Eheim classic 2215 pomp niet meer goed


RednasNL

Well-known member
Lid geworden
16 oktober 2018
Berichten
741
Zoals de titel voorspeld pomp mijn classic niet meer goed.

Als het goed is is hij niet te vol en ook niet vuil. In het begin pompje hij beduidend beter.

Ik heb de as en rotor na gekeken maar daar zie ik niks vreemds aan.
Zit er iets in de kop zelf wat ik eventueel zou kunnen nakijken en vervangen?
Ik wil hem niet open maken zonder reserve onderdelen op voorhand erbij te hebben mocht hij er helemaal mee stoppen na het open maken.
 
Laat hem eens draaien zonder filter media. Dan heb je daar geen weerstand van.

Is de uitstroom dan nog onvoldoende, dan is er dus wat in de pompkop kapot
 
Ik zal vanavond eens testen moet toch de watten vervangen.

Wat zou er in dat geval kapot kunnen zijn dat hij toch nog pompt maar op 1/3e van zijn vermogen?
 
Geknikte slangen? Of erg vervuilde slangen?
Inlaat korfje vol vuil?

Het zal denk ik alles behalve de echte 'motor' zijn.
 
Blaas op je invoerslang. of die dicht zit.
En de uitvoer.

De kop kan je in de wasbak testen. met doek op uitstroom.

In de kop zit weinig wat kapot kan gaan.
 
Iedereen bedankt voor de reacties. Kwam net een site tegen die ze in de "aanbieding" hadden voor 79 euro. Dus een nieuwe besteld.

Bertus ik heb gister de bak opnieuw ingericht waarna ik het systeem weer vol liet lopen door op de leiding te zuigen. Dit ging moeiteloos.
 
Als ik de nieuwe binnen heb dan ga ik de oude eens goed onder de loep nemen.
 
Geknikte slangen? Of erg vervuilde slangen?
Inlaat korfje vol vuil?

Het zal denk ik alles behalve de echte 'motor' zijn.
Nope geen knikken, zuigen op de slangen gaat moeiteloos. Het was een tweedehandse dus ik heb geen idee hoe oud en hoe "goed" onderhouden hij was. Slangen zijn nog mooi schoon en het korfje en alles heb ik gister schoon gemaakt bij de herindeling van mijn bak.
 
Weet je zeker dat bij de rotor het magneetgedeelte goed op de as vast zit want ik heb dat ook een keer gehad en dat draaide door en daardoor maakte het schoepenrad veel minder omwentelingen en met een nieuwe was het verholpen.
 
Je kan de oude op je gemak eens goed uit elkaar halen.

Heb je ook de pompkamer en koelkanaal goed schoon gemaakt?
Heb je ook een rager door de uitvoer gehaald. Dus door het schuine aansluitstukje boven op de pomp?

Het zijn filters die niet stuk te krijgen zijn. Hooguit wat rubbers of een pomprad setje vervangen.
 
Weet je zeker dat bij de rotor het magneetgedeelte goed op de as vast zit want ik heb dat ook een keer gehad en dat draaide door en daardoor maakte het schoepenrad veel minder omwentelingen en met een nieuwe was het verholpen.

Of de rotor nokje afgebroken.
Draait hij wel.maar blijft de rotor staan.
 
Weet je zeker dat bij de rotor het magneetgedeelte goed op de as vast zit want ik heb dat ook een keer gehad en dat draaide door en daardoor maakte het schoepenrad veel minder omwentelingen en met een nieuwe was het
Je kan de oude op je gemak eens goed uit elkaar halen.

Heb je ook de pompkamer en koelkanaal goed schoon gemaakt?
Heb je ook een rager door de uitvoer gehaald. Dus door het schuine aansluitstukje boven op de pomp?

Het zijn filters die niet stuk te krijgen zijn. Hooguit wat rubbers of een pomprad setje vervangen.
De nieuwe komt morgen of overmorgen binnen en dan ga ik deze aan een grondige inspectie onderwerpen :) mocht ik het probleem vinden en hem weer volledig of groten deels goed aan het werken krijgen is dat misschien een reden om een tweede bakje erbij te zoeken :D Het vrouwtje zal het toch ook wel met me eens zijn dat het zonde is om die pomp droog te laten staan.?? ;)

Bedankt voor al jullie punten, ik heb een lijstje opgesteld met alles wat ik goed ga bekijken zodra de nieuwe loopt.
 

Terug
Bovenaan