Kun je zo zeggen Edje maar blijft jouw mening. Ik heb andere ervaringen.
Wederom, niet de ervaring die ik zelf heb. Komt die regel uit hetzelfde boek als 1cm vis per liter? Bodemonderhoud zal je wekelijks moeten doen maar mijn inziens ook met een groot filter. Wel zal je moeten zorgen dat er voldoende stroming is door je aquarium zodat de voedingsstoffen bij alle planten aangeboden worden. Dit is makkelijker met een filter met meer debiet, zeker niet onmogelijk met wat minder.
Ik begrijp je wel, veel debiet is tegenwoordig iets wat iedereen erg belangrijk lijkt te vinden, zie ook de poll die ik heb gelinkt.
Overigens Sera zelf zegt 1 liter per 200 liter water:
https://www.sera.de/us/product/freshwater-aquarium/sera-siporax-professional-15-mm/
Debiet 2x is als gewoon goed te beschouwen, deze stelling is een maatstaaf.. geen must of moet, natuurlijk met een lager debiet zal het ook gaan maar daar zitten haken en ogen aan zoals met veel meer vuil op je bodem.. en in het water en met name met bodembewoners zoals corydoras die woelen en vuil opwerpen van de bodem, praktijk gemeten en getest ja dat is in de praktijk ook meetbaar en al zeker als je aqaurium vol met planten staat die de stroming nog een extra hinderd riuchting de aanzuigbuis van het filter.
Je kan kiezen voor extra onderhoud in het aqaurium door een laag debiet 1x aan te houden, dan zal je vaak de bodem moeten afhevelen van vuil, heb je bodembewoners dan zal je meer zwwefvuil hebben in het water door het woelen en opwapperen van het molm op de bodem.
bij een hoger debiet van 2x zal dit al een stuk minder zijn en is meer een sweatspot voor minder vuil op de bodem dus minder zweefvuil in het water en betere doorstroming in het algemeen voor planten om de voedingsstoffen rond te pompen door je bak. dus optimale circulatie in zo'n situatie.
hoger debiet dan 2x zal nog minder vuil op de bodem geven en minder zweefvuil ciculatie is duidelijk aanwezig omdat planten ook wat beginnen te bewegen waar de stroming het sterkts is..
tehoog debiet laten zeggen 4x en hoger levert veel stroming op is niet erg nodig in een beplant aqaurium maar wel gewenst in een bak met bepaalde barbelen soorten of vissen die van stroming houden maar dan praten we over een speciale biotoop daarvoor.
Co2 injectie is een debiet van 1x veel te laag om het Co2 goed door het aquarium te verdelen dan is zelfs 2x nog te krap en kom je snel op 3x tot 4x debiet uit om door heel de bak het Co2 goed te verdelen onder de planten en met name aan de planten die het verst van de uitstroming staan en onder de uitstroom staan.
Dus ja size does matter or flow does matter als je sereus met planten in een aqaurium bezig bent maar goed... dat wil niet zeggen dat als iemand met makkelijke planten zonder Co2 noodzakelijk toevoegen en een debiet van 1x heeft geen mooi groeiend of mooi aqaurium zou kunnen hebben..
Alleen je onderhoud in het aqaurium is hoger met een laag debiet om hem schoon te houden van molm op de bodem omdat dit gewoon neerslaat door een zeer geringe stroming in het aqaurium daarom is vaak het advies niet lager gaan dan 2x debiet van het aqaurium in inhoud van liters wil je optimaal balance tussen onderhoud en stroming..