Eheim Classic 1500XL vs Professionel 3 1200XL


M

Munky

Guest
In mijn queeste naar een goed filter voor mijn Rio 450 ben ik een aantal filters aan het overwegen. Twee daarvan zijn de Classic 1500XL vs Professionel 3 1200XL. Ik ben benieuwd naar welke van de twee jullie voorkeur uitgaat en vooral waarom.
 
Ik zou altijd voor een Classic gaan en niet voor een Pro, die geven helaas te vaak te veel problemen, is onder andere mijn persoonlijke ervaring.

Fluval, JBL en Hydor zijn ook nog mogelijkheden.
 
2x kleinere filters werkt vaak prettiger, dan kan je ze ook om en om schoonmaken.

Beetje off-topic maar zet je die dan op 1 aanzuiger en uitlaat of hou je dat apart? Ik heb er namelijk nog een Eheim Experience 250 naast gepland (die zat erbij).
 
Ik heb in mijn 150cm 2 Eheim Prof draaien, beide aparte aanzuig, maar op 1 uitstroombuis.
en dan alles met druk pvc.
 
Beetje off-topic maar zet je die dan op 1 aanzuiger en uitlaat of hou je dat apart? Ik heb er namelijk nog een Eheim Experience 250 naast gepland (die zat erbij).

kan allemaal, maar meerdere pompen op 1 aanzuig moet je wel een grotere maat aanzuigbuis gaan gebruiken om dat water ook aan te kunnen.

ik heb gewoon 2 inlaten en 2 uitlaten volgens onderstaande principe, uitgevoerd in druk pvc.
Stroming tekening.png

Je kan ook een spraybar over de gehele achterwand maken.

Om wat extra vuil af te zuigen is 2 separate aanzuig punten wel zo praktisch.
 
Wou de 1200xlt maar werd afgeraden omdat dat ding zo groot is dat die niet meer in de kast past.
 
Ik ken de Eheim 1500XL niet. Maar ik heb zelf een Pro 3 staan en een Experience. De Experience vind ik echt een prachtig ding, zit eenvoudig in elkaar en ieder onderdeel is los te vervangen. De Pro 3 kreeg ik bij de aanschaf van een bak via marktplaats. Ik heb hem nu een aantal keer uit elkaar gehaald en in elkaar gezet en ik vind het echt een onhandig ding. Ik ben best een handige knul, maar dit Pro is en no. Er zit te veel poespas in die pomp als je het mij vraagt.
 

Terug
Bovenaan