Eenzame gup

Anongup

Active member
Lid geworden
8 november 2013
Berichten
25
Er is hier iets heel fout gegaan.. Om het kort te houden, ik dacht verstandig te zijn door vers bloed naar binnen te halen voor de guppen, twee mannen, en toen stierf de guppengroep uit..

Op dit moment is er nog ��n gup, ��n van de nieuwelingen om precies te zijn. Hij gedraagt zich niet zoals de andere guppen voor ze stierven (sommigen zwommen met een geknepen staart rond, bij de meesten heb ik niks kunnen zien), maar hij gedraagt zich ook niet bepaald normaal. Hij zwemt een groot deel van de tijd op een hoge snelheid van boven naar beneden en weer terug, heen en weer. Heeft iemand een idee waar dat op wijst? Is hij toch ziek en reageert hij er anders op? (Al zou hij het dan al heel lang volhouden vergeleken met de rest.) Of zijn guppen in staat om stereotiep gedrag te vertonen bij het gebrek aan soortgenoten? Ik neig naar dat laatste, ook al heb ik geen ervaring met eenzame guppen. Als dat zo is, dan zou een nieuwe soortgenoot de oplossing kunnen zijn en zou de bak weer gezond en vrolijk verder kunnen draaien, maar als hij wel ziek is (of iets draagt waarmee de rest besmet is?), dan zou het dodelijk kunnen aflopen voor het eventuele nieuwe maatje..

Wat is nu wijs? Wel of geen nieuwe gup? Of gedurende een bepaalde tijd afwachten? Ik weet het niet meer..
 
Als je echt verder niks geks ziet aan de gup zelf zal het idd door een gebrek aan soortgenoten komen en het dus niet kunnen uitoefenen van z'n guppy driften! ;)

Hoe groot is het bakje en test je weleens de waterwaarden? want dat is wel belangrijk voor je nieuwe neemt.
 
Guppen kunnen bacterien bij zich dragen waar ze zelf totaal geen last van hebben. Zet je ze bij andere dan kan het zijn dat die niet tegen die bacterien kunnen en dat is bij jou gebeurt.

Zwemt je Gup tegen de stroming in? Zoja dan verveelt deze zich en zoekt enige afleiding.
 
Jazeker. Het bakje is 60*30*30 en de waterwaarden zijn lekker stabiel (vreemd genoeg ook nu, ondanks de sterfgevallen), voor de nieuwsgierigen:
NO2=0
NO3=10
GH=9
KH=6
pH=7.2
Cl2=0
Ok�, ongeveer dan, helemaal precies wordt 'm natuurlijk niet met strips.
Maar kunnen guppen niet iets dragen waar ze zelf resistent voor zijn? Daar ben ik nu namelijk bang voor.. Zo niet, dan ga ik op zoek naar een nieuw verkooppunt, die ene dierenwinkel ziet mij niet meer terug..
 
Wel dus, ik zat nog te typen toen jij reageerde, Botia ;) Balen.. Wat nu?
Hij zwemt niet tegen de stroming in nee, het filter zit links achterin, de gup zwemt voornamelijk tegen de voorruit, neigend naar de hoek linksvoor.
 
Ok dus kruisbesmetting kan ook bij guppen gebeuren... wist ik niet.
Heb er alleen ervaring mee bij garnalen en men gebruikt dan het middel furanol wat eigenlijk voor vissen is dus zou je je bakje daar mee kunnen behandelen voor je nieuwe neemt vaklap.

Heet nu Furanol 250 plus als ik het goed heb.
 
Baktopur direct, van sera.

Kruisbemetting kan bij alle vissen voorkomen. Ook op van niet gelijke soorten,elke nieuwe inbreng is een risico.
 
Uhm, wat is er beter? Furanol of Baktopur? Ik ben een absoluut leek mbt medicijnen.. Er wonen ook garnalen in de bak trouwens. En moet ik dat dan doen v��r de nieuwe vis(sen) of direct erna? Gezien een nieuwe vis ook weer een nieuwe ziekteverwekker kan meenemen. Ohja! Bedankt voor het meedenken allemaal! :D Ik heb de weg geloof ik weer gevonden dankzij jullie. ^^
 
Furanol is voor kreeften garnalen etc.

Er van uit gaan,dat het een kruisbesmetting is. Is bij vissen baktopur een optie. Ook Halamid-D maar daar kleven haken en ogen aan.(ph waarde en nh3/4 waarde) Uit veiligheid adviseer ik Baktopur.
 
Mondeo zei:
Furanol is voor kreeften garnalen etc.

Er van uit gaan,dat het een kruisbesmetting is. Is bij vissen baktopur een optie. Ook Halamid-D maar daar kleven haken en ogen aan.(ph waarde en nh3/4 waarde) Uit veiligheid adviseer ik Baktopur.

Furanol is oorsponkelijk voor behandeling tegen bacteri�n bij vissen maar omdat het geen koper bevat is het ook geschikt voor behandeling van garnalen.
 
Mee,eens John.
Echter heb ik met dit middel geen ervaring.
Baktopur wel.
 
Vaklap zei:
Uhm, wat is er beter? Furanol of Baktopur? Ik ben een absoluut leek mbt medicijnen.. Er wonen ook garnalen in de bak trouwens. En moet ik dat dan doen v��r de nieuwe vis(sen) of direct erna? Gezien een nieuwe vis ook weer een nieuwe ziekteverwekker kan meenemen. Ohja! Bedankt voor het meedenken allemaal! :D Ik heb de weg geloof ik weer gevonden dankzij jullie. ^^

Geen idee of Baktopur ook in combinatie kan met garnalen maar met Furanol is dat dus zeker het geval.
Ik zou het zelf voor de nieuwe vissen komen gebruiken maar dan niet te lang wachten natuurlijk.
Bv in de ochtend dat spul in je bak doen en dan later op de dag de vissen maar helemaal zeker ben ik niet en wellicht dat iemand anders een beter advies heeft wat betreft de volgorde.
 
Ik zou helemaal geen ontsmettingsmiddelen gebruiken. Dit is een heel bekend probleem bij Guppen en trouwens ook bij kippen. :p

gewoon maar wat nieuwe dieren bij dezelfde dierenzaak kopen. Hou er wel rekening mee dat de Guppen uit dierenzaken die veelal uit Singapore en thailand komen door zeer zware inteelt erg zwak zijn geworden. Deze hou je het beste goed met zeer schoon water (2x per week 40/5 verversen is echtniet overdreven) en warmte. Volstaat voor een gewone guppy 22 graden, voor deze dieren moet je echt wel denken aan 26 graden. verder voeren met 2x per week levend of diepvries voer en verder vlokken met een groot plantaardig gehalte.
 
Dat is met mijn guppen toch nooit gebeurt en ik kocht vissen van verchillende winkels
 
guppy5 zei:
Dat is met mijn guppen toch nooit gebeurt en ik kocht vissen van verchillende winkels
Soms kan je daar geluk mee hebben, soms ook niet. ;)
 
Pff, geen behandeling is dus ook een optie. (Ik neem aan dat als ik zo'n ontsmettingsmiddel zou gebruiken, dat de goede bacteri�n er dan ook aan gaan?) Dit weekend hebben mijn vriend en ik heel wat tijd voor het aquarium doorgebracht, het gedrag van de beestjes bekeken enzo en nu staan guppen eigenlijk gewoon niet meer op het verlanglijstje voor wat we in de toekomst willen (behouden). Ze zijn nu eenmaal druk en nu het er nog maar ��n is, komen de garnalen zoveel meer te voorschijn, dat vinden we beiden eigenlijk veel leuker. Nu ��n of enkele guppen erbij halen zou dat een verschuiving van het probleem zijn, dan blijft er ooit ook weer een laatste alleen over. Dat geeft dan twee nieuwe vragen:

- Wat te doen met deze gup? Zou hij gelukkig kunnen worden in zijn uppie? Terugbrengen naar de dierenwinkel wordt hem niet, die winkel neemt geen dieren terug. Doorverkopen aan een particulier geeft waarschijnlijk een groot risico voor de overige guppen van die particulier, dus dat wil ik ook niemand aandoen.

- Kan de bacterie die hij mogelijk draagt ook gevaarlijk/besmettelijk zijn voor andere (vis)soorten? De garnalen had ik al, en hebben nergens last van (ze doen het nu dus juist beter dan ooit, maar dat zal zijn omdat er nu niet meer zoveel 'grote' vissen boven hun kop zwemmen). Toen ik de gupmannen kocht, heb ik ook oto's gekocht in dezelfde winkel, maar uit een ander aquarium, ook zij hebben nergens last van. Is dat positief nieuws, of zijn zij dan ook besmet en resistent? Waar ik op doel, zou ik problemen moeten verwachten als ik besluit om nu geen middelen te gebruiken en dan ergens in de toekomst een nieuwe soort wil toevoegen? Of bijvoorbeeld de oto-groep wil uitbreiden met exemplaren die ergens anders vandaan komen, om maar iets te noemen? Of is dit pas veilig als de gup er niet meer is? En de oto's?

Volgens mij ben ik nu veel te gedetailleerd aan het doorvragen.. Maar alleen meedenken mag ook als iemand er iets over denkt. Het is momenteel in mijn hoofd een puinhoop, zolang dat zo is, doe ik maar even niks, veel te grote kans dat ik dan een verkeerde beslissing neem.
 
- ik zou er wat nieuwe guppen bij zetten, wordt hij waarschijnlijk minder verveeld van. Vooral veel vrouwtjes zodat hij zijn paringsdrang kan uitoefenen (wel opletten voor de jongen, daar moet je maar vanaf komen)

- ja andere vissen kunnen ermee besmet worden maar dat hoeft niet altijd.
 
Terug
Bovenaan