Eerste stap in CO2 toevoegen: bio CO2, CO2 systeem of vloeibare CO2


Aqua_Spy

Well-known member
Lid geworden
19 november 2020
Berichten
105
Leeftijd
44
Beste mede-aquarianen,

Heb onlangs een RIO 125 overgenomen en daarin de nodige planten geplaatst. De bak beschikt over LED verlichting die ik in totaal - verspreid over 2 blokken - acht uur lang hun werk laten doen. Vooralsnog gebruikte ik vloeibare CO2 (FloraGrow Carbo) maar ik ben inmiddels door mijn voorraaadje heen. Nu zit ik te twijfelen wat ik ga doen: nieuwe lading vloeibare CO2 halen of toch overstappen op Bio CO2 of wellicht een CO2 systeem.

Hoe belangrijk is CO2 voor het welslagen van je aquarium? Ik begrijp dat je het vooral voor de planten doet. Nu ben ik niet van plan helemaal los te gaan qua aquascaping maar het moet wel een mooie groene bak worden die groeit en bloeit. Al te gekke investering wil ik vermijden...

Had ook begrepen dat je prima zelf een bio CO2 toevoer kan maken maar is dat iets wat jullie een beginneling op dit gebied zouden adviseren?

bij voorbaat dank voor jullie advies!
 
Ooit ben ik met bio-co2 gestart om een tijdje te proberen of dit wel een meerwaarde had.
Nu 10 jaar en vele kg suiker/gist verder nog steeds tevreden ervan.
 
Ok daaruit maak ik dus op dat het het proberen waard was:) Gelijk in de weer gegaan met suiker en gist of eerst een bio-co2 pakket aangeschaft?
 
Ik heb twee groene bakken. 1 met toevoegen van CO2 en de ander zonder toevoegen van extra CO2.
Het kan beiden, alleen met CO2 heb je wat meer keuze in planten.

Belangrijkste is dat je de planten op elkaar afstemt. Meestal kun je wel stellen dat bij geen extra CO2 de verlichtingsduur en intensiteit wat lager moet. En daar kies je de planten op uit :)
 
Gestart met suiker/gist en een 1% omgekeerd bakje.
Reeds andere diffusors geprobeerd die veel meer co2 kunnen inbrengen.
Maar het (veilige) omgekeerde bakje blijft mijn voorkeur houden.
 
Het meest makkelijke vindt ik gewone co2 maar goed daar hangt voor de aanschaf een prijskaartje aan. Ook bio co2 kan prima werken en zoals je leest heeft Triple al hele goede ervaring daarmee.
De vloeibare die nu op is bij je heeft erg weinig toegevoegde waarde en bestrijdt eigenlijk algen. Het is een erg chemisch goedje.
 
Ok duidelijk. Helaas heb ik vrij lukraak plantjes uitgezocht en hierbij geen rekening gehouden met wel of geen CO2. Meeste zijn beginnersplantjes maar ik neem aan dat met beleid CO2 toevoegen geen schade toebrengt aan je planten.

nog een vraagje @triple : heb je destijds ook een drop checker gebruikt om het CO2 peil te meten? Of ging dit meer op gevoel? Uiteraard wil ik voorkomen dat de visbewoners het loodje leggen
 
Planten hebben juist co2 nodig dus teveel zal niet snel gebeuren als je dat met beleid doet. Ik zou in geval van co2 wel een continutest kopen van bv Colombo zodat je goed kan aflezen wat je co2 ongeveer is.
 
nog een vraagje @triple : heb je destijds ook een drop checker gebruikt om het CO2 peil te meten? Of ging dit meer op gevoel? Uiteraard wil ik voorkomen dat de visbewoners het loodje leggen
Ik zie dat je het hier al over hebt en dit is altijd aan te raden. Je kan ook de waterwaarden meten en de ph/kh tabel gebruiken maar dit is niet altijd betrouwbaar.
 
Ok dan ga ik vandaag of morgen even langs bij de aquariumboer om te kijken of zij zo'n continuetestje / drop checker in huis hebben. Voelt toch iets veiliger om iets controle-instrumentuur te hebben voordat ik met suiker en gist aan het werk ga. Scheikunde was al niet mijn sterkste vak vroeger;-)
 
Toevallig dacht ik vanmorgen wat kleurt hij donkerder dan normaal en ja de fles was leeg dus deze snel vervangen. Zo n ding is dus altijd handig om in de bak te hebben.
 
Hou er rekening mee dat je bio co2 slecht kunt sturen. De co2 die eruit komt is waar je het mee moet doen; en je kunt het niet uitzetten ook niet. Hoe dan ook, zorg dat je gewoon 8u licht gaat geven als je met co2 in de weer gaat, dat is ook beter voor de groei van je plantjes.
Een gewoon co2 systeem heeft uiteraard een hogere aanschafwaarde (via marktplaats scheelt een boel geld) maar is veel preciezer te sturen. Maandelijkse kosten daarvan vallen ook reuze mee, laten bijvullen kost de wereld niet en de dropcheckervloeistof ook niet.
 
ok thanks voor deze reacties. Ga kijken of er op MP iets moois te vinden is en zo niet, dan ga ik zelf in de weer! Laat tzt nog weten of het gelukt is
 
@benvo : uit haar tip leid ik af dat Co2 wereld van verschil maakt maar bovenal afhangt van soort planten. Ik heb een bonte mix plantjes in mijn bak staan waaronder Valisneria, Anubias, Echinodorus, Hereranthera en Javavaren en ten slotte Cardamine Lyrata (Chinees klimop). Dus ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat een aantal wel en een aantal geen co2 nodig hebben. Denk dat ik maar begin met een continuemeter dan weet ik hoe de vlag erbij hangt qua co2
 
Vooraf: Alle planten gebruiken CO2. Planten die geen CO2 gebruiken bestaan niet. Wel bestaan er verschillen in de hoeveelheid opgenomen CO2 door de soorten. Er zit ook altijd CO2 in je water. Je vissen zorgen daar bijvoorbeeld al voor. Dus er is niet altijd CO2 aanvulling nodig. Vallisneria is een plant die eigenlijk het liefst wat harder, alkalisch water wil. CO2 aanvullen hoeft voor die plant niet. Anubias is een plant die in beschaduwde plekken groeit. Een langzaam groeier die weinig licht wil en dientengevolge ook niet om extra CO2 vraagt. Bij Echinodorus hangt het van de soort af, de meeste variaties hebben een vrij grote tolerantie en vragen zeker extra bodemvoeding. Sommige willen ook wat meer licht wat kan leiden tot extra CO2 vraag. Maar er zijn ook exemplaren waarbij dat niet altijd nodig is. Hereranthera (Sterrenkruid) vraagt wel licht, het liefst zelfs veel. Wat dan weer tot gevolg heeft dat er om CO2 gevraagd gaat worden. Javavaren kan met gemiddeld licht toe, CO2 is ook niet direct nodig. Je Cardamine Lyrata tenslotte is een wat vreemde eend in de bijt. Ze hoort niet in een tropisch aquarium, het is eigenlijk een koudwater plant. Ze houdt het maar even vol, je ziet haar bladeren steeds kleiner worden waarna ze het loodje legt. Dit is eigenlijk een vijverplant waar ze dan wel weer graag op een zonnige plek staat.
 
Thanks @benvo voor het antwoord.

Die Cardamine Lyrata is idd een vreemde eend in de bijt en heb ik cadeau gekregen. Ik kijk nog even hoe het gaat met hem en als het behelpen wordt, gaat ie naar een nieuwe locatie. Ik begrijp dat er maar 1 plant is die echt extra CO2 nodig zou hebben, de anderen kunnen prima zonder.

De laatste plant die ik in mijn bak heb is een bacopa, kwam ik net achter.

Om te gaan investeren in een CO2 installatie enkel voor slechts 1 plant is denk ik een beetje too much. Tenzij de andere planten hiervan ook profijt zullen hebben en de algemene kwaliteit van mijn aquarium echt gaat verbeteren.

Kortom, ben er nog niet echt uit
 
Ow ja, ook niet onbelangrijk, was vergeten te vermelden dat algengroei nogal een dingetje is in mijn aquarium. De schade valt vooralsnog mee maar zou zonde zijn als het nog erger wordt...
 
Welke Bacopa soort heb je? Er zijn er meerdere maar de volgende twee zie je het meest. Een Bacopa caroliniana houdt op zich eigenlijk wel van licht. Een gemiddelde sterkte in elk geval. Een Bacopa monnierri ook. CO2 is hier eigenlijk in beide gevallen een twijfelgeval. Bij wat meer licht gaan ze er zeker om vragen en groeien ze ook mooier. Wat trouwens ook voor je andere planten geldt. Van welke alg heb je last? De soort kan ons al vertellen wat het probleem zou kunnen zijn. Nog mooier is wanneer we waterwaarden kennen gemeten, het liefst, met een druppeltest.
 
Ik vermoed dat ik een bacopa monnieri aangezien deze variant wat krullender is, net als de plant in mijn bak. Het type alg waarvan ik last heb, is denk ik groene alg. Dacht eerst baardalg maar ik krijg de algen er te gemakkelijk vanaf. Bovendien is er echt sprake van een waas die zich op planten en hout nestelt. Ik ga deze week een testkitje halen en dan de waarden delen!
 
Groene alg kent inderdaad twee varianten, een die gemakkelijk weg kan vegen en een hardere soort die dan ook moeilijker te verwijderen is. Beide soorten ontstaan bij een CO2 tekort. Bij de zachte variant, die jij kennelijk hebt, moet je dan ook nog denken aan plantenvoeding, niet alleen via de waterkolom maar ook bodemvoeding! De harde variant kan ook nog als een bijliggende oorzaak een fosfaat tekort hebben. Denk ook aan je watercirculatie, komt je bemesting overal?
 
CO2 toevoegen is geen wondermiddel tegen algen zoals veel mensen wel eens denken/verwachten.

Wanneer je CO2 toevoegt heb je een extra "knop" om aan te draaien in de balans van lich/-micro en macro voeding/CO2.

Er zit inderdaad een wereld van schil in de bakken (wel en geen CO2).

In de bak waar ik CO2 toe voeg heb ik veel meer onderhoud en komt alles veel preciezer. In de bak met toevoegen van CO2 heb ik sneller last van (baard)alg
De bak zonder CO2 is vrij onderhoudsarm en kan wel tegen een figuurlijk stootje.

Beiden bakken zijn mooi groen/ vol met planten.
 
Aan de filter zou het niet moeten liggen, dat is een eheim 2213 wat meer dan genoeg is voor een 125 liter bak. Echt, ik heb geen spraybar of iets dergelijks wellicht dat hierdoor de stroming minder is.

Als voeding gebruik ik capsules nutricaps root fertilizer en verder heb ik nog een flesje FloraGrow waarvan ik dagelijks de aanbevolen hoeveelheid gebruik.

Veder twijfel ik nu wel of het groene alg is of mss toch draadalg.

Hier een foto van de aangetaste planten.Wellicht dat dit eea verduidelijkt
 

Bijlagen

  • 20201124_204119.jpg
    20201124_204119.jpg
    584.3 KB · Weergaven: 95
Aan de filter zou het niet moeten liggen, dat is een eheim 2213 wat meer dan genoeg is voor een 125 liter bak. Echt, ik heb geen spraybar of iets dergelijks wellicht dat hierdoor de stroming minder is.

Als voeding gebruik ik capsules nutricaps root fertilizer en verder heb ik nog een flesje FloraGrow waarvan ik dagelijks de aanbevolen hoeveelheid gebruik.

Veder twijfel ik nu wel of het groene alg is of mss toch draadalg.

Hier een foto van de aangetaste planten.Wellicht dat dit eea verduidelijkt
Ik heb de 2213 op een 60 liter bak. Ding pompt 440 liter per uur, dus jij hebt 3 x je bakinhoud en dat is wat mij betreft niet geheel 'meer dan genoeg' meer maar eerder 'kan net aan'. Uiteraard is een en ander afhankelijk van de belasting, meer organisch/dierlijk afval is meer belasting. Als het veel moeite kost om je bak stabiel te houden cq je hebt de ene alguitbraak na de ander, heb je waarschijnlijk te weinig filtercapaciteit. Heb je daar geen last van, dan zit 't wel snor.
Voor wat de algen betreft heb je teveel licht / te weinig co2 zo te zien. Je kunt eens kijken wat drijfplantjes doen, een mooi bladerdek aan drijfplantjes neemt ook wat lichtsterkte weg. Hou er rekening mee dat die wel flink nitraat lusten, dus hou die waarde in de gaten.
 
CO2 toevoegen is geen wondermiddel tegen algen zoals veel mensen wel eens denken/verwachten.

Wanneer je CO2 toevoegt heb je een extra "knop" om aan te draaien in de balans van lich/-micro en macro voeding/CO2.

Er zit inderdaad een wereld van schil in de bakken (wel en geen CO2).

In de bak waar ik CO2 toe voeg heb ik veel meer onderhoud en komt alles veel preciezer. In de bak met toevoegen van CO2 heb ik sneller last van (baard)alg
De bak zonder CO2 is vrij onderhoudsarm en kan wel tegen een figuurlijk stootje.

Beiden bakken zijn mooi groen/ vol met planten.
Aangezien CO2 gebrek 1 van de meest voorkomende algenoorzaken is, zie ik het toevoegen van CO2 toch wel als een wondermiddel eigenlijk. Moet je wel verder de boel ook op orde hebben natuurlijk.
Een vrijwel algloos aquarium verkrijgen en behouden is echt niet zo heel moeilijk. Een paar basisregels.
 
Ik heb de 2213 op een 60 liter bak. Ding pompt 440 liter per uur, dus jij hebt 3 x je bakinhoud en dat is wat mij betreft niet geheel 'meer dan genoeg' meer maar eerder 'kan net aan'. Uiteraard is een en ander afhankelijk van de belasting, meer organisch/dierlijk afval is meer belasting. Als het veel moeite kost om je bak stabiel te houden cq je hebt de ene alguitbraak na de ander, heb je waarschijnlijk te weinig filtercapaciteit. Heb je daar geen last van, dan zit 't wel snor.
Voor wat de algen betreft heb je teveel licht / te weinig co2 zo te zien. Je kunt eens kijken wat drijfplantjes doen, een mooi bladerdek aan drijfplantjes neemt ook wat lichtsterkte weg. Hou er rekening mee dat die wel flink nitraat lusten, dus hou die waarde in de gaten.
Zo n filter doet bruto 440 liter en de bak is netto zeg maar 100 dus je hebt bruto 4,5x de inhoudt. Met een normale bezetting en goed onderhoud moet dat kunnen want dan hou je altijd nog 2x netto over. Zelf heb ik op zo n bak 8 jaar een 2213 gehad en dat ging prima.
 
Zo n filter doet bruto 440 liter en de bak is netto zeg maar 100 dus je hebt bruto 4,5x de inhoudt. Met een normale bezetting en goed onderhoud moet dat kunnen want dan hou je altijd nog 2x netto over. Zelf heb ik op zo n bak 8 jaar een 2213 gehad en dat ging prima.
Ik heb ook niet gezegd dat het niet kan; maar de andere kant - bij iemand anders behaalde resultaten bieden ook geen garanties voor TS.
 
Klopt helemaal hoor en het is ook afhankelijk van het onderhoud dat je pleegt en de bezetting. Maar goed bij een bak die niet zwaar is belast is in de regel 2x netto voldoende.
 
Ik heb er nu slechts 8 cory's inzitten dus aan de bezetting zal het vooralsnog niet liggen. Vanmiddag maar eens een testkitje halen en mss ook nog een continuemetertje
 
CO2 toevoegen is geen wondermiddel tegen algen zoals veel mensen wel eens denken/verwachten.

Wanneer je CO2 toevoegt heb je een extra "knop" om aan te draaien in de balans van lich/-micro en macro voeding/CO2.

Er zit inderdaad een wereld van schil in de bakken (wel en geen CO2).

In de bak waar ik CO2 toe voeg heb ik veel meer onderhoud en komt alles veel preciezer. In de bak met toevoegen van CO2 heb ik sneller last van (baard)alg
De bak zonder CO2 is vrij onderhoudsarm en kan wel tegen een figuurlijk stootje.

Beiden bakken zijn mooi groen/ vol met planten.
Nu heeft het hebben van baardalg m.i. niet van doen met het feit of je CO2 toevoegt. Wel met het feit dat je verhoudingen in je bak niet kloppen op dat moment. En dat kan ook wel degelijk gebeuren met z.g. CO2 toevoegingsvrije bakken. De planten in laatstgenoemde bakken zijn wel vaak ook wat minder gevoelig voor baardalg of andere struikelblokken door een grotere tolerantie. Wat maakt dat door die extra ruimte problemen minder snel optreden. Dat is de grond waarom ikzelf meen dat je, zeker in een bak waar je CO2 toevoegt, een vast punt moet hebben. In de vorm van zorgvuldig getuned licht op je plantenbestand. Waarop het overige afstemmen veel eenvoudiger wordt. Veel te vaak wordt er begonnen aan bijstellingen aan de verlichting op basis van problemen niet op het plantenbestand. Wat meteen en telkens weer nieuwe verhoudingen geeft die ook weer voor, soms zelfs ook andere, issues zorgen.
 
Vandaag maar even bij de aquariumboer langs geweest en in ieder geval drijfplanten gehaald om het licht enigzins te beperken. Dit weekend ga ik toch even kijken of ik zelf een bio Co2 systeem kan maken met de bekende huis- tuin en keuken middeltjes. Alleen verschillende meningen over het beste systeem en vooral over wat je in de bak zet. Ik lees dat een CO2 ladder verstandig is, ook zie ik diffusers waaronder zelfgemaakte bakjes langskomen. En ten slotte bruissteentjes. Die laatste lijkt mij dan de meest makkelijke optie.

Dan maar even goed aan kijken hoe het loopt. Aangezien ik nog niet veel vissen erzin heb zitten - slechts 8 cory's - is het risico op vissterfte minimaal want ik heb begrepen dat deze bodemliefhebbertjes wel tegen een stootje bestand zijn
 
Indien je een constante en veilige toediening van bio-co2 wenst is volgens mijn het enkel mogelijk met een omgekeerd bakje
 
Ok. Ga komend weekend eens een poging wagen. Hou jullie op de hoogte!
 
Ik gebruik al meer dan 9 jaar Bio Co2.
Ik maak gebruik van het DIY systeem dat eerst via Aliexpres op de markt kwam.

Ik gebruik het via een inline diffuser van JBL op mijn JBL 702e externe filter met als extra controle een dropchecker in de bak. Het vergt enige afstelling maar als je dan de juiste aantal bellen per minuut hebt ingesteld dan werkt het perfect.

Als ingrediënten gebruik je citroenzuur christallen en bakingsoda.

Kost mij ongeveer 50.- per jaar aan ingrediënten en 35.- aanschaf incl. diffuser.

hier een link naar het setje

=> Link oude versie
=> Link nieuwe versie

Ik heb de oude versie. Uitleg en en recept is bijgesloten en duidelijk uitgelegd.

Ik wou je deze optie nog meegeven om te overwegen.

16063366896936511577245101095915.jpg
16063367588678745827416570004229.jpg
16063368091246104446152660013129.jpg
 

Terug
Bovenaan