Eheim 2227 problemen


Marco1982

New member
Lid geworden
12 mei 2021
Berichten
4
Hoi allen,

Ik heb een probleem met mijn Eheim 2227 interval filter. Ik heb deze pomp nu al 10-15 jaar en tot op heden nooit geen gekke niet op te lossen dingen gehad met deze pomp.

Probleem:
Pomp intervalde niet meer en bleef dan hangen op een hoog waterniveau. Bleek een kapotte 0-ring op de stijgbuis. Nu heb ik deze vervangen en ook de interval unit is paar maanden terug al vervangen. Nu werkt hij weer alleen met een hoop lawaai alsof hij droog draait. Als hij vol is gooit hij het water er gewoon wel weer stil uit totdat het weer tijd is om te vullen.
Tempo van de interval is wel gewoon prima maar ook al laat je de pomp zo tijdje doorgaan het geluid van lucht aanzuigen blijft bij het vullen van de filter.

Wat al gedaan is:

- o-ring van de stijgbuis richting de pompkop vervangen
- Intervalsturing in zijn geheel vervangen. Ook de oude interval sturing geprobeerd geen verschil.
- Alle slangen schoongemaakt.
- Gehele pomp schoongemaakt en rubbers gecontroleerd.
- Spanbandje om het geheel zodat het bovenste gedeelte van de intervalsturing goed op zijn plaats blijft.




Wie o wie heeft een idee wat ik nog zou kunnen proberen?! Heb ondertussen de pomp de afgelopen 2 weken al meerdere keren uit elkaar gehad maar niks kunnen vinden. De originele handleiding is hier ook niet duidelijk in.
 
Ik denk dat @BigSmoke er even bij moet komen. Deze is expert met dit filter.
 
Dan wacht ik zijn reactie af ;)
 
Zie dit topic nu pas. Zo te lezen zijn er 4 mogelijkheden, welke de problemen kunnen veroorzaken.

1) De toevoerslang is of ergens gekneld, of zit verstopt ( alg , blaadjes, een dood visje, SLAKKEN) de pomp blijft immers zij nbest doen om water te krijgen, maar krijgt dat niet genoeg. Als er uiteindelijk toch genoeg water in de pomp zit, dan werkt de interval, hetgeen logisch is, want dan heeft de pomp geen water van "buitenaf"nodig.
Dat is ook de reden dat ik ALTIJD de "tijdelijke" voorfilterspons (EHEIM no. 2615270) gebruik. Deze stulp ik over het aanzuigkorje en maak ik 1 x per week schoon onder de kraan. wil je niet weten wat daar uit komt.
2) Er zit, opzij in de kop van de pomp een rubber stop met "flapje" ( Eheim nr 734340) deze wordt kort en gaat dan lucht doorlaten, waardoor de aanzuigfunctie sterk terugloopt. Ik vervang deze uit voorzorg elk jaar, Koop er maar een paar op voorraad en bewaar deze in de originele verpakking. Voor montage het deel met de "ringen" met zuurvrije vaseline insmeren.
3) Heel zelden komt het voor dat de rubberring onderaan de vlotter kort is geworden. deze vervang je door het setje ringen Eheim no 744421 te bestellen.
4) het kan ook zijn, dat de luchttoevoerslang afgeknepen zit, ook dan heeft de pomp moeite om voldoende water aan te zuigen. Zorg er overigens voor dat de luchttoevoerslang met het open uiteinde ALTIJD boven de wateroppervlak uitsteekt. Als de stroom uitvalt, kan anders je bak leeglopen via deze luchttoevoer slang.

No 1 en 2 zijn m.i, in jouw geval de boosdoener!
 
2) Er zit, opzij in de kop van de pomp een rubber stop met "flapje" ( Eheim nr 734340) deze wordt kort en gaat dan lucht doorlaten, waardoor de aanzuigfunctie sterk terugloopt. Ik vervang deze uit voorzorg elk jaar, Koop er maar een paar op voorraad en bewaar deze in de originele verpakking. Voor montage het deel met de "ringen" met zuurvrije vaseline insmeren.
Ik heb bovenstaand filter niet, maar het onderdeel dat je beschrijft zit wel in een ander filter van mij. Dus fijn dat je dit even meegeeft! Kan ik er ook rekening mee houden t.z.t. 😊(y)

Heb in ieder geval al eens ondervonden, toen het een keer los op de grond bleef liggen na onderhoud, dat dat stukje rubber heel erg nodig is voor een goede werking van de pomp...
 
Zie dit topic nu pas. Zo te lezen zijn er 4 mogelijkheden, welke de problemen kunnen veroorzaken.

1) De toevoerslang is of ergens gekneld, of zit verstopt ( alg , blaadjes, een dood visje, SLAKKEN) de pomp blijft immers zij nbest doen om water te krijgen, maar krijgt dat niet genoeg. Als er uiteindelijk toch genoeg water in de pomp zit, dan werkt de interval, hetgeen logisch is, want dan heeft de pomp geen water van "buitenaf"nodig.
Dat is ook de reden dat ik ALTIJD de "tijdelijke" voorfilterspons (EHEIM no. 2615270) gebruik. Deze stulp ik over het aanzuigkorje en maak ik 1 x per week schoon onder de kraan. wil je niet weten wat daar uit komt.
2) Er zit, opzij in de kop van de pomp een rubber stop met "flapje" ( Eheim nr 734340) deze wordt kort en gaat dan lucht doorlaten, waardoor de aanzuigfunctie sterk terugloopt. Ik vervang deze uit voorzorg elk jaar, Koop er maar een paar op voorraad en bewaar deze in de originele verpakking. Voor montage het deel met de "ringen" met zuurvrije vaseline insmeren.
3) Heel zelden komt het voor dat de rubberring onderaan de vlotter kort is geworden. deze vervang je door het setje ringen Eheim no 744421 te bestellen.
4) het kan ook zijn, dat de luchttoevoerslang afgeknepen zit, ook dan heeft de pomp moeite om voldoende water aan te zuigen. Zorg er overigens voor dat de luchttoevoerslang met het open uiteinde ALTIJD boven de wateroppervlak uitsteekt. Als de stroom uitvalt, kan anders je bak leeglopen via deze luchttoevoer slang.

No 1 en 2 zijn m.i, in jouw geval de boosdoener!
Bedankt voor de uitleg @BigSmoke

Nou ben afgelopen dagen er mee bezig geweest.
Puntje 1: Toevoerslang in zijn geheel gedemonteerd en schoongemaakt. Ook het laatste stukje in het pomphuis is schoongemaakt. Helaas heeft dit niet mogen baten.
Punt 2: Die had ik inderdaad ook al preventief vervangen en nu nog extra in de vaseline gezet maar ook dit heeft niet mogen baten.
Punt 3: Zit een nieuwe vlotter in. Heb ook al de oude en de nieuwe intervalsturing geprobeerd of het verschil maakt. Helaas niet
Punt 4: Ik heb de bocht het aquarium in vervangen door een harde buis maar ook dit heeft helaas niet geholpen. Ik kan nog wel proberen een nieuwe luchtslang erop te zetten aangezien deze te smal is om te reinigen.

Mocht je nog een suggestie hebben waar ik naar kan kijken hoor ik het graag.
 
Het probleem, zoals jij het beschrijft, lijkt op een te sterk verminderde water toevoer. Maar er kan ook een ander echt serieus probleem zijn opgetreden. Om daar enige zekerheid over te krijgen, had ik graag antwoord op de volgende vragen:
1) komt er water uit de uitstroom in je bak tijdens de vulperiode?
2) komt er dan ook lucht mee?
3) is de O-ring tussen verbinding boven en beneden tussen vlotterhuis en de pomp zelf ook vervangen?
4) hoeveel tijd zit er tussen begin vullen en leegdruk moment.
 
@BigSmoke Bedankt nog voor alle hulp.
Het probleem was de nieuwe vlotter. Die zakte net niet ver genoeg naar beneden. Met de oude vlotter werkt het namelijk wel naar behoren.
Ze lijken identiek maar ik denk dat de nieuwe vlotter niet zwaar genoeg is om erin te zakken.
 
Heeft niets te maken met het gewicht, de vlotter zakt doordat het waterniveau zakt in de filterbak. Als hij niet precies in de opening beneden valt dan sluit hij niet voldoende af. Dat kan alleen gebeuren als de hele filter niet volledig waterpas staat, of indien er een slakje of een ander stukje vuil blijft liggen op de rubbers aan de onderzijde van de vlotter. Zeker bij de 2227 is dat echt van belang.
 
Heeft niets te maken met het gewicht, de vlotter zakt doordat het waterniveau zakt in de filterbak. Als hij niet precies in de opening beneden valt dan sluit hij niet voldoende af. Dat kan alleen gebeuren als de hele filter niet volledig waterpas staat, of indien er een slakje of een ander stukje vuil blijft liggen op de rubbers aan de onderzijde van de vlotter. Zeker bij de 2227 is dat echt van belang.
Hallo, je enthousiasme over je verhalen over dit filter dat je kennelijk bezit werkt aanstekelijk. Je adviezen lezend merk ik dat je veel kennis hebt van dit filter. Uiteraard heb ik ook Eheim filters gehad maar nooit dit type. Het zijn van die ontwikkelingen die wel mijn interesse hadden en hebben. Klaarblijkelijk wordt dit type niet meer aangeboden? Weet je waarom dit zo is? Wat zou het voordeel eigenlijk moeten zijn van zo'n "nat/droog" vlotter systeem? Dank alvast voor je reacties.
 
De filter werkt via een nat/droog systeem, vollopend.leegdrukkend enz. enz. DE achterliggende gedachte hierbij is dat er door toevoeging van zuurstof ( uit de lucht via 3de slang) een dubbele biologische filtering gaat plaatsvinden, namelijk door bacteriën die uitsluitend IN het water leven en door bacteriën die OOK in de lucht/ op het land leven.
Daardoor zou de filterwerking tot 40 % effectiever zijn.
Bijkomend effect is dat tijdens het leegdrukken de uitstroming zeer veel hoger is dan tijdens het innemen van water, hierdoor wordt EN het ontstaan van een kaamlaag onderdrukt EN worden de vissen gedwongen om flink te zwemmen, tegen de "stroom" in, ook de planten worden zo beter omspoeld met vers water en afvalstoffen worden beter afgevoerd. Ik kan deze voordelen alleen maar bevestigen.

Deze filters ( er zijn er 4 verschillende van) worden niet meer gemaakt omdat de techniek vrij nauw luistert. Zijn niet alle factoren nauwkeurig op elkaar afgestemd dan werkt het intervalsysteem niet (meer). Ook de noodzaak van een bepaalde afstand tussen bodem aquarium en bodem filter is een heikel probleem, net als vervuiling van de toevoerslang(en). Daardoor komt er te weinig water ( druk) op de toevoer te staan en dan valt de interval uit. Verder raad EHEIM het gebruik van de sponsvoorfilter af, terwijl ik die juist nodig acht, omdat een slakje in de vlotterkamer al de intervalfunctie opheft. Ook het te rigoreus schoonmaken van de vlotter, ( een soort tempex met een coating) leidt tot beschadiging van de coating en DUS tot het volzuigen van de vlotter zelf, met water; resultaat de vlotter wordt te zwaar en werkt niet meer als vlotter en dus geen interval functie. Kortom, Eheim kreeg zoveel, reparatie/garantie gevallen te verwerken, dat men heeft besloten om de filters niet meer te bouwen. Wel zijn nog alle onderdelen te krijgen.

Ik vind het persoonlijk zeer jammer dat Eheim niet heeft geprobeerd om dit systeem te innoveren, het was zeer de moeite waard geweest!
 
Ik heb dit filter ook ongeveer een maand mogen gebruiken. En het is een heel gepiel om het werkend te krijgen.
Je hebt er even wat geduld voor nodig.

Maar je combineerd een trickle filter en een potfilter in een apparaat.

Op zich is dit een hele mooie functie. En met de huidige techniek hoef je niet meer afhankelijk te zijn van vlotters.
De nieuwe 5e filters zitten vol electronica. Dus wat kleppen aansturen ipv een vlotter zou al een hoop gepiel schelen.
Tevens kun je dan zelf de intervallen instellen.
Misschien komen ze er ooit nog eens op terug.

Je moet alleen wel van een bepaalde dynamiek houden. Het filter maakt geen monotoon geluid meer.
Maar dat veranderd steeds in een bepaalde volgorde.
 

Terug
Bovenaan