Eheim 4 of 5


L

Leyolm

Guest
Hoi allemaal,

Ik ben nu toch aan het kijken naar een externe filter. Nu twijfel ik tussen de Eheim 4 of 5 gen. Ik las bij de beschrijving van de 5: Individuele programma-instellingen: constant debiet, biomodus, pulsmodus en handmatige modus.
Betekent dit dat ik zelf kan instellen hoeveel doorstroom ik wil hebben? En kan dit bij de 4 niet? Het is toch een behoorlijk prijsverschil nu, waarschijnlijk omdat shops van hun 4 afmoeten omdat er nu eenmaal een nieuwe generatie is.

Iemand ervaring met beide of iemand die mij wat uitleg kan geven?

Bvd!
 
Betekent dit dat ik zelf kan instellen hoeveel doorstroom ik wil hebben? En kan dit bij de 4 niet?
Ik heb het even zitten youtuben en googelen.
Bij generatie 5 kan je inderdaad een gewenst debiet programmeren. Binnen het pompbereik zal de pomp dan geleidelijk bijschakelen naarmate het filter dichtslibt. In generatie 4 is deze functie er niet, met uitzondering van model 350e / 4e+ 350 (lekker verwarrend dubbel naamgebruik weer van Eheim).

Dus als die laatste qua capaciteit voldoet, is dat misschien een goedkopere mogelijkheid. Of moet ik zeggen: een ietwat minder achterlijk dure. xD
 
Ik heb het even zitten youtuben en googelen.
Bij generatie 5 kan je inderdaad een gewenst debiet programmeren. Binnen het pompbereik zal de pomp dan geleidelijk bijschakelen naarmate het filter dichtslibt. In generatie 4 is deze functie er niet, met uitzondering van model 350e / 4e+ 350 (lekker verwarrend dubbel naamgebruik weer van Eheim).

Dus als die laatste qua capaciteit voldoet, is dat misschien een goedkopere mogelijkheid. Of moet ik zeggen: een ietwat minder achterlijk dure. xD

Bedankt! Ja het is voor iemand die er niet in thuis is eigenlijk veel te verwarrend met al die dubbele benamingen. Ik merk dat ik mezelf eerst nog eens beter moet inlezen voor ik een beslissing maak. Het is toch al gauw 100 euro verschil. Al moet ik zeggen dat als ik het dan toch doe, ik het beter meteen goed kan doen.
 
Ik heb de Eheim 5e en ben er zeer tevreden mee. De pomp is krachtig, stil en werkt lucht makkelijk uit de pomp. Dat laatste vind ik zeer prettig (vergeleken een oase). Maar je zult wel iets teveel betalen, het is wel wat over geprijsd vind ik zelf. Omdat het aquarium ook van Eheim is, heb ik voor deze gekozen.
 
Ik heb de Eheim 5e en ben er zeer tevreden mee. De pomp is krachtig, stil en werkt lucht makkelijk uit de pomp. Dat laatste vind ik zeer prettig (vergeleken een oase). Maar je zult wel iets teveel betalen, het is wel wat over geprijsd vind ik zelf. Omdat het aquarium ook van Eheim is, heb ik voor deze gekozen.
Klopt het dat je zelf aan kan passen hoeveel liter per uur hij aan doorstroom geeft? En dat op ieder moment aan kan passen? Bijvoorbeeld als je jonge vissen hebt?
 
Bedankt! Ja het is voor iemand die er niet in thuis is eigenlijk veel te verwarrend met al die dubbele benamingen. Ik merk dat ik mezelf eerst nog eens beter moet inlezen voor ik een beslissing maak. Het is toch al gauw 100 euro verschil. Al moet ik zeggen dat als ik het dan toch doe, ik het beter meteen goed kan doen.
Klinkt leuk hoor die functies; maar hoe vaak ga je dat nou gebruiken? Filter neerzetten, aanzetten en gaan.
 
Muah, ik weet ook niet of ik er 2, 3, 400 euro voor over zou hebben. Maar als dat systeem de stroming zo stabiel weet te houden op ingestelde waarde X, is dat wel handig. Ik neem ook aan (gezien de variabele aansturing) dat het hier een DC-pomp betreft? Dan heb je ook meer een energierekening op maat, zeg maar. I.p.v. een AC-pomp die te allen tijde maximaal draait en slechts op de uitvoer afgeknepen wordt.
 
Ik heb een pro 3e, deze doet wat hij moet doen, maar wbt lucht is het crime.
Ik heb er een cerges reactor achter hangen, maar dan is het wel een gekloot met de lucht.
 
Je kunt de stroming regelen via de wifi. Het meest fijne van deze pomp vind ik toch het mechaniek om lucht uit de pomp te werken, de propeller gaat dan een aantal keer aan en uit (stoten). En natuurlijk een hoog debiet.
 
Ik houd tegenwoordig het filter als ik het schoon gemaakt hebt gewoon bijna op zijn kop dan is hij zo op gang.
Hij weegt dan wel wat, maar is binnen 5 minuten weer op gang.
 
Ik doe dat ook door de stekker er een aantal malen in en uit te doen en dat komt op hetzelfde neer denk ik en dat kost dus niks extra ;)
Ik zou niet weten wanneer er op een mechanische manier lucht uit mijn pomp gehaald moet worden. Mijn JBL 1502 schakel ik uit tijdens mijn waterverversing en na de verversing steek ik de stekker weer in het stopcontact zonder luchtproblemen. Moet er gereinigd worden dan voldoet het daarna om de filter even schuin te houden. Voor de rest zit er gewoon nooit lucht in het filter. Bovendien vermoed ik dat zo'n extra mogelijkheid, het mechanisch lucht weghalen, in een filter ook weer kan zorgen voor extra mogelijkheden die stuk kunnen gaan.
 
Een beetje lastig allemaal, als ik 50% ververs blijft de inlaat altijd onder water en laat de jbl901 gewoon doorlopen en de Eheim 2078 zet ik wat lager in debiet, nooit last van lucht, overigens als ik de pompen schoonmaak heb ik de lucht er binnen 5 minuten uit door wat te kantelen met de pomp.
 
Neem lekker een eheim prof 4 werkt perfect mist alleen de digitale opties van de prof 5. Eheim staat verder redelijk ver van de concurrentie in bouwkwaliteit (prof series) en gebruikersgemak.
 
Ik was er na een uur wel klaar mee(heb er een cerges reactor achterhangen)toen gewoon filter horizontaal en de lucht was bijna gelijk weg.
De kans op lekkage nam ik op de koop toe.
 

Terug
Bovenaan