Eerste aquarium 80cm visbestand samenstellen


TwylaF

Member
Lid geworden
22 maart 2023
Berichten
19
Leeftijd
25
Hoi iedereen!

Ik ga mijn eerste aquarium aanschaffen (Juwel Aquarium Rio 125 Led 80x35x50 cm - Aquaria - Zwart Ca. 125). Ik vind het wel lastig om een visbestand samen te stellen, omdat je met zoveel rekening moet houden.

Dit had ik in gedachten:

12x Potloodvisjes (Nannostomus beckfordi)
Of 12x Pseudomugil gertrudae – Dwerg Regenboogvis
Of 12x Vuurtetra

(Ik vind het lastig kiezen tussen deze 3, maar denk dat ik de potloodvisjes toch het leukst vind, daarna de dwerg regenboogvis)

10x Vuurgarnalen
3x Kuhlii

(Otocinclus vind ik ook hele leuke visjes, maar dat wordt misschien te druk op de bodem?)

Kan ik nog een vissoort toevoegen in de bovenlaag van het aquarium of is 80x35x50cm daar toch net wat te klein voor aangezien ik ook al een school vissen wil in de middenlaag?

Hopelijk kan iemand mij hier wat advies over geven? Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
De potloodvisjes komen al behoorlijk hoog en zijn levendig. Misschien wil je er dan juist een dwergcichlide bij? Iets als een A. cacetouides?
 
Die zijn wel heel leuk zeg die gekuifde dwergcichlide 😍, maar denk je dat dat goed gaat met de andere (bodem)vissen/garnalen? Ik lees dat ze best teritoriaal zijn.
 
Die zijn wel heel leuk zeg die gekuifde dwergcichlide 😍, maar denk je dat dat goed gaat met de andere (bodem)vissen/garnalen? Ik lees dat ze best teritoriaal zijn.
Moet goed gaan, met voldoende objecten/[planten op de bodem. Bedenk me net dat ze vuurgarnalen wel eten, wellicht grotere garnalen?
 
Moet goed gaan, met voldoende objecten/[planten op de bodem. Bedenk me net dat ze vuurgarnalen wel eten, wellicht grotere garnalen?
Ik dacht er eerst overna waaierhandgarnalen te nemen, die zijn iets groter, maar ik vind vuurgarnalen en japonica garnalen toch leuker. Die zijn altijd zo lekker druk in de weer en aan het grazen, haha. Misschien toch geen dwergcichlide dan maar. Ik kan het ook juist houden bij de potloodvisjes, garnalen en de kuhlii en dan juist de aantallen wat vergroten? Of nog 3 waaierhandgarnalen bij dat huidige bestand zetten ipv nog een vis.

15 potloodvisjes
10 vuurgarnalen of japonica garnalen
3 Kuhlii
3 waaierhandgarnalen
 
Die 10 vuurgarnalen gaan er binnen enkele maanden veeeeel meer worden als ze het naar hun zin hebben, wat dat betreft kan je overwegen om later een dwerg cichlide toe te voegen om de boel in toom te gaan houden.
Kuhlii's houden (volgens mij) van grotere groepen, dus wellicht kan je dat wat uitbreiden? Waaierhanden (iig de blauwe) kunnen echt groot worden (mannen tot 12 cm lang). Ik denk dat dat iets te groot is voor jou afmetingen, maar dat is persoonlijk natuurlijk.
 
Die 10 vuurgarnalen gaan er binnen enkele maanden veeeeel meer worden als ze het naar hun zin hebben, wat dat betreft kan je overwegen om later een dwerg cichlide toe te voegen om de boel in toom te gaan houden.
Kuhlii's houden (volgens mij) van grotere groepen, dus wellicht kan je dat wat uitbreiden? Waaierhanden (iig de blauwe) kunnen echt groot worden (mannen tot 12 cm lang). Ik denk dat dat iets te groot is voor jou afmetingen, maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Ik denk dat ik van de Kuhlii toch Corydoras Habrosus ga maken, aangezien die wat kleiner blijven. Misschien ook beter om Japonica garnalen te doen. Ik heb liever dat ik om de zoveel tijd een paar nieuwe garnalen moet bijkopen dan dat ik een overschot aan vuurgarnalen moet bestrijden. Dus:

15 Potloodvisjes
10 Japonica garnalen
9 Corydoras Habrosus (of Corydora Panda? Ook heel leuk)
1 Algeneter?
 
Die 10 vuurgarnalen gaan er binnen enkele maanden veeeeel meer worden als ze het naar hun zin hebben, wat dat betreft kan je overwegen om later een dwerg cichlide toe te voegen om de boel in toom te gaan houden.
Kuhlii's houden (volgens mij) van grotere groepen, dus wellicht kan je dat wat uitbreiden? Waaierhanden (iig de blauwe) kunnen echt groot worden (mannen tot 12 cm lang). Ik denk dat dat iets te groot is voor jou afmetingen, maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Met algeneter bedoel ik de Ancistrus cf. cirrhosus, maar ik zie nu dat die ook redelijk groot wordt
 
Corydoras habrosus lijkt me een hele goede keus: die scharrelen ook gezellig rond. Panda moet je goed over na denken, zijn door hoge populariteit minder sterk.
Ancistrus is een vrij rustige vis en heeft dus relatief minder ruimte nodig dan een vis die erg actief is. Ik denk wel dat als je ook een kudde cory's hebt, je bodem al aardig vol begint te worden.
 
Corydoras habrosus lijkt me een hele goede keus: die scharrelen ook gezellig rond. Panda moet je goed over na denken, zijn door hoge populariteit minder sterk.
Ancistrus is een vrij rustige vis en heeft dus relatief minder ruimte nodig dan een vis die erg actief is. Ik denk wel dat als je ook een kudde cory's hebt, je bodem al aardig vol begint te worden.

Ohh oke, dat wist ik niet over de Corydoras Panda 🧐

Ik wil zeker geen overvolle bak/bodem, dus dan laat ik de Ancistrus gewoon voor wat het is.

Dan denk ik dat ik mn visbestand heb:

15 Potloodvisjes
10 Japonica garnalen
9 Corydoras Habrosus

Denk je dat de aantallen zo ook prima zijn?

Ga ik nu lekker onderzoeken wat de ideale omstandigheden zijn voor mijn aquarium qua planten, stroming, temperatuur etc. En dan volgende week aanschaffen en indraaien 🎉🎈🥳 Leuk!
 
Ik heb de Panda jaren gehad en er zit verschil in kwaliteit. De ene keer was dat prima en de andere keer lag een nieuwe Panda zo dood.
Maar goed dat geld voor veel visjes tegenwoordig denk ik.
 
Ohh oke, dat wist ik niet over de Corydoras Panda 🧐
Daar heb je ons voor, geen LFS zal dat tegen je zeggen (nouja vooruit bijna geen)

Ik wil zeker geen overvolle bak/bodem, dus dan laat ik de Ancistrus gewoon voor wat het is.

Dan denk ik dat ik mn visbestand heb:

15 Potloodvisjes
10 Japonica garnalen
9 Corydoras Habrosus

Denk je dat de aantallen zo ook prima zijn?
Ik denk het wel, maar je kunt beter met wat minder beginnen en eventueel later nog een paar bij halen, dan dat je er teveel hebt en van ze af moet.

Ga ik nu lekker onderzoeken wat de ideale omstandigheden zijn voor mijn aquarium qua planten, stroming, temperatuur etc.
cory's hebben iig redelijk fijn zand nodig. (0,4- 0,8 mm ongeveer)
En dan volgende week aanschaffen en indraaien 🎉🎈🥳 Leuk!

Ik hoop wel dat je dat aanschaffen en indraaien omdraait? Eerst een nieuwe bak een week of 4 laten indraaien en dan pas de vissen erin!

Succes!
 
Lijkt me een mooi bestand.
Je kan er gerust een paar vuurgarnalen bijdoen als je wil , ze kweken idd goed.
Als je er te veel gaat hebben ,wat wel eventjes duurt, kan je ze gemakkelijk uitvangen en iemand er mee blij maken.
 

Terug
Bovenaan