Eenzame discus...


Bono_C

Well-known member
Lid geworden
17 september 2014
Berichten
89
Locatie
Maastricht
Goededag,

2dagen geleden is het vrouwtje van mijn discus koppel overleden, aan een onbekende oorzaak. Heb de vis en mijn water meteen laten controleren. Het water was niks mee, en de discus had geen virussen of infecties, en er was dus geen rede tot paniek voor de rest van mijn vissen.
Nu zie ik wel dat het mannetje met zn gevoelsstrepen rondzwemt, wat die anders nooit deed. Hij zit nu als enige discus in het aquarium. Nu vraag ik me af hoe ik daar weer een vrouwtje aan kan koppelen... Kiest een discus zelf zijn partner, of is eender welke vrouwelijke soortgenoot goed voor mijn mannetje.

Alvast hartstikke bedankt voor jullie hulp!

Groetjes Bono
 
In principe kiezen Chicliden hun eigen partner. Maar ze koppelen aan een een partner van jou keuze kan ook nog wel eens lukken. Houdt er wel rekening mee dat dat niet altijd lukt.
 
MauriceM zei:
In principe kiezen Chicliden hun eigen partner. Maar ze koppelen aan een een partner van jou keuze kan ook nog wel eens lukken. Houdt er wel rekening mee dat dat niet altijd lukt.

En als ze het niet met elkaar vinden? Negeren ze elkaar dan of kan dat ook tot onrust leiden? Is er een manier om hem zelf een partner te laten uitzoeken?

Bedankt voor je reactie Maurice!
 
Bono_C zei:
Is er een manier om hem zelf een partner te laten uitzoeken?

Natuurlijk is er een manier. Je moet er dan meerdere exemplaren bij zetten, dat lijkt me vrij logisch. Een foto laten zien gaat niet helpen vrees ik :rolleyes:
 
[/quote]

Natuurlijk is er een manier. Je moet er dan meerdere exemplaren bij zetten, dat lijkt me vrij logisch. Een foto laten zien gaat niet helpen vrees ik :rolleyes: [/quote]

Ja zo makkelijk gezegd is dat inderdaad vrij logisch, alleen ken ik geen winkel die even meerdere vrouwtjes meegeeft zodat mijn vis zich op het gemak eentje kan uitzoeken.
 
Bono_C zei:
MauriceM zei:
In principe kiezen Chicliden hun eigen partner. Maar ze koppelen aan een een partner van jou keuze kan ook nog wel eens lukken. Houdt er wel rekening mee dat dat niet altijd lukt.

En als ze het niet met elkaar vinden? Negeren ze elkaar dan of kan dat ook tot onrust leiden? Is er een manier om hem zelf een partner te laten uitzoeken?

Bedankt voor je reactie Maurice!

Tja, dat is de grote vraag die je niet helemaal met zekerheid kan beantwoorden. Chicliden zijn net mensen wat dat aangaat. Het kan zijn dat ze alleen maar geen verkering willen maar verder in rust en vrede leven het kan onrustig worden en alles er tussen in. Al zijn Discussen over het algemeen genomen zeker tot de �makke� leden van de groep te rekenen. Er zijn geen echte garanties soms gaat het van meet af aan goed soms moeten ze wennen soms wordt het nooit wat...

Zoals aquavisie aangeeft is het eigenlijk het best de vissen die keuze zelf te laten maken meestaal doet men dat dan door een groep jonge dieren bij elkaar te brengen.

Wat je zou kunnen doen is hem onder te brengen in een groep en hopen dat hij een paartje gaat vormen met een andere wat ook weer niet gegarandeerd is. Je kunt er een vrouw bijzetten en hopen, je kunt er een vrouwaa bijzetten en ze tijdelijk van elkaar afscheiden doormiddel van gaas...

Maar misschien moet je je afvragen wat je eigenlijk wil. Natuurlijk, kweekkoppels worden vaak samen gehouden met het oog op de kweek maar in feite is de discus een groepsvis. Als je zelf die optie niet hebt (je hebt er toch een serieus aquarium voor nodig) is het misschien te overwegen hem bij een liefhebber onder te brengena waar hij zijn dagen wel in een groep kan slijten.

Ik weet niet hoe oud het dier is maar van een groep zal er altijd een de laatste zijn die overblijft als hij al een oude baas is is het misschien wel beter hem te vertroetelen en zijn oude dag als happy single te laten slijten. Oudere dieren in een groep introduceren wil ook niet altijd evengoed lukken is mijn ervaring.
 
Bono_C zei:
MauriceM zei:
In principe kiezen Chicliden hun eigen partner. Maar ze koppelen aan een een partner van jou keuze kan ook nog wel eens lukken. Houdt er wel rekening mee dat dat niet altijd lukt.

En als ze het niet met elkaar vinden? Negeren ze elkaar dan of kan dat ook tot onrust leiden? Is er een manier om hem zelf een partner te laten uitzoeken?

Bedankt voor je reactie Maurice!

Ze kunnen elkaar de tent uitvechten als het geen match is. Ik weet niet hoe groot je aquarium is, is er een mogelijkheid om een mooi schooltje bij te plaatsen?
 
En mocht dat niet lukken dan zou ik het advies van Maurice opvolgen en je overgebleven discus gewoon lekker in de watten leggen voor zolang hij nog leeft.
 
Gaat het om het aquarium in je onderschrift Bono?

Juwel rio 400
151x51x66
450L
 
Ja het is inderdaad een lastig verhaal, vootal omdat ik met discussen niet veel ervaring heb. Het berteft trouwens inderdaad mijn aquarium in het onderschrift, alleen vind ik dit aquarium momenteel te druk om er een groep discussen in te kunnen zetten. Ben momenteel aan het kijken voor een 2de aquarium waarbij mijn voorkeur uitgaat naar de lido 200 ivm met plaatsgebrek in de breedte, als ik dit aquarium eenmaal heb wil ik van mijn rio 400 een mooi thuis maken voor discussen.

Qua leeftijd heb ik absoluut geen idee hoe oud de discus is, ik heb al eens geprobeerd een foto te posten, maar dat lukt me maar niet, niet via mn macbook noch iphone. Dat programma wat je kunt downloaden werkt niet op apple, en als ik zo een foto wil invoegen moet ik een url invoeren, maar heb geen foto op internetpagina's staan.

Hoeveel discussen zouden er eigenlijk in mijn rio400 gaan als straks alle vissen over zijn naar mijn ( nog aan te schaffen en op te starten) Lido? Ik neem aan dat dit toch enige tijd in beslag zal nemen vooraleer het zover is. Aangezien ik mijn mannetje wel echt een knapperd vind wil ik hem eigenlijk absoluut niet kwijt, maar als de situatie erom vraagt gaat het welzijn ten alle tijde voor, en is het inderdaad beter om hem bij een liefhebber onder te brengen.

Ik denk dat het het beste is om gewoon die lido te gaan kopen zodat ik ruimte kan gaan cre�ren in de rio, in de tussentijd mn mannetje maar goed in de gaten houden, en meteen weer tot dit forum wenden als er iets is, want kan alle ervaringen goed gebruiken.

Hartstikke bedankt voor alle hulp tot nu toe, en mijn excuses voor mijn late reactie was geld aan het verdienen voor mijn hobby haha.

Groetjes Bono...
 
8a9 in de rio 400,met een goede filtratie. En een goed waterverversing frequentie,maar dat is standaard bij discus.
 
Natuurlijk moet dat in een 400 gaan lukken een fijne discus bak te maken.

Zelf zou ik dan laag in de bezetting gaan zitten. DWZ een stuk onder de max. blijven afhankelijk ook van wat je ernaast nog zou willen houden zou ik zelf aan 5-7 stuks denken.

Tot die tijd gewoon je man laten zitten hoor tenzij hij er wel erg onder gaat lijden.
 
Discus houden in een 5tal,is niet echt een groep. Zo zul je niet echt het mooie schoolgedrag zien.
 
Ja was zelf aan het denken aan een stuk of 6. 3 koppels van 3 verschillende soorten.
Daarbij wou ik dan 10cory's, 20 van een scholenvisje en 4x L-meerval zetten.

Ps. Heb net artemia's gevoerd, de discus zwemt er met open mond door heen, en is helemaal aan het genieten, laten we hopen dat het zo blijft...
 
Bono_C zei:
Ja was zelf aan het denken aan een stuk of 6. 3 koppels van 3 verschillende soorten.

Dat zou ik nooit doen. Houd gewoon een enkele soort, want je hebt natuurlijk geen enkele zekerheid dat die verschillende soorten ook bij elkaar blijven. Je loopt dan het risico dat de jongen een grote mengelmoes worden, en daar zit niemand op te wachten volgens mij
 
Ja inderdaad, het gaat mij momenteel ook niet om te kweken, komen er eitjes is het natuurlijk wel leuk, maar voor mij geen must. Heb er ten eerste de aquaria en middelen niet voor en mis daarbij echt de nodige kennis i.v.m. het kweken en laten opgroeien van jongen.
 
Je moet gewoon nemen wat je zelf mooi jij moet er naar kijken niet wij
En jongen grootbrengen in een gezelschap bak lukt bijna niemand
 
Je bak is groot genoeg om een mooie school discusvissen in te houden. Mocht je besluiten er 6 ( ik zou er dan 7 bijhalen, 1 extra vrouw op de gok voor je huidige mannetje) bij te zetten dan is het nog wel lastig om een quarantaine periode aan te houden ( tenzij je nog een grote bak hebt staan waar ze tijdelijk in kunnen)

Mocht je geen quarantaineperiode aan kunnen houden, dan kun je deze methode hanteren ( copy paste van de discuszolder)

Citaat Rob de Fouw: niet iedereen kan een quarantaine aanhouden, bovendien is het zo dat je zelfs al houd je een quarantaine periode aan, je niet altijd kunt voorkomen dat er kruisbesmetting optreed.

Begrijp mij a.u.b. goed, ik ben voor een quarantaine periode, maar als dat niet kan heb ik een goede oplossing. Tenminste bij mij heeft dat altijd zonder uitzondering gewerkt.
Op het moment dat je de nieuwe vissen bijplaatst, behandel je direct het aquarium waarin de vissen komen met een gecombineerde dosis FMC en nifurpirinol.
Dosering: 1,5 ml FMC op 100 liter aquariumwater en de aanbevolen dosis nifurpirinol (Bactopur-direct van Sera of Furanol van JBL)
Op dag 3 met alleen FMC nadoseren en op dag 5 aquariumwater verversen. Opmerkingen
FMC is een mix van 1 liter formaline, 3,7 gram methyleen blauw en 3,7 gram malachietgroen. De maximale dosering in deze concentratie is 2 ml per 100 liter, de minimaal werkzame dosering is 1 ml.
Pas bij een hoge dosis op voor zuurstofgebrek, formaline kan dat veroorzaken.
Zorg ALTIJD voor voldoende beluchting, maar dat geldt natuurlijk bij iedere medicijnbehandeling!
Voordat je de medicatie in het aquarium doet moet je eerst het aquariumwater goed verversen.
FMC wordt onder verschillende merknamen verkocht, maar houd je dan aan de gebruiksaanwijzing want de dosering (en dus concentratie) kan verschillen.
Het is verstandig om FMC en nifurpirinol in huis te hebben ook als je een quarantainebak gebruikt.
Gebruik ook je eigen verstand en de gebruiksaanwijzingen goed lezen, wat je natuurlijk altijd moet doen bij gebruik van medicijnen.
 
En wat eitjes betreft, ik heb een koppel in mijn bak zitten die elke week een hele rits eitjes hebben, duurt drie dagen en dan is alles op.
 
Ja dat is misschien niet zo slecht idee, vind ik ook een mooi aantal. Word tijd dat mn 2de bak komt. Dat ik de rio voor de discussen kan gaan inrichten. En hem met mooie speciale discussen kan gaan vullen.

Ik heb wel nog een aquarium, maar dat is maar 30L dus kan daar geen quarantaine bak van maken voor discussen. En bedankt voor dat artikeltje! Is super nuttig in mijn geval!
 
Voor discussen geld 50 liter per vis
trek voor maanvissen ook 50 liter per vis af
In een Rio zou ik persoonlijk 12 stuks halfwas inzetten en daar uiteindelijk 6 of 7 gezonde discussen uit halen en de rest verkopen.
Dan een Grote l nummer en 3 kleine plus een schooltje corrydorassen en een kleine groep middenzwemmers.

Minder is meer is een uitdrukking die zeker geldt voor Discus bij vissen.
 
Die 50 liter regel is naar wat ik gelezen heb ietwat achterhaald. Veel hangt natuurlijk wel af van de verversingsfrequentie en de rest van het onderhoud. Als je een grotere groep heb t zal het natuurlijk gedrag eerder naar voren komen en zal de agressie onderling beter verdeeld worden.
 
Moonchild zei:
Voor discussen geld 50 liter per vis
trek voor maanvissen ook 50 liter per vis af
In een Rio zou ik persoonlijk 12 stuks halfwas inzetten en daar uiteindelijk 6 of 7 gezonde discussen uit halen en de rest verkopen.
Dan een Grote l nummer en 3 kleine plus een schooltje corrydorassen en een kleine groep middenzwemmers.

Minder is meer is een uitdrukking die zeker geldt voor Discus bij vissen.

Die uitdrukking gaat niet helemaal op, meer discus geeft mooier groepsgedrag en zorgt voor een betere agressie-verdeling. Minder stress voor de vissen, en dus "beter" . Nu zeg ik niet dat er 50 in een 400 liter bak moeten maar 10 tot 12 moet met het juiste verversingsbeleid kunnen.
 
Met een aangepast verversingsbeleid is 25 liter per dier ook mogelijk... Als je 200 liter per vis hanteert zul je nog minder hoeven te verversen.
Ik denk dat de 50 liter regel, is gebaseerd op de gemiddelde hobbyist en niet op een aangepast verversingsbeleid.

Persoonlijk ben ik van mening dat 10 a 12 dieren niet kunnen in 400 liter. Wil jij 10 a 12 dieren in 400 liter, zul je of een andere soort nemen of een grotere bak aanschaffen.
Minder is meer, is in mijn ogen ook zeker een uitdrukking die opgaat voor Discus. Daarmee bedoel ik dan wel, dat je de discus niet op elkaar stapelt. Dus een grote groep in meer dan genoeg water en niet de rand opzoeken.
 
Omdat IK daar de ruimte te klein vindt.

Zelf heb ik 150cm staan met Guianacara en hoewel dit een geheel ander soort Cichlide is (zowel kleiner als kwa karakter). Moet ik terug van 3 koppels naar 2.... Wanneer ze afzetten is de ruimte gewoonweg te klein.
Als je het hebt over natuurlijk gedrag, kunnen ze dit vaak niet tonen doordat er te weinig ruimte is.

Nu zijn Discus niet mijn vissen en dat is ook de reden dat ik ze niet heb, maar dat is in ieder geval hoe ik andere cichliden ervaar ;)
 
De 50 liter is gebaseerd op ervaringen van kwekers.
Lees je ook eens in op discusforum daar is veel kennis en ervaring aanwezig.

Meer vissen geeft ook meer stres wat dan weer meer kans op ziektes geeft.
Ook druk op de waterwaardes zal toe nemen met meer vis per liter water. Wat weer als gevolg heeft meer water verversen per week.

Ook uit artistieke kijkgenot zou ik niet te veel vissen bij elkaar doen.

Dus 50 discussen in een 400 liter bak en 400 kardinaal tetra s. oogt niet mooi en erg onrustig. ( uiteraard persoonlijk, maar je begrijpt wat ik bedoel)

Maar als iemand het beter denkt te weten ga je gang en plaats hier je ervaringen. Wie weet kunnen wij er ook wat leren. Zijn wij te zuinig geweest met vissen per liter water.
 
12 discussen moet makkelijk gaan in een rio400.
Wel zorgen voor een goede filtratie en veel vers water (denk aan 2x per week 70% verversen)
De 50L regel is een regel die eigenlijk alleen in nederland wordt toegepast dus in hoeverre ik die als de waarheid moet zien???
Ik zie vaker 20 a 25L per discus en hanteer dat zelf ook..het groepsgedrag is mooier geen gezeur met achterblijvertjes.
 
12 Discus, met goede filtratie en tweemaal weeks erg veel verversen dus. Reeds uit die twee eisen moge uit blijken dat je niet 'zomaar' die 12 Discus in een Rio 400 stopt.

Doet me aan het volgende denken:
meksjoef zei:
Met een aangepast verversingsbeleid is 25 liter per dier ook mogelijk... Als je 200 liter per vis hanteert zul je nog minder hoeven te verversen.
Ik denk dat de 50 liter regel, is gebaseerd op de gemiddelde hobbyist en niet op een aangepast verversingsbeleid.
En begrijp me niet verkeerd, ik wil elke fatsoenlijke argumentatie aannemen, maar wordt er niet een beetje langs elkaar heen gepraat op deze manier?

'moet kunnen' met allerlei bijkomende eisen (o.a. extra verversen). Oke, kan ik goed mee leven.
50 liter per vis om het mens- en diervriendelijk te houden. Klinkt net zo goed oke, nietwaar?

Op die laatste vraag zie ik eigenlijk nooit antwoord terug als de 50 L/Discus regel als achterhaald wordt neergezet. Steevast gaat het dan om wat er allemaal wel niet m��r haalbaar is, maar dat is dan wel wel met bijkomende maatregelen (!!). Ik zie nooit terug waarom die 50 L/Discus (bij een 'normaal' verversingsbeleid) an isch zo gek zou zijn.

Dus: sluit het een het ander uit?

Maar nog belangrijker dan het voorgaande: weten we eigenlijk wel of Bono �berhaupt de tijd (en de middelen) heeft voor al die prachtige ide�en?

~ Ivo
 

Terug
Bovenaan