Wat is er nieuw

Eheim classic 150 extreem luid

daand

Well-known member
Lid geworden
10 juni 2021
Leeftijd
20
Weer een nieuw topic met een nieuw probleem….

Ik heb een gloednieuwe eheim classic 150 voor mijn nieuw garnalenbakje. Ik heb een tijd geleden een tweedehands eheim classic 250 gekocht. Deze maakte ongelooflijk veel herrie.

Ik heb er toen ook een topic over aangemaakt. Ik heb ik die filter de rotor en as vervangen zonder resultaat en werkelijk alles geprobeerd. Ik dacht dat hij defect was (hij was tenslotte tweedehands) dus met dit nieuwe bakje wou ik de classic serie een nieuwe kans geven.

Ik heb de filter daarnet aangesloten en wat krijg ik: weer een verschrikkelijk luid gebrom. Het aquarium staat in de slaapkamer dus ben gehecht aan de stilte van de filter.

Ik begrijp dat een filter even moet ‘indraaien’ maar het kan toch echt niet zo luid zijn ik het begin? Uit de reviews heb ik gelezen dat deze filters quasi stil zijn maar dit klopt totaal niet bij mij.

Alles is gloednieuw en nog maar net in gebruik. Alle lucht is eruit. Wat doe ik fout?

Bijlagen

• IMG_6889.MOV
    12.5 MB
Maakt het filter ook nog dit geluid als je hem een stukje optilt? Zo nee dan zijn het trillingen die worden doorgegeven aan dat waar het opstaat.
Zo ja, zitten de zwarte rubberen dopjes op het asje?

Iets anders wat je nog kan proberen is het asje en de impeller licht insmeren met vaseline, dit kan geen kwaad voor het filter of aquarium bewoners.

Zou, wat ik volgens mij in je filmpje niet zie, kijken naar 2 "Eheim kranen met snelkoppeling", maakt het onderhoud aan je filter uiteindelijk makkelijker. kraantjes dicht en je kan je filter afkoppelen.

Net aangesloten zeg je, is er nog lucht aanwezig in het filter misschien.

Net aangesloten zeg je, is er nog lucht aanwezig in het filter misschien.
Niet voor zover ik kan waarnemen. Als ik de filter optil of kantel of zachtjes schudt komt er geen lucht meer uit. Wel microbubbels soms.
Maakt het filter ook nog dit geluid als je hem een stukje optilt? Zo nee dan zijn het trillingen die worden doorgegeven aan dat waar het opstaat.
Zo ja, zitten de zwarte rubberen dopjes op het asje?

Iets anders wat je nog kan proberen is het asje en de impeller licht insmeren met vaseline, dit kan geen kwaad voor het filter of aquarium bewoners.

Zou, wat ik volgens mij in je filmpje niet zie, kijken naar 2 "Eheim kranen met snelkoppeling", maakt het onderhoud aan je filter uiteindelijk makkelijker. kraantjes dicht en je kan je filter afkoppelen.
Als ik hem vasthoud maakt hij evenveel lawaai. Als ik met mijn hand druk uitoefen wordt hij ietsje stiller. De doppen zitten erop. Ik zal vaseline proberen straks maar dat heb ik destijds ook met de 250 geprobeerd en dan hielp niet echt. Ik hoop dat dit geluid komt doordat het hij nieuw is en dat hij stil wordt want met dit geluid kan ik echt niet slapen. Ik ben aan het overwegen om een kleine usb pomp aan de outlet slang te bevestigen en de filter zelf uit te laten maar dit lijkt me nogal drastisch.
De snelkoppelkranen ga ik bestellen waarschijnlijk.

Als je die insmeert gelijk de ronde rubberen ringetjes insmeren. Zou dan toch aan lucht denken wat er ergens nog inzit. Trillingen van de slangen op het aquarium is ook nog een mogelijkheid maar lijkt meer van de pomp af te komen. Eheims zijn over het algemeen behoorlijk stil.

Ik ga hem gewoon laten draaien en even erdoor proberen slapen en dan wordt hij hopelijk stil. Zijn jullie eheims gelijk stil of duurt het een paar dagen?

Hier heb ik dit nooit zo ervaren. Hoor je het ook als je iets zwaars op de kop legt?

Hier heb ik dit nooit zo ervaren. Hoor je het ook als je iets zwaars op de kop legt?
Het geluid wordt iets minder maar echt niet genoeg. Ik hoop dat het snel wordt opgelost want ik heb verschrikkelijk geslapen haha.

Ja ik weet niet hoe hard het geluid is maar laat hem anders even goed indraaien. Misschien tijdelijk even oordopjes indoen.

Wat gebeurt er als je het filtermateriaal even eruit haalt? Hoor je dan ook het geluid wanneer de pomp werkt? Welk filtermateriaal zit erin?

Misschien kun je een video posten waar het geluid duidelijk op hoorbaar is.

Een nieuw filter duurt 3-4 weken eer deze op zijn stilst is. Dan zijn as en rotor op elkaar ingesleten en zit er biofilm op.

Daarnaast hebben alle classics een holle kap over de motor. Deze kan geeft een hol geluid. Ik zet er altijd een gewicht op.
De filter zelf moet je het liefst op de grond zetten. Of iets heel zwaars.
Een kastje of kratje kan het geluid versterken. Denk aan de kast van een gitaar.

Maar op een slaapkamer, ga je in de nacht echt alles horen. Dan vind je een ventilator ook storend.

Wat gebeurt er als je het filtermateriaal even eruit haalt? Hoor je dan ook het geluid wanneer de pomp werkt? Welk filtermateriaal zit erin?
Ik zal het eens proberen als ik thuis ben. Het filtermateriaal bestaat uit de meegeleverde sponzen en filterwatten, en in de lege ruimte heb ik eheim bio media toegevoegd (witte holle buisjes).
Een nieuw filter duurt 3-4 weken eer deze op zijn stilst is. Dan zijn as en rotor op elkaar ingesleten en zit er biofilm op.

Daarnaast hebben alle classics een holle kap over de motor. Deze kan geeft een hol geluid. Ik zet er altijd een gewicht op.
De filter zelf moet je het liefst op de grond zetten. Of iets heel zwaars.
Een kastje of kratje kan het geluid versterken. Denk aan de kast van een gitaar.

Maar op een slaapkamer, ga je in de nacht echt alles horen. Dan vind je een ventilator ook storend.
Ik kan hem wel op de grond proberen zetten maar zou een isolerend kastje niet beter zijn? Ik meen me wel te herinneren dat iemand op het forum zei dat dit niet veel ging helpen omdat het een lage klank is.

Ik zal het eens proberen als ik thuis ben. Het filtermateriaal bestaat uit de meegeleverde sponzen en filterwatten, en in de lege ruimte heb ik eheim bio media toegevoegd (witte holle buisjes).

Ik kan hem wel op de grond proberen zetten maar zou een isolerend kastje niet beter zijn? Ik meen me wel te herinneren dat iemand op het forum zei dat dit niet veel ging helpen omdat het een lage klank is.
Mijn ervaring is dat pompen het stilst zijn, als je ze op de grond zet. Vaak is resonantie wat je hoort.

Echter bij de classic serie komt het meeste geluid uit de holle kap. Zet er om te testen eens een pak suiker of een fles cola op.
Als je daarmee de oplossing hebt, dan moet je een netter gewicht zien te vinden, want een pak suiker is ook zowat….

De filter is iets stiller geworden maar nog steeds niet zoals hij zou moeten zijn. Als ik met de filter schudt komt er soms wel lucht vrij dus dit kan wel de oorzaak zijn eventueel.

Indraaien kost ook meer tijd dan 1-2 dagen Daan en ik zou een paar weken geduld hebben. Als er lucht inzit dan even blijven schudden of scheefhouden tot het eruit is.

Indraaien kost ook meer tijd dan 1-2 dagen Daan en ik zou een paar weken geduld hebben. Als er lucht inzit dan even blijven schudden of scheefhouden tot het eruit is.
Ik heb er goede hoop op. Ik heb een dikke muts rond de kap gedaan met een gewicht op en het is echt al veel beter hierdoor. Als het nog een beetje stiller wordt kan ik erdoor slapen en ik vermoed dat hij vanzelf wel stiller wordt uiteindelijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan