Eheim 2073 filtert het zweefvuil er niet uit.


H

Henko

Guest
Hallo,

Ik heb een eheim 2073 op mijn bak van 250 liter zitten.
Het probleem is dat ik veel last heb heb van zweefvuil.
Ook na het schoonmaken van het filter nog steeds het zelfde probleem.
Ik heb nu een bakje met watten onder de uitloop van het filter in het aquarim geplaatst.
Na een paar uur zit er zeer veel vuil op de watten, wat dus inhoud dat het zweefvuil gewoon door het filter gaat.
Volgens mij zit het filter weer goed in elkaar, maar misschien doe ik iets verkeerd of moet er iets vervangen worden.
Iemand die een idee heeft waar ik eens naar kan kijken.

IMG_20200119_165047.jpg


IMG_1838.JPG
 
Wat als je nou die filterwatten in je filter stopt? Hoe is dat filter nu ingedeeld, heb je toevallig een foto?

Als het goed is zit onder het bovenste mandje een soort rooster met een wit filterpad. Die kun je eens vervangen of je stopt er filterwol in, maar die is dus bedoelt om al dat fijne zweefvuil op te vangen.
 
Laatst bewerkt:
Wat heb je in het filter?
Ook witte laag?

Dat moet gelijkin je filter opgevangen worden .met witte watten.
 
Bij zweefvuil is het goed om naar je vóórfilter te kijken. Daar zou ik als laatste laag filterdoek inzetten zodat het zweefvuil niet in je biologische deel komt. Daarbij zou ik dus nooit kiezen voor watten maar, als gezegd, voor filterdoek welk gemakkelijker schoon te maken is en bovendien te hergebruiken.
 
Ik heb nieuwe filterpads besteld en deze gisteren geplaatst.
Het filter bleek toch aardig vervuild maar de stroming was nog goed.
Na een dag filteren heb ik nog steeds zweefvuil maar het is een stuk beter.

Wel zag ik dat het afsluitdopje niet goed meer was, ik vermoed dat hier een een valse stroming door veroorzaakt word.
Hier zal ik ook eens een nieuwe voor bestellen.

IMG_20200122_191009.jpg

IMG_20200122_190945.jpg


IMG_20200122_190936.jpg
 
Ik zie heel veel media, en weinig spons of watten. Ik zou toch iets meer watten in je filter stoppen. met mijn JBL had ik hetzelfde, tot ik er watten in stak. Wel een dagje of 3 aanzien, er moet eerst wat smurrie in zitten.
 
Die zwarte ballen zou ik eruit halen, totaal geen toegevoegde waarde en neemt veel ruimte in.
zoals tommie zegt, meer watten
 
Daar hoort een rubber ringetje op
Die zwarte ballen zou ik eruit halen, totaal geen toegevoegde waarde en neemt veel ruimte in.
zoals tommie zegt, meer watten
Binnen in die zwarte balletjes zitten stukjes spons, hebben weldegelijk een toegevoegde waarde, onze pompen zijn soortgelijk ingedeeld (met enkel een schuimmat bovenop en een laagje wattenmat) alleen onze wattenmat komt bij ali vandaan en is een stuk fijner dus houdt veel meer vuil tegen
 
ja in een bioloog met een heel vak van die dingen maar toch niet in zo'n klein potje
 

Terug
Bovenaan