Eerste garnalen bakje


B

BlackTurtle

Guest
Hallo,
Ik wil binnenkort een groepje vuurgarnaaltjes houden (zonder andere vissen etc bij).
Ik heb daarom dit bakje van 40*20*25.
Wat denken jullie ervan? Op de bodem heb ik verschillende steentjes. Ik heb er een beetje mos, waterhyacint, watersla en vlotvaren ingedaan. en dan nog 2 andere plantjes (die ik niet bij naam ken). Ook heb ik er een beetje vijverwater ingedaan (van een gezonde vijver) om het water sneller bacterien te laten aanmaken. Zouden de Garnaaltjes happy zijn met dit bakje? Ik ga het bakje nu nog een aantal weken zo laten staan zoals overal geadviseerd wordt. Ik heb zelfs al een mogelijke verkoper bij mij in de buurt gevonden die er 15voor 15euro wegdoet. (Vond niemand beter koop nog). Verder wil ik het zonder pompje/filter proberen te doen. Als de groep echt fel uitbreid kunnen ze in de zomer ook naar buiten in een grotere vijverbak.
Wat denken jullie? Maakt dit project kans of wordt het al op voorrand niks? Zie ik eventueel iets over het hoofd etc?
Alvast bedankt

1Lpa9w2.jpg

29UQDBl.jpg

agzogGV.jpg
 
Die bodem is niks want het eten zakt in de bodem en kan rotten. Als je dan ook nog eens geen filter hebt dan gaat dat vast mis. Ook slootwater zou ik niet gebruiken.
 
Welke bodem is beter dan? Gewoon zand? Het is geen sloot water, het is een beetje vijverwater aangevuld met kraanwater. Herbeginnen dus?
 
Een gewone grindbodem is prima en ik zou een filter gebruiken want garnalen kunnen niet tegen vervuiling.
Opstarten met gewoon kraanwater.
 
Ow oke, had op verschillende plekken ervaringen van mensen gelezen die hun bak zuiver hielden door planten en slakken en dat het dus mogelijk is vuurgarnalen perfect te houden zonder filter,indien je regelmatig een deel water vervangt, was hieromtrent ook oude posts op dit forum tegen gekomen.
 
Je kan wel degelijk garnalen houden in een bakje zonder filter.
Hier een link naar een topic op een ander forum, erg interessant en leerzaam! Hier verteld iemand over zijn aquarium die hij met in de wintermaanden enkel een luchtpompje goed houdt.
http://www.ukaps.org/forum/threads/wind ... ure.36568/
 
Dat is wel een erg handige en leuke link, bedankt :)
 
Zo je het nu gedaan heb, heb je ook 75 % de kans om narigheid in het water te krijgen.

Voor garnalen, kan je ook een sponsfilter nemen.
Heb je gelijk wat stroming.
 
Er gaat toch maar een ander aquarium komen, vandaag of ergens komende dagen (kreeg mijn vader via zijn school). Eentje die groter is 60*30*30. En met een filtertje. Moet wel terug vanaf 0 beginnen weer, maar hier is het makkelijker het water zuiver en stabiel te houden en is er meer plaatst voor plantjes. En dit komt de garnalen ten goede waarschijnlijk.
 
Spruitje zei:
Je kan wel degelijk garnalen houden in een bakje zonder filter.
Hier een link naar een topic op een ander forum, erg interessant en leerzaam! Hier verteld iemand over zijn aquarium die hij met in de wintermaanden enkel een luchtpompje goed houdt.
http://www.ukaps.org/forum/threads/wind ... ure.36568/

Ja dat kan wellicht maar gelet op de inrichting et erg grove bodem denk ik dat je snel ellende gaat krijgen zoals bertus ook terecht opmerkt.

Maar top dat er nu een andere bak gaat komen hoor en ik ben benieuwd hoe dat eruit gaat zien.
 
Andere bak is aangekomen , bodem zijn steentjes met grind dus er kan niks vast zitten komen , nieuw kraanwater, zal zo foto's uploaden
 
Ja ben benieuwd. Vuurtjes zijn trouwens 50 cent per stuk vaak via marktplaats. 15 voor 15euro is best prijzig. Ja als het mooie rode sakura's zijn is het redelijk prijsje.
 
rms90 zei:
Ja ben benieuwd. Vuurtjes zijn trouwens 50 cent per stuk vaak via marktplaats. 15 voor 15euro is best prijzig. Ja als het mooie rode sakura's zijn is het redelijk prijsje.

In mijn omgeving verkoopt niemand anders ze helaas, heb al veel zitten zoeken. Dat is mijn enigste optie, anders zou ik zeker goedkopere zoeken.

2Q7qp1G.jpg

3Rk9D7x.jpg


Nu dus nog paar weekjes wachten tot de garnaaltjes komen kunnen.
Ik heb gekozen voor allemaal inheemse planten en geen verwarming te doen.
 
Is weer een fraaie bodem...
Waarom niet gewoon zand?
 
idd gewoon filterzand is beter bij hornbach of wildkamp ben je voor nog geen tientje klaar en heb je 25 kg filterzand
klopt maar nog een grove bodem
 
Had gelezen dat zand niet zo goed was op verschillende plekken. Ook was mij meestal grind aangeraden ipv zand. En eerlijk k vind het ook mooier ogen
 
Niet dat je altijd hetzelfde moet doen als een ander natuurlijk maar als je kijkt hebben hier op het forum 9 van de 10 bakken zand of heel fijn grind.
Dat kwarts grind of split wat je nu gekozen hebt is eigenlijk helemaal niks voor een aquarium.
 
Maar er zijn ook genoeg mensen met dit soort bodem, dus het is toch ook mogelijk het zo te doen?
Ik vroeg Me eigenlijk af op welk niveau ik het beste de pomp hang? Las ergens helemaal in de bodem met het zuigend deel? Ook klopt het als de filter vanbinnen spons is ik geen nylonkous over de openingen moet trekken?
 
Genoeg mensen met dit soort bodem... ok ;)
En de onderkant van een filter helemaal in de bodem,waar lees jij dat allemaal? ;)
 
Ik lees verschillende forums en facebook groepen. Als je in de bodem zou doen zouden er meer bacteri�n in je bodem groeien. Maar wat is volgens jou de juiste hoogte? Zoals die hangt goed?
 
Ik zou het filtertje zelf aan een zijkant bevestigen en dan met de uitstroom net onder het wateroppervlak.

Denk dat je dingen door elkaar haalt maar als ze echt het advies geven om een binnenfiltertje in de bodem te zetten zou ik daar maar wegblijven ;)
 
En de nylonkous is niet nodig als de filter uit spons bestaat toch? En er dus niks in kan zwemmen of vergis ik mij
 
BlackTurtle zei:
Als je in de bodem zou doen zouden er meer bacteri�n in je bodem groeien.

Ik denk dat je een aantal zaken door elkaar haalt. Je kan filteren via je bodem, hierdoor gaat je bodem werken als filter. Eigenlijk hetzelfde principe wat je doet met elk filter. Je hebt alleen met bodemfiltering een heel groot oppervlakte. Zelfde principe, maar dan staand is het hamburger matten filter. Dit werkt met staande filtermatten waar je middels waterstromen een grote bacterie cultuur kweekt in de matten.

Wat betreft de plaatsing van het filter, ik had mijn interne filter altijd wat meer aan de bovenkant hangen, zodat de uitstroom een klein beetje een rimpeling op het wateroppervlakte maakt.

Met betrekking tot je bodem, soms is iets wat mooi oogt niet altijd geschikt. Het 'probleem' met je huidige bodem is dat alle vuil tussen het grind gaat zakken en daar gaat rotten. Je krijgt het er met je huidige bodem gewoonweg niet uit. En zoals je zelf misschien wel snapt, rottend vuil is nu eenmaal niet bevorderlijk voor je aquarium en je aquarium bewoners. Veelal word een afgerond grind gebruikt of als zand, filterzand. Filterzand is per 25kg te koop bij wildkamp voor nog geen 8 euro. Omdat het afgerond is, kan het niet dichtslaan en heb je geen last van bodemrot.
 
Ik las op verschillende plekken dat zand dichtslibt en bodemrot kan geven, dit zou dan ook niet kloppen? En dat groot grind meer bacteri�n kan huisvesten wegens groter aanhechtings vlak
 
Amarantha zei:
Veelal word een afgerond grind gebruikt of als zand, filterzand. Filterzand is per 25kg te koop bij wildkamp voor nog geen 8 euro. Omdat het afgerond is, kan het niet dichtslaan en heb je geen last van bodemrot.
BlackTurtle zei:
Ik las op verschillende plekken dat zand dichtslibt en bodemrot kan geven, dit zou dan ook niet kloppen?

Als je het juiste 'zand' gebruikt, dan kan het inderdaad niet dichtslibben...
 
Hoe groter de kiezel hoe minder hechtingsoppervlakte in je bak.

Neem een doos en steek er grote buizen in.
Haal die er nu uit en plaats er nu kleine buizen in.
Als je gaat berekenen zal je meer oppervlakte hebben bij de kleine buizen.

Ik heb ook de indruk dat ze jou overal verkeerde info geven.

Je doet maar wat je zelf wil, maar weet dat wat je doet niet juist is.
 
Ligt het er ook niet aan hoe de structuur van de kiezel/grint is??
Kan me voorstellen dat op een heel glad oppervlak er minder hechting kan plaatsvinden.
 
Amarantha zei:
Amarantha zei:
Veelal word een afgerond grind gebruikt of als zand, filterzand. Filterzand is per 25kg te koop bij wildkamp voor nog geen 8 euro. Omdat het afgerond is, kan het niet dichtslaan en heb je geen last van bodemrot.
BlackTurtle zei:
Ik las op verschillende plekken dat zand dichtslibt en bodemrot kan geven, dit zou dan ook niet kloppen?

Als je het juiste 'zand' gebruikt, dan kan het inderdaad niet dichtslibben...

Ook filterzand kan dichtslaan.. al is de kans kleiner als met andere soorten zand. Alles draait om juist onderhoud.
 

Terug
Bovenaan