Wat is er nieuw

Eheim 2076 vraag..

• Onderwerp starter Onderwerp starter MrHangover
  • Startdatum Startdatum
M

MrHangover

Guest
Hallo,

Sinds twee weken staat er bij mij een prachtige Rio300 te draaien. Er natuurlijk rustig laten indraaien met wat water van mijn oude bak erbij enz enz.. Er staat in het meubel een Eheim2076 filter te ronken en deze deed het prima. Totdat ik gisteren de visjes erbij deed.

Vooralsnog leek alles goed te gaan maar vanochtend werd ik wakker en was de uitstroomsnelheid heel laag en brandde er een rood lampje onderop het "display" waar ook de andere knopjes zetten.

Een vlugge blik op de manual leerde mij dat of het filter verschoond moet worden, het instroomkorfje verstopt is of dat er een kink in de slangen zit. Nu heb ik het filter verschoond (was niet nodig, alles zag er nog goed uit), het instroomkorfje verschoond (zat wel wat rommel in, maar er was nog voldoende ruimte over voor water) maar nog steeds blijft de uitstroomsnelheid erg laag en het rode lampje brandt ook nog steeds. De slangen zijn gecontroleerd en die zien er ook goed uit.

Totale lengte slang is ongeveer 2.50 waarvan 1 meter instroom is en 1,50 meter uitstroom. Het lijkt me niet dat het aan de slangen moet liggen, anders zou het probleem al veel eerder de kop steken.. Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is??
Alvast bedankt...

Ik ken deze filter niet.. dus voor zinnig commentaar op deze pomp moet je even wachten op de kenners 😉
Wat ik me dan afvraag is of de doorstroming nog steeds traag is als je je filtermedium er even uithaalt.. of een deel er uit haalt..op die manier kun je misschien uitsluiten dat er ergens anders een verstopping zit?
Wat zit er voor filtermedium in trouwens?
Zelf had ik ook een tijd doorstromingproblemen, weliswaar met een andere pomp.. maar uiteindelijk bleek het te liggen aan een tikkie teveel vast filtermedium in de pot.. handje eruit gehaald en toen liep ie als een trein.

Edit: Het kan trouwens geen kwaad om met een trekveer en een stukkie filterwat even die slangen door te jassen.. wie weet zit 't 'm toch daarin.
Mijn slangen moet ik ook regelmatig even schoonmaken, ook al zien ze er van buitenaf nog geeneens zo vies uit.

Ik gebruik als filtermedium de normale substraten die Eheim allemaal levert plus watten op de bovenste laag. Het vreemde vind ik dat het pas na 2,5 weken problemen geeft, precies de dag nadat de visjes erin zijn gegaan.. Zou het toch moeten liggen aan vervuiling lijkt me.. maar zo snel??

Ik zou even wachten totdat Bertus wakker is 😉
Die heeft dacht ik ook deze pomp(en) in huis staan en heeft vaak goeie tips wat dit soort dingen betreft.
En anders stuur je 'm effe een PB'tje met verwijzing naar deze thread.

Ja ik heb al een aantal goede tips gelezen ja.. Ik ga zo maar eens nogmaals proberen om te kijken of het filter niet binnenin verstopt zit maar dat leverde net ook geen resultaat..

Je filter watten boven kunnen op geen enkele wijzen tegen de rotor aangezogen worden he?

Koppel de slangpilaar eens los, hou er een emmer onder,en kijk hoe de in-uitstroom is.

heeft niets met de visjes te maken,tenzij er 1 opgezogen is.

Slangpilaar heb ik net losgekoppeld, de instroom bleef hard doorgaan. Ik heb gelijk het hele filter uit elkaar gehaald en een beetje losgewoeld. Zag er allemaal schoon uit, met een kleine bruine vlek op het midden van de witte filterwat. Ik heb de wat een beetje losgemasseerd en weer er terug ingedaan. Alles weer aangesloten en nu lijkt het allemaal prima te werken.. Bedankt voor de tips!

Watten doe ik een grove blauwe 1 cm op.
Watten wordt gelijk vast gezogen. dus einde.
Met blauw wordt de aanzuig beter verdeelt.

Groene plak met sleuven, net onder de voorfilter niet vergeten?(ik heb de 2078, is hetzelfde, alleen 1 korf meer)

Gr. Rob.

Ik heb maar 1 zo'n groene plak. Ik heb nu hetzelfde probleem om de twee dagen ongeveer. Het is makkelijk op te lossen als je weet waar je moet zoeken, maar het lijkt mij toch niet helemaal de bedoeling met een filter van ruim �200. Die groene plak ligt onder de witte spons. Als ik die erboven wil hebben, zakt de spons weg in de rest van het filter, wat me ook niet helemaal de bedoeling lijkt. Ik ga vandaag naar de LFS, kijken of ze zo'n onderdeel kunnen leveren, anders doe ik wat Bertus voorstelde en leg er een blauwe mat bovenop.
En nog een probleem, wat niks te maken heeft met het filter. Vanochtend stond ik op voor werk om 0515 en toen zag ik dat de lampen nog aanstonden, dus waarschijnlijk de tijdklok kapot is.. Tjongejonge, de bak draait nu amper en week compleet en geeft me vrij veel problemen. Gelukkig is ie mooi geworden, anders was ik gelijk teruggegaan naar mijn kleine bakkie.

Haal er een tijdklok bij,bij de gamma. met drukkertjes in de rand.
Kan je met 5 minuten afstellen.
Geen pennetjes.

ik moet nog goed naar mijn oude klok kijken als ik zo terug ben van werk. Ik heb vanochtend alleen maar even snel de lampen uitgezet en toen naar werk gegaan.

Worden er geen watten o.i.d. het gat met het klepje ingezogen?

Gr. Rob.

De tijdklok werkt gewoon prima, blijkbaar had ik hem verkeerd ingesteld en ging hij elke ochtend tussen 0430 en 0600 aan.. Arme visjes.. Dat is opgelost nu.
@RobB: Dat is inderdaad precies waar het op lijkt en dat probeer ik nu tegen te gaan. Elke keer als ik het filter openmaak zit er een soort van harde prop in het midden van de witte spons, precies ter hoogte van het klepje.. Erg vervelend.

Heb je al eens gekeken of er niets het vliegwieltje blokkeert van de filter? (zal je wel een extra kapje moeten weghalen wrschnlijk)

Ik ben vanmiddag naar de LFS gegaan en gevraagd wat er nou aan de hand is ermee. Ze hebben me een roostertje gegeven (niet verkocht.. super service!!) wat ik op mijn witte filtermat kan leggen zodat deze er niet meer in wordt gezogen. Ik denk dat ik nu van mijn problemen af ben..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan