Wat is er nieuw

Een soort rexroth profiel verbinding maken

kimielco

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2014
We hebben de onderstaande profielen en willen hier een stelling van maken.
ondere ca. 10cm vanaf de vloer willen we een aquarium van 1.60x60x60 plaatsen en erboven 3 kweekbakkem 50x50

De maat voering is 20x20 en we dachten dus om kunstofverbindings profiel te gaan gebruiken welke 20x20 zou zijn. Helaas bleek dit niet het geval te zijn en waren deze verbindingen 18-19 mm.
Handytube-2-weg.jpg

Bij insteek in het onderstaande profiel was er geen enkele houvast

Vraag op welke wijze kunnen we deze profielen met elkaar verbinden! waar door

profiel1.jpg

profiel2.jpg

het lijken van ver idd rexroth profielen echter hebben die een veel massievere kern met enkel een gat in het midden waarin je schroefdraad kan maken.
Deze soort zal je wss enkel met klemspanners in de gleuven kunnen verbinden.
De zwarte hoekstukken zijn voor simpele vierkante buizen. (welke je ook kan gebruiken als stelling)

Mwa kan wat hebben, maar een 45x45 buigt al flink met 100kg erop.
Weet niet Watvoor constructie je had bedacht?

Zoals ik al had vermeld willen we hier een aquarium stelling maken, vanaf de vloer 10 cm waarop een aquarium komt en daarboven 3x50x50x50.

het lijken van ver idd rexroth profielen echter hebben die een veel massievere kern met enkel een gat in het midden waarin je schroefdraad kan maken.
Deze soort zal je wss enkel met klemspanners in de gleuven kunnen verbinden.
De zwarte hoekstukken zijn voor simpele vierkante buizen. (welke je ook kan gebruiken als stelling)

Wat ik heb begrepen worden/werden deze profielen gebruikt bij stand bouw. In de gleuf worden/werden witte 18mm plaat geschoven en deze werden m.b.v. klemspanners aan elkaar gekoppeld.

Kan maar dat gaat niet echt helpen tegen het doorhangen.

Neem aan dat je niet zit te wachten op 1 of 2 staanders voor je 1.6 bak

klopt maar er komt wel ee trespa plaat van 12mm overheen
Uiteraard komt het aquarium van 160 beneden

Trespa is niet star genoeg.
Laat ik het zo zeggen, ik kan met 100kg put belasting een 40x40 laten doorhangen op een overspanning van 140cm

Het is nog geen permanent buiging en veert weer terug naar recht het moment dat ik eraf stap.

Maar je gaat wel ff 300L water erop zetten (je kweekbakken) dan komt nog je glas en eventueel substraat erbij.

Dat gaat nooit niet goed komen op zo’n overspanning

Trespa is niet star genoeg.
Laat ik het zo zeggen, ik kan met 100kg put belasting een 40x40 laten doorhangen op een overspanning van 140cm

Het is nog geen permanent buiging en veert weer terug naar recht het moment dat ik eraf stap.

Maar je gaat wel ff 300L water erop zetten (je kweekbakken) dan komt nog je glas en eventueel substraat erbij.

Dat gaat nooit niet goed komen op zo’n overspanning
zolang het gewicht ook op de steunpunten draagt (hier dus de hoekverbindingen) zal de doorbuiging nog meevallen ALS er maar 1 bak per compartiment staat. Zet je 2 half zo grote bakken er op... dat zie ik dan idd niet goed komen.

Als ik @kimielco goed begrijp word het zoiets:

Bakje-bakje-bakje
Trespa
Ligger
Grote bak
Trespa
Ligger
Pootjes

Er zitten dus geen staanders tussen de onderste en bovenste ligger, enkel de hoeken

Kan zover ik weet ff niks tekenen op m’n icrap

klopt ik wil proberen te vermijden dat er een staander komt tussen grote bak en de bovenste ligger waar de 3 bakjes komen

als de kleine bakjes bestaan uit 1 opgedeelde grote bak, zelfde breedte als de grote bak, dan zie ik dat werken. 3 afzonderlijke bakken niet.

Dus als ik het goed begrijp gaat het wel werken maar.........
Er moet een staander bij de grote bak komen, dus bij de grote bak komen 3 staanders verdeeld over de lengte!

stelling1.jpg

Ja minimaal.

Een “normale” bak die langer is dan 1 meter heeft toch altijd meerdere staanders in het meubel?

Zou het op deze wij wel kunnen, zie foto is afkomstig van internet

Dus boven het grote aquarium van 160 en beneden de 3 aquaria's met 4 staanders! staanders
Alleen blijft de vraag op wijze kan ik de profielen koppelen met schuifmoeren!

kweekstelling2.jpg

Dat moet wel lukken denk ik.

De glijmoeren gaan ook wel werken in combinatie met hoekstukken.
Weet niet exact meer wat je nou wilt gaan gebruiken, maar Opzich maakt dat ook niet veel uit zolang de liggers maar 1 hele lengte zijn zodat je de minste oneffenheden hebt

wat ik ga gebruiken dat probeer ik nu eigenlijk te achterhalen, op welke wijze kan ik deze stellage bouwen met welke materialen.
Wat betreft de hoeksteunen, wat voor hoeksteunen heb ik nodig. een schoor maken! en hoe bevestig ik deze schoor>>> gat boren en met bout en moer vastzetten!

Iemand een idee hoe deze verbinding heet en waar te krijgen is.
verbinding1.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan