Wat is er nieuw

Eheim classic 250 (2213) in 100cm?

Tacoqueen

Active member
Lid geworden
12 augustus 2019
Leeftijd
36
Ik had een aquarium van 80cm op zolder liggen en daarvoor een tweedehands eheim classic 250 gekocht.
Nu hebben we de plannen wat veranderd en willen we van marktplaats een mooie met kast kopen. Nu zag ik dat je voor hetzelfde geld eigenlijk ook wel een van 100cm hebt dus gaat mijn voorkeur daar wel wat naar uit.
Vraag is of ik de eheim pomp die ik heb liggen dan ook op een 100cm kan aansluiten of ik beter dan een wat sterkere kan aanschaffen?

50x 40 het is een juwel 180

Volgens de specificaties kan hij tot 250liter alleen ik vroeg mij af wat de ervaringsdeskundigen ervan vinden.

Volgens de specificaties kan hij tot 250liter alleen ik vroeg mij af wat de ervaringsdeskundigen ervan vinden.
De fabrieks specificaties zijn altijd erg optimitisch.
Dat haal je alleen zonder filter media en met hele schone slangen die ook niet al te lang zijn.

Ik zou dat niet doen want dat is net 2x de inhoudt bruto maar je houdt veel minder over. Ik heb deze ook op een 80cm en dat gaat inderdaad prima.

Wij hebben de eheim classic 2213, en we hebben een rio180, maar dat lijkt mij aan de erg krappe kant.

Het is natuurlijk erg afhankelijk van wat je wil met en in je aquarium, veel/weinig planten, veel/weinig decoratie, veel/weinig vissen, al of niet toedienen voeding voor planten en co2, waarbij de circulatie best belangrijk is. En natuurlijk ook welk soort vissen. Sommige vissen hebben een hekel aan een zuchtje stroming, anderen doe je geen groter plezier dan met een golfslagbad.

Wij hebben in onze rio 180 een jbl 902, die zo'n 900ltr per uur pompt. Dat gaat, maar het is wel kantje boord bij ons, als we problemen hebben in de bak heeft dit filter bij ons moeite het vlot weer in orde te krijgen. We hebben er inmiddels een intern filtertje bijgeplaatst voor een betere circulatie van voeding en co2.

Maar, er zullen ook mensen zijn met een inhoud in hun rio180 waarbij de jbl 902 al op het randje van teveel stroming is.

Weet je al wat je in je aquarium wil hebben?

Weet je al wat je in je aquarium wil hebben
Ik houd van een vrij beplant aquarium.
Ik had een bestand in gedachten voor een 80 cm en wilde dat eigenlijk ook in de 100 doe met eventueel wat grotere groepen:
Corydoras panda, rasbora (weet nog niet precies welke, of Galaxy of kubotai), garnalen (tijger of crystal reds), platy voor de kids en man. Eventueel nog ringbandsnoekjes.

Het is ook geen moeten de pomp. Ik heb M gekocht voor €25 en kan dat er natuurlijk ook nog wel weer voor vragen en een andere aanschaffen marktplaats staat er vol mee

Als je Corydoras panda wil houden kies dan wel de juiste bodem.
B.v. filterzand 0.4 - 0.8

Laat je ook geen voedings bodem aanpraten.

Als je Corydoras panda wil houden kies dan wel de juiste bodem.
B.v. filterzand 0.4 - 0.8

Laat je ook geen voedings bodem aanpraten.
Ik begin nu net weer na 6 jaar niks. Maar heb corydoras altijd op zand of akadama gehad. Ik heb nu filterzand liggen

Ik weet het niet of ik hem zou verkopen. Ik denk dat ik nog zo'n zelfde erbij zou kopen. En dan met 2 outlet setjes van jbl (dat is dan 2x2 spraybar dus totaal ongeveer een meter spraybar) een mooie geleidelijke stroming zou maken langs de hele achterwand. En dan aan beide lange einden een aanzuig.

Het is maar een idee en wellicht past het absoluut niet bij wat je wil, of misschien zijn er andere bezwaren tegen, maar het lijkt me een mooie manier om de stroming te verdelen.

Het schijnt dat je het zelf ook kan maken met pvc buis. Zo'n setje kost in elk geval rond de 10 euro compleet.

Normaal gesproken zegt men geloof ik dat wanneer je slangen en filtermedia gebruikt, er ongeveer de helft van het door de fabrikant genoemde aantal liters overblijft.
Maar ik heb ook wel eens gehoord dat er bij eheim meer dan de helft over blijft, dat die dus een meer realistische schatting zouden maken.
Misschien zijn er mensen die hierover uit ervaring wat kunnen zeggen?

Zou overigens geen crystalredgarnalen nemen, beetje duur voer voor je platys word dat dan, dan kun je beter kijken naar vuurgarnalen, kweken stukken makkelijker zodat niet alles weggesnoept word door je vissen

Zo handig ben ik denk ik niet :stars:

Zou overigens geen crystalredgarnalen nemen, beetje duur voer voor je platys word dat dan, dan kun je beter kijken naar vuurgarnalen, kweken stukken makkelijker zodat niet alles weggesnoept word door je vissen
Bij mij kweekten ze altijd als konijnen

Zo handig ben ik denk ik niet :stars:
Handig voor wat?

Ik bedoelde in elk geval dit setje van jbl, dat kan je net zo aansluiten op een eheim classic als het oorspronkelijke setje van eheim dat erbij hoort. Ik vind het persoonlijk zelfs nog makkelijker. Alleen zaten bij mij geen zuignappen bij het setje zoals op de foto wel staan. Wij hadden zelf nog liggen.

https://www.wesdijk.nl/dieren/filte...et-spray-12-16-cp-e700-900-4014162601575.html

Laatst bewerkt door een moderator:
Handig voor wat?
Om twee filters erop te zetten. Ik ben niet zo technisch aangelegd
Heb voorheen altijd binnenfilters gehad en durf nu pas de stap naar een buitenfilter, het lijkt mij zo moeilijk allemaal

Ik zou dan als je Eheim wilt liever voor een 2217 gaan die 1000 liter doet.

Ik zou dan als je Eheim wilt liever voor een 2217 gaan die 1000 liter doet.

Ah ja, op die manier. Misschien wel inderdaad.

Ik zat meer naar de kosten te kijken, dat een 2e 2213 plus filtermefia en kranen op zon ruime 80 euro komt, en een 2217 in dezelfde versie een krappe 155 euro.
Waarbij dan opgeteld eenzelfde filterinhoud. Maar uiteraard wel een verschil in liters, dat is waar.

Volgens mij heeft de 2217 tov de 2213 meer inhoudt en meer capaciteit.

Volgens mij heeft de 2217 tov de 2213 meer inhoudt en meer capaciteit.

Screenshot_20190909-174046.jpg
Screenshot_20190909-174124.jpg

Een 2213 kan op zich prima met een lichte bezetting en aardig wat planten, ik zou het wel durven.

Ga je echter een plantloze bak met goudvissen of cichliden houden dan is het verhaal anders. Als je bij je huidige bezetting blijft moet een 2213 (mits correct ingericht, zie dit filmpje en vervang biohome met biomedia naar keuze) mijn inziens prima gaan.

Het gaat erg off topic en dat was zeker niet mijn bedoeling dus bij voorbaat mijn excuses.
Ik dacht nu alleen nav je opmerking dat ik waarschijnlijk /misschien onduidelijk was.

Ik zei 2x 2213, omdat topicstarter al een 2213 heeft. Als daar voor 85 euro een 2e bijkomt is er 6ltr pot-inhoud en 880ltr /uur. Wij hebben die combinatie nu op een 120ltr aquarium en dat doet in mijn beleving meer dan een jbl 902. Met de 2217 kan ik het niet vergelijken.

Als topicstarter voor 150 euro een 2217 koopt is er 6ltr pot-inhoud plus 1000 ltr per uur, maar is er een 2213 over.

Maar topicstarter gaf eerder aan op te zien tegen 2 filters, dus dat alleen zou al een belangrijke reden kunnen zijn te kiezen voor de 2217 of een ander min of meer vergelijkbaar filter.

Ja nou ik heb hier ook een 80cm en daar bevalt de 2213 prima op en dat draait al jaren zonder problemen. Maar ik zou op een meterbak van zo n 200 liter zeker een 901 of 2217 nemen als er bij voorkeur 1 filter op zou moeten.

• Leuk
Waarderingen: GCJ
Is het ook een idee om die 2213 eerst gewoon aan te sluiten en dan als het niet goed werkt te vervangen voor een zwaardere?
Ik was zo vrij geweest om dezelfde vraag ergens anders te stellen en daar waren veel mensen met dezelfde combinatie en goede ervaring... Ik vind het een beetje lastig
In principe kan ik zo het filter verwisselen als ik de biomaterialen over zet in de nieuwe?

Verwisselen met een zwaardere als ik merk dat het niet voldoende is bedoel ik

2213 enkel kan op een Rio180 maar met een matig visbestand en veel planten, advies is beter een 2215 of 2x 2213.
2213 heeft een filter inhoud van 3liter met een flowrate van 440 die je mag halveren 200liter per uur als hij gevuld is met filtermedia dat is net voldoende is voor 150liter water.
2x2213 kom je op c.a 400liter per uur uit en je hebt 6liter filterinhoud dat volstaat voor 300liter water dus je hebt op 180liter wat overcapaciteit wat goed uitkomt om wat meer vissen te houden + betere doorstroming door de bak heen + minder filter onderhoud per filter.
Voordeel met 2 filters is dat je twee aanzuig punten hebt dus beter zweefvuil opvangt, ook onderhoud kan je verdelen per filter eens in de 3maanden om en om reinigen, zo hou je altijd een filter waar de bacterien op dat moment niet verstoord worden die alles opvangt van het gereinigde filter.

dus ja beter 2x 2213 als enkel 2215 vanwegen iets hoger debiet en 6liter filter volume + tijdens onderhoud kan je een filter om en om reinigen wat je bacterie cultuur stabieler houd.

Ga je grote naar een 2217 met een debiet van 1000liter deze kan je halveren naar 500liter per uur met een filter volume van 6liter kom je beetje het zelfde uit als met 2x 2213 wat iets meer voordeel bied op onderhoud en 2 aanzuig punten in het aqaurium dat meer zweefvuil zal vangen als één aanzuigpunt van een 2215 of een 2217.
.

Overzetten kan natuurlijk maar je hebt bruto 2x de inhoudt van je bak en dan hou je netto rond de 1x over en dat is toch erg weinig vindt ik. Maar goed het is jouw keus en als je dat wil proberen dan is dat aan jouw natuurlijk. Op MP kun je ook anders kijken voor een zwaardere want die worden vaak voor weinig al aangeboden.

2x de 2213 beter dan 1x 901?

2x 3 liter is 6 liter aan media
901 is al 7 liter. En bruto meer liter per uur.

Maar goed ik ben het wel eens met Jessicapilon.

Zou het niet doen. Zou een stap groter nemen.

Het voordeel van 2 is dat je ze om de beurt kan schoonmaken en als er eens een van beide defect raakt dan draait er nog een door. Het is dus een keuze die je moet maken.

1 liter siporax is voldoende voor de rio 180 en past makkelijk in een 2213. Dan nog ruimte voor een stukje mechanische filtering en je hebt een prima filter voor je aquarium. Al dat geouwehoer over het debiet van een filter en 1, 2, 6 of soms zelfs 10x de bak per uur is in mijn ervaring niet belangrijk. Het gaat om de inhoud van je filter en of je genoeg media kan aanbieden, en dat kan hij.

Ik zou zeggen begin gewoon en zoals je zelf al zei, vind je het toch te weinig dan kun je de filtermedia gewoon overzetten op een grotere filter.

Edit: Ik weet dat ik met deze mening in de minderheid ben, houd mij echter niet tegen om hem toch te uitten 😉

Leuke poll om eens na te kijken, de meeste gebruikers op dit forum hebben een debiet van 4 a 5 keer de inhoud van het aquarium. Wil je in de middenmassa zitten dan koop je inderdaad lekker een JBL e902 en pomp je lekker veel water rond. Dit is overigens een poll over het bruto filter volume. Met de 2213 zou je ook al aan de 2.4x inhoud zitten.
https://aquaforum.nl/threads/poll-van-9-mei-2017-hoevaak-pompt-jouw-filter-het-water-rond.100730/

Laatst bewerkt:
1 liter siporax is voldoende voor de rio 180 en past makkelijk in een 2213. Dan nog ruimte voor een stukje mechanische filtering en je hebt een prima filter voor je aquarium. Al dat geouwehoer over het debiet van een filter en 1, 2, 6 of soms zelfs 10x de bak per uur is in mijn ervaring niet belangrijk. Het gaat om de inhoud van je filter en of je genoeg media kan aanbieden, en dat kan hij.

Ik zou zeggen begin gewoon en zoals je zelf al zei, vind je het toch te weinig dan kun je de filtermedia gewoon overzetten op een grotere filter.

wil niet bij de hand zijn, maar , een Eheim classic 250 ofwel de 2213 volstaat voor gezeldschap aquarium tot max 150liter ! debiet is brutto 440 die je mag halveren als hij vol zit met filter media en hou je ruwweg 200liter debiet over op 180liter water is dan een cycle op een Rio 180 van 1.2x per uur.

Minimale debiet voor een beplant gezeldschap aquarium is 2x minimaal om voldoende door stroming te houden of je houd van zweefvuil door je aquarium heen dat zich amper verplaatst naar de aanzuigbuis dus neerslaat op de bodem en vervolgens zal moeten worden afgeheveld..dus extra onderhoud aan het aquarium zelf.
1liter siporax is voldoende voor 100liter water met een middelmatig visbestand in een gezeldschap aqaurium dus je hebt 2liter nodig voor een Rio 180 wat past in een 2213 en hou je 1liter mechanische filter ruimte over wat net genoeg is voor 150liter water in deze configuratie met flowrate en filter volume.
2213 is prima voor een 80cm bak als max, 2215 is geschikt tot 1meter , 2217 tot 1.20-1.40meter bakken alles daar boven van 1.50meter zit je al op een grotere serie van Eheim of een Fluval fx5 of fx6 om aan de 2x debiet te komen + genoeg filtermedia kan plaatsen voor zoveel liters water te behandelen als je zo weinig mogelijk zweefvuil wilt hebben in het water maar ook gezond water wilt behouden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan