Eerste aquarium - indraaien - waterwaardes - beginnersvragen


maq

Active member
Lid geworden
16 november 2020
Berichten
34
Beste mensen,

Dit is mijn eerste post op dit forum en ik vond het lastig de juiste categorie te kiezen aangezien dit echt een beginnerstopic is, maar ik zo geen bijpassende categorie kon vinden. Als ik verkeerd zit bij deze het vriendelijke verzoek aan een mod om het topic naar de juiste plek te verplaatsen.

Afgelopen december raakte ik geïnteresseerd in aquaria. Om geen overhaaste en impulsieve aankopen te doen heb ik me eerst ingelezen en ingekeken op youtube. Wat voor voor bak zou ik willen, wat voor bewoners, wat wil ik uitgeven en wat zijn praktische zaken waar ik rekening mee moet houden?

Beplante aquaria vind ik het mooist, en meer dan 100 liter is praktisch voor mij niet handig aangezien de bak vrij ver van een watertap staat. Klein beginnen dus, al was een van de eerste dingen die ik las dat een groter watervolume vergevensgezinder is qua fouten. Om niet helemaal micro te beginnen heb ik gekozen voor een nanobak van 70L. Extern filter en rgb led-verlichting. Een paar maand geleden heb ik eerst de bak aangeschaft, weer een maand later de filter en daarna de verlichting. Verder nog veel praktisch spul zoals pincetten, scharen en in- uit stroom (meeste uit china, lekker goedkoop :LOL: )

Ik had al wel ideeën over de inrichting maar nog niks concreet. Wel had ik al een flink stuk mopani wat ik erg mooi vond maar dat was eigenlijk te lomp dus heb ik die vervangen door een aantal kleinere. De bodem is een light-substraat geworden en Canyonstenen vond ik mooi bij het hout passen. Planten heb ik zoveel mogelijk uit de beginnerscategorie want CO2 lijkt me nu nog sterk overdreven. Eerst maar de basis, zorgen dat ik mijn planten en bewoners gezond hou en de waterwaardes binnen de perken.

Op dit moment draait het aquarium een goede 2 weken en ben ik zonder bewoners aan het indraaien en nu heb ik een aantal vragen. Ik las dat als je indraait zonder vissen of andere bewoners er dus minder afval wordt geproduceerd en dat het dan best lang kan gaan duren. Om de 3 a 4 dagen doe ik een paar vlokken er in, en die verkleuren dan wit en rotten weg. Ik ben een beetje huiverig voor dat ik er een bende van maak en dat ik een composthoop onder water krijg in plaats van een ingedraaid aquarium. Om de week doe ik een volledige waterwissel en gedurende de week nog 2 keer een 50%-wissel

Watertesten doe ik met van die strips die dan gelezen worden door een app (ja waarschijnlijk een veel te dure oplossing voor beginners die niet echt weten wat wel en niet nodig is maar goed hij maakt wel mooie plaatjes van de waterwaardes😉)
15.png
9.png


Mijn vragen:

  • Moet ik apart ammoniak gaan testen of kan ik aan nitriet- en nitraatwaardes waardes wel zien of de piek geweest is?
  • Komt er überhaupt een piek want ik las ook dat het in een beplant aquarium soms stukken lastiger te zien is.
  • Gewoon doorgaan met vlokken "voeren" ? Hoe veel ongeveer ? dagelijks paar vlokjes?
  • Ik heb geen enkele haast met bewoners, maar zouden een paar bijvoorbeeld vuurgarnalen het proces versnellen zonder dat ze er onder lijden?
Alle reacties van harte welkom, niet alleen op deze vragen maar als je andere tips hebt of me wilt wijzen op domme fouten, zeer graag!✌️

En natuurlijk plaatje van de bak zoals die nu is

IMG_20201116_212029.jpg
 
Wat een mooie bak! Tof begin hoor!

Niet verversen, er zitten geen vissen in dus laat de waardes maar lekker oplopen zodat je flink wat bacteriën kweekt. En hoe schoner je de bodem houdt, hoe slechter deze straks zijn reinigende functie op gaat pakken. Algen zullen komen, viezigheid zal ontstaan. Maar zodra je de balans bereikt, komt het allemaal goed.

veel plezier met de bak!
 
  • Moet ik apart ammoniak gaan testen of kan ik aan nitriet- en nitraatwaardes waardes wel zien of de piek geweest is?
  • Komt er überhaupt een piek want ik las ook dat het in een beplant aquarium soms stukken lastiger te zien is.
  • Gewoon doorgaan met vlokken "voeren" ? Hoe veel ongeveer ? dagelijks paar vlokjes?
  • Ik heb geen enkele haast met bewoners, maar zouden een paar bijvoorbeeld vuurgarnalen het proces versnellen zonder dat ze er onder lijden?
Goed bezig :thumbs: je hebt je ingelezen.
De eerste 2 vragen kan ik alleen zeggen dat komt vanzelf wel goed, nu geduld
Eens in de week een heel klein beetje voer erin.
Pas bewoners als alles stabiel is en je over 4 weken nitraat meet en alle waarde goed zijn.
De manier van waterwaarden bepalen is nu gewoon met strips en een gadget, deze kan je beter vervangen door een druppeltest koffer waar alles in zit, google eens op een wespro druppel test of Colombo.

Mooie begin scape, je hebt er feeling voor.
 
Je bent inderdaad goed bezig. Die strips zijn prima te gebruiken om snel te monitoren zolang je de gebruiksaanwijzing goed opvolgt. Pas al je heel kritische bewoners gaat houden die bijzondere waarden nodig hebben kan het zinvol zijn om druppeltesten aan te schaffen.
Aan de lichte stijging van je NO2 kan je zien dat er ammoniak wordt omgezet. Dat is prima. Als het goed is daalt die waarde vanzelf iets (omzetting naar NO3) as er voldoende en de juiste bacteriën aanwezig zijn. Het kan goed zijn dat je dat niet terugziet in je NO3 waarde, omdat NO3 door je plantjes wordt opgenomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: maq
Leuke opzet in je Dennerle Scapers Tank.
Ik zie dat je een Amazonia Light gebruikt dus dat betekend:
1e week: Iedere dag de helft van het water verversen
2e week: Iedere 2 dagen de helft water verversen
3e week: Iedere 3 dagen de helft water verversen
4e week: Beginnen met afbouwen naar iedere week 10-50% water verversen.

Vlokken kan je mee stoppen en als je geen NO2 meer meet dan kunnen er voorzichtig bewoners in (wel meten met een druppeltest en strips kunnen in de kliko :thumbs: )
 
  • Leuk
Waarderingen: maq
Geen advies van mij over je vragen (zit in dezelfde fase), wilde enkel vertellen dat je een mooie bak hebt gekocht en leuk hebt ingericht.

Wellicht een aanvullende vraag waar jij ook iets aan hebt. Hoe vaak testen jullie het water in deze opstartfase?
 
  • Leuk
Waarderingen: maq
Geen advies van mij over je vragen (zit in dezelfde fase), wilde enkel vertellen dat je een mooie bak hebt gekocht en leuk hebt ingericht.

Wellicht een aanvullende vraag waar jij ook iets aan hebt. Hoe vaak testen jullie het water in deze opstartfase?
Nooit, is totaal nutteloos want de eerste 3 weken veranderd er niks, pas vanaf week 3 zou je kunnen meten dan zal je veranderingen waar gaan nemen
 
  • Leuk
Waarderingen: maq
(wel meten met een druppeltest en strips kunnen in de kliko :thumbs: )

??? Strips zijn juist prima indicatoren. Nergens voor nodig om ze weg te gooien. Gebruik ze als "sneltest". Voor meer nauwkeurigheid kan je overschakelen naar een druppeltest, maar dat is zelden meerwaarde. Ook is het zinvol om bv eens per maand eens te kijken of de waarden tussen strips en druppeltest nog enigszins gelijkwaardig zijn. Schrik niet als er 25% afwijking is. Dat is in bijna alle gevallen volstrekt acceptabel. (hoe nauwkeurig denk je zelf dat een druppeltest is ???)
 
Je zegt het precies goed; het zijn indicatoren
Een druppeltest is een heel slechte indicator, een teststrip is nog slechter. En 25% afwijking is onacceptabel als je bemestingtargets onder de 2ppm zitten
 
En 25% afwijking is onacceptabel als je bemestingtargets onder de 2ppm zitten
Die begrijp ik niet eerlijk gezegd. Is dat een kritische grens ? Maar laten we niet proberen het topic te kapen. Misschien een nieuw topic of een oud topic opnieuw leven inblazen ?
 
Stop maar eens eerst met die grote waterwissels. Elke week 30% is genoeg in deze fase.

Als je met de teststrips ziet dat je nitriet begint te zakken kan je dat eens bevestigen met een druppeltest.
Pas als die goed laag zit kan je visjes toe voegen.

Strips zijn onnauwkeurig, dat is juist, maar je kan er wel een trend mee zien.
 
Stop maar eens eerst met die grote waterwissels. Elke week 30% is genoeg in deze fase.
Hij heeft een soil. Afhankelijk van het soort wordt in het begin meer waterwisselingen aanbevolen. Ik wist dat ook niet, maar las het net op de soil ik gisteren heb gebruikt voor de inrichting van een 5 liter low tech "bowl" aquascape.
 
Het is lastig om een trend te zien als je de ene keer een GH van 9 meet en drie minuten later weer op 3 zit. Die verschillen zie je ook met het meten van de pH bijvoorbeeld.
 
Beste mensen,

Dit is mijn eerste post op dit forum en ik vond het lastig de juiste categorie te kiezen aangezien dit echt een beginnerstopic is, maar ik zo geen bijpassende categorie kon vinden. Als ik verkeerd zit bij deze het vriendelijke verzoek aan een mod om het topic naar de juiste plek te verplaatsen.

Afgelopen december raakte ik geïnteresseerd in aquaria. Om geen overhaaste en impulsieve aankopen te doen heb ik me eerst ingelezen en ingekeken op youtube. Wat voor voor bak zou ik willen, wat voor bewoners, wat wil ik uitgeven en wat zijn praktische zaken waar ik rekening mee moet houden?

Beplante aquaria vind ik het mooist, en meer dan 100 liter is praktisch voor mij niet handig aangezien de bak vrij ver van een watertap staat. Klein beginnen dus, al was een van de eerste dingen die ik las dat een groter watervolume vergevensgezinder is qua fouten. Om niet helemaal micro te beginnen heb ik gekozen voor een nanobak van 70L. Extern filter en rgb led-verlichting. Een paar maand geleden heb ik eerst de bak aangeschaft, weer een maand later de filter en daarna de verlichting. Verder nog veel praktisch spul zoals pincetten, scharen en in- uit stroom (meeste uit china, lekker goedkoop :LOL: )

Ik had al wel ideeën over de inrichting maar nog niks concreet. Wel had ik al een flink stuk mopani wat ik erg mooi vond maar dat was eigenlijk te lomp dus heb ik die vervangen door een aantal kleinere. De bodem is een light-substraat geworden en Canyonstenen vond ik mooi bij het hout passen. Planten heb ik zoveel mogelijk uit de beginnerscategorie want CO2 lijkt me nu nog sterk overdreven. Eerst maar de basis, zorgen dat ik mijn planten en bewoners gezond hou en de waterwaardes binnen de perken.

Op dit moment draait het aquarium een goede 2 weken en ben ik zonder bewoners aan het indraaien en nu heb ik een aantal vragen. Ik las dat als je indraait zonder vissen of andere bewoners er dus minder afval wordt geproduceerd en dat het dan best lang kan gaan duren. Om de 3 a 4 dagen doe ik een paar vlokken er in, en die verkleuren dan wit en rotten weg. Ik ben een beetje huiverig voor dat ik er een bende van maak en dat ik een composthoop onder water krijg in plaats van een ingedraaid aquarium. Om de week doe ik een volledige waterwissel en gedurende de week nog 2 keer een 50%-wissel

Watertesten doe ik met van die strips die dan gelezen worden door een app (ja waarschijnlijk een veel te dure oplossing voor beginners die niet echt weten wat wel en niet nodig is maar goed hij maakt wel mooie plaatjes van de waterwaardes😉)
Bekijk bijlage 312198Bekijk bijlage 312197

Mijn vragen:

  • Moet ik apart ammoniak gaan testen of kan ik aan nitriet- en nitraatwaardes waardes wel zien of de piek geweest is?
  • Komt er überhaupt een piek want ik las ook dat het in een beplant aquarium soms stukken lastiger te zien is.
  • Gewoon doorgaan met vlokken "voeren" ? Hoe veel ongeveer ? dagelijks paar vlokjes?
  • Ik heb geen enkele haast met bewoners, maar zouden een paar bijvoorbeeld vuurgarnalen het proces versnellen zonder dat ze er onder lijden?
Alle reacties van harte welkom, niet alleen op deze vragen maar als je andere tips hebt of me wilt wijzen op domme fouten, zeer graag!✌️

En natuurlijk plaatje van de bak zoals die nu is

Bekijk bijlage 312204
JBL maakt inderdaad mooie plaatjes waar je vervolgens niets aan hebt. Ga, als je toch wat wilt uitgeven, meteen voor wat beters. Druppeltesten. Colombo heeft een handige relatief goedkope set.
Veel succes met je bak.
 
Als je een half uurtje op kunt brengen om naar onderstaande video te kijken, een review van de JBL proscan (die door de TS wordt gebruikt) dan kun je denk ik niet anders van mening zijn dat het geen consequente resultaten geeft en hierdoor niet bruikbaar is. Ook niet om een "trend" te zien, je weet gewoon niet welke waarde juist is.

 
Verwachting?
Zo accuraat mogelijke cijfers wil ik.
Anders kan ik net zo goed mn vinger erin stoppen en schatten...
 
Sorry, maar dat is jouw mening, maar géén feit. Het ligt aan je verwachting. En de verwachting kan voor iedereen anders zijn.
Het is inderdaad een mening maar wel gebaseerd op feiten. Ik heb dit spul ooit eens gebruikt met behoorlijk afwijkingen t.o.v. druppeltesten. Zelfs heb ik al iets vergelijkbaars nagebouwd op basis van een Arduino. De JBL lijkt iets heel vooruitstrevends maar is dat niet. Het scant een kleur en geeft op basis daarvan een opgeslagen waarde. Wanneer je van die stripjes van Sera, die veel goedkoper zijn, gebruikt doe je feitelijk hetzelfde. Je doopt ze in het water en beoordeelt vervolgens de kleur, nu met je eigen ogen. Mijn argument tegen deze producten gaat eigenlijk nog niet eens over de werkwijze, wel dat velen, in ieder geval ik, de ervaring hebben dat strips te veel afwijkingen kennen. Zie hier mijn onderbouwing. Maar dit gezegd hebbende; als jij er tevreden over bent, ga daar dan vooral mee door.
 
Als je een half uurtje op kunt brengen om naar onderstaande video te kijken, een review van de JBL proscan (die door de TS wordt gebruikt) dan kun je denk ik niet anders van mening zijn dat het geen consequente resultaten geeft en hierdoor niet bruikbaar is. Ook niet om een "trend" te zien, je weet gewoon niet welke waarde juist is.


Heb ik gedaan. Ik had eerste ook van die inconsistente waarden. Grootste fout is dat deze man de strips verticaal afschut ipv de aanbevolen horizontale manier. Hierdoor "besmet" hij de reagensvlakjes van het ene naar de volgende vakjes.
 
Ik was van plan om weer een heel pleidooi te houden over de voor en vele nadelen van strips en waarom ze zo onnauwkeurig zijn maar besloten het hier bij te laten. Ik ben niet overtuigd. Als je perse tegen de stroom in wilt zwemmen is dat prima en jouw goed recht. Doe er mee wat je wilt.
 
Dan zal je enkele tienduizenden euro's moeten uitgeven aan colorimeters, titratieapparatuur, pH meters enz enz. Denk je dat dat iets zal bijdragen in dit geval ?
jij gaat ook van het ene uiterste naar het andere...strips vind je een goede indicator en vervolgens als iemand aangeeft ik wil nauwkeurig dan kun je indenken dat hij dat bedoeld voor wat in deze hobby mogelijk is.
Laten we het erop houden dat zo ongeveer 95% van de ervaren mensen hier druppelsets hebben of nog gebruiken en het algemene advies bij problemen en algen toch altijd is ...meten met druppelsets.
 
Bedankt iedereen voor zoveel verhelderende reacties. Het belangrijkste als ik het even samenvat:

  • Frequentie waterwissels mogen omlaag (stoppen?) of toch niet i.v.m. soil (inderdaad amazonia light)(ik zit nog even te zoeken maar kan nog niet vinden waarom er dan juist frequent gewisseld moet worden)
Voor de laatste waterwissel begon het water een beetje te ruiken, niet heftig stinken, maar als ik er boven ging hangen rook ik wel wat vergaand biologisch materiaal. Natuurlijk is dat ook niet gek want er zijn bacteriën mee aan het werk. Dan zou ik eigenlijk die wissel het beste toch even uit kunnen stellen, en uiteindelijk geen 100% wissel moeten doen om de hoeveelheid zinvolle bacteriën wat te sparen?

  • Wat betreft de teststrips met app; ik verwachte zeker een testresultaat dat minder nauwkeurig zou dan de "ouderwetse" strips of druppeltests. Het is handig, veel te duur en als ik het nu zo na lees en kijk lijkt het niet bijzonder precies en soms ronduit willekeurig.
Voor die scan-app wil ik zeker een second opinion. @benvo Ik ga zeker even kijken naar zo`n kit, want ik zie dat daar ook een ammoniatest bij in zit en dat lijkt me wel handig want dan kan ik ook checken of en hoeverre de eerste stap in dat proces al bezig is. Daarnaast ben ik benieuwd wat de app dan aangeeft en of- en hoeveel dat afwijkt.

Ik zag dat op het mopanihout zich ook soort van alg ontwikkeld, het zit bovenaan vlak onder de lamp, dus ook niet zo gek dat het zich daar ontwikkeld. Het hout het is toch redelijk lang uitgekookt maar blijkbaar niet voldoende😅 Over alg wat zich ontwikkeld op nieuw hout had ik wel wat gelezen, maar ik had het nog niet zo snel verwacht.

Geen idee welke soort en of actie nodig is.

De alg in kwestie. (Lastig foto maken van boven, telefoon is niet echt waterproof😱)


IMG_20201117_202952.jpg
IMG_20201117_203017.jpg
IMG_20201117_203112.jpg
 
Laatst bewerkt:
Frequentie waterwissels mogen omlaag (stoppen?) of toch niet i.v.m. soil (inderdaad amazonia light)(ik zit nog even te zoeken maar kan nog niet vinden waarom er dan juist frequent gewisseld moet worden)
Zou gewoon in de beschrijving moeten staan. Ofwel RTFM ;)

Lees voor het gebruik van ADA Aqua Soil eerst de gebruiksaanwijzing. Hierin valt onder andere te lezen dat ADA Aqua Soil niet gespoeld/uitgewassen dient te worden voor gebruik. ADA Aqua Soil wordt in een leeg en droog aquarium aangebracht en met behulp van een Sand Flattener en/of kwast in model gebracht. (Bovenop de eventuele substraat toevoegingen en/of Power Sand.) Daarna volgt het aanbrengen van de Hardscape. Voorzichtig kan nu eventueel een laag Powder type worden aangebracht en verdeeld met een kwast.
Voordat de beplanting wordt aangebracht is het raadzaam het Soil goed nat te maken met bv een plantenspuit. De korrels zuigen zich vol water en gaan later niet drijven. Ook zal het aanplanten gemakkelijker gaan. Gebruik hiervoor altijd een geschikte aquascape pincet! Na het aanplanten, kunnen de planten worden afgedekt met vochtig keukenpapier en kan het aquarium voorzichtig worden gevuld met water. Let op dat hierbij het water niet te hard vloeit waardoor soil en de zojuist aangebrachte planten los raken!
Het Aqua Soil zit vol met voedingsstoffen die in het begin kunnen zorgen voor nitriet pieken. Breng pas dieren in als het veilig is!! Houd ook rekening met vissen zoals Corydoras- en Apistogramma soorten die het substraat door elkaar kunnen woelen. Voor verkeerd gebruik of schade zijn wij niet verantwoordelijk en het gebruik van ADA Aqua Soil is op eigen risico. Vele deelnemers en kampioenen van de International Aquatic Plant Layout Contest kiezen bij het inrichten van het aquarium niet voor niets voor ADA Aqua Soil en dit mag dan ook terecht de beste bodem voor het beplante aquarium worden genoemd!

BELANGRIJK: Water verversen in de opstartfase:
1e week: Iedere dag de helft van het water verversen
2e week: Iedere 2 dagen de helft water verversen
3e week: Iedere 3 dagen de helft water verversen
4e week: Beginnen met afbouwen naar iedere week 10-50% water verversen.

In dit geval was mijn bron: https://www.azaqua.nl/aqua-soil/aqua-soil-amazonia
 
Zou gewoon in de beschrijving moeten staan. Ofwel RTFM ;)

Lees voor het gebruik van ADA Aqua Soil eerst de gebruiksaanwijzing. Hierin valt onder andere te lezen dat ADA Aqua Soil niet gespoeld/uitgewassen dient te worden voor gebruik. ADA Aqua Soil wordt in een leeg en droog aquarium aangebracht en met behulp van een Sand Flattener en/of kwast in model gebracht. (Bovenop de eventuele substraat toevoegingen en/of Power Sand.) Daarna volgt het aanbrengen van de Hardscape. Voorzichtig kan nu eventueel een laag Powder type worden aangebracht en verdeeld met een kwast.
Voordat de beplanting wordt aangebracht is het raadzaam het Soil goed nat te maken met bv een plantenspuit. De korrels zuigen zich vol water en gaan later niet drijven. Ook zal het aanplanten gemakkelijker gaan. Gebruik hiervoor altijd een geschikte aquascape pincet! Na het aanplanten, kunnen de planten worden afgedekt met vochtig keukenpapier en kan het aquarium voorzichtig worden gevuld met water. Let op dat hierbij het water niet te hard vloeit waardoor soil en de zojuist aangebrachte planten los raken!
Het Aqua Soil zit vol met voedingsstoffen die in het begin kunnen zorgen voor nitriet pieken. Breng pas dieren in als het veilig is!! Houd ook rekening met vissen zoals Corydoras- en Apistogramma soorten die het substraat door elkaar kunnen woelen. Voor verkeerd gebruik of schade zijn wij niet verantwoordelijk en het gebruik van ADA Aqua Soil is op eigen risico. Vele deelnemers en kampioenen van de International Aquatic Plant Layout Contest kiezen bij het inrichten van het aquarium niet voor niets voor ADA Aqua Soil en dit mag dan ook terecht de beste bodem voor het beplante aquarium worden genoemd!

BELANGRIJK: Water verversen in de opstartfase:
1e week: Iedere dag de helft van het water verversen
2e week: Iedere 2 dagen de helft water verversen
3e week: Iedere 3 dagen de helft water verversen
4e week: Beginnen met afbouwen naar iedere week 10-50% water verversen.

In dit geval was mijn bron: https://www.azaqua.nl/aqua-soil/aqua-soil-amazonia

Geldt dat ook voor de light versie? Want die zou wat armer moeten zijn. Ik kom op azaqua alleen de normale variant en van de light alleen de powder versie tegen
 
Geldt dat ook voor de light versie? Want die zou wat armer moeten zijn. Ik kom op azaqua alleen de normale variant en van de light alleen de powder versie tegen
Ik denk het wel. Cornelius had ook al deze 4 stappen genoemd en hij wist al dat het de light versie was, en hij doet dit vaker dan ik ;)
 
Denk eraan, ook Mopani hout moet je niet uitkoken. Met heet water reinigen is voldoende. Dat pluizige witte spul op je hout is geen alg. Het zijn bacteriën in het hout die met zuurstof in aanraking komen en een afbraakproces beginnen met als resultaat een op schimmel lijkende witte substantie. Dat verdwijnt vanzelf na verloop van tijd.
 
  • Leuk
Waarderingen: maq
Denk eraan, ook Mopani hout moet je niet uitkoken. Met heet water reinigen is voldoende. Dat pluizige witte spul op je hout is geen alg. Het zijn bacteriën in het hout die met zuurstof in aanraking komen en een afbraakproces beginnen met als resultaat een op schimmel lijkende witte substantie. Dat verdwijnt vanzelf na verloop van tijd.
Ik heb net tijdens de waterwissel er iets aan gepulkt , en het is inderdaad een pluizig witgrijzig spul wat er makkelijk afkomt. Dat koken van mopani had ik gedaan in de hoop dat het het water niet zo verkleurd. Dat was ijdele hoop want een dag na het opstarten had ik een bak vol koffie:oops: Toen heb ik het geprobeerd met actieve kool wat ook weinig deed, en toen zei iemand dat ik echt Purigen moest hebben. Nadat ik dit in de filter deed in plaats van de actieve kool had ik een dag later een super heldere bak.
 
Het is bijna een jaar later en van de mooie inrichting uit de startpost is helaas weinig meer over. Een week of 2 na het fotomoment kwam de eerste alg opzetten. Bruine alg op glas en stenen, groene alg op planten. "Hoort erbij" dus schoonmaken, paar nieuwe planten, iets vaker water wisselen en dan gaat het vanzelf wel weg. Nee dus. Om te kijken waar het mis ging heb ik een paar plantjes eruit gehaald en in een vierkante vaas gezet, één slak erin gedaan en dat ging wel goed, maanden later, en nog geen alg. Daarom besloot ik m`n bak op nieuw te starten. Back to the basics. Geen voedingsbodem meer maar gewoon filterzand en een paar makkelijke planten. Geen jungle meer.


1.jpg



Uiteindelijk na een maand of 9 😆 leek alles redelijk stabiel en ik heb de eerste dieren aangeschaft. Een paar garnalen en endlerguppen. Net toen ik dacht alles stabiel te hebben verscheen weer de eerste bruine waas op het glas en stenen. Alles weer schoonmaken en weer lezen waarom het opnieuw misgaat. En toen ging er een lampje branden (en daarna juist minder): Licht. Ik liet 8 uur per dag de lamp op bijna volle sterkte branden want dat ziet er mooi uit 😌. Opnieuw alg verwijderd en daarna lamp drastisch naar beneden gezet omdat er sowieso (vooral ook in de zomer) best wat zonlicht naar binnenkomt. Helaas heb ik geen optie om de bak ergens anders neer te zetten en het is gelukkig geen direct zonlicht.

Dat was een maand of 2 geleden. Inmiddels hebben de guppen het naar hun zin en is de populatie flink uitgebreid. De garnaaltjes zijn de hele dag druk in de weer en de alg, die bleef weg. Nu wil ik toch wel graag weer een mooie plantenbak en dat ga ik zonder co2 denk ik niet redden, dus heb ik een co2 set aangeschaft. Bio-co2 met citroenzuur en baking soda. Veel positiefs over gelezen dus ik ben erg benieuwd. De inrichting laat ik voor nu even voor wat het is om eerst te kijken hoe de huidige planten het gaan doen.
 
Trouwens nog een vraag over die co2 set. Ik had 1 los onderdeel dat los door de verpakking zwierf, dat ik niet kan plaatsen. Gaat om dat buisje links boven.

2.jpg
 
Ah ik ben er al achter: terugslagventiel (jammer trouwens dat ik niet gewoon een eerdere post kan aanpassen, tenminste ik zie die optie nergens staan)
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Het lijkt me een eenrichtingsklep, een sjiek terugslagventiel om te voorkomen dat er water in je verdeler komt.
 
  • Leuk
Waarderingen: maq

Terug
Bovenaan