waterhoogte niet klopte, maar dat is gecorrigeerd in zijn tweede zin.

Trouwens, juwel geeft ook enkel maar bruto maten aan en niet de netto zoals hierboven.

JUWEL Vision 450ltr aquarium 151x61x64, met filter, pomp, verwarming, thermostaat, eiwitafschuimer (bij zeewater uitvoering), verlichting (4xT5) (3xdaglicht, 1xblauw bij zeewateruitvoering).

Blijft over de gebogen voorruit, want een Vision is op het breedste punt 61cm, niet aan de zijkanten. Daar zie ik in de berekening geen rekening mee worden gehouden.

00018.jpg

~ Ivo

Wat heeft de diepte nu weer te maken ivm de waterhoogten waar jij het eerst over had?

luc zei:
Wat heeft de diepte nu weer te maken ivm de waterhoogten waar jij het eerst over had?
Niets natuurlijk. Het is reden twee waarom ik aan de berekening van Visser1997 twijfel. Dat is (was) ook het enige dat ik met dat bericht wil zeggen.

~ Ivo

Sorry was film kijken.
Heb de afmetingen van Google foto's ging er vanuit dat dat correct was..

Mascha&Ivo zei:

~ Ivo

En waterhoogte in de eerste zin was een foutje,
En ik dacht dat ik in mijn grove berekeningen daar rekening mee had gehouden..

Sorry mocht er ergens anders nog misverstanden ontstaan zijn..
En ik ging voornamelijk voor de juwel bakken omdat ik die wat vaker in mijn buurt te koop zie, en voor een degelijke prijs. Wat voor mij veel uitmaakt want ik ben een middelbarescholier.

En had trouwens geen idee dat de gebogen ruit zo gebogen was :O

Afmetingen zijn prima, hij is wel lek.

Ja weet ik heb een vriend van me zijn vader is meubel maker.
En die heeft thuis een aquarium gekit van 2,4 meter

Ik vind het persoonlijk krap, maar het kan wel.

Je moet ook wel een beetje reken kwa liters maar als ik die advertentie moet geloven bevat het aquarium:
13x6x7liter = 546 liter min grint en kap en glasdikte GOK IK op 490liter ong

Die bak wordt dus niks. 🙁

Nou de bak staat buiten, dat hout wat er op de foto's op zit, is weg.
Het onderstel is aan het verroesten, en de bak zit nog kit in op het glas.
Dus simpel weg voor mij te veel werk..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan