Eerste CO2 set. Tips??


J

JelleLo

Guest
Ik heb momenteel 2 80 cm bakken staan. Een RIO 125 en een Aqualantis Ambiance 80. Nu ben ik me een beetje aan het inlezen over CO2 sets etc.

Is er een goede, relatief makkelijke, kant en klare CO2 set op de markt voor dit formaat bakken? Zat zelf te denken aan max 100€ om mee te beginnen. Iemand tips of suggesties?

Bestaat er bijv ook de mogelijkheid om 1 set aan te schaffen en deze elke week te wisselen van bak of is dit af te raden ivm de balans?

Alvast bedankt!!
 
Is dit bijvoorbeeld iets:

 
Ik zou niet iets met wegwerpflesjes nemen want dat wordt op den duur erg duur en een navulbare fles is dan veel goedkoper en je doet er veel langer mee. Je kan ook eens op MP kijken voor iets wat leuk geprijsd is. Voor 100 euro heb je namelijk niet een set met navulbare flessen maar het nadeel van die wegwerpflesjes is dat ze duur zijn. Ook wekelijks wisselen is geen goed idee omdat je dan onstabiele waarden krijgt.
 
Mijn advies zou zijn: Koop geen merkartikelen. Alles past vaak alleen op het eigen merk en betaald veelal te veel. Koop gestandaardiseerde producten. Je kan dan elk onderdeel voor de meest voordelige prijs kopen. Je kan eens kijken op marktplaats waar altijd wel wat aangeboden wordt. Met wat geduld heb je zo een compleet systeem bij elkaar!
 
Oke bedankt! Nog bepaalde dingen waar ik op moet letten bij het zoeken?

En hebben jullie wellicht een link naar een goede degelijke set? Prijs maakt niet veel uit, maar dan weet ik iig waar ik op moet letten.
 

Voor mijn 160L bak kan ik de 150L diffusor gebruiken omdat hout ondergrond etc wel 10 liter wegsnoept? Of beter de 300L?
 
Voor mijn 160L bak kan ik de 150L diffusor gebruiken omdat hout ondergrond etc wel 10 liter wegsnoept? Of beter de 300L?

De set hierboven lijkt me prima. Als diffusor zou ik liever denken aan een Intense Bazooka type. Dat geeft een heel fijne makkelijk oplosbare bellenstroom en is bovendien erg klein en dus gemakkelijk achter je planten weg te werken. Hieronder zie je een echte:

Maar koop je er een bij Tante Ali dan kost zo'n ding, een cloon, zo'n euro of vier. Die zien er uit als op de foto. (Die heb ik jaren gebruikt!)
HTB1UMuRKeuSBuNjSsplq6ze8pXaM.jpg
 
Omdat ik graag de lokale viswinkel steun ben ik even lokaal gaan kijken.


Is dit wat in combinatie met de diffusor die Benvo aanraadde?
 
Of deze set die ik op marktplaats gevonden heb:
Screenshot_20200514-092608_Marktplaats.jpg

Krijg later op de dag betere foto's maar miss dat jullie er nu al wat over kunnen zeggen?
 
Ik zit momenteel nog te twijfelen tussen de CO2 set hierboven afgebeeld of 3 andere opties, namelijk:

De JBL Pro Fora M501 (met hervulbare CO2 fles):

De HS Aqua CO2 set 1 professional (met hervulbare CO2 fles):

En de CO2 set aangeraden door Jessica:

Voor mij als leek zijn ze allemaal identiek... Ik heb geen idee wat precies het verschil is, waar ik op moet letten etc.
Kan iemand mij hier uit de brand helpen? Het liefste met een korte uitleg. Dan leer ik er ook weer wat van ;)

Alvast heel erg bedankt!
 
Ik zie dat de fles van HS en JBL vrij klein zijn wat inhoudt dat je vaker moet laten vullen en het is vaak voordeliger om een fles van 2 kilo te hebben. Ik weet niet wat die op MP kost maar ik zou wel vragen tot wanneer de fles is gekeurd want als dat binnenkort moet dan kost je dat weer zo n 35 euri extra.
Maar verder oogt de set van MP niet slecht.
 
Btw, zie net dat het magneetventiel bij die op MP niet los is en ik weet niet of je bij problemen daar makkelijk een andere op kan kopen en dat kunnen de techneuten wellicht zeggen. Ik neem altijd een set met een los magneetventiel.
 
Dankjewel! Ik denk dat ik dan voor de JBL PRoFlora M501 set ga en eventueel later nog een grotere fles koop.
Dat ik hiervoor kies heeft 2 redenen - ten eerste zit er een reactor bij ipv een diffusor (wat volgens mij beter en efficiënter is toch?)
Ten tweede zit er een CO2/PH- permanente test bij.

Hierna nog een praktisch hypothetische vraag bij (ik ga ervan uit dat het antwoord een simpele NEEN is):

Kan ik met deze CO2 set 2 bakken omstebeurt bemesten? De ene week op de één, de andere week op de ander? Of is dit een recept voor problemen ivm onstabiliteit?

Alvast bedankt!

En heel erg bedankt voor de fijne en vriendelijke hulp op mijn vele vagen als beginnende aquariaan.
 
Dankjewel! Ik denk dat ik dan voor de JBL PRoFlora M501 set ga en eventueel later nog een grotere fles koop
Waarom niet deze: veel meer waar voor je geld
Kan ik met deze CO2 set 2 bakken omstebeurt bemesten? De ene week op de één, de andere week op de ander? Of is dit een recept voor problemen ivm onstabiliteit?
Nee, that's a no-go.
 
Waarom niet deze: veel meer waar voor je geld

Nee, that's a no-go.

Omdat ik graag de regionale ondernemer steun om onze hobby een fysieke toekomstzekerheid te bieden. Wat is het grootste verschil?

Zit een diffusor bij tegenover een reactor bij de JBL. Tevens zit bij de JBL een CO2 en KH tester. Als leek lijkt mij het enige verschil de grote van de fles en wint de JBL op elk ander vlak. Of is dit niet juist en mis ik iets?
 
Omdat ik graag de regionale ondernemer steun om onze hobby een fysieke toekomstzekerheid te bieden
Dat is een prima reden om te dure spullen aan te schaffen :thumbs: Vraag dan gelijk aan die lokale ondernemer of ie er een JBL Proflora v002 van 88,- bij doet.
Die is nml. wel aanwezig bij mijn suggestie.
 
Dat is een prima reden om te dure spullen aan te schaffen :thumbs: Vraag dan gelijk aan die lokale ondernemer of ie er een JBL Proflora v002 van 88,- bij doet.
Die is nml. wel aanwezig bij mijn suggestie.
Zou je kunnen uitleggen wat dit precies toegevoegd? Ik lees op internet dat je hierdoor de CO2 toevoer zou kunnen stoppen in de avond? Kan dit niet met een simpele schakelaar?
 
Dat is een magneetventiel en die kun je aan en uit laten gaan dmv een tijdklok die je voor een paar euri bij de Action kan kopen. Zo voorkom je dat je co2 ook s nachts doorloopt.
 
Of nog mooier deze

#Aliexpress € 60,76 40%OFF | Kooldioxide Voor Aquarium Fish Tank Diffuser Diy CO2 Generator Systeem Kit Aquarium CO2 Kit Met CO2 Verstuiver Magneetventiel

Kijk bij dit soort aanbiedingen goed naar de maatvoeringen! Men kent daar Amerikaanse (Engelse), Europese, ook weer in varianten maar ook weer eigen (Chinese) maten. Dat kan gaan om aansluitingen tot de stekker aan toe. Het lijkt me dan toch beter om eens te kijken op, bijvoorbeeld, marktplaats.
 
Omdat ik graag de regionale ondernemer steun om onze hobby een fysieke toekomstzekerheid te bieden. Wat is het grootste verschil?

Zit een diffusor bij tegenover een reactor bij de JBL. Tevens zit bij de JBL een CO2 en KH tester. Als leek lijkt mij het enige verschil de grote van de fles en wint de JBL op elk ander vlak. Of is dit niet juist en mis ik iets?
Maar @Cornelius geeft hier wel een juist en dus prima advies. Dit zijn spullen waar je wat aan hebt én waar je eventueel mee verder kan bouwen.
 
Kijk bij dit soort aanbiedingen goed naar de maatvoeringen! Men kent daar Amerikaanse (Engelse), Europese, ook weer in varianten maar ook weer eigen (Chinese) maten. Dat kan gaan om aansluitingen tot de stekker aan toe. Het lijkt me dan toch beter om eens te kijken op, bijvoorbeeld, marktplaats.

Dit is ook DIY bio CO2, dus de fles aansluiting "boeit" niet, daarna is het allemaal standaard maatvoering
 
Maar @Cornelius geeft hier wel een juist en dus prima advies. Dit zijn spullen waar je wat aan hebt én waar je eventueel mee verder kan bouwen.

Dat begrijp ik helemaal en waardeer ik ook! Echter wil ik wel snappen waarom. Ik wil het liefste een set kopen waarmee ik in 1x klaar ben voor een 150L aquarium. Waarom zou ik bijvoorbeeld de set willen verder bouwen? Wat heb ik daaraan? Zullen mijn planten het niet goed genoeg gaan doen met deze set?

Wat ik nu begrijp;

JBL voordelen:
- reactor (wat beter is dan een diffusor)
- met CO2 en KH continu test

Voordeel aangeraden alternarief:
- grotere fles
- magneetventiel (zodat CO2 toevoer stopt in de avond)
- makkelijker verder te bouwen (waarvan ik nog niet zo goed begrijp wat hiermee bedoelt wordt)
 
Dat begrijp ik helemaal en waardeer ik ook! Echter wil ik wel snappen waarom. Ik wil het liefste een set kopen waarmee ik in 1x klaar ben voor een 150L aquarium. Waarom zou ik bijvoorbeeld de set willen verder bouwen? Wat heb ik daaraan? Zullen mijn planten het niet goed genoeg gaan doen met deze set?

Wat ik nu begrijp;

JBL voordelen:
- reactor (wat beter is dan een diffusor)
- met CO2 en KH continu test

Voordeel aangeraden alternarief:
- grotere fles
- magneetventiel (zodat CO2 toevoer stopt in de avond)
- makkelijker verder te bouwen (waarvan ik nog niet zo goed begrijp wat hiermee bedoelt wordt)

Stel je voor dat je op een geven moment het zat wordt om bellen te tellen of om naar een dropchecker te kijken, je kan een CO2 systeem automatiseren. Middels een sensor wordt voortdurend je pH level gemeten. Is er te weinig CO2 volgt er een signaal naar een pH controller die vervolgens je magneetventiel opent om CO2 in te voeren. Zodra er genoeg CO2 is volgt het omgekeerde en wordt je magneetventiel gesloten en stopt dus te toevoer. Het voordeel van een dergelijke automatisering is dat je CO2 op een vastgesteld niveau blijft, dag en nacht, zonder dat je daar verder omkijken naar hebt. Die stabiliteit draagt er mede zorg voor dat alg problemen sterk gereduceerd worden.
 
je kan een CO2 systeem automatiseren

Ik heb dat sinds kort ook gedaan en werk nu dan ook met een controller met als voordeel dat bellen tellen niet meer hoeft en je mooie constante waarden houdt maar goed dan moet je wel weer zo n 100 euro minimaal willen investeren. Overigens heb ik jaren zonder een controller gewerkt en dat kan ook prima en het is dan een kwestie van even uitvogelen hoeveel bellen je nodig hebt en wanneer de co2 aan en uit moet gaan.
 
De door jou genoemde reactor, is dat een reactor zoals hier op het forum vaak wordt genoemd, of een jbl taifun reactor die eigenlijk uit heeft veel schijven bestaat?

Als het laatste het geval is, zou ik die zelf liever niet gebruiken op een drukflessysteem, waarmee je al de co2 in de lichtperiode moet oplossen.

Mijn voorkeur zou dan liggen bij een andere vorm van diffusie ivm de effectiviteit en het onderhoud.
 
Maar zonder magneetventiel en dus geen uitschakeling in de nacht, dat is weer lastig, omdat je niveau in de nacht dan te hoog kan oplopen
 
Als het laatste het geval is, zou ik die zelf liever niet gebruiken op een drukflessysteem, waarmee je al de co2 in de lichtperiode moet oplossen.

Ik heb er jaren mee gewerkt naar tevredenheid alleen het reinigen vond is wat lastig met die schijven.
 
Ik heb er jaren mee gewerkt naar tevredenheid alleen het reinigen vond is wat lastig met die schijven.

We hebben hem hier ook met plezier gebruikt, maar ik vond de efficiëntie niet hetzelfde als sommige andere mogelijkheden, zelfs de dennerle flipper was hier efficienter met co2. Toen we overgingen op bio vond ik dat geen probleem, maar toen we 22,50 euro betaalden voor 2kg vond ik het minder :)

De reden dat ik het net schreef was ook meer ivm het verschil tussen de jbl taifun en wat vaak wordt bedoeld met reactor hier op het forum, de reactor buiten het aquarium.
 
Ik heb inderdaad na de Taifun een flipper gebruikt maar mij is een echt verschil nooit zo opgevallen maar goed ik heb er ook niet echt op gelet moet ik zeggen. Gelukkig kost hier 2 kilo maar 13 euro.
 
Ik heb besloten om voor de voor mij meest leerzame middenweg te gaan. Heb zojuist de JBL opgehaald + JBL magneetprofiel. Voor mn andere bak bestel ik de set die hier aangeraden werd. Dan speel ik wel een beetje met beiden en hoop ik zo wat meer kennis op te doen! :)

In ieder geval bedankt voor alle tips.
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Ik heb inderdaad na de Taifun een flipper gebruikt maar mij is een echt verschil nooit zo opgevallen maar goed ik heb er ook niet echt op gelet moet ik zeggen. Gelukkig kost hier 2 kilo maar 13 euro.

Een Taifun is in feite ook een flipper of trappetje zoals sommigen het ook wel noemen. Plastic constructies in je bak die de tijd die een druppel gebruikt om naar boven te komen verlengt en daarmee de mogelijke oplossing in het water. Taifun is Duits voor Typhoon, daarmee de draaiing aangevend die zo'n druppel volgt in zo'n plastic ding. Een benaming die JBL eraan geeft. Dit bedrijf heeft er trouwens een handje van om uit marketing oogpunt te knutselen met namen. Zij noemen hun eigen Atomizer vaak een diffuser, waar op zich dan nog niet zo veel mis mee is want het is een feite een diffuser buiten je bak. Maar een Taifun noemen ze zelf, om het nog spannender (en verwarrender) te maken; Hoog geconcentreerde CO2-diffusiereactor. Waar die hoge concentratie dan in zou moeten zitten is niet erg duidelijk want je kan een Taifun zelfs met Bio-CO2 gebruiken.
 

Terug
Bovenaan