Eerste Cube van ash.vr


ash.vr

Well-known member
Lid geworden
30 oktober 2020
Berichten
62
Hallo allemaal,

Vandaag mijn eerste Cube 30L van Dennerle gekocht. Het filter en de verlichting zaten er standaard bij. Zelf heb ik nog de Dennerle heater van 50watt bij gedaan.

Dit is mijn allereerste aquarium ooit! Ik heb dan ook wat vraagjes.
- alle luchtbelletjes die ik nu zie, is dat normaal?
- ik begreep dat de “voetjes” van de plantjes af moeten, dit ga ik nog een x proberen maar de eerste keer dreven na een half uur m’n plantjes aan de oppervlakte
- af en toe spuit m’n filter in een keer wat extra lucht ofzo. Is dat ook normaal?

Heb ook Aqua start en Bacto start toegevoegd. De bedoeling is het 2/3 weekjes te laten draaien zo.
Ik ga wel nog opzoek naar wat extra plantjes en misschien een steen ter decoratie.

Hebben jullie nog tips?
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    227.6 KB · Weergaven: 194
Filter dat af en toe wat lucht blaast komt door het lucht wat in het sponsje zit. Evt onderwater wat uitknijpen kan wat verhelpen. De bakjes/mandjes haal je het beste van de plantjes ja. De wortels niet, weet niet wat je met de voetjes bedoeld. Rechter is overigens een javavaren, die wil op een stuk hout of iets en niet met de wortels in de bodem> Dat maakt zijn leven niet heel lang. Wat wil je gaan houden? De witte bodem gaan weinig vissen waarderen en ook het formaat laat maar weinig keuze over
 
Filter dat af en toe wat lucht blaast komt door het lucht wat in het sponsje zit. Evt onderwater wat uitknijpen kan wat verhelpen. De bakjes/mandjes haal je het beste van de plantjes ja. De wortels niet, weet niet wat je met de voetjes bedoeld. Rechter is overigens een javavaren, die wil op een stuk hout of iets en niet met de wortels in de bodem> Dat maakt zijn leven niet heel lang. Wat wil je gaan houden? De witte bodem gaan weinig vissen waarderen en ook het formaat laat maar weinig keuze over
Ik bedoelde inderdaad de bakjes en mandjes en dat wol-achtige spul. Morgen ga ik kijken voor wat andere plantjes en mij iets beter laten voorlichten welke dan wel in deze bodem wortelen.

Ik heb mij dan niet goed ingelezen op deze witte bodem. Dat wist ik niet. Ik ga even overdenken of ik de bodem ga wisselen of het ga bedekken met een grassoort. Ik wilde sowieso een groene bodem.

Visjes nog geen idee. Misschien 1 dwergkogel. Daarom is het de bedoeling dat de cube ook nog meer gevuld gaat worden met plantjes.
Ik zou er 4 van maken en ik wens je alvast veel plezier toe met het bakje.

Oke. Ik dacht als ik ging werken met de bacto start ik dan iets eerder "klaar" was met de cycle.
Maar ik heb geen haast. Thanks voor de feedback.
 
Bodem wisselen kun je het beste nu nog doen, omdat de bak nog niet lang draait. Zo verlies je njet je al opgebouwde bacteriën. Cryptocouryne zijn fijne planten die weinig eisen stellen en in veel vormen zijn
 
Dwergkogels zijn niet bepaald makkelijke visjes en vereisen nogal wat verzorging. Helaas is deze bak te klein voor andere vissen dan alleen een bettavis (single) maar een leuk dwergkreeftje met wat garnaaltjes zijn ook een optie
 
Wanneer je begint met een nieuw aquarium zijn er in het begin altijd kleine luchtbellen die je bijvoorbeeld op het glas ziet. Die verdwijnen vanzelf.
 
Wanneer je denkt aan een nieuwe bodem zou ik kiezen voor een voedingsbodem en daarna donker grind (niet zwart) medium. Ik zou er bijvoorbeeld wat Belgisch groen in planten en het wol in een emmertje met wat handwarm water eraf halen. Zorg dat de onderste bladeren niet in het grind komen, verwijderen. Wanneer je er garnalen in wilt houden bestaat er een los soort van gaasje van Dennerle dat je voor de inlaat kunt plaatsen van het filter.
 

Bijlagen

  • 20201103_212736.jpg
    20201103_212736.jpg
    142.2 KB · Weergaven: 99
  • 20201103_215150.jpg
    20201103_215150.jpg
    183.6 KB · Weergaven: 95
Laatst bewerkt:
of het ga bedekken met een grassoort. Ik wilde sowieso een groene bodem.
Helaas; met zo'n bodem en zonder toevoeging CO2 (in gasvorm) is het praktisch bijna niet te doen om een mooi grasveldje, of andere groene bodem, te laten groeien. :sorry:
Daar zal je toch echt een goede voedingsbodem of aquasoil voor moeten gebruiken.
En als je opzoek gaat naar wat extra plantjes is het wellicht ook verstandig om wat plantenvoeding mee te nemen.
 
Filter dat af en toe wat lucht blaast komt door het lucht wat in het sponsje zit. Evt onderwater wat uitknijpen kan wat verhelpen. De bakjes/mandjes haal je het beste van de plantjes ja. De wortels niet, weet niet wat je met de voetjes bedoeld. Rechter is overigens een javavaren, die wil op een stuk hout of iets en niet met de wortels in de bodem> Dat maakt zijn leven niet heel lang. Wat wil je gaan houden? De witte bodem gaan weinig vissen waarderen en ook het formaat laat maar weinig keuze over
Zoals ik het zie is dat een hoekfilter van Dennerle. Daar zit geen spons in maar in een hoekfilter - (XL?? ) - zitten patronen met een vlies. Uitknijpen gaat niet. Bovenin zit een soort wieltje op de uitstroom daarmee kun je het debiet verhogen en er zo beter de lucht uit laten werken. De voorkant van waar het vlies zit kun je naar voren halen, losmaken en zo bij de patronen komen.
 
Laatst bewerkt:
Ben ik weer....
Bak ziet er lekker vies uit....

Bodem vervangen, wit grind naar Dennerle’s scaping soil.

De losse varaan vervangen voor eentje op een stuk hout.
klein steentje met wat mos. En een nieuw plantje linksvoor. Die ander naar achteren verplaatst....

Nu Mss nog een plantje voor linksachter, maandag even voor kijken en dan ben ik van plan om er de aankomende 4 weken niet aan te zitten.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    228.6 KB · Weergaven: 177
Dankjewel voor het compliment. Ik zag overigens dat ik wel bewoners heb in mijn aquarium. Ik denk met het hout & plantjes meegekomen. Namelijk 3 minuscule slakken.

Zal ik deze laten zitten? Hoe snel vermenigvuldigd zich dat?
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    175.5 KB · Weergaven: 144
Die zijn meegekomen met de planten. Ze kunnen nuttig zijn (bodem losweken, helpt tegen blauwalg naar het schijnt) maar vermeerderen zich snel. Met wat Anatome Helena, slak-etende slakken kun je dat bijvoorbeeld in de hand houden en met komkommer waar ze op af komen op een bordje. Licht uit dan komen ze te voorschijn.

 
Nadeel aan de helena's heb ik hier gemerkt dat ze soms ook aan de wat minder snelle garnaal of bodembewoner kunnen beginnen of iig dood kunnen krijgen. Hier komen ze de bakken niet in en met voldoende voer, niet teveel, vermeerderen ze zich ook niet zo snel
 
Tot de slakken op zijn, dan eten ze wel mee met de pot, maar merkte hier dat ze ook op andere voeding overgaan. Er zijn ook zat leden die nergens last van hebben, maar je leest de ervaringen die ik heb ook wel terug. Tis niet een garantie dat het misgaat, maar wees je er van bewsut
 
Update....

Planten toegevoegd. De nomaphila siamensis & echinodorus bleheri.
Jeetje vooral die laatste bleef met geen mogelijkheid zitten.... veel moeten woelen dus bak is een grote bende nu.
Ben benieuwd over een paar uur hoe de bak er dan uit ziet.

Vooralsnog denk ik dat ik nu wel klaar ben met de plantjes en ze nu gewoon lekker moeten groeien.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    228 KB · Weergaven: 146
Bakje alweer lekker helder....
Morgen de Dennerle bodemstofzuiger ophalen & maandag een waterwissel van 30-40%.

Merk dat ik al twee “kwakjes” met slakken eitjes op de ruiten heb zitten.

Als salaris er weer is komt er een klein kweekbakje voor slakken. Vooralsnog mogen ze nog in de 30L bak.
En een testkoffer om zelf de water waterwaarden te kunnen testen.
 

Bijlagen

  • 193B11FA-15C5-4D88-8D96-CA784B09F895.jpeg
    193B11FA-15C5-4D88-8D96-CA784B09F895.jpeg
    225.7 KB · Weergaven: 132
Week 4 !
Aan het eind van de week maar eens testen en dan kunnen er hopelijk volgende week bewoners in.

Heb overigens het idee dat de plantjes niet heel hard groeien maar weet ook niet echt wat normaal is :rolleyes:
 

Bijlagen

  • 4608769A-E45E-433A-A036-A8CFC99248DE.jpeg
    4608769A-E45E-433A-A036-A8CFC99248DE.jpeg
    225.2 KB · Weergaven: 140
Zo, de eerste bewoners zijn een feit. Is nog bijzonder lastig om ze om de foto te zetten. Maar eentje bleef even stilzitten!

12x vuurgarnalen (met dank aan een forumlid)
 

Bijlagen

  • 69414C7D-0FBE-4525-A9B6-344B05615A47.jpeg
    69414C7D-0FBE-4525-A9B6-344B05615A47.jpeg
    214 KB · Weergaven: 134
En dan ook de laatste bewoners!
1x Anatome Helena slak
8x Boraras Brigittea

Jeetje wat zijn die Brigittea klein. In begin bleven ze alle 8 bij elkaar en nu zitten ze overal verspreid. Beetje om de garnaaltjes heen te cirkelen die aan de maaltijd zitten.
 

Bijlagen

  • E2AB51C2-C41B-4FAB-BC5D-1C37CD6AFC66.jpeg
    E2AB51C2-C41B-4FAB-BC5D-1C37CD6AFC66.jpeg
    182.5 KB · Weergaven: 146
  • 745B8095-400E-444C-876E-CDA8EEF201A4.jpeg
    745B8095-400E-444C-876E-CDA8EEF201A4.jpeg
    190.3 KB · Weergaven: 150
  • 19A2275E-BE5F-4B01-8635-68576C963E6A.jpeg
    19A2275E-BE5F-4B01-8635-68576C963E6A.jpeg
    121.5 KB · Weergaven: 150
Update:

Plantjes groeien goed.
1 visje was vandaag een beetje lusteloos, kwam niet eten vanochtend. Hopelijk overleefd die het. Andere 7 zijn zeer actief!
Ook goed nieuws, eerste zwangere garnaal gepost. Ben benieuwd!

Ondertussen ook aan het oriënteren op een tweede aquarium :oops:
 

Bijlagen

  • A9B66ED5-C860-4E80-BCC5-2E0BC16B611C.jpeg
    A9B66ED5-C860-4E80-BCC5-2E0BC16B611C.jpeg
    314.9 KB · Weergaven: 126
Leuk om dat gras zo te zien uitbreiden! En leuk om te lezen dat je er een bak bij wilt:) verslavend hé. Waar zit je aan te denken als bak?

Ja dat gras gaat prima zo haha.
Of nog een kleintje maar dan 60L van Dennerle. Of wat “serieuzer” naar een Lido 120 of 200.
De Lido’s passen bij mij perfect, voor een langere bak helaas geen plek.
 
Jaaa! Je kan hele toffe dingen met die lidos! Dus met wat inspiratie en goede materialen... ben benieuwd wat je ervan gaat maken :)
 
Tof om te lezen hoe dit zich ontwikkelt en ik moet zeggen dat je bakje er mooi uitziet, zeker als dit je eerste aquarium is!

Veel plezier met deze geweldige hobby.
 
Bedankt voor de complimenten! Vandaag een close up kunnen maken van m’n zwangere garnaal. Helaas met de telefoon dus niet al te scherp.
Plus een betere foto van mijn Helena. Deze begint eindelijk beetje actief door de bak heen te gaan. Nog geen kill kunnen waarnemen....
De Brigittea blijven niet zitten voor de foto helaas....
 

Bijlagen

  • 4A24697D-828C-4126-9E16-CD37ADB9D867.jpeg
    4A24697D-828C-4126-9E16-CD37ADB9D867.jpeg
    230.9 KB · Weergaven: 110
  • 01735123-E654-4C9B-AF75-FCE721209203.png
    01735123-E654-4C9B-AF75-FCE721209203.png
    3.7 MB · Weergaven: 113
  • 9A7F7101-BC85-47E0-83AE-3518565DAE19.jpeg
    9A7F7101-BC85-47E0-83AE-3518565DAE19.jpeg
    173.1 KB · Weergaven: 114

Terug
Bovenaan