Eenoogvuurgarnalen?


Vulpes

Active member
Lid geworden
11 februari 2021
Berichten
36
Leeftijd
27
Ik ben nu zo’n twee jaar op weg met mijn vuurgarnalen bestand. Ze houden zichzelf eigenlijk wel redelijk in stand, ik denk dat ik er in mijn 60L bak (met nog een paar tetra’s) zo’n 15-20 heb. Het viel me een tijd geleden al op dat er een mannetje tussenzat met maar één oog. Ik dacht toen dat ie misschien een keer gehavend was door een tetra oid.

Maar ik heb laatst weer een paar eenogen gezien, waaronder deze (met apart kleurpatroon - de rest is bij mij eigenlijk allemaal diep rood, mannetjes iets doorzichtiger).

Heb er nog niet op gelet of het steeds ook aan dezelfde kant zit. Want zou het misschien ook genetisch kunnen zijn? Heeft iemand hier ervaringen mee?
Heb het tot nu toe eigenlijk alleen bij mijn mannetjes gezien.
 

Bijlagen

  • 599F4B15-18CB-4F3E-AF9B-4DBE8F45EC5F.jpeg
    599F4B15-18CB-4F3E-AF9B-4DBE8F45EC5F.jpeg
    201 KB · Weergaven: 82
  • BE84BA2E-8D76-4A23-95AE-240644046B81.jpeg
    BE84BA2E-8D76-4A23-95AE-240644046B81.jpeg
    178.1 KB · Weergaven: 82
  • 20123D73-B670-4DC5-B613-320B5C0D3B05.jpeg
    20123D73-B670-4DC5-B613-320B5C0D3B05.jpeg
    205 KB · Weergaven: 82
Als ik dit opzoek via google, kom ik op verschillende sites waar wordt verteld dat het missen van 1 oog er oor zorgt dat ze sneller/beter voorplanten.
In de steel van het oog zouden verschillende hormonen worden aangemaakt die de voortplanting bevorderen, als ik het internet mag geloven.

Heel apart, zelf nooit gezien in mijn eigen bakken. Ik zou ook denken aan een genetische afwijking of een vis met een heel bijzonder garnalenogen-dieet😂

Iemand anders die hier iets zinnigs over kan vertellen?
 
Nou dat over het sneller voortplanten is ook nieuw voor mij. Oren hebben ze niet volgens mij maar reageren ze op trillingen.
 
Zou ze er persoonlijk uitvissen en niet verder mee kweken, komt de soort niet echt ten goede. Tekening heeft wel wat weg van neocaridina rili garnalen
 
Genetisch gezien is het best logisch. Ze hebben in je aquarium niets te vrezen, dus twee ogen is overbodig. Het groeien van een twee ogen kost meer energie dan één, en dus is één oog een evolutionair voordeel voor je garnaaltjes.

Wat fascinerend.
 
Genetisch gezien is het best logisch. Ze hebben in je aquarium niets te vrezen, dus twee ogen is overbodig. Het groeien van een twee ogen kost meer energie dan één, en dus is één oog een evolutionair voordeel voor je garnaaltjes.

Wat fascinerend.
Wel erg kort door de bocht dat deze afwijking genetisch gezien een evolutionair voordeel is. Zie het eerder als een foutje in de genen welke blijkbaar dominant is, iets wat bij elk organisme wel voorkomt.
Evolutionaire aanpassingen duren volgens mij over het algemeen wel iets langer als wat wij in een aquarium mee zullen gaan maken.
 
Wel erg kort door de bocht dat deze afwijking genetisch gezien een evolutionair voordeel is. Zie het eerder als een foutje in de genen welke blijkbaar dominant is, iets wat bij elk organisme wel voorkomt.
Evolutionaire aanpassingen duren volgens mij over het algemeen wel iets langer als wat wij in een aquarium mee zullen gaan maken.
Dat kan kloppen, maar zelfs een dominant gen voor zo één afwijking zou in het wild door predatie snel de kop ingedrukt worden.
Het is zeker een genetisch voordeel in zo'n gesloten ecosysteem. Is het de leidende oorzaak? Dat valt natuurlijk niet te achterhalen :)
 
Haha nou ik kan eens kijken hoe dominant dit gen kan worden in mijn bestand…
Nee ik zal eens goed in de gaten houden of het steeds hetzelfde oog betreft, dan weet ik genoeg. De tetra’s hebben het wel gemunt op de mini’s maar misschien dat een heeft ontdekt dat ogen van de volwassenen ook wel smakelijk zijn.
Zou mogelijk ook zo’n genetisch defect kunnen zijn omdat er nogal makkelijk mee wordt gekweekt en je dan bij de LFS ook niet echt de beste genenpool meekrijgt.
 
Er was een lid hier die beweerde dat Tetra s soms de garnalen aan stukken scheurden maar die ervaring hoor je niet vaak maar zeker zullen ze kleintjes opeten.
 
Vuurgarnalen zijn erg populair en daardoor ook veel doorgefokt. Normaliter voegt een (particuliere) kweker eens in de zoveel tijd nieuw bloed toe uit een andere familie. Met vuurgarnalen is dat (bijna) niet meer te doen. De kans dat jij vuurgarnalen hebt uit dezelfde bloedlijn als bij elke andere houder in NL is erg groot. De kans op genetische foutjes daarmee ook.

Als het jou niet stoort dan kan je ze gewoon laten zitten maar verkoop je zo nu en dan wel eens wat garnalen op marktplaats bijv., dan is het misschien beter om ze uit te vangen.
 
Ik betwijfel of men zovaak vers bloed toevoegt en volgens mij kweekt men vaak gewoon door met de eerste groep.
 
Vuurgarnalen zijn erg populair en daardoor ook veel doorgefokt. Normaliter voegt een (particuliere) kweker eens in de zoveel tijd nieuw bloed toe uit een andere familie. Met vuurgarnalen is dat (bijna) niet meer te doen. De kans dat jij vuurgarnalen hebt uit dezelfde bloedlijn als bij elke andere houder in NL is erg groot. De kans op genetische foutjes daarmee ook.

Als het jou niet stoort dan kan je ze gewoon laten zitten maar verkoop je zo nu en dan wel eens wat garnalen op marktplaats bijv., dan is het misschien beter om ze uit te vangen.
Zodra er drie of meer generaties in aparte bakken zijn gekweekt zou inteelt niet zo'n groot risico meer moeten zijn. Zo schijnt het in ieder geval bij mensen te zijn...
 

Terug
Bovenaan