Eheim 240 LED+ lijkt in te zakken


Pleco L-239

Member
Lid geworden
31 januari 2021
Berichten
12
Leeftijd
26
Hi medeleden,

20210923_212903 - forum.png

Een aantal maanden geleden heb ik de eheim vivaline led+ 240 gekocht. (Nieuwere model)
Op dat moment heb ik de waterpas erbij gehaald, deurtjes rechtgezet, vloer gecheckt, pootjes versteld etc. zodat het in ieder geval allemaal recht staat.

Alleen nu lijkt het naar mijn idee dat de kast het gewicht niet aan kan, er is duidelijk te zien dat de kast op de niet ondersteunde punten aan het doorzakken is. Het aquarium steunt aan de randen en in het midden.
De deurtjes staan nog steeds waterpas, maar inmiddels steunt de horizontale plaat al bijna op het midden van het rechter deurtje.
Er staat niks op het aquarium, alleen een aantal stenen en hout in het aquarium zelf. De bak is iets minder gevuld, dan dat het mag dus ik vraag me echt af of het dan nog aan mijzelf kan liggen.

Dus is dit 'normaal' - of moet ik me zorgen maken en zo ja wat kan ik het beste doen?
Ik vind een zwembad mooi, maar liever in de tuin dan onverwacht in huis.....

Iemand een suggestie?

Groetjes,
Pleco-L239
 
Hoi Pleco

Dat zou niet mogen, zeker niet met een Eheim bak.
Ik zou even naar je leverancier bellen of mailen om het aan te kaarten, misschien is het een bekend probleem? Ga ik niet vanuit met een Eheim, maar wie weet?

Als de bak zelf ook vervormd dan loop je wel risico dat hij klapt.
 
Pleco, de bovenstaande reacties gewoon opvolgen.

Zelf heb ik ook een Eheim aquarium, ( scubaline) maar niet meer met de originele kast.

De voor / zij en achterruit van naar ik meen alle Eheim bakken staan rondom in een PVC hoekprofiel, 30x30 of 40x40 en zo wordt het aquarium gedragen.Ik sta er zomaar niet van te kijken als er 'iets' ligt tussen staande voorruit en het pvc profiel waar de bak instaat en waardoor die golvende weergave dit laat zien.Het hoekprofiel is datgene waar de merknaam Eheim op staat voor de volledigheid.

Kan ook zo maar zijn dat de voorruit aan de onderzijde uitsteekt t.o.v. De bodem en dus niet goed ( vrij) draagt in het pvc profiel en zorgt voor een drukpunt.
Zou even afwachten wat de winkelier voor idee heeft, misschien krijg je wel een nieuwe.

Om dit goed te onderzoeken zou de bak leeg moeten, van het onderstel af en onderzoeken hoe en wat met die dragende strip, zichtbaar maken dus.

Om vooraf reacties te ontvangen van bert,,dit is wel een Eheim bak hoe kom je bij die onzin, die kan ik vooraf verteld wel negeren, mijn Eheim bak daar kreeg ik jaren geleden na bezorging de zwarte omlijsting ( lichtkap) aan de bovenzijde niet op de bak, ik dacht dat deze pvc lijst krom was, tot dat ik met een grote winkelhaak vaststelde dat het aquarium van voor naar achteren 1 cm.Verschil liet zien.
Gr. bert
 
Hey Pleco

Prachtige bak hoor en met de aankoop kan weinig mis zijn
Het merk maakt kwaliteits kasten en bakken en steekt echt boven de conculega uit

Ik heb zelf een Eheim kast gehad en ik weet hoe die er aan de onderkant uitziet
Op het hout van de steundende panelen zitten nylon stripjes van een cm. of 5 (correct me whem I'm wrong)

Met dat in gedachte en naar jouw foto kijkend zou ik haast denken dat jouw vloer niet vlak genoeg is
Zeg maar net alsof het midden is blijven staan en de zijkanten (rechts op foto nog iets meer zo lijkt het dan hè) zich 'gezet' hebben door het totaal gewicht van de bak

Vergis je niet, in de nieuwste huizen zie je deze constructie fout wel vaker, soms door het snel of slecht gieten van de toplaag
(mijn vorige woning was de drempel van de schuifpui links 1,5 cm hoger dan rechts.. gewoon onoplettendheid van de bouwvakker zeg maar)

Ik hoop voor jou dat ik mij vergis, maar dat was mijn eerste indruk aan de hand van de foto
 
Hoi Pleco

Dat zou niet mogen, zeker niet met een Eheim bak.
Ik zou even naar je leverancier bellen of mailen om het aan te kaarten, misschien is het een bekend probleem? Ga ik niet vanuit met een Eheim, maar wie weet?

Als de bak zelf ook vervormd dan loop je wel risico dat hij klapt.

Hi bderooij,
Vandaag de winkel gebeld en die gaat het doorsturen naar de leverancier. :)
Dank voor je bericht

Ik zou ook zsm contact opnemen met de verkoper.

Hi jessicapilon
Heb contact opgenomen en gemaild.
Dank voor de aanvulling :)

Pleco, de bovenstaande reacties gewoon opvolgen.

Zelf heb ik ook een Eheim aquarium, ( scubaline) maar niet meer met de originele kast.

De voor / zij en achterruit van naar ik meen alle Eheim bakken staan rondom in een PVC hoekprofiel, 30x30 of 40x40 en zo wordt het aquarium gedragen.Ik sta er zomaar niet van te kijken als er 'iets' ligt tussen staande voorruit en het pvc profiel waar de bak instaat en waardoor die golvende weergave dit laat zien.Het hoekprofiel is datgene waar de merknaam Eheim op staat voor de volledigheid.

Kan ook zo maar zijn dat de voorruit aan de onderzijde uitsteekt t.o.v. De bodem en dus niet goed ( vrij) draagt in het pvc profiel en zorgt voor een drukpunt.
Zou even afwachten wat de winkelier voor idee heeft, misschien krijg je wel een nieuwe.

Om dit goed te onderzoeken zou de bak leeg moeten, van het onderstel af en onderzoeken hoe en wat met die dragende strip, zichtbaar maken dus.

Om vooraf reacties te ontvangen van bert,,dit is wel een Eheim bak hoe kom je bij die onzin, die kan ik vooraf verteld wel negeren, mijn Eheim bak daar kreeg ik jaren geleden na bezorging de zwarte omlijsting ( lichtkap) aan de bovenzijde niet op de bak, ik dacht dat deze pvc lijst krom was, tot dat ik met een grote winkelhaak vaststelde dat het aquarium van voor naar achteren 1 cm.Verschil liet zien.
Gr. bert
Hi Bert,

Tussen het profiel (waar eheim op staat) en de glazen bak heb ik een jbl aquapad liggen.
Hiervoor heb ik gekozen omdat de glazen bak over de houten plaat steeds weggleed. Daarnaast zou het volgens jbl ook oneffenheden kunnen wegwerken en mogelijke trillingen opvangen.
De 6 pootjes onder het aquarium (sorry dat hier geen foto van bij zit) zijn verstelbaar, waardoor ik er zeker van ben dat alles waterpas stond toen de bak/kast net geplaatst waren.

Als ik de winkelier zo hoorde moet inderdaad alles eruit en komt er een nieuwe kast onder. Met een beetje pech is het een ontwerpfout, maar daar ga ik niet van uit. Voorlopig even het antwoord afwachten... :)

Dank voor uw tips.

Hey Pleco

Prachtige bak hoor en met de aankoop kan weinig mis zijn
Het merk maakt kwaliteits kasten en bakken en steekt echt boven de conculega uit

Ik heb zelf een Eheim kast gehad en ik weet hoe die er aan de onderkant uitziet
Op het hout van de steundende panelen zitten nylon stripjes van een cm. of 5 (correct me whem I'm wrong)

Met dat in gedachte en naar jouw foto kijkend zou ik haast denken dat jouw vloer niet vlak genoeg is
Zeg maar net alsof het midden is blijven staan en de zijkanten (rechts op foto nog iets meer zo lijkt het dan hè) zich 'gezet' hebben door het totaal gewicht van de bak

Vergis je niet, in de nieuwste huizen zie je deze constructie fout wel vaker, soms door het snel of slecht gieten van de toplaag
(mijn vorige woning was de drempel van de schuifpui links 1,5 cm hoger dan rechts.. gewoon onoplettendheid van de bouwvakker zeg maar)

Ik hoop voor jou dat ik mij vergis, maar dat was mijn eerste indruk aan de hand van de foto
Hi Scalari,

De gietvloer is waterpas ( even snel gecheckt )
Het aquarium steunt op in ieder geval 2 a 3 betonnen ribben, zodat de 400 kilo erover verdeeld is.

Ik kan me wel voorstellen dat het een millimeter verzakt kan zijn sinds, maar ik vraag me af in hoeverre de kast dat verschil moet merken.
Alhoewel dit raar zou zijn als ik het verschil al niet kan zien behalve in de kast en als ik de waterpas op het aquarium leg.
Met het oog op de Eheim kwaliteit zou ik dat dan ook een beetje raar vinden.

Wat zou u doen als ik een nieuwe kast krijg / moet aanschaggen? Alsnog versterken of gewoon proberen?

In ieder geval dank voor de uitleg en tips :)
 
Als winkelier of leverancier niet naar behoren reageert gewoon contacten met Eheim. De nerderlandse leverancier heeft hoge marge op de eheim producten dus laat ze er niet te makkelijk vanaf komen.
 
Contact opnemen met Eheim is vooraf een mislukte missie, die heb ik jaren geleden via een e-mail op de hoogte gebracht van mijn probleem,,en heb als genoegdoening een grijze Eheim handdoeken opgestuurd gekregen met ja de naam Eheim daarop geprint.
De verantwoording voor geleverd is bij de distributeur of handelaar/aquariumwinkel ofwel de importeur, maar daar gaat de leverancier altijd mee in beraad.

Eheim heeft zijn verregaande verantwoording dus, net als meerdere grote bedrijven neergelegd bij een importeur.
 
Wat zou u doen als ik een nieuwe kast krijg / moet aanschaggen? Alsnog versterken of gewoon proberen?

In ieder geval dank voor de uitleg en tips :)

Nog een keer gekeken, ik blijf maar zien dat het lijkt alsof het midden omhoog wil, wat natuurlijk niet kan natuurlijk met pak em beet een 450 kilo
Ik zeg dus niet dat het zo is, maar het lijkt mij er wel op, vooral omdat je zegt dat hij eerst wel recht was.

Tsja wat kun je eraan doen, of zou zelfs nu al kunnen, mahjah een leuk klusje is het zowiezo al niet
Bak leeg en de allerdikste betonplex plaat die je kunt krijgen op maat onder de hele bodem op de vloer leggen

Zet je eerst de plaat recht op de grond en kijk je of hij niet kan wiebelen desnoods vang je evt. gewiebel op met een paar lucifertjes
Meer kan ik zo even niet bedenken (stalen frame lassen is kansloos want dat krijg je nooit vlak genoeg)
 
Wacht zoals je zelf al aangaf even op de reactie van de verkoper, ( je hebt een foto gemaakt, die de verkoper kan bekijken) maak de bak leeg en controleer na verwijderen aquarium eventueel in bijzijn van verkopende partij waar het ongemak zich bevind. Dit moet volgens mij naar voren komen, mits het aquarium perfect verlijmd is moet de oorzaak van vervorming gezocht worden in het dragende gedeelte, glas kan qua vlakheid (indien juist verlijmd) niet de oorzaak zijn van een golvend horizontaal gezien beeld zoals op de geplaatste foto te zien.

Het lijkt mij dat de bak de 'onderzijde' ofwel het dragend gedeelte zorgt voor deze vreemde omstandigheid.Waarbij ik nog steeds blijft haken bij de bak / hoekprofiel en dragend gedeelte.

Blijf dus helaas nog steeds bij de gedachte hangen dat tussen aquarium en onderstel iets niet goed gaat.
gr. bert
 
Ik lees dat je een onderlegger hebt gebruikt. Dit had niet gemoeten, staat in de handleiding.
 

Bijlagen

  • C51588BC-5201-40DD-8D80-8D5643A527B9.jpeg
    C51588BC-5201-40DD-8D80-8D5643A527B9.jpeg
    104.8 KB · Weergaven: 110
Hier een gelijk geval, van een aquarium facebook groep: Hey... ich habe einmal eine dringende Frage. Ich habe ein eheim vivaline 240 und habe zwischen Aquarium und Schrank eine Aquariumunterlage gelegt. Hab blöderweise nicht gelesen, dass eheim davon abrät. Jetzt habe ich festgestellt dass sich die obere Platte jeweils mittig über den Türen leicht durchbiegt. Nun die Frage: kann das zu einem Schaden führen? Könnte ich den Schrank ggf. Verstärken oder muss die Matte raus? Wenn ja wie bekomme ich die da wieder drunter weg, ohne das Becken komplett abzubauen?
 

Bijlagen

  • D5EB6BEB-D2AE-44D9-B6AE-31D00A8D1AED.jpeg
    D5EB6BEB-D2AE-44D9-B6AE-31D00A8D1AED.jpeg
    211.2 KB · Weergaven: 144
Kan aan nij liggen maar vind de plaat wel erg dun waar de bak opstaat :juggle:
bak zal net zo als juwel in een frame staan hier zit ruimte in dus kan het lijken of de bak vervormd terwijl alleen het frame vervormd goed is het niet.
Het lijkt me dat de bovenplaat kast vervormt vermoed zo dat deze te veel vocht heeft bevat en nu door droging krom trekt ondanks het gewicht wat er opstaat.
Zou voor een andere kast gaan en kosten van deze kast verhalen bij de leverantesier/verkoper.
Is zo en zo garantie werk.
 
Ja, wie weet komt het door die aquamat die ertussen ligt. Omdat die op de steunpunten in elkaar gedrukt wordt en bij de rest niet. Het aquarium zakt dan in zijn geheel een paar mm naar beneden waarna de aquamat die bij de deurtjes geen tegenkracht krijgt het spaanplaat naar beneden drukt. Zoiets denk ik dat er gebeurt. Misschien moet je de mat ertussenuit halen, wie weet trekt het weer recht. Maar wat de anderen zeiden, contact met de leverancier opnemen lijkt me ook verstandig.
 
Hopelijk niet teveel off-topic: momenteel heb ik bij Aquatlantis (qua kwaliteit toch enigszins vergelijkbaar met Eheim zou ik zeggen?) een vraag uitstaan over de maximale draagkracht van hun meubels. Heb een aquarium van hen op het oog met een gewicht van ca. 47 kilo en een capaciteit van 202 liter, terwijl volgens hun data sheet het bijbehorende meubel max. 280 kilo kan dragen. Dit houdt niet bepaald over! Bak vol leggen met stenen lijkt mij dan niet echt aan te raden. Beetje vergelijkend warenonderzoek gedaan: het bijbehorende meubel van de Rio 180 heeft een draagcapaciteit van 500 kilo! Dat is bijna 2x zoveel, terwijl de meubels op het oog zo'n beetje dezelfde constructie/materiaal bevatten. Aangezien ik de Eheim Vivaline serie ook interessant vind, ook daar online gezocht naar de draagkracht van de meubels maar dit niet gevonden. Ben benieuwd naar het vervolg Pleco!
 
Laatst bewerkt:
Ook ik wil nog wel een korte reactie delen, en net als bakvis hoop ik dat pleco dit niet erg vind, heeft allemaal bij elkaar wel een raakvlak.

Mijn Eheim Scubaline 460 stond even geleden op een daarbij behorend meubel, onderstel en dragend vlak/ bodem van 25 mm.Dik spaanplaat?

Een filter uitlaatslang heeft door het niet goed bevestigen / geleiden tegen de lichtkap tegen de binnenzijde staan spuiten waardoor ik s' morgens een waterlekkage zag op en aan de voorzijde van de voorruit, en zo omlaag.

Enkele dagen daarna ging deze bodemplaat uitzetten, gevolg, ander onderstel in elkaar getimmerd.

De ruimte achter de deurtje's waar we een externe pomp kwijt kunnen is weer wel watervast.
 
Hopelijk niet teveel off-topic: momenteel heb ik bij Aquatlantis (qua kwaliteit toch enigszins vergelijkbaar met Eheim zou ik zeggen?) een vraag uitstaan over de maximale draagkracht van hun meubels. Heb een aquarium van hen op het oog met een gewicht van ca. 47 kilo en een capaciteit van 202 liter, terwijl volgens hun data sheet het bijbehorende meubel max. 280 kilo kan dragen. Dit houdt niet bepaald over! Bak vol leggen met stenen lijkt mij dan niet echt aan te raden. Beetje vergelijkend warenonderzoek gedaan: het bijbehorende meubel van de Rio 180 heeft een draagcapaciteit van 500 kilo! Dat is bijna 2x zoveel, terwijl de meubels op het oog zo'n beetje dezelfde constructie/materiaal bevatten. Aangezien ik de Eheim Vivaline serie ook interessant vind, ook daar online gezocht naar de draagkracht van de meubels maar dit niet gevonden. Ben benieuwd naar het vervolg Pleco!
Je hebt van Aquatlantis meubels in goed 20mm dacht ik en ook in 40mm en ik heb dan de 40mm uitvoering.
 
Ik lees dat je een onderlegger hebt gebruikt. Dit had niet gemoeten, staat in de handleiding.
Hey, u was me voor.

Even een update voor de geïnteresseerden: Ik had inderdaad een onderlegger gebruikt. Dit op aanraden van een andere winkel.
Mijn eigen fout is dat ik het verder niet heb uitgezocht of dit kon/mag bij het aquarium.

De leverancier vertelde me dat het waarschijnlijk vanzelf weer oplost als ik de onderlegger eruit haal.
Mocht het dan nog steeds niet goed zijn, zou een nieuwe bovenplaat een optie zijn.

Stom, maar daar leer je weer van zeggen ze dan.

Iedereen bedankt voor het meedenken.
 
Onderligger de schuld nou:juggle: dat waag ik te betwijfelen zo matje is ca 0,5 dik en dat zou het krom trekken van de bovenplaat veroorzaken:S
Ach ja de wonderen zijn de wereld nog niet uit schijnbaar..
 
Onderligger de schuld nou:juggle: dat waag ik te betwijfelen zo matje is ca 0,5 dik en dat zou het krom trekken van de bovenplaat veroorzaken:S
Ach ja de wonderen zijn de wereld nog niet uit schijnbaar..
Denk dat het eerder krom lijkt omdat het matje ongelijk indrukt
 
Ik denk dat @tuinkabouter gelijk heeft


Ik heb geen idee hoe de onderkant van de Eheim bak eruit ziet, maar bij de Trofis zat er een soort profiel-lijst om de onderkant met 2 stabilisatie strippen overdwars (toch wel een milimeter of 3-4 dik
Dus de bak rust niet op het vlak (glasplaat) van de bodem maar op die strip of hoe je het ook noemen wilt, de breedte van die strip was een cm. of 3 aan de onderkant
Opzich logisch want een flinke zandkorrel zou al tot breuk kunnen leiden.

Ook bij de Trofis werd duidelijk vermeld dat je geen mat moet gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat @tuinkabouter gelijk heeft


Ik heb geen idee hoe de onderkant van de Eheim bak eruit ziet, maar bij de Trofis zat er een soort profiel-lijst om de onderkant met 2 stabilisatie strippen overdwars (toch wel een milimeter of 3-4 dik
Dus de bak rust niet op het vlak (glasplaat) van de bodem maar op die strip of hoe je het ook noemen wilt, de breedte van die strip was een cm. of 3 aan de onderkant
Opzich logisch want een flinke zandkorrel zou al tot breuk kunnen leiden.

Ook bij de Trofis werd duidelijk vermeld dat je geen mat moet gebruiken.
Juwel net zo
 
Als winkelier of leverancier niet naar behoren reageert gewoon contacten met Eheim. De nerderlandse leverancier heeft hoge marge op de eheim producten dus laat ze er niet te makkelijk vanaf komen.
Elke winkelier is verantwoordelijk voor geleverde goederen. Met spullen die niet in orde zijn moet je dus terug naar hen. Zij kunnen met eventuele problemen weer naar hun leveranciers. Veel producenten reageren niet altijd op klachten van een uiteindelijke gebruiker omdat dit de enige en juiste weg is van afhandeling.
 
Dat klopt helemaal Benovo.

Al even geleden eens vermeld hier op het forum dat mijn bak niet haaks was.Vervolgens is de winkelier langs-geweest en heeft een digitale foto van de afwijking gefotografeerd en deze meteen doorgezonden naar de importeur, ( met zijn camera) en enkele weken daarna van de winkelier een nieuwe bak gekregen.
 

Terug
Bovenaan