Eerste CO2 set. Tips??


Tja veel doen ze uit commercieel oogpunt denk ik Ben.

Btw, wellicht kun je nog een keer het verschil tussen een atomizer en diffuser kunnen uitleggen want dat zullen veel niet weten ;)
 
Laatst bewerkt:
Tja veel doen ze uit commercieel oogpunt denk ik Ben.

Btw, wellicht kun je nog een keer het verschil tussen een atomizer en diffuser kunnen uitleggen want dat zullen veel niet weten ;)

Een Atomizer is een apparaat dat de CO2 Inline inbrengt in je water. Dat gebeurd middels een membraam in de slang stroming, gewoonlijk, tussen je filter en aquarium. JBL noemt dit trouwens ook wel weer een diffuser. Eigenlijk is het dat ook wel, zij het buiten je bak. Een diffuser brengt je CO2 ook weer door een membraam, een bruissteentje dat of in een houder ligt of als buisvorm bestaat in je bak.

Hier dus een Atomizer:
Dan een diffuser:
En dit is natuurlijk ook een diffuser:
 

Bijlagen

  • HTB1UMuRKeuSBuNjSsplq6ze8pXaM.jpg
    HTB1UMuRKeuSBuNjSsplq6ze8pXaM.jpg
    37.2 KB · Weergaven: 97
Ok, dus eigen zit een atomizer buiten de bak en een diffuser in de bak(y). Je had het al eens gezegd maar ik was het zelf ook vergeten en de naam van mn JBL inline diffuser is dus niet helemaal juist eigenlijk.
 
Ok, dus eigen zit een atomizer buiten de bak en een diffuser in de bak(y). Je had het al eens gezegd maar ik was het zelf ook vergeten en de naam van mn JBL inline diffuser is dus niet helemaal juist eigenlijk.

Nou, wanneer je precies naar het woord kijkt? Je kan ook niet zeggen dat het onjuist is. Diffuus licht is eigenlijk verspreid ofwel gedempt licht. Een fotograaf heeft vaak een diffuser op z'n flitser zitten waarmee het licht wordt verspreid. Of ze doen hetzelfde met een licht (flits-)paraplu. Een aroma diffuser, zo'n geurend ding, verspreid inderdaad geurtjes. Een aquarium CO2 diffuser verspreid d.m.v. een membraam de CO2 in het water. Maar als je heel goed kijkt doet een Atomizer dat ook, weliswaar Inline en dus buiten je bak maar ook een verdeling door een membraam nu in je stroom. Maar het werkt, vind ik, wel verwarrend.
 
Ook alweer een goede les geleerd... per ongeluk de werkdruk schroef versteld. Geeft nu een bar van +/- 1.3 aan ipv 1.5 en krijg hem met geen mogelijkheid terug.. Is dit een groot probleem?
 
Kan iemand bevestigen dat ik alles zo op de juiste plekken heb bevestigd? Alvast bedankt!! :)

20200514_201359.jpg

20200514_201017.jpg

20200514_201108.jpg
 

Bijlagen

  • 20200514_200906.jpg
    20200514_200906.jpg
    212.8 KB · Weergaven: 77
Niks mis mee, laat de praktijk maar spreken.
 
Ook alweer een goede les geleerd... per ongeluk de werkdruk schroef versteld. Geeft nu een bar van +/- 1.3 aan ipv 1.5 en krijg hem met geen mogelijkheid terug.. Is dit een groot probleem?

Hier iemand nog wat op te zeggen of geen probleem? Staat nu op 1.2 bar..
 
Even een update; heb de dosering CO2 momenteel al op 2x(!) de aanbevolen hoeveelheid (30 druppels per minuut). Volgens de continu test zit er echter nog steeds niet genoeg CO2 in het water...

Hier een foto van de test:

20200516_151937.jpg


Volgens mijn druppeltest heb ik momenteel een KH van 5 en een PH van 7,5.

De dosering maar blijven verhogen of hierop laten en een paar dagen wachten?

Hier nog een foto van de bak:
20200516_152136.jpg


Zitten aardig wat planten in maar zou ook niet zeggen dat hij echt zwaar beplant is.

Alvast bedankt!
 
Als je met die waarden naar de tabel kijkt dan zit je inderdaad erg laag met de co2.

 
Als je met die waarden naar de tabel kijkt dan zit je inderdaad erg laag met de co2.

Dus de toevoer nog verder omhoog zetten?.. of nog even geduld?
 
Als na een dag de kleur nog niet goed is dan moet er iets bij en ik had zelf op een 80cm zo n 80 bellen nodig maar goed dat wil niet zeggen dat dit voor elke bak van dit formaat zo is want er zijn veel omstandigheden die dat meebepalen.
 
Hier iemand nog wat op te zeggen of geen probleem? Staat nu op 1.2 bar..

Je moet er aan denken dat elke instelling die je doet op CO2 gebied geen direct resultaat laat zien. Dus ook wanneer je de werkdruk hersteld duurt het even voor dat je dit ziet op je meters.
 
Als je KH 5 is waarom hangt dan je KH8 sticker op het glas?
Zou per dag je CO2 iets verhogen tot je dropchecker groen is
 
Als je KH 5 is waarom hangt dan je KH8 sticker op het glas?
Zou per dag je CO2 iets verhogen tot je dropchecker groen is
Omdat deze de vorige keer dat ik hem teste nog 8 was
 
Met de JBL pro aqua druppeltest.
Dat is toch druppels toevoegen aan water tot het verkleurd?
Heb als het goed is hetzelfde, heb die wel eens uitgevoerd met 20ml ipv 5 voor een goede KH meting.
Sws uitvoeren met dubbele hoeveelheid water is wel handig omdat je dan met halve punten wat het iets nauwkeuriger maakt
 
Co2 art duur maar voor meerdere bakken hoef je maar 1 set te kopen met een extra opzet stuk voor de 2e bak. Te laat want je hebt het al aangeschaft ?
 
Heb de vloeibare co2 nu een paar dagen verwisseld voor deze CO2 set en ben erg onder de indruk. Mijn planten groeien als kool! Erg blij mee.

Kan alleen nog niet echt wijsheid halen uit de continu tester. Kleur lijkt groen maar erg donker. Niet het groen op de sticker.
IMG-20200518-WA0006.jpeg


Dat is toch druppels toevoegen aan water tot het verkleurd?
Heb als het goed is hetzelfde, heb die wel eens uitgevoerd met 20ml ipv 5 voor een goede KH meting.
Sws uitvoeren met dubbele hoeveelheid water is wel handig omdat je dan met halve punten wat het iets nauwkeuriger maakt
Ja klopt van die druppels. Vandaag getest met dubbele hoeveelheid. KH is 5,5 PH lijkt zo rond de 7 te zitten
Co2 art duur maar voor meerdere bakken hoef je maar 1 set te kopen met een extra opzet stuk voor de 2e bak. Te laat want je hebt het al aangeschaft ?

Helaas gaat dat lastig! De andere bak staat een verdieping hoger.
 
De kleur van de vloeistof mag inderdaad lichtgroen zijn hoor.
 
Zou wel mijn idee zijn gelet op de kleur maar hou er rekening mee dat het enkele uren duurt voordat de goede kleur is bereikt. Na een uur of 4 zie je vaak de juiste kleur als je wijzigingen doorvoert.
 
Wel raar dat je geen andere KH stickers hebt, of was de set 2e hands?
Zijn niet heel boeiend om te hebben, gaat er meer om dat je dropchecker mooi groen word en blijft
 
Ik heb die stikkers nooit gebruikt en let ook enkel op de kleur.
 
Wel raar dat je geen andere KH stickers hebt, of was de set 2e hands?
Zijn niet heel boeiend om te hebben, gaat er meer om dat je dropchecker mooi groen word en blijft
Nee. Gloednieuw gekocht.
Heb even een unboxing filmpje opgezocht om te kijken of het klopte.
Dit zijn de stickers die je erbij krijgt:

unboxing.png


Ik zou eventueel de KH4 sticker opplakken omdat die er nu het dichtste bij in de buurt komt, maar verder geen stickers.
 
Vandaag de tweede CO2 set gekocht. Ben gegaan voor een set op MP. Na wat onderzoek lijkt het ooit verkocht te zijn via Aliexpress. Ook heb ik een vraag over de diffusor. het is er één die je aansluit op het buitenfilter (ik denk de uitlaatslang?) Iemand ervaring met een soortgelijke set? Kan ik beter een andere diffusor kopen of werkt dit prima?

Alvast bedankt!

20200519_213838.jpg
20200519_213833.jpg
20200519_213917.jpg
20200519_213908.jpg
 
Dat is een inline diffuser en die heb ik van JBL en dan zit die hier op de uitlaat van de filter.

 

Terug
Bovenaan