Eerste keer osmosewater maken


Er is ook geen verschil tussen ec en tds alleen de meetmethodeuitdrukking is anders, net zoiets als Fahrenheit en Celsius, die meten beide de temperatuur en de uitslag is hetzelfde
 
Er is ook geen verschil tussen ec en tds alleen de meetmethodeuitdrukking is anders, net zoiets als Fahrenheit en Celsius, die meten beide de temperatuur en de uitslag is hetzelfde

Strikt genomen klopt dit niet met ec en tds. Bij ec worden alleen de elektrische geleidbare deeltjes in het water gemeten en bij tds de elektrische geleidbare en de niet geleidbare deeltjes. Het probleem is alleen dat de echte tds waarde vrijwel alleen in een laboratorium gemeten kan worden en met de hobby tds meters een schatting van de tds waarde gemaakt wordt op basis van de ec waarde.
 
Bij ec worden alleen de elektrische geleidbare deeltjes in het water gemeten en bij tds de elektrische geleidbare en de niet geleidbare deeltjes
Moet je daarom het omrekenen met vaak de factor 1.56 of heeft dat weer een andere reden? Ik neem aan dat als je water test met een ec meter en daarna met een tds dat je dan toch op zo goed als dezelfde geleidbaarheid uitkomt (na correctie met die omrekenfactor)
 
Moet je daarom het omrekenen met vaak de factor 1.56 of heeft dat weer een andere reden? Ik neem aan dat als je water test met een ec meter en daarna met een tds dat je dan toch op zo goed als dezelfde geleidbaarheid uitkomt (na correctie met die omrekenfactor)

Daar is inderdaad de omrekenfactor voor. Een tds meter berekend dit zelf.
De omrekening van ec naar tds geeft je alleen niet de exacte tds waarde, dit is "ongeveer" de werkelijke tds waarde. Volgens het artikel waar ik eerder de link van geplaatst heb is de omrekenfactor ook afhankelijk van de vloeistof die je probeer te meten, het zou dus zomaar kunnen dat je altijd al de verkeerde omrekenfactor gebruik.

Maar kortom, voor onze hobby geeft een ec meter een exacte waarde aan en een tds meter een "ongeveer" waarde. Het zou mij verbazen als dit voor onze hobby een grote impact heeft.
 
Ik gebruik mijn ec/tds vooral als vergelijkende waarde. Ik weet wat de waarde is van mijn leidingwater en ik weet wat m'n bakken hebben. Als deze teveel afwijken naar mijn mening, wordt het verversingsschema aangepast. (is noodzakelijk bij opgroeiende vissen waar de belasting niet constant is)
 
Dus een tds meter is wel voldoende om goed te meten. En qua prijs? Zie de soort digitale die tussen osmose apparaat moeten en de gewone meters die in het water moeten. Wat stellen jullie voor om beginnend aan te schaffen?
 
Ik zou gewoon een losse geleidbaarheidsmeter kopen. Die heb je al vanaf zo n 12 euro.
 
Ik heb mijn osmosewater nog nooit gemeten, en gebruik pas sinds enkele maanden een harsfilter. Voor ik de bak overnam draaide die op leidingwater. Het is maar hoever je wil gaan zeker.
 

Terug
Bovenaan