Wat is er nieuw

Eerste keer discussen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Brasco
  • Startdatum Startdatum
B

Brasco

Guest
Hallo,

Ik heb na een aantal gezelschapsbakken, eindelijk de knoop doorgehakt en gekozen om met discussen te beginnen.

Allereerst een Aquatlantis aangekocht van 1.50 meter * 60 * 50.

Zand erin, water erin, plantjes erin en een eerste stuk kienhout.

Drie weken gedraaid, eerste visjes erin.

Vissenbestand:
2 Ramirezi
3 Cacatuoides (1 man, 2vrouw)
11 Neons
6 Corydora's
1 LDA01

Deze doen het prima en zitten er nu ongeveer 2 weken in. De planten groeien, doch hebben het moeilijk (bruine bladeren). Maar de EasyCarbo is onderweg.

Dit mede omdat ik wat last heb van bruinalg, naar wat ik hier gelezen heb veel voorkomend bij opstart.

Maar nu mijn vragen 😀

Ik lees 50 liter per discus. Dus dan kan ik 5-6 discussen houden. Met 6 wordt het misschien wat krap of is dit toch te doen?

Ik zou wat Led-licht willen daar al ��n van mijn TL-lampen niet meer werkt en het niet aan de lamp of de starter ligt.
Hebben jullie ervaringen met goede, maar zeker ook betaalbare LED-verlichting?

Last but not least. Ik ben van plan om Stendker-Discussen te nemen. Dit om de eenvoudige reden dat ze leidingwater gewoon zijn. Wat zijn jullie ervaringen met Stendker?

Sorry voor de hele boterham 😀

Mijn ww:

Ph 7.5
GH 10
KH 6
Temp: 29�C
NO2: 0
NO3: 10

Interessante post, ook voor mij, wil namelijk binnenkort ook Discussen gaan houden. Waarschijnlijk ook 6 stuks samen met Kardinalen, Corydoras en Ramirezi's.

Toevallig heb ik ook een 1,50m van Aquatlantis maar dan de nieuwste versie met LED etc. (Aquatlantis Fusion)

Ook ben ik van plan om Discussen van Stendker te gaan houden, door dezelfde reden als jou 😀 Ze worden zelfs op Duits leidingwater gekweekt.

Ik ga deze post ook volgen! 🙂

Discussen doen het het beste in een groep, ik zou dus gaan voor 8-10, dan kan je later uitselecteren. Het is dan belangrijk veel te verversen, maar dat wil je toch om ze mooi groot te krijgen.

Led verlichting heb ik geen ervaring mee, al zie ik op aliexpress wel betaalbare dingen langs komen.

Als je voor stendkers gaat zou ik ze zo snel mogelijk op ander voer zetten, het runderhart van stendker komt de levensduur van deze algen en detritus eters niet ten goede.

Welke corydoras heb je erbij zwemmen? Voor neontetra en veel corydoras zijn discustemperaturen een graad of 10 te hoog namelijk.

Corydora Paleatus heb ik genomen. Zou hogere temperaturen aankunnen volgens de verkoper.

Aankunnen ja, maar echt bevorderlijk is het niet zo warm jaarrond voor deze soort die van oorsprong komt uit het zuudelijkere deel van Zuid-Amerika en als zodanig gebouwd is op flinke temperatuurschommelingen en behoorlijk koele perioden. Ze schijnen zelfs winterhard te zijn in vijvers hier.

Het is wel een prachtige en misschien wel ondergewaardeerds soort!

Ik ben het geheel met Ivo eens. Corydoras paleatus zijn totaal ongeschikt voor bij Discussen. Neontetra's trouwens ook, Kardinalen zijn een betere keuze.

Corydoras sterbaii of Brochis splendens zijn meer geschikt.

Ik heb juist mijn rekening nog eens herbekeken en ik heb de Axelrodi's, dus toch de juiste soort 🙂

Omdat ze zo op mekaar trekken, heb ik ze Neons genoemd, mijn fout 🙁

Welke Corydoras raden jullie dan aan? Ze doen het nochtans goed, eten goed, zijn actief, maar als ze het niet aankunnen zal ik ze omwisselen.

Neemt wel een beetje mijn vertrouwen weg in mijn aquariumwinkel die toch zeer hoog aangeschreven staat.

Staerbai�s en een heukle zwerm kardinaaltjes anders niets. Zou ik doen.

Of een alleen een pure discusbak. Vindt ik eigenlijk wel heel erg mooi met deze dieren.

9 van de 10 dieren speciaal zaken praten je naar je mond. Zolang jij betaald kan alles in je bak. Echte (***) verkopers zullen je adviseren om een bepaald visje niet te nemen om vertrouwen bij je te kweken zodat je makkelijker een groep neemt van een vis die ze wel adviseren. De aquarium zaken die echt eerlijk tegen me zijn geweest kan ik op een hand tellen.
Mijn advies is dan ook om als je iets leuks ziet zwemmen altijd hier om advies te vragen. Of op internet zoeken naar die vis en meerdere site's te bezoeken met informatie over die vis. Dat wil nog wel eens verschillen per site. Bij twijfel hier een topic openen. Meer dan genoeg mensen hier met de nodige kennis die je kunnen adviseren.

Wat nick zegt

NickM zei:
9 van de 10 dieren speciaal zaken praten je naar je mond. Zolang jij betaald kan alles in je bak. Echte (***) verkopers zullen je adviseren om een bepaald visje niet te nemen om vertrouwen bij je te kweken zodat je makkelijker een groep neemt van een vis die ze wel adviseren. De aquarium zaken die echt eerlijk tegen me zijn geweest kan ik op een hand tellen.
Mijn advies is dan ook om als je iets leuks ziet zwemmen altijd hier om advies te vragen. Of op internet zoeken naar die vis en meerdere site's te bezoeken met informatie over die vis. Dat wil nog wel eens verschillen per site. Bij twijfel hier een topic openen. Meer dan genoeg mensen hier met de nodige kennis die je kunnen adviseren.

Ik had dit geprobeerd op verschillende andere fora, maar dit is voorlopig het eerste waar er echt gereageerd wordt 🙂

Ik had over de Corydoras wel wat gelezen en bij velen zoals ook de Sterbai stond als max temp. 26 graden. Bij de Paleatus was dit ook zo waardoor ik dacht dat deze het ook wel aankon. Daar de winkelbediende me dit ook zei, heb ik ze uiteindelijk genomen. Leerfouten zeker 🙂

Nu op zich geen ramp dan zullen het Sterbai's worden.

Al bedankt voor de info.

Ik heb stendkers en ben bekend met Sterbai.Prima combinatie.

Even planetcatfish doorspitten en je hebt je onafhankelijke antwoord 🙂

En als je discusvissen wilt hebben kan je goed bij Marc ( marcje1968) in Maassluis terecht.

Hobbygroet,
Jos Hut

Nee, ik heb wel discusvissen maar ik heb geen nakweek daarvan.
De nakweek blijft beperkt tot maanvissen en Microgeophagus Altospinosa.

Corydorassen kweek ik ook voorlopig nog niet. In de Staatsloterij vanavond weer nul euro gewonnen. Volgende keer beter hoop ik.

Hobbygroet,
Jos Hut

@Jos, bij mij is het juist andersom. Ik kweek nu wen beetje met de cory's omdat ik het geld niet heb voor maanvissen, hihi. Dus als ik de staatsloterij win, dan weet ik het wel!

Dan kunnen jullie mekaars hobby overpakken (qua soort vissen), moeten jullie gewoon een ruil doen. :d

Whahaha, Cedric, je bent een malle!

Die Staatsloterij is hier de laatste keer weer niets geworden. Als je discusvissen klein koopt en die zelf opkweekt scheelt dat flink in de prijs. Mooie Corydorassen zijn trouwens ook niet goedkoop. Ik heb ze al gezien voor �30,- per stuk.

Hobbygroet,
Jos Hut

Duur :O

Zo dure corydorassen?

Die ben ik nog niet tegengekomen.

Ja, wat je daar zegt is inderdaad juist, Jos.

Bij mijn LFS kan je volwassen discussen kopen voor 70-80 euro.

De prijs hiertussen hangt natuurlijk ook af van soort tot soort.

Ze hebben ook kleine discussen, die kan je kopen voor 30-35 euro.

Dus dat scheelt wel een heel stuk in de prijs, en kan je gelijk twee jongen kopen voor de prijs van ��n volwassen discus.

En dan is het ook nog eens geweldig om je eigen jong zien groot te worden, net alsof je het zelf gekweekt hebt.

Aangezien dit topic 'eerste keer discusvissen ' heet lijkt mij bovenstaande niet de beste optie. Kleine discus groot trekken is heel veel werk.Gebeurd dat niet goed,worden het geen mooie grote vissen.De reden dat grote discus flink wat knaken kosten is gegrond.

@Mondeo, ik merk idd door dit forum dat discussen hele goede en intensieve verzorging nodig hebben. Daar ga ik mij voorlopig zeker niet aan wagen.

@Jos, ik zie idd wel eens in de lfs dat de kleine discusvissen niet zo duur zijn. Op zich kan ik dat nog wel van mijn vakantiegeld betalen, hihi. Maar dan moet er ook een super groot aquarium komen en die kosten me en te veel geld en te veel ruimte in mijn flatje.

De duurste cory soort die ik een keer gezien heb was de cory imitator, van 25 euro per stuk. Dat is best veel als je een schooltje van 7 stuks wil 😉

Nu is het wel uitdrukkelijk niet zo dat (nakweek) discussen er maar in twee maten zijn: groot en klein.
Stendker heeft per variatie tot maar liefst 8 maten, van nog erg jong met een cm of 6 tot het uit de kluiten gewassen jumbo van een cm of 18.

Bij mijn lfs hebben ze de 6 cm meestal rond de 16-20 euro dan ongeveer 8-10 cm 37-45 euro en jumbo's van 130-150 euro. Is dit duur?

Ik ga sowieso voor de iets grotere gaan.

Mondeo zei:
Aangezien dit topic 'eerste keer discusvissen ' heet lijkt mij bovenstaande niet de beste optie. Kleine discus groot trekken is heel veel werk.Gebeurd dat niet goed,worden het geen mooie grote vissen.De reden dat grote discus flink wat knaken kosten is gegrond.

Ja, daar heb je ook weer een punt.

Als je de eerste keer discussen gaat houden, is het zeker niet geschikt om kleintjes willen groot te brengen.

Hiervoor zou ik dan ook al voor de volwassen dieren gaan.

Brasco zei:
Bij mijn lfs hebben ze de 6 cm meestal rond de 16-20 euro dan ongeveer 8-10 cm 37-45 euro en jumbo's van 130-150 euro. Is dit duur?

Ik ga sowieso voor de iets grotere gaan.

Ja, dat zijn zo wel de standaardprijzen, hoor.

Al zijn de volwassen dieren wel wat duur, maar dat hangt natuurlijk ook af van de soort die je neemt.

Je zou inderdaad beter voor de iets grote kunnen gaan, want kleine discussen groot brengen is nu niet direct het gemakkelijkste dat er is.

Als je dit toch zou willen doen, zou ik eerst nog wat informatie opdoen bij de volwassen discussen.

in een bak formaat rio 400 zou ik voor 12 discussen gaan en niet teveel aan inrichting.
Groepsgedrag is belangrijker dan aantal liters per vis al kun je ook overdrijven.
Zorg wel voor een goed filtersysteem en houd rekening met 2x per week flink verversen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan