Wat is er nieuw

Eerste keer water testen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Fromzzz
  • Startdatum Startdatum
F

Fromzzz

Guest
Ik heb vandaag, nadat de bak bijna een weekje draait, een eerste simpele striptest gedaan.

Gewoon uit de kraan:

No3: 10
No2: 0
GH: >10d
KH: 10d
PH: 7.6

Uit de bak:

No3: 50
No2: 1
GH: >6d
KH: 6d
PH: 7.2

Nu ga ik me even verdiepen wat deze waarden precies inhouden voor mijn bak. Commentaar is welkom!
20170625_135500.jpg

houd in dat de bak nog niet is ingedraaid 🙂

ga je op ten duur nog met druppels testen?

Ja, lees idd dat sommige waarden veel te hoog zijn. Is wel slim om deels water te verversen denk ik toch? Want er zitten geen vissen in maar wel plantjes. Ik ben aan het sparen voor de druppel test set. Die wil ik sowieso voordat de visjes komen.

nouja je meet nog no2 dus vandaar 🙂

water lekker zo door laten draaien, niet verversen oid.
alleen 1x per week even wat voer in de bak verkruimelen zodat de goede bacterieen wat te eten hebben.

Een bakje moet zeker 4 weken indraaien dus je moet nog even geduld hebben😉

Ja maar was wel nieuwsgierig omdat ik gister die blauwe en rode flesjes van Sera had toegevoegd. Ben namen even kwijt want een vriend heeft het erna meegenomen voor zijn bak. 1 was voor verzachting van kraanwater en de andere een opstart waardoor water melkachtig werd. Mijn vriend dacht dat je daarna direct visjes kon toevoegen, dus heb op deze manier gelijk bewijs dat dat dus echt niet het geval is. 🙂

Nee vaak begint pas na week 2 het proces waarbij nh3/4 in no2 wordt omgezet en deze weer in no3. Er is dus al wel het eea gaande in je bak maar je bent er nog niet😉.

Btw, bij Wesdijk heb je een leuke koffer van Colombo voor ik dacht al 29,95. Deze gebruik ik ook.

Bij Wesdijk? Is dat een online winkel? Zo, ja heb je een linkje, want dat is zeker niet duur!

Het kan nog wat goedkoper door die opstart flesjes niet te kopen, uiteindelijk heeft het proces tijd nodig met of zonder flesjes.

Ja, dacht het daarmee wat op gang te helpen, maar had netzogoed niet hoeven doen idd. Ach ja, al doende leert men. 😀

Zijn dit toevallig de strips van Tetra, ze komen me bekend voor? Ik heb daarmee nitriet gemeten terwijl met druppeltesten dat niet aantoonbaar was. Gebeurde me ook met nitraat na het opnieuw opstarten van het aquarium.

Zijn dit toevallig de strips van Tetra, ze komen me bekend voor? Ik heb daarmee nitriet gemeten terwijl met druppeltesten dat niet aantoonbaar was. Gebeurde me ook met nitraat na het opnieuw opstarten van het aquarium.
Het zijn de strips van Sera. Ik zie het ook meer als een schatting dan iets anders. Ik gebruik eerst die echte test wel voordat er uberhoubt visjes in komen. Better safe then sorry.

Ja beter op veilig spelen voordat de vis erin gaat. De Sera strips ken ik verder niet maar die van Tetra bleken onbetrouwbaar - en daarvoor wilde ik waarschuwen voor het geval dat ;-)

Succes met je bak!

Onbetrouwbaar zal ik niet gauw beweren, alle strips wijken af van de meer betrouwbare druppeltesten, maar ook deze zijn maar een indicatie, maar goed genoeg voor onze hobby.

De waterwaardes zijn mooi nu, alleen GH is lager dan 3. Hoe verhoog ik dit?

Test je nog steeds met een stripje?

Ja nog wel.

Dan zou de gh ook 10 kunnen zijn.
Of zit er wat in je bak dat de waarden verlaagt?

Niet dat ik weet. Heb die twee baby gupjes er nu ruim een week in, en die groeien als kool, de plantjes trouwens ook. Dus kans is dus groot dat stripjes die waarde niet goed aangeven? Ik ga voorlopig nog geen visjes kopen, wil sowieso eerst die druppeltest koffer. Maar houd het een beetje in de gaten omdat ik natuurlijk niet wil dat de gupjes zich niet goed voelen.
Verder is er één plantje wat wat aan het verdorren is aan wat blaadjes, weet niet of het daardoor kan komen. Verder heb ik niets nieuws in de bak. (Wel het baby guppen poeder voer dus)

Kijk anders even op de site van je waterleverancief wat de gh waarde is van het kraanwater. Als je daarmee ververst gaat hij ook omhoog. Kun je niet naar een lfs gaan, en vragen of ze daar even je water willen testen met druppels?😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan