Wat is er nieuw

Eendenkroos

kellemes

Well-known member
Lid geworden
8 december 2012
Nu heb ik een jaar of anderhalf geleden een flinke zooi eendenkroos met succes kunnen verwijderen uit mijn aquarium.. een aantal weken plukken etc.. en het was weg..
Nu sinds een paar weken zie ik ineens weer eendenkroos.. Heb zeker het afgelopen half jaar geen plantjes toegevoegd en toch..
Er zit een afgesloten kap op het aquarium, dus vraag me af..
Hoe kan het dan toch weer terugkomen??
Kan dat spul op de 1 of andere manier nog latent aanwezig zijn? Dat er nog plantwortels uit hun winterslaap komen of zo?

Er hoeft maar 1 stukje ergens in je bak vastgezeten te hebben en kan zich vanzelf weer enorm vermeerderen in korte tijd.

Zoals John al zegt heeft wellicht er ergens een stukje gezeten nog.
Of toch mee gekomen met iets dat je niet beseft??

Kan ook nog idd,kreeg het hier in een andere bak omdat er een stukje aan het vergiet zat geplakt.
Zat dagen tussen maar spul is echt onverwoestbaar! 😉

Niet zo lang geleden heb ik een oude sproeibuis weer in gebruik heb genomen, misschien zat daar nog wat kroos op.. Maar die buis heeft toch zeker vele maanden in een la gelegen.. Tjonge, dat spul weet wel te overleven zeg..
Kan niet zeggen dat ik er blij van wordt, moet ik weer dagelijks gaan pielen, spoelen en plukken. 😡

Uit eigen ervaring weet ik dat als je een interne filter hebt je ook het filterhuis moet schonen van dat spul, had ik even niet aan gedacht en bij verversen kwam dat weer los.
Ondertussen ben ik met engelengeduld wel kroosvrij geraakt.

Ik heb ook Kroos in mijn aquarium, ben er wel blij mee 🙂

Filter zuigt ook wel wat weg, maar er blijft altijd wel wat over/liggen.

Nu vind ik het niet erg dat ik Kroos in het aquarium heb, maar als je er vanaf wilt lijkt me dat dus best lastig zo te lezen.

Ik heb het opgegeven,schep steeds het meeste uit de bak maar zit ook in het mos aan de achterwand en zou ik het mos helemaal weg moeten halen.
In de natuur laat het zich gewoon naar de bodem zakken als het water te koud wordt en komt dan weer omhoog in het voorjaar,eigenlijk best wonderlijk en kan geen kwaad verder want heeft juist een hele goede eigenschap dat kroos.

Lijkt misschien aan het begin wel aardig tot je elke week soms wel 2 keer dat spul moet verwijderen omdat je bak compleet dicht groeit.

Doe ik 1 x in de week.
Voordeel is ook wel,nitraat verslinder,zo ook de limnobium laevegatum.
Betekent ook ,geen alg op de planten.

En ja, 1 x in de week alle bakken even nalopen, in Wijde beker met water gooien,en kijken of er garnaaltjes bij zitten.

Op zich heb ik niets tegen eendenkroos, het is een nuttig plantje, alleen dat spul heeft de neiging om mijn andere drijfgroen in de verdrukking te brengen, waaronder de Hydrocleys nymphoides (ZA-waterlelie), die wordt dan wat gelig als er weer eens een pluk kroos op drijft.. en dat vind ik dan weer zo zonde.
Ook in de Riccia zit het helemaal vol met dat spul..
Eendenkroos lijkt me wel mooi als solitair drijfplantje 😉

2 keer per week is wel veel hoor,misschien teveel afvalstoffen in het water?
Hoe vaak en veel ververs je dan als ik vragen mag Ron?

ronrijn zei:
Lijkt misschien aan het begin wel aardig tot je elke week soms wel 2 keer dat spul moet verwijderen omdat je bak compleet dicht groeit.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat er echt een overschot aan Kroos is.
Misschien komt dat nog 😀

Mijn filters zuigen misschien ook wel wat op ( weet ik wel zeker).
Mocht ik ooit echt te veel hebben kan ik het of weggooien of er iemand anders blij mee maken ( weggeven).

In de vuilnisbak ermee.

De meeste mensen zijn net zo blij met eendenkroos als dat ze zijn wanneer hun kind met hoofdluis van school komt... niet dus! 😀

Ik zei ook soms 2x over het algemeen 1x, ik ververs zo'n 15 � 20 % per 10 dagen, vroeger deed ik meer maar kon mijn ph dan niet op de gewenste waarde van 7 houden.

Ik heb 2 x mijn bak geprobeerd kroosvrij te krijgen, maar er blijft altijd wat achter de achterwand plakken dus ik heb het opgegeven...

Ja, met een achterwand waar het achter blijft zitten word het wel een lastig verhaal denk ik.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan