Wat is er nieuw

Eheim classic 250 (2213) in 100cm?

een Eheim classic 250 ofwel de 2213 volstaat voor gezeldschap aquarium tot max 150liter !
Kun je zo zeggen Edje maar blijft jouw mening. Ik heb andere ervaringen.
Minimale debiet voor een beplant gezeldschap aquarium is 2x minimaal om voldoende door stroming te houden of je houd van zweefvuil door je aquarium heen dat zich amper verplaatst naar de aanzuigbuis dus neerslaat op de bodem en vervolgens zal moeten worden afgeheveld..dus extra onderhoud aan het aquarium zelf.
Wederom, niet de ervaring die ik zelf heb. Komt die regel uit hetzelfde boek als 1cm vis per liter? Bodemonderhoud zal je wekelijks moeten doen maar mijn inziens ook met een groot filter. Wel zal je moeten zorgen dat er voldoende stroming is door je aquarium zodat de voedingsstoffen bij alle planten aangeboden worden. Dit is makkelijker met een filter met meer debiet, zeker niet onmogelijk met wat minder.

Ik begrijp je wel, veel debiet is tegenwoordig iets wat iedereen erg belangrijk lijkt te vinden, zie ook de poll die ik heb gelinkt.

Overigens Sera zelf zegt 1 liter per 200 liter water: https://www.sera.de/us/product/freshwater-aquarium/sera-siporax-professional-15-mm/

Laatst bewerkt:
Voor nitrificatie heb je 1 ltr siporax nodig op 200 ltr aquariumwater.

Ik zelf heb de 2213 op een 55L scape staan.
De scape staat erg vol, maar vind de stroming persoonlijk nog aan de zwakke kant.
Zelf zou ik voor een groter filter gaan op de 100CM.

Natuurlijk spelen er veel variabelen mee zoals al eerder vermeld, goed nadenken over wat je wilt dan kan men je ook beter advies geven.

Kun je zo zeggen Edje maar blijft jouw mening. Ik heb andere ervaringen.

Wederom, niet de ervaring die ik zelf heb. Komt die regel uit hetzelfde boek als 1cm vis per liter? Bodemonderhoud zal je wekelijks moeten doen maar mijn inziens ook met een groot filter. Wel zal je moeten zorgen dat er voldoende stroming is door je aquarium zodat de voedingsstoffen bij alle planten aangeboden worden. Dit is makkelijker met een filter met meer debiet, zeker niet onmogelijk met wat minder.

Ik begrijp je wel, veel debiet is tegenwoordig iets wat iedereen erg belangrijk lijkt te vinden, zie ook de poll die ik heb gelinkt.

Overigens Sera zelf zegt 1 liter per 200 liter water: https://www.sera.de/us/product/freshwater-aquarium/sera-siporax-professional-15-mm/

Debiet 2x is als gewoon goed te beschouwen, deze stelling is een maatstaaf.. geen must of moet, natuurlijk met een lager debiet zal het ook gaan maar daar zitten haken en ogen aan zoals met veel meer vuil op je bodem.. en in het water en met name met bodembewoners zoals corydoras die woelen en vuil opwerpen van de bodem, praktijk gemeten en getest ja dat is in de praktijk ook meetbaar en al zeker als je aqaurium vol met planten staat die de stroming nog een extra hinderd riuchting de aanzuigbuis van het filter.

Je kan kiezen voor extra onderhoud in het aqaurium door een laag debiet 1x aan te houden, dan zal je vaak de bodem moeten afhevelen van vuil, heb je bodembewoners dan zal je meer zwwefvuil hebben in het water door het woelen en opwapperen van het molm op de bodem.
bij een hoger debiet van 2x zal dit al een stuk minder zijn en is meer een sweatspot voor minder vuil op de bodem dus minder zweefvuil in het water en betere doorstroming in het algemeen voor planten om de voedingsstoffen rond te pompen door je bak. dus optimale circulatie in zo'n situatie.
hoger debiet dan 2x zal nog minder vuil op de bodem geven en minder zweefvuil ciculatie is duidelijk aanwezig omdat planten ook wat beginnen te bewegen waar de stroming het sterkts is..
tehoog debiet laten zeggen 4x en hoger levert veel stroming op is niet erg nodig in een beplant aqaurium maar wel gewenst in een bak met bepaalde barbelen soorten of vissen die van stroming houden maar dan praten we over een speciale biotoop daarvoor.

Co2 injectie is een debiet van 1x veel te laag om het Co2 goed door het aquarium te verdelen dan is zelfs 2x nog te krap en kom je snel op 3x tot 4x debiet uit om door heel de bak het Co2 goed te verdelen onder de planten en met name aan de planten die het verst van de uitstroming staan en onder de uitstroom staan.
Dus ja size does matter or flow does matter als je sereus met planten in een aqaurium bezig bent maar goed... dat wil niet zeggen dat als iemand met makkelijke planten zonder Co2 noodzakelijk toevoegen en een debiet van 1x heeft geen mooi groeiend of mooi aqaurium zou kunnen hebben..
Alleen je onderhoud in het aqaurium is hoger met een laag debiet om hem schoon te houden van molm op de bodem omdat dit gewoon neerslaat door een zeer geringe stroming in het aqaurium daarom is vaak het advies niet lager gaan dan 2x debiet van het aqaurium in inhoud van liters wil je optimaal balance tussen onderhoud en stroming..

Laatst bewerkt:
Ik zou dan als je Eheim wilt liever voor een 2217 gaan die 1000 liter doet.
Jeetje. Staat hier op een 300 liter bak.

Die 2213 kan best op een 100cm.

En als je iets meer zekerheid wilt, dan de 2215.

Die classics filteren beter dan de moderne versies.

Dus dit is een beetje overkill zo 1x 2217 en 2x 2213 op een Rio 180 ? 😛

Nou dit is overkill maar ik heb de bak een beetje heringericht en was ven al het vuil dat los kwam eruit aan het filteren..
Staat hier standaard een Eheim pro 4 600 op te beulen deze heb ik al 2jaar geleden aanschaft, resultaat dat ik de bodem niet meer hoef af te hevelen van vuil.

69684940_2995533227184711_5289671087414575104_n.jpg

Bedankt voor de uitvoerige uitleg. Ik vraag me af of degene die het filter in de meter bak heeft ook toevallig een filmpje heeft zodat ik de stroming kan bekijken? Ben ik wel benieuwd naar.

Zo heeft iedereen zijn plasje eroverheen gedaan?

TS had je wat aan alle adviezen?
Nou ik laat het allemaal eerst maar even bezinken haha
Ik dacht als ik de bak heb moet ik m toch testen met water kan ik best even de pomp aansluiten en kijken hoe die stroomt. Anders kan ik nog een nieuwe kopen voor ik de bak opstart

Nou ik laat het allemaal eerst maar even bezinken haha
Ik dacht als ik de bak heb moet ik m toch testen met water kan ik best even de pomp aansluiten en kijken hoe die stroomt. Anders kan ik nog een nieuwe kopen voor ik de bak opstart
Ik zelf zou voor de 2217 gaan en anders elders een 2213 erbij nemen of een 902 erbij. Heb je goede filtratie plus goede debiet.

Ja dan zou ik zeker de 2215 nemen want netto 1x overhouden is niet echt veel en al helemaal niet bij wat meer belasting.

Dus dit is een beetje overkill zo 1x 2217 en 2x 2213 op een Rio 180 ? 😛

Nou dit is overkill maar ik heb de bak een beetje heringericht en was ven al het vuil dat los kwam eruit aan het filteren..
Staat hier standaard een Eheim pro 4 600 op te beulen deze heb ik al 2jaar geleden aanschaft, resultaat dat ik de bodem niet meer hoef af te hevelen van vuil.

Bekijk bijlage 279577
Eheim 600 pro is prul. Dat ding filterde lang niet zo goed, als één 2217.

Bodem hoef ik nooit af te hevelen. Heeft met de C:N ratio te maken.
Als deze goed is, mineraliseert al het vuil binnen 1 dag.

Eheim 600 pro is prul. Dat ding filterde lang niet zo goed, als één 2217.

Bodem hoef ik nooit af te hevelen. Heeft met de C:N ratio te maken.
Als deze goed is, mineraliseert al het vuil binnen 1 dag.

Klopt de pro 600 is kwa materiaal matig te noemen, maar de filter werking en debiet is wel in orde.. mits je zelf de filterinhoud goed indeeld en niet de indeling van standaard van Eheim aanhoud waar je eerst grof spons daarna biomech 2x mandje plastic buisjes dan 1x mandje biomech pro 1x mandje substrare pro met daar boven op filtervlies is geen juiste indeling.
Met deze indeling werkt hij uitstekend grof spons , 1x mandje medium spons en daar boven op filterwaten, 2e mandje biomech pro, 3e mandje siporax en 4e mandje substrate pro en klaar.
Dat werkt hier gewoon goed zonder echt het debiet te belemmeren van het filter zelfs, 6maanden draaien zonder onderhoud is dan ook geen probleem.

Maar de classic 2017 is kwa degelijkheid en duurzaamheid veel beter en betrouwbaarder.. maar dat is eigenlijk de hele classic range vergeleken met de laatse pro serie van Eheim.

Klopt de pro 600 is kwa materiaal matig te noemen, maar de filter werking en debiet is wel in orde.. mits je zelf de filterinhoud goed indeeld en niet de indeling van standaard van Eheim aanhoud waar je eerst grof spons daarna biomech 2x mandje plastic buisjes dan 1x mandje biomech pro 1x mandje substrare pro met daar boven op filtervlies is geen juiste indeling.
Met deze indeling werkt hij uitstekend grof spons , 1x mandje medium spons en daar boven op filterwaten, 2e mandje biomech pro, 3e mandje siporax en 4e mandje substrate pro en klaar.
Dat werkt hier gewoon goed zonder echt het debiet te belemmeren van het filter zelfs, 6maanden draaien zonder onderhoud is dan ook geen probleem.

Maar de classic 2017 is kwa degelijkheid en duurzaamheid veel beter en betrouwbaarder.. maar dat is eigenlijk de hele classic range vergeleken met de laatse pro serie van Eheim.

ik denk dat Biljoenblik ook duid op hetgeen omschreven in dit topic:
https://aquaforum.nl/threads/filter-vies-stroming-blijft-gelijk.163954/

ik denk dat Biljoenblik ook duid op hetgeen omschreven in dit topic:
https://aquaforum.nl/threads/filter-vies-stroming-blijft-gelijk.163954/

Het probleem met de mandjes, even door gelezen, daar heb ik niet veel last van omdat na 6 maanden het debiet afneemt van de uitstroom dus erg veel lekwater langs de manden zal ik niet hebben maar is is ook goed wat lekwater langs de manden anders krijg je dode zones met verrot water vol ophoping van organische stoffen die methaan gassen opleveren die in je bak kunnen komen.. hebben jullie daar al eens over nagedacht ?
Co2 gaat hier ook door mijn filter en dat lost goed op met weinig boerttjes van de rotor van het filter van teveel Co2 dat niet is opgelost en overtollig opstijgt, dus mja kan per filter verschillen dat mandjes niet goed aansluiten maar hier geen last van op de Eheim professional 600 met 4mandjes.
Dus het zal verschillen per type of model en of per zelfde serie dat mandjes niet helemaal aansluiten. De classic heeft er geen last van maar die heeft ook geen mandjes dus die slibt totaal dicht na maanden met een pisstraaltjes water als je hem te lang zo laat door draaien.. dus wel een goede graad meter wanneer het filter toe is aan een reinigsbeurt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan