Eerste visbestand - Juwel RIO 350


Het zat bij de rio die ik kocht en de man zei dat dit zou helpen om de bacteriegroei op gang te brengen.
 
Het zal geen kwaad kunnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Gumo
Kleine update (na nog een stuk of 5 LFS -met local een redelijk wijds begrip- bezocht te heben):

Bodem:
Corydora sterbai (+/- 15 stuks)
Ancistrus albino gold (1 stuk, mogelijks 2)
Waaierhandgarnalen (stuk of 4)
Eventueel nog kleinere garnaaltjes, nog even uitzoeken of de rest van het bestand deze zou gerust laten.

Midden:
Hyphessobrycon bentosi white fin (25 à 30 stuks)
Nematobrycon palmeri (gewone of blauwe) (25 à 30 stuks) - bedankt hiervoor @Lysia, na uw opmerking toch eens wat beginnen opzoeken en na ze te zien in de LFS helemaal verkocht

Boven:
Enkele koppels goerami's, vermoedelijk T. Leeri, T. Leeri gold en blauwe spat.
Ondanks het iridovirus hebben we vertrouwen in de LFS die zei dat je hier pech kan met hebben of net niet... We wagen het erop.

Kuhlii's laten we voor wat het is gezien deze blijkbaar toch zelden te zien zijn en we de bodem iets 'vrijer' willen houden om op termijn mogelijks toch nog een dwergcichlide te plaatsen.
De ringbandsnoekjes vinden we nergens in de LFS en m'n vriendin is meer verzot op de goerami soorten.

Volgorde van toevoegen, na enkele weken indraaien;
Beginnen met de corydoras, schooltjes, de ancistrus, goerami's en waaierhandgarnalen.

Ondertussen alle planten aan het uitzoeken, al eens aan het denken hoe ik het kienhout ga positioneren en welke eventuele keien/stenen ik nog toevoeg.
 
Midden:
Nematobrycon palmeri (gewone of blauwe) (25 à 30 stuks) - bedankt hiervoor @Lysia, na uw opmerking toch eens wat beginnen opzoeken en na ze te zien in de LFS helemaal verkocht
Dan bedoel je de Nematobrycon Palmeri of de Inpaichthys kerri, ze lijken veel op elkaar, maar de nematobrycon wordt groter dan de kerri.
En graag gedaan, ze zijn mooi.

Ringbandsnoekjes zijn echt oppervlaktevisjes en als ik me niet vergis zijn er verschillende leden op het forum die met enige regelmaat jonkies hebben. Mocht het toch niet lukken met de goerami's.
Verder zie ik dat je 3 soorten goerami's wilt gaan houden of moet het woordje 'en' 'of' zijn?
 
Zou geen koppel ancistrussen doen maar solo houden want ze kweken verdraaid makkelijk met nesten tot 10 stuks en dat iedere 3 maanden en niemand die ze wil
 
Dan bedoel je de Nematobrycon Palmeri of de Inpaichthys kerri, ze lijken veel op elkaar, maar de nematobrycon wordt groter dan de kerri.
En graag gedaan, ze zijn mooi.

Ringbandsnoekjes zijn echt oppervlaktevisjes en als ik me niet vergis zijn er verschillende leden op het forum die met enige regelmaat jonkies hebben. Mocht het toch niet lukken met de goerami's.
Verder zie ik dat je 3 soorten goerami's wilt gaan houden of moet het woordje 'en' 'of' zijn?
Dan zal het de Nematobrycon Palmeri worden :)

Wel de LFS waar we het meeste het gevoel hadden dat we goed advies kregen en minder 'koop heel mijn winkel leeg' zei dat dit gezien de grootte van de bak wel moest lukken. 2 koppeltjes zouden we toch zeer graag hebben.
Al denk ik dat uw zin wijst op het territoriale karakter van de goerami's?
Dan misschien eens het kweektopic in de gaten houden en voor 1 mooi koppel goerami's gaan met een klein schooltje ringbandsnoekjes...
Zou geen koppel ancistrussen doen maar solo houden want ze kweken verdraaid makkelijk met nesten tot 10 stuks en dat iedere 3 maanden en niemand die ze wil
Dan wordt het één mannelijk exemplaar 😅 of twee mannelijke exemplaren? Ik neem aan dat die niet gaan beginnen vechten? :p
 
Hier zitten 11 corydora's peleatus, 5 Pangio Kuhlii ( weet dat er ook effe zwarte bestaan ), 7 kardinalen, 9 rasbora espei 15 guppen 2 hara jerdoni, 2 sewellia ( steenkruiper ) en een paar 100 neocaridina garnalen.

En dit gaat goed samen alleen van de 2 sewellia's is 1 heel territoriaal vrouwtje.

Voor de garnalen is er maar een hele dunnen lijn van waterwaarden dat de caridina en neocaridina samen kunnen. En weet ook dat je ze de 1ste maand heel weining gaat zien maar als ze beginnen met kweken gaat het snel. De neocaridina's die hier zitten zijn met 6 begonnen en zijn hier binnen het jaar naar meer dan 500 gegaan.

De goerami en garnalen gaat niet samen de goerami's zien de garnalen als snackje. Heel soms zullen ook de corydora's of de Pangio Kuhlii's een garnaaltje pakken maar dan gaan dat eerder zieke of zwake garnaaltjes zijn.

Maar de combinatie garnaal, corydora en Pangio Kuhlii is echt wel tof
 
  • Leuk
Waarderingen: Gumo
Dan zal het de Nematobrycon Palmeri worden :)

Wel de LFS waar we het meeste het gevoel hadden dat we goed advies kregen en minder 'koop heel mijn winkel leeg' zei dat dit gezien de grootte van de bak wel moest lukken. 2 koppeltjes zouden we toch zeer graag hebben.
Al denk ik dat uw zin wijst op het territoriale karakter van de goerami's?
Dan misschien eens het kweektopic in de gaten houden en voor 1 mooi koppel goerami's gaan met een klein schooltje ringbandsnoekjes...

Dan wordt het één mannelijk exemplaar 😅 of twee mannelijke exemplaren? Ik neem aan dat die niet gaan beginnen vechten? :p
Ik zou voor de goerami's zeer ernstig overwegen om een harem van één soort te nemen. Dat wil dus zeggen: 1m + 2v. 1m + 1v van één soort is al moeilijk, omdat de man dan de vrouw geen rust gunt. Door twee koppeltjes in je bak te doen heb je dat probleem dan dubbel.

Verder is mij op het forum door ancistruskenners verteld dat je absoluut géén 2 ancistrussen van gelijk geslacht in je bak moet doen, omdat ze elkaar doodvechten. Zelfs ancistrussen met verschillende kleuren schijnen niet goed te gaan. Ik heb er zelf geen ervaring mee (gelukkig).

Voor de ringbandsnoekjes (als je die nog steeds wilt) kun je je ook een oproep plaatsen, maar misschien is het verstandig om even na te gaan van te voren met iemand die ervaring heeft met de combi goerami-snoekje of dat problemen oplevert.
 
  • Leuk
Waarderingen: Gumo
Dan zal het de Nematobrycon Palmeri worden :)

Wel de LFS waar we het meeste het gevoel hadden dat we goed advies kregen en minder 'koop heel mijn winkel leeg' zei dat dit gezien de grootte van de bak wel moest lukken. 2 koppeltjes zouden we toch zeer graag hebben.
Al denk ik dat uw zin wijst op het territoriale karakter van de goerami's?
Dan misschien eens het kweektopic in de gaten houden en voor 1 mooi koppel goerami's gaan met een klein schooltje ringbandsnoekjes...

Dan wordt het één mannelijk exemplaar 😅 of twee mannelijke exemplaren? Ik neem aan dat die niet gaan beginnen vechten? :p
Als je mannen neemt die aan elkaar gewend zijn is er niet veel aan de hand en zal de rangorde vrij snel bepaald zijn, voeg je 2 willekeurige mannen samen is de kans vrij groot dat dit niet goed gaat
 
  • Leuk
Waarderingen: Gumo
Hier zitten 11 corydora's peleatus, 5 Pangio Kuhlii ( weet dat er ook effe zwarte bestaan ), 7 kardinalen, 9 rasbora espei 15 guppen 2 hara jerdoni, 2 sewellia ( steenkruiper ) en een paar 100 neocaridina garnalen.

En dit gaat goed samen alleen van de 2 sewellia's is 1 heel territoriaal vrouwtje.

Voor de garnalen is er maar een hele dunnen lijn van waterwaarden dat de caridina en neocaridina samen kunnen. En weet ook dat je ze de 1ste maand heel weining gaat zien maar als ze beginnen met kweken gaat het snel. De neocaridina's die hier zitten zijn met 6 begonnen en zijn hier binnen het jaar naar meer dan 500 gegaan.

De goerami en garnalen gaat niet samen de goerami's zien de garnalen als snackje. Heel soms zullen ook de corydora's of de Pangio Kuhlii's een garnaaltje pakken maar dan gaan dat eerder zieke of zwake garnaaltjes zijn.

Maar de combinatie garnaal, corydora en Pangio Kuhlii is echt wel tof
De goerami's zullen er toch wel echt in moeten dus dan vrees ik dat neocaridina niet mogelijk zal zijn. Maar bedankt voor de uitleg, ik dacht ook al dat deze 3 fijn waren om samen te hebben. Maar zie je de kuhlii's dan effectief regelmatig? Mogelijks pas eens ze 'gewend' zijn aan hun nieuwe biotoop? Gezien we vermoedelijk voor Dennerle Caviar of JBL Sansibar Dark zullen gaan, zouden de Kuhlii's allesbehalve effen zwart mogen zijn :p
Ik zou voor de goerami's zeer ernstig overwegen om een harem van één soort te nemen. Dat wil dus zeggen: 1m + 2v. 1m + 1v van één soort is al moeilijk, omdat de man dan de vrouw geen rust gunt. Door twee koppeltjes in je bak te doen heb je dat probleem dan dubbel.

Verder is mij op het forum door ancistruskenners verteld dat je absoluut géén 2 ancistrussen van gelijk geslacht in je bak moet doen, omdat ze elkaar doodvechten. Zelfs ancistrussen met verschillende kleuren schijnen niet goed te gaan. Ik heb er zelf geen ervaring mee (gelukkig).

Voor de ringbandsnoekjes (als je die nog steeds wilt) kun je je ook een oproep plaatsen, maar misschien is het verstandig om even na te gaan van te voren met iemand die ervaring heeft met de combi goerami-snoekje of dat problemen oplevert.

Als je mannen neemt die aan elkaar gewend zijn is er niet veel aan de hand en zal de rangorde vrij snel bepaald zijn, voeg je 2 willekeurige mannen samen is de kans vrij groot dat dit niet goed gaat
Bedankt voor de deskundige uitleg. 1 ancistrus zal dan volstaan en dan mag mijn vriendin één soort goerami kiezen waarvan we een harem nemen (m.a.w.; er komt een harem diamantgoerami 🙃) Een harem 1m en 1 t leeri en 1 t leeri gold zal ook wel geen goed idee zijn dan.
 
Kuhli's hebben een zandbodem nodig en elke andere bodem is ongeschikt voor ze omdat ze daarin niet kunnen graven
 
De goerami's zullen er toch wel echt in moeten dus dan vrees ik dat neocaridina niet mogelijk zal zijn. Maar bedankt voor de uitleg, ik dacht ook al dat deze 3 fijn waren om samen te hebben. Maar zie je de kuhlii's dan effectief regelmatig? Mogelijks pas eens ze 'gewend' zijn aan hun nieuwe biotoop? Gezien we vermoedelijk voor Dennerle Caviar of JBL Sansibar Dark zullen gaan, zouden de Kuhlii's allesbehalve effen zwart mogen zijn :p
De Kuhlii's zien we hier alle dagen vooral rond etenstijd en je ziet ze ook wat meer als de lichten uit zijn maar soms durven ze ook wel eens door de dag in een plant hangen voor een paar minuutjes.

Met caridina's hebben wij geen ervaring maar ik denk dat deze ook niet gaan lukken met de goerami's. Omdat deze ongeveer evengroot gaan zijn als de neocaridina's.
 
  • Leuk
Waarderingen: Gumo
Ik zou geen 'gemixt' harem van verschillende soorten goerami's nemen. Ik weet het, ik heb de fout óók in het begin gemaakt om geen keuze te kunnen maken en dan een 'postzegelverzameling' te hebben in je bak. Hoewel de individuele vissen dan erg mooi zijn, is het geheel onrustig en maakt een 'versnipperde' indruk.
Overigens heb ik 1 T. leeri (v) (ze is over van 3) én garnalen. Ik heb werkelijk geen flauw idee hoeveel garnalen ik nu nog heb en hoeveel ik er had toen ze in de bak gingen, maar ik zie nog steeds regelmatig een garnaal. Dus na een maand heeft ze ze nog steeds niet allemaal opgegeten. Ik denk dat als je zorgt voor meer dan voldoende schuilplaatsen voor je garnalen en wacht totdat die schuilplaatsen wat tot ontwikkeling gekomen zijn, het kan meevallen met het garnaleneten van de T. leeri.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Gumo
Vergeet ook niet te zorgen dat de khulii's niet de filter in kunnen zeker als ze nog wet jonger en kleiner zijn.

Ps hier ligt jbl sansibar ( white )
 
  • Leuk
Waarderingen: Gumo
Wel het was eigenlijk al beslist om JBL Sansibar dark te nemen, maar gezien ik schat 50kg nodig te hebben dacht ik misschien toch eens denken voor een goedkoper alternatief (filterzand ofzo) maar we willen het donker én niet riskeren voor onze visjes.

Mengen gaan we niet meer doen, de garnaaltjes zien we nog als we er ergens goedkoper kunnen vinden. Schuilholletjes gaan we sowieso erin steken, met de keramieken buisjes, planten, kienhout,…

Fijne avond allen!
 
Wellicht te laat, maar ik heb altijd begrepen dat je waaierhanden beter lang na het opstarten kan nemen omdat ze vrij gevoelig zijn voor schommelingen en het moeten hebben van het ecosysteem en voer en afval van andere vissen.

Verder ben ik benieuwd naar de bak, ga eens kijken of er al foto’s zijn :)
 
Wellicht te laat, maar ik heb altijd begrepen dat je waaierhanden beter lang na het opstarten kan nemen omdat ze vrij gevoelig zijn voor schommelingen en het moeten hebben van het ecosysteem en voer en afval van andere vissen.

Verder ben ik benieuwd naar de bak, ga eens kijken of er al foto’s zijn :)
Zeker nog niet te laat en had dit zelf ook gelezen ondertussen alle garnalen zullen eerder laat dan vroeg worden toegevoegd.

We zijn aan het verhuizen maar kunnen door omstandigheden pas binnen enkele weken in ons nieuwe huis, dus dan pas kan het aquarium worden ingedraaid. Enfin; vissen erin zal pas voor 2023 worden. Visbestand is ook nog maar eens gewijzigd, maar eerste zorgen zijn nu uitdokteren welke planten we willen steken (valt precies minder mee dan vissen te vinden die bij elkaar gaan) en of we al dan niet CO2 gaan toevoegen.
 
We zijn (bijna) aan het indraaien en dus begint het visbestand ook concreet te worden. Nu al enkele weken dat we het 'zeker' weten, met volgende resultaat:

Bodem:
Corydora sterbai (+/- 15 stuks)
Ancistrus albino gold (1 stuk)
Waaierhandgarnalen (stuk of 4)

Midden:
Hyphessobrycon erythrostigma (15 stuks)
Nematobrycon palmeri (25 à 30 stuks)

Boven:
Harem (1m + 2V) T. Leeri OF T. Leeri gold OF blauwe spat (men leert hier bij :p)
E. Annulatus (+/- 15 stuks)

Volgorde van toevoegen, na enkele weken indraaien;
Beginnen met de corydorassen, E. Annulatus, palmeri's, bloedvlektetra's, de ancistrus, goerami's en waaierhandgarnalen.

Ik post het uiteraard hier mochten er nog zaken zijn waar ik niet heb aan gedacht, om jullie te informeren en om mogelijks bij te leren :D

Nog een fijne avond!
 
Ondertussen zijn we we toch al een aantal weken later (vooral zeer drukke werkweken).

Reeds 5 corydoras sterbai, 10 Colombiaanse tetra, 10 Nematobrycon palmeri, 20 Neocaridina yellow backline & 10 Epiplatys annulatus zijn reeds geplaatst.

De Colombiaanse tetra zullen ooit worden verhuisd naar de andere bak.

Momenteel 2 mannetjes ringbandsnoekjes dood gevonden… Alles wijst op de zwemblaaw, er nog niet aan uit hoe dit zou kunnen komen.

Daarnaast ook wat baardalg op het mos op het kienhout, stukje eruit verwijderd, denk dat het tijd wordt de CO2 fles eens te laten vullen en als ik het tweede filter aansluit de atomizer in lijn te zetten.
 
Hoe was de man-vrouw verdeling?
3M - 7V en geen enkele keer de mannetjes betrapt achter elkaar te zitten. Het leek me wel goed zo?
 
3M - 7V en geen enkele keer de mannetjes betrapt achter elkaar te zitten. Het leek me wel goed zo?
Eens. Zou hebben moeten kunnen. Maar het blijft verdacht dat het 2 heren zijn die uitgevallen zijn. Als er geen andere spanning in het bestand zit, dan zou het kunnen dat 3 mannen deze keer niet voldoende was? Maar kan evengoed toeval zijn....
 
  • Leuk
Waarderingen: Gumo
Ze kunnen al stress gehad hebben vóór ze naar jou toe kwamen, en dan kan de verhuizing er net over geweest zijn. Ik zeg niet dat dat het is, maar het lijkt mij de waarschijnlijkste reden als er verder niets met de anderen gebeurt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Gumo
Net naar de winkel terug geweest (na een eerder mailtje) en blijkbaar heeft men dit weekend in hun bakken helaas ook uitval gehad van de Epiplatys Annulatus.

Zodus word ik gecompenseerd, maar belangrijker; weet ik dat de schuld niet bij mij ligt maar het een ongelukkig toeval betrof. Aangekomen in hun winkel zag ik reeds 2 dode visjes en een derde was ook op de bodem omgekeerd aan het zwemmen… Jammer.
Dank voor jullie info
 
Dan duim ik voor je resterende visjes dat ze het redden!
 
  • Leuk
Waarderingen: Gumo
Voorlopig leven ze nog…
Daarnaast ook gezien dat 1 garnaaltje eitjes draagt! Benieuwd naar wat dit wordt.

Daarnaast ook aan het zoeken naar hoe 2 externe filters het beste worden geplaatst in een aquarium. Er hoopt her en der vuil op en gezien het zand is wat onmogelijk blijkt om te stofzuigen… En ging sowieso de biomaster 350 erbij plaatsen met daarop dan de atomizer.

Heeft iemand tekeningen/advies om 2 spray bars / 2 vuilkorfjes in 1 aquarium te plaatsen? Voorlopig denk ik aan beide spray bars aan de achterwand en beide korfjes resp. links en rechts tegen de achterwand, zodat de circulatie bovenaan van achter naar voor loopt, beneden langs het glas en op de bodem naar achter.
 
De garnaal die eitjes aan het dragen is 😊
Ennnn de baardalg 🥲🙄
 

Bijlagen

  • E7A94C41-F3E0-45CA-8802-738F2AA994E6.jpeg
    E7A94C41-F3E0-45CA-8802-738F2AA994E6.jpeg
    271.5 KB · Weergaven: 38

Terug
Bovenaan