EHBO starlight pleco


Ik merk idd dat t met die strips niet te doen is maar testkoffers zijn echt duur! Welke tests moet ik echt hebben als het gaat om waterwaarden en welke zijn minder van belang?
Wat is duur, deze voor 34.95 en mogelijk nog wat goedkoper te vinden.

 
Wat is duur, deze voor 34.95 en mogelijk nog wat goedkoper te vinden.


Wat mij opvalt is dat ze in verschillende prijsklassen te krijgen zijn. Je hebt ze ook wat duurder van jbl. En de ene heeft 6tests en de andere een stuk meer. Maar die zijn dan ook 102euro.
Duur is relatief natuurlijk 😉 en in de ene zit wel een fosfaat test en in de andere niet..

welke tests gebruik je echt veel?
 
Ik gebruik met name:
KH, Fosfaat, nitriet, nitraat en soms de GH.
Voor de PH heb ik een controler hangen waarop ik dat kan zien, dus die zal je er dan nog bij moeten hebben.
 
De belangrijkste tests om in huis te hebben zijn No2 & NH3/4, daarmee kan je in ieder geval vervuild water uitsluiten.
pH, KH & GH zijn ook best handig om te weten.
No3 & Po4 alleen als je een plantenbak heb m.i.

Edit: dus eigenlijk de Colombo koffer die Ton aandraagt, daar zit bovengenoemde allemaal in :))
 
Wat mij opvalt is dat ze in verschillende prijsklassen te krijgen zijn. Je hebt ze ook wat duurder van jbl. En de ene heeft 6tests en de andere een stuk meer. Maar die zijn dan ook 102euro.
Duur is relatief natuurlijk 😉 en in de ene zit wel een fosfaat test en in de andere niet..

welke tests gebruik je echt veel?
JBL is idd duurder maar qua uitvoering naar mijn idee wat luxer. Een beter schepje, testpotjes die beter sluiten. Ik heb de indruk dat de inhoud van Wesdijk en Colombo heel dicht bij elkaar zitten.

Nitraat en fosfaat is idd ook dat ik vooral controleer tussendoor als extra.
 
Inderdaad. De Colombo testkoffer geeft een erg slappe indruk. Slap plastic. Zeven tests maar slechts zes cuvettes. Dat is niet het einde van de wereld, maar ook niet nodig, en storend omdat je niet in één zit alle tests kunt doen. De deksels sluiten inderdaad slecht en lekken (dat is ècht niet de bedoeling), en de meetstreepjes op de cuvettes komen niet overeen met de meetstreepjes van de spuit. De spuit is standaard, dus ik negeer de streepjes op de cuvettes. Wat de uitvoering van andere testkoffers betreft heb ik (nog) geen ervaring, want ik vul mijn testen ondertussen aan met losse testen van JBL en Sera. Misschien probeer ik ook eens Tetra, gewoon om te vergelijken.
 
Haha, da's 'Shaken, not stirred'.
🙂 Het schudden doe ik wel voorzichtig hoor. Omdat Colombo van die dopjes heeft die je over de cuvette heen moet drukken, perst er vaak vocht uit bij het sluiten, en ook erna, in mijn ervaring toch. Bij het openen is er dan weer een onderdruk in de cuvette, en moet je met beleid trekken om het open te krijgen zonder spetteren.
Kan ook gewoon aan mij liggen hoor, ik heb liever een glazen cuvette met draaidop, of een wat hogere cuvette met zo'n goed sluiten in-schuif-dop, in plaats van een kortere plastic cuvette met een overheen-druk-dop.🤭

Hoe dan ook, erg naar van je Starlight Pleco, Joicie. Wat verdrietig.
 

Terug
Bovenaan