Wat is er nieuw

Een volwassen maanvis bij een bestaand koppel plaatsen

• Onderwerp starter Onderwerp starter DirkK
  • Startdatum Startdatum
D

DirkK

Guest
Ik heb een aquarium van 120x50x60cm. Daarin heb ik o.a. een paartje maanvissen. Het vrouwtje moet helaas nogal eens vluchten voor de man, vooral na het voeren. Haar rugvin is ook wat gehavend en ik vermoed dat de man de oorzaak daarvan is. Toen ik ze pas had, was die rugvin mooi lang. Overigens hebben ze vorig jaar tot 2x toe eitjes gehad, erg leuk, maar helaas is dat niets geworden. Ik had het ook helemaal niet verwacht en geen voorbereidingen getroffen.
Nu is het zo dat ik aan een volwassen exemplaar kan komen, die qua formaat nog iets groter is dan de man. Kan ik die er zo bij plaatsen? In het aquarium is op zich ruimte genoeg en misschien geeft dat toch iets verlichting voor de vrouw.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Dirk

Neem jij een andere vent in huis?

Zal je de kleine man apart moeten zetten.
Anders 2 kemphanen.

Dan heb je inderdaad kans op nieuwe rangordebepaling met daarbij behorende knokken.
Maar als de nieuwe een vrouwtje is dat wel lekker met de man koppelt heb je misschien nog wel een groter probleem namelijk dat nummer 3 helemaal wordt opgejaagd en ditmaal door 2 exemplaren. En dat al helemaal op het moment dat het nieuw gevormde koppel eitjes heeft.
Want, je aquarium heeft volgens jou op zich nog genoeg ruimte, maar regelmatig wordt duidelijk dat een 120cm bak eigenlijk maar een krappe bedoeling is voor maanvissen als zich er een koppel gevormd heeft, waarbij je dan allerlei ingrepen moet gaan doen (bak extreem volbouwen) om het goed te laten gaan.

Het kan ook goed gaan, maar 'gewoon' lijkt mij dat zeker niet. Iets om rekening mee te houden.

Kun je eigenlijk eens een foto van je bak plaatsen (dan met name zodat de inrichting eens bekeken kan worden)?

~ Ivo

Hoi Bertus en Ivo,
Bedankt voor jullie antwoord, lijkt me toch wel duidelijk. Of het een man of een vrouw is die erbij zou komen, het wordt hommeles. Maar, je wilt het niet geloven, vandaag, juist nu ik dit bericht heb geplaatst hebben ze weer eitjes 'gelegd'! Ik upload wel een foto. Echt ongelofelijk. Ik ga niet stoken in een goed huwelijk....!
Het zal wel niets worden, wat zou ik moeten doen om dit 'nest' te redden?

Dirk

Op welke manier was het vorige nest mislukt? (opgegeten door ouders zelf? door medebewoners? beschimmeld?)

~ Ivo

De eerste keer verminderde het aantal larven elke dag. Maar er bleven wel wat over. Die gingen al wat zwemmen. Ik dacht handig te zijn door wat voer fijn te wrijven en in de bak te gooien vlakbij de larven. Helaas aten de ouders ook van het voer en aten daarbij ook het restant jongen op.... Ik had er ook een bakje in gehangen, waarin ik larven deed. Ook daar voer bij, dat ging schimmelen. En de larven gingen geleidelijk aan ook dood. Hoe moet je dat aanpakken...?

Een volgende keer heb ik niet gezien wat er gebeurd is, helaas. Maar het nest was 's avonds toen ik thuiskwam verdwenen.

Ik heb wat foto's ge�pload:
dirkaq2.jpg

dirkaq1.jpg

Dirk

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan